Gå til innhold

Returskade på allerede defekt vare mottatt fra butikken - har butikken noe ansvar?


vk

Anbefalte innlegg

Denne saken reiser et svært interessant spørsmål. Om du fikk en defekt vare fra selger, og det oppsto en skade under returen av varen tilbake til selger, skal da kunden få noen erstatning for den defekte varen som butikken sendte til henne/ham i utgangspunktet?

 

Ifølge Komplett.no har kunden i så fall ingen rett på erstatning og må da bare bite i det sure eplet og ta de økonomiske konsekvensene alene, selv om butikken sendte en ubrukelig defekt vare til kunden i utgangspunktet (som jo var årsaken til returen)! Høres dette rimelig ut for deg? Les videre...

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk et defekt hovedkort (Asus X99-E WS) fra Komplett.no. Asus Nordic Support bekreftet dette og sa at jeg må sende kortet tilbake (RMA) til butikken. Bare det i seg selv er passe kjedelig men Ok. S... happens. Jeg sendte kortet tilbake forrige tirsdag.

Til min store overraskelse fikk jeg beskjed fra Komplett.no i dag (7 dager senere!) om at de ikke kan erstatte kortet fordi noen pinner i hjørnet av CPU sokkelen var bøyd. Dette skal ha skjedd under monteringen av plastbeskyttelsen av CPU sokkelen til returen. Jeg er ikke så sikker på når og hvor dette har skjedd, men uansett. Hvilken rolle spiller dette? Kortet var jo defekt fra FØR av!

Dette var imidlertid beleilig nok for Komplett.no til å nekte å ta imot kortet og å la kunden ta støtet istedet. På tross av dette IKKE gjorde kortet mer ubrukelig enn det som kortet var i utgangspunktet! Dermed fløy mine kr. 4749,- rett ut av vinduet! Makan til kundeservice og total ansvarsfraskrivelse... Hvem er da ansvarlig for at jeg fikk et defekt kort for nesten 5000,- spenn i utgangspunktet?

Jeg synes at bare det å få et defekt hovedkort til å begynne med fortjener en unnskyldning og full kompensasjon. At Komplett.no velger å bruke en meningsløs feil mot meg for en vare som allerede var defekt (DOA), er passe kynisk og dypt urimelig etter min mening. Klart at de kunne tatt ansvar for dette og gjort noe med saken hvis de ville, men ... neida. No such luck.

Jeg vet ikke om dette er nye takter hos Komplett.no. Jeg har kjøpt tidligere varer for tusenvis av kroner der gjennom årene men ... dette blir nok siste gang for min del. Kan hende de er greie mot alle andre kunder og dette er en isolert sak... Vel, jeg har mine tvil.

Styr unna folkens... Det finnes bedre butikker med mye raskere levering/behandling og lavere priser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøyde pinner på CPU sokkel er i 99% av tilfellene brukers feil, derfor blir slike returer konsekvent avslått, et produkt med slik feil kan heller ikke feilsøkes og dermed kan det ikke fastslås om det er (andre) feil med produktet.

 

Bøyde pinner skal ikke kunne oppstå under transport om kortet er pakket i orginalemballasje og plastbeskytter over sokkelen er festet korrekt, jeg mistenker du har skadet pinnene selv før kortet ble sendt i retur.

 

Du er ikke første, og heller ikke siste som får avslag pga bøyde CPU sokkel pinner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er med på denne, men har bevis på at kortet var defekt i utgangspunktet. Dette ble kommunisert til Asus Nordic Support som dermed konkluderte med at kortet ikke kunne fikses og måtte returneres (RMA).

 

Så at kortet var defekt i starten (DOA) er det dermed ingen tvil om. Så kommer spørsmålet om Komplett.no har noe ansvar for at de sendte meg defekt kort i utgangspunktet.

 

Det er også uklart hvordan de bøyde pinnene ble til. Er det helt utelukket at dette skjedde hos Komplett mener du? Uansett, jeg har valgt å la være å diskutere dette overhodet siden det er totalt likegyldig for saken med et opprinnelig defekt kort. Dette er hele poenget!

Lenke til kommentar

Vell, uten bøyde pinner så hadde jo Komplett fått igjen penger hos Asus, men når pinnene er bøyd har jo de plutselig et problem selv. 

... og da er det bare rimelig og rett at privatkunden skal ta hele støtet alene? Eller hva mener du egentlig? Har de intet ansvar? (Jeg regner med at du er en forbruker og ikke jobber hos Komplett eller tilsvarende?)

 

Jeg lurer på hvordan du ville reagert selv hvis du hadde punget ut 5000,- for et påviselig defekt kort rett fra butikken som for øvrig omsetter for millioner hvert år. Og hva hvis CPU pinnene ble bøyd hos dem? Greit nok at de kan skylde på meg, men det gjør ikke at saken lukter bedre hos Komplett av den grunn.

