Gå til innhold

AMDs luftkjølte råtass blir en het affære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig spent på den andre utgaven jeg...er det R9 Nano den heter? Bygge en mini PC til å ha i stua eller å enkelt ta med seg.... Vet ikke hvorfor men når det kommer til PC og bygge maskiner så har jeg en aldri så liten fetisj til å bygge så lite som mulig...andre i denne klubben? :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig spent på den andre utgaven jeg...er det R9 Nano den heter? Bygge en mini PC til å ha i stua eller å enkelt ta med seg.... Vet ikke hvorfor men når det kommer til PC og bygge maskiner så har jeg en aldri så liten fetisj til å bygge så lite som mulig...andre i denne klubben? :p

Motsatt av meg, der. Jeg bygger så stort som mulig. Det har med at jeg vil ha det enklest mulig å trekke kabler og luftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Motsatt av meg, der. Jeg bygger så stort som mulig. Det har med at jeg vil ha det enklest mulig å trekke kabler og luftig.

 

 

Hehe. Har bygget et par i store kabinett. Bla et Corsair Obsidian 800D. Er gøy det også..deilig å ha plass til å jobbe og plassere ting som en vil. Men er noe ved å stappe så mye kraft i en det minste kabinettet en får tak i som fascinerer altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe handling av grafikkort før på nyåret. Da har både AMD og Nvidia godt over til 14 eller 16 nm teknologi. Da vil vi få ordentlig endringer i forhold til hastighet eller energiforbruk.

28 nm er så passé.

 

Spørs da... Vi ser jo på Intel som krymper annenhver gen, og det blir jo alltid 10-15% økning hver gen. Selv om Nvidia får silikonet for en billig penge vil de alltid prise det med 10-15% økning fordi de kan. Monopoly's a bit**. Får håpe konkurransen fra AMD faktisk gjør en forskjell.

Lenke til kommentar

Er veldig spent på den andre utgaven jeg...er det R9 Nano den heter? Bygge en mini PC til å ha i stua eller å enkelt ta med seg.... Vet ikke hvorfor men når det kommer til PC og bygge maskiner så har jeg en aldri så liten fetisj til å bygge så lite som mulig...andre i denne klubben? :p 

 

Jeg har ofte valgt store miditower og ved et par bygg maxitower, men fikk nylig sansen for smått men kraftig. Har nå et Silverstone Sugo SG05 med Z97 mobo, 16gb ram, 450w sfx psu, GTX 960 Strix, Corsair H55i vannkjøling, Xeon E3-1231 v3, 250 gb ssd OG dvd brenner! Det var utfordrende, men utrolig gøy å bygge! :-)

Lenke til kommentar

 

Jeg har ofte valgt store miditower og ved et par bygg maxitower, men fikk nylig sansen for smått men kraftig. Har nå et Silverstone Sugo SG05 med Z97 mobo, 16gb ram, 450w sfx psu, GTX 960 Strix, Corsair H55i vannkjøling, Xeon E3-1231 v3, 250 gb ssd OG dvd brenner! Det var utfordrende, men utrolig gøy å bygge! :-)

 

 

Nice! Har lyst å bygge noe nytt snart. Men det vanskeligste jeg synes er å finne et kabinett jeg liker. Det er etter min mening mye stygt og dårlig. Men ser Fractal Design kommer med noe som kan kanskje være noe nå. 

 

Lenke til kommentar

Nice! Har lyst å bygge noe nytt snart. Men det vanskeligste jeg synes er å finne et kabinett jeg liker. Det er etter min mening mye stygt og dårlig. Men ser Fractal Design kommer med noe som kan kanskje være noe nå. 

 

 

Jeg valgte SG05 fordi det var det minste jeg fant til en rimelig penge uten stor atx psu som stakk ut bak, og plass til "full" lengde gpu. Det er ganske begrenset utvalg med itx gpu :-) Kvaliteten på SG05 er ganske dårlig, så er det sagt :-P

Lenke til kommentar

Enig i at det er mest gøy å bygge små maskiner, og når man appåtil vil ha det så stille som mulig kan det fort bli en utfordring. Selv har jeg valgt å gå for en Ncase M1. Selv om det ikke er direkte billig så har det god kvalitet og et godt design.

 

Et lite bilde fra mitt andre bygg i dette kabinettet:

IC8ia0gl.jpg

 

Jeg er spent på å se om noen av disse nye AMD-kortene kan bli en verdig utbytter for mitt lille gtx 970.

... og om det er mye støy fra vannpumpa på fury x.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter også på 14/16 nm. I tillegg venter jeg til de mindre variantene med rundt 100W TDP dukker opp. HBM vil jeg også ha.

