Gå til innhold

Forskjellen på informatikk & dataingeniør


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer litt på forskjellen mellom informatikk og dataingeniør.

https://www.ntnu.no/studier/ithingda

https://www.ntnu.no/studier/itbainfodr

 

Alltid vært meget interessert i nettverk, servere, vm osv, og er i en jobb jeg ikke trives i så altfor mye. Sjelden hjemme etc. Vurderer å flytte med samboer til Trondheim nå til våren, og vurderer faktisk å gå tilbake på skolebenken.

Uansett.

 

Som data ingeniør virker du veldig bred kanskje i jobb mulighetene. Dog kunne jeg ikke tenkt meg å jobbe som programmerer, da jeg ikke har særlig interesse av det jeg har hatt fra før, og jeg føler at de som er gode i programmering har fått det inn med morsmelka.

 

Virker som om for meg at dataingeniører lager løsningene/datasystemer, mens informatikk handler om å drifte utstyret. Dog virker det som om dataingeniør linjen er rettet mot programmere og "salg".

 

Studieløpet til informatikk virker også strippet for realfag. Noe som jeg selv egentlig syntes er kjempe greit, da jeg allerede har en bachelor i ingeniørfag, og har ikke så lyst å ta det på nytt, samtidig er jo realfag aldri dumt å ha.

 

Ville bare høre deres mening om det, og om jeg kan drive med drift av utstyr/server/whatever også når jeg går dataingeniør.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alltid vært meget interessert i nettverk, servere, vm osv,

Da er det "Informatikk, drift av datasystemer" som ligner mest. Dette studiet ser for øvrig lettere ut.

 

Når det er sagt kan det jo hende du blir interessert i programmering om du begynner med det.

Jau

 

Dataingeniør er kanskje bedre betalt også? Ikke at det betyr noe.

 

Folk må gjerne fortelle litt om hverdagen dems også. Hvis de er dataingeniører og lignende

Lenke til kommentar

 

 

Alltid vært meget interessert i nettverk, servere, vm osv,

Da er det "Informatikk, drift av datasystemer" som ligner mest. Dette studiet ser for øvrig lettere ut.

 

Når det er sagt kan det jo hende du blir interessert i programmering om du begynner med det.

Jau

 

Dataingeniør er kanskje bedre betalt også? Ikke at det betyr noe.

 

Folk må gjerne fortelle litt om hverdagen dems også. Hvis de er dataingeniører og lignende

 

Jeg har noen venner som går disse studiene. De forklarer som:

 

Informatikk: For det meste bare datafag.

Dataingeniør: Realfag (fysikk, matematikk og kjemi) og datafag.

 

Klarer du matematikk, så anbefaler de deg å gå dataingeniør, det vil si 4 eller bedre i matte.

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer litt på forskjellen mellom informatikk og dataingeniør.

https://www.ntnu.no/studier/ithingda

https://www.ntnu.no/studier/itbainfodr

 

Alltid vært meget interessert i nettverk, servere, vm osv, og er i en jobb jeg ikke trives i så altfor mye. Sjelden hjemme etc. Vurderer å flytte med samboer til Trondheim nå til våren, og vurderer faktisk å gå tilbake på skolebenken.

Uansett.

 

Som data ingeniør virker du veldig bred kanskje i jobb mulighetene. Dog kunne jeg ikke tenkt meg å jobbe som programmerer, da jeg ikke har særlig interesse av det jeg har hatt fra før, og jeg føler at de som er gode i programmering har fått det inn med morsmelka.

 

Virker som om for meg at dataingeniører lager løsningene/datasystemer, mens informatikk handler om å drifte utstyret. Dog virker det som om dataingeniør linjen er rettet mot programmere og "salg".

 

Jeg har selv gått det studiet du referer til (dataingeniør). Du lærer nesten bare programmering i det studiet (når det gjelder datafag), og hvis du ikke har lyst å arbeide med programmering bør du holde deg unna. De aller flest som studerte sammen meg arbeider utelukkende med kun programmering idag.

 

Ut ifra det du skriver innledningsvis, så tror jeg det andre alternativet passer for deg.

Endret av Herr.Nerd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, vurderer selv å gå dataingeniør. Har ikke tatt realfag og har bare generell studiekompetanse. Grunnen til dette er at jeg har gått yrkesfag, deretter påbygg - og har dermed ikke fått mulighet til å ta realfag. Vet jeg trenger fysikk og R1+R2. Men er det noen som har anbefalinger på hvordan jeg kan søke meg inn som dataingeniør eller har vært i en lignende situasjon som meg? Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Hei, vurderer selv å gå dataingeniør. Har ikke tatt realfag og har bare generell studiekompetanse. Grunnen til dette er at jeg har gått yrkesfag, deretter påbygg - og har dermed ikke fått mulighet til å ta realfag. Vet jeg trenger fysikk og R1+R2. Men er det noen som har anbefalinger på hvordan jeg kan søke meg inn som dataingeniør eller har vært i en lignende situasjon som meg? Takk for hjelp.