Lenke til kommentar

Så lenge det er hos deg pinnene ble bøyd, så ja, da mener jeg at det er du som skal hele støtet alene. 

Selvfølgelig har Komplett et ansvar, og de hadde selvfølgelig sendt deg et nytt hovedkort, hadde det ikke vært for skaden som ble påført hos deg. 

 

Lenke til kommentar

Vell, uten bøyde pinner så hadde jo Komplett fått igjen penger hos Asus, men når pinnene er bøyd har jo de plutselig et problem selv. 

 

Kunde skal ikke måtte forholde seg til hvilke avtaler butikken har med sine leverandører. Dette er krystallklart i loven. Kunde skal kun forholde seg til lovverket og butikken.

 

I dette tilfellet er det knapt relevant: leverandør har allerede bekreftet skriftlig at kortet er defekt (right?). At komplett ikke skulle fått igjen for det da er helt uforståelig.

 

 

 

Så lenge det er hos deg pinnene ble bøyd, så ja, da mener jeg at det er du som skal hele støtet alene.
TS mener vel selv at han ikke har bøyd pinnene? Det kan like gjerne være komplett som har bøyd dem.

 

At pinnene er bøyd mener jeg at er helt uvesentlig dersom kortet var tilstrekkelig feilsøkt først.

Lenke til kommentar

Så lenge det er hos deg pinnene ble bøyd, så ja, da mener jeg at det er du som skal hele støtet alene. 

 

Selvfølgelig har Komplett et ansvar, og de hadde selvfølgelig sendt deg et nytt hovedkort, hadde det ikke vært for skaden som ble påført hos deg. 

 

 

 

Meget oppklarende... Vi går videre!

Endret av vk
Lenke til kommentar

 

Vell, uten bøyde pinner så hadde jo Komplett fått igjen penger hos Asus, men når pinnene er bøyd har jo de plutselig et problem selv. 

 

Kunde skal ikke måtte forholde seg til hvilke avtaler butikken har med sine leverandører. Dette er krystallklart i loven. Kunde skal kun forholde seg til lovverket og butikken.

 

I dette tilfellet er det knapt relevant: leverandør har allerede bekreftet skriftlig at kortet er defekt (right?). At komplett ikke skulle fått igjen for det da er helt uforståelig.

 

 

 

Så lenge det er hos deg pinnene ble bøyd, så ja, da mener jeg at det er du som skal hele støtet alene.
TS mener vel selv at han ikke har bøyd pinnene? Det kan like gjerne være komplett som har bøyd dem.

 

At pinnene er bøyd mener jeg at er helt uvesentlig dersom kortet var tilstrekkelig feilsøkt først.

 

 

Gir masse mening! Kan ikke skjønne at forbrukeren skal være fullstendig rettsløs i denne saken. Jeg skjønner at de bøyde pinnene er et problem, men jeg var villig til å diskutere en mulig LØSNING - dette ble aldri aktuelt. Jeg fikk bare en kald skulder og ... "case closed". Vi kan ikke ha det slik her i landet.

Lenke til kommentar

Merk at svaret mitt forutsatte at kortet var tilstrekkelig feilsøkt, og en annen årsak ble funnet (eller symptomene var uforenlige med denne årsaken).

 

Nå vet jeg ikke om du fant ut hvorfor kortet var dødt. Men om du ikke fant en annen årsak, ta kortet tilbake igjen (du må sikkert betale frakt, men de kan neppe nekte deg kortet ditt uten å gi deg pengene tilbake) og brett pinnene forsiktig tilbake på plass.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Noe av problemet her er vel også at kortet er returnert i en annen tilstand enn det Asus har gitt RMA på. Hverken Asus eller Komplett vil gi RMA på kort med bøyde pinner.

 

Blir også litt nysgjerrig på hva som var opprinnelig feil. Det kan vel ikke være noe som teoretisk kan påvirkes av bøyde pinner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk problem med feil på systemdisken, og kjørte en "produsent" test vha Asus PC Diagnostics. Det viste seg at RTC Accuracy testen feilet permanent og da var det oppklart hvor disk problemene stammet i fra (det gikk en del timer på å finne ut av alt dette naturligvis). Jeg hadde mistanker om at noe er feil med kortet helt i fra starten fordi alle verktøy som leser div. data fra hovedkortet (temps, voltages, osv.), konsistent viste et power forbruk på 0.58W rapportert fra kortet. Jeg tenkte ikke så mye på det før RTC testen feilet. Da var det klart at jeg ikke kan bruke kortet som korrumperer system disken støtt, og risikoen for at flere ting kom til å feile etter hvert og kanskje til og med ødelegge andre komponenter (jeg har f.eks i7-5960x CPU som koster skjorta bare det).