 

Siden det er lettere å få høy yield på små brikker enn på store kan det hende AMD velger å lansere en mellomklasse 14/16 nm GPU før high end, sånn de gjorde med Radeon HD 4770. Den var AMDs første GPU på 40nm, mens det tok nesten et halvt år ekstra før de kom med high end GPUer på 40 nm (5850, 5870 og 5970). Det samme fenomenet har ikke skjedd ved alle krympinger så det er ikke sikkert de gjør det denne gangen, men siden dårlig yield har vært en ryktet grunn for at det tar tid så kan det jo hende..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter også på 14/16 nm. I tillegg venter jeg til de mindre variantene med rundt 100W TDP dukker opp. HBM vil jeg også ha.

I 100W og nedover bør du nok ikke regne med HBM. Høyst sannsynlig må du nok klare deg med GDDR5 i denne kategorien også neste år. Må nok ut i 2017 før volum av HBM er stort nok til at det vil lønne seg på mid og low-end
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke noe handling av grafikkort før på nyåret. Da har både AMD og Nvidia godt over til 14 eller 16 nm teknologi. Da vil vi få ordentlig endringer i forhold til hastighet eller energiforbruk.

28 nm er så passé.

Spørs da... Vi ser jo på Intel som krymper annenhver gen, og det blir jo alltid 10-15% økning hver gen. Selv om Nvidia får silikonet for en billig penge vil de alltid prise det med 10-15% økning fordi de kan. Monopoly's a bit**. Får håpe konkurransen fra AMD faktisk gjør en forskjell.

 

14/16 nm vil ikke nødvendigvis bli billigere, kan lett bli dyrere. Du bare antar at det vil bli billigere for NVIDIA, uten å faktisk vite hva kostnadene vil være.

 

"R9 Fury X med sitt påståtte gode overklokkingspotensiale"

 

Er det virkelig noe særlig å hente, her?

Den er låst så mye at du får max 100 mhz ut av den. Volten kan ikke endres. Den er en overklokkers mareritt. Testere skipper bare den delen av testen på disse kortene, fordi det er ikke noe poeng å ta den med. GTX 970/980/980 Ti derimot er drømmekort for OC. AMD er for tiden forferdelig på OC. Gjelder veldig mange av de andre kortene og, da de allerede er rebranda OC kort, og lite å hente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"R9 Fury X med sitt påståtte gode overklokkingspotensiale"

 

Er det virkelig noe særlig å hente, her?

Den er låst så mye at du får max 100 mhz ut av den. Volten kan ikke endres. Den er en overklokkers mareritt. Testere skipper bare den delen av testen på disse kortene, fordi det er ikke noe poeng å ta den med. GTX 970/980/980 Ti derimot er drømmekort for OC. AMD er for tiden forferdelig på OC. Gjelder veldig mange av de andre kortene og, da de allerede er rebranda OC kort, og lite å hente. 

 

 

Så hvilket overklokkingspotensiale refereres det til i artikkelen? Bare feilinformasjon?

Lenke til kommentar

Er veldig spent på den andre utgaven jeg...er det R9 Nano den heter? Bygge en mini PC til å ha i stua eller å enkelt ta med seg.... Vet ikke hvorfor men når det kommer til PC og bygge maskiner så har jeg en aldri så liten fetisj til å bygge så lite som mulig...andre i denne klubben? :p

Jeg også liker å bygge så lite som mulig, så da er jeg også i den klubben :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så hvilket overklokkingspotensiale refereres det til i artikkelen? Bare feilinformasjon?

 

fra techspot sin test: Usikker på hvordan de AMD kan klare å påstå at dette kortet er bra å overklokke.......

"When it comes to overclocking, the Fury X offers almost no headroom. The HBM can't be overclocked at all, though doing so wouldn't boost performance anyway as the GPU is far from memory bound. Core overclocking would be quite beneficial but again there just isn't much headroom. The core on our sample would only go 60MHz higher, which yielded just an extra frame or two. Looking around the net, it seems most were able to push the core anywhere between 50-80MHz, so our result is fairly typical.

In comparison, the core clock of our GTX 980 Ti sample can be pushed by 25%, netting up to 20% more performance in games. This resulted in 12fps more in Tomb Raider at 4K, 6fps more in Thief and a much needed 5fps more in Crysis 3. So if you want to overclock, the GTX 980 Ti's capabilities in this department should be awfully tempting."

http://www.techspot.com/review/1024-and-radeon-r9-fury-x/page12.html

Lenke til kommentar

14/16 nm vil ikke nødvendigvis bli billigere, kan lett bli dyrere. Du bare antar at det vil bli billigere for NVIDIA, uten å faktisk vite hva kostnadene vil være.

Det stemmer faktisk, i begynnelsen kommer 14/16 nm til å bli mye dyrere en hva 28nm er på samme tidspunkt.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...