 

Ta forkus, er vel den beste løsningen for deg. Det tar et halvt år.

Lenke til kommentar

 

Hei, vurderer selv å gå dataingeniør. Har ikke tatt realfag og har bare generell studiekompetanse. Grunnen til dette er at jeg har gått yrkesfag, deretter påbygg - og har dermed ikke fått mulighet til å ta realfag. Vet jeg trenger fysikk og R1+R2. Men er det noen som har anbefalinger på hvordan jeg kan søke meg inn som dataingeniør eller har vært i en lignende situasjon som meg? Takk for hjelp.

 

Ta forkus, er vel den beste løsningen for deg. Det tar et halvt år.

 

 

Eventuelt gå tresemesterordningen: https://www.ntnu.no/studier/tresemester

 

Da har man mulighet til å starte samtidig med de som kommer rett fra videregående og har de obligatoriske realfagene.

Lenke til kommentar

Jeg har en bachelor fra datateknikk/dataingeniør fra høgskole og en master i informatikk fra universitet.

 

Min er faring er at datatekinkk er hard core programmering (matte, algoritmer osv), mens informatikk er mer overordnet.

 

Men man må kunne programmere på informatikk også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar folkens.

 

Programmering virker for meg ganske uinteressant egentlig. For meg virker drift mye artigere. Er sikkert en del dårligere betalt, men det bryr meg ikke. Skjønner dog at for mange virker dataing veldig flott, tror bare at for meg så vil det ikke passe.

 

Grunnen til at jeg ikke heller vil gå Dataing. er at jeg ikke vil ta alle realfagene på nytt, jeg kan sikkert søke om fritak selvfølgelig, men tror ikke det vil være så lurt da pensumet var annerledes på NTNU kontra UiS. Ihvertfall etter å ha sett på pensumplanen til dataing.

 

Som jeg har nevnt før, tenker jeg at drift vil passe meg mye bedre, så kan jeg samtidig vise til realfagkompetanse fra tidligere utdannelse. Har jo hatt Matte 1&2&3, fysikk 1&2 og kjemi1&2 på universitets nivå tidligere.

Blir spesielt å gå tilbake på skolebenken igjen i en alder av 28 år, men men. 

 

Har i det siste tenkt at dette har jeg veldig lyst til og har igjennom tidligere/nåværende jobb fått oppspart en god del midler, og samboer er i full jobb. Så tror jeg blir å søke.

Ville heller mye mer gå 3 år i ny utdannelse og trives med jobben å være hjemme enn å fortsette å jobbe med det jeg gjør nå og gå rundt å ikke være tilfreds. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok turen innom her for å gi det noen meninger.

 

Først og fremst. Interesse trumfer alt. Tar du Dataing kan du like lett jobbe mer som konsulent/drifter. Men det krever en større innsats for å lære deg server. Mulig du kan stryke fag fra tidligere utdanning også slik at du slipper å ta noen fag.

 

På Drift slipper du ikke helt unna programmering. 1 året skal du gjennom .Net og muligens Java hvis dette ikke er endret på. Du skal også innom HTML, CSS og Databaser. Men som jeg sa i en annen post. Det er for å få alle opp på et nivå.

 

2 året på Drift får du fast plass, egen IP adresse og et par servere på deling med din arbeidsgruppe. Her er det bare til å gå bananas og eneste begrensningen er egeninnsats. Da hives du rett inn i Microsoft's verden med Windows Servere. Andre del av året består av tilsvarende på Linux og Open Source løsninger. Trodde aldri jeg skulle sitte å jobbe med Linux da jeg begynte å jobbe. Sitter i dag med en egen server hos den gamle linjeforeningen. Har forøvrig ansvaret for alle open source løsninger internt og det å flytte løsningen over i prod når den er ferdigutviklet. 

 

3 året går mer på spesialløsninger og automatisering på Windows, samt Bachelor oppgave. På bacheloren står du fritt til å velge hva du vil, her er det bare fantasien som setter begrensninger og jeg anbefaler og være optimistisk i starten for så å begrense den nærmere levering. 

Du nevner lønn, det er alltid noen som vil ha mer betalt enn deg. Min erfaring så går dette på erfaring og bredde. Jeg tjener mer enn noen utviklere og mindre enn andre. Alder er ingen hindring, jeg gikk på skole med en som hadde vært yrkesmilitær, lærer og en som bare ville ha en grad å vise til og vi hadde vel 4 stykk i aldersgruppen 30+.

Det er forøvrig lagt opp til at enn skal jobbe i team på drift. Nå kan jeg bare vise til 4,5 års erfaring men i min jobb er vi stort sett 2 eller flere som jobber mot samme kunde. Dette er hovedsakelig for at vi skal kunne være fleksible hvis enkeltpersoner blir utleid på langtidsoppdrag. Ved valg av gruppe valgte vi dette selv, anbefaler å være kritisk her og finne noen som vil jobbe og ikke bare en skippertakstudent.

 

 

Her er forøvrig studieplanen for drift.

https://www.emweb.no/hist/node/29648

Endret av Sprokket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...