 

Selvfølgelig, kjørte jeg full Intel CPU Diagnostics med deres eget verktøy, og CPU passerte testen med flying colors! Så det var helt åpenbart at det var hardware feil på kortet. Asus Nordics mente det samme og det var de som fortalte meg at spesielt RTC feilen kan ikke fikses og at jeg må returnere kortet (ja, jeg har dette svart på hvit og har bilder også). Så ... I rest my case. Dette kortet ville skrottes uansett, så det er derfor jeg blir rasende av at man så kynisk utnytter en tvilsom situasjon uten sann relevans for saken for å hive kortet tilbake i fanget på meg.

 

På toppen av det hele så fikk jeg "tilbud" fra Komplett til å betale 4400,- (angivelig deres innkjøpspris) på toppen av de 4749,- som jeg allerede hadde betalt for å få en erstatning... De kunne spart seg. Jeg synes dette er rimelig rått og uetisk kundebehandling som Komplett er absolutt ikke tjent med etter min mening.

Lenke til kommentar

For moro skyld, her kommer noen bilder fra feilsøkingsarbeidet:

post-21174-0-94791600-1434566686_thumb.jpgpost-21174-0-57618400-1434566709_thumb.jpg

 

Og her kommer bildene jeg fikk fra Komplett i dag (se helt opp/ned i hjørnet):

post-21174-0-77865300-1434566981_thumb.jpgpost-21174-0-39960400-1434566953_thumb.jpg

 

 

Det er helt klart at CPU testen over hadde aldri passert om det var problemer med CPU sokkelen (dessuten blir dette kortet markedsført med at Asus har på dette spesielle kortet DOBBELT så mange pinner slik at nettopp evt problemer med noen bøyde pinner ikke skulle skape problemer).

 

Døm selv...

 

Lenke til kommentar

Har komplett all denne dokumentasjonen?

 

Du kan klage til forbrukerrådeet og ftu.

http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss/klage-til-forbrukerr%C3%A5det

 

Takker og bukker! De to første bildene inngår i dialogen med Asus Nordic (Komplett har fått referansenummeret til supportsaken der). Komplett lukket retursaken omgående, før jeg rakk sende noe eksplisitt til dem, og meldte seg ut fullstendig ut. Hakken i plata der er "bøyde pinner" og de vil ikke høre om noe annet samme hva man måtte ha av fornuftige argumenter.

 

Jeg kontaktet også Asus igjen, men da de hørte "bøyde pinner" så parkerte de saken umiddelbart der også. Jeg fikk kontant beskjed om at samme hva som måtte ha skjedd med kortet i forveien (!), i slike tilfeller blir hele saken automatisk klassifisert som CID (Customer Induced Damage). Jeg skjønner at dette er svært bekvemt for dem. Ikke rart at stadig flere kjøper Asrock for tiden...

 

Forbrukerrådet er omtrent den eneste opsjonen som jeg har igjen, og jeg vil ta opp saken der nå. Ikke fordi jeg har overvettes tro på de vil lykkes bedre, men kanskje mest "for the record" så forhåpentlig andre ikke opplever det som jeg har vært igjennom. Om ikke annet så håper jeg at Forbrukerrådet vil kunne gjøre litt inntrykk på Komplett (nå gir de fullstendig blaffen i en liten kunde som meg og gjør som de vil).

 

Ja, passe trist dette her... Hvis jeg var Komplett så hadde jeg ikke vært spesiell høy i haten etter denne kundebehandlingen hvor de med åpne øyne beholder kundens nesten 5000,- vel vitende at kunden ikke får noe igjen for det. Det er vel neppe slik man får flere kunder på sikt...

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se noe annet enn at Forbrukerrådet gir deg medhold, Komplett nekter å rette seg etter det, du tar det til FTU og vinner. Da må de ta saken til retten om ikke namsmannen skal ta pengene dine tilbake fra dem med makt.

 

Siste utvei er at du ber om å få tilbake kortet, retter ut pinnene, setter prosessoren i, reproduserer feilen, og sender kortet tilbake igjen, uten ødelagte pinner. I så fall kan det være en fordel om du ber komplett om å ikke kaste kortet ennå (om ikke de allerede har gjort det).

Lenke til kommentar

 

Fikk et defekt hovedkort (Asus X99-E WS) fra Komplett.no. Asus Nordic Support bekreftet dette 

 

 

Hvordan kunne Asus Nordic Support bekrefte dette? Over telefon eller?

 

 

Det står vel i tråden at de bekreftet dette på epost pga resultatet da TS kjørte Asus sin diagnose-app.

 

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...