Gå til innhold

Her er alle Windows 10-versjonene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en stor mulighet for at min neste telefon blir en Windows mobile

 

Vil i hvertfall anbefale det ;) Har en Lumia 920 nå med Windows Phone 8.1 som fungerer helt smooth! Ikke noe slik android tull ved st apper stopper opp og sånt. Skal innrømme at apputvalget kan være magert for noen, men for meg er det bare Snapchat jeg mangler, men den vil antageligvis komme etter w10 har blitt lansert for da blir det enklere for utviklere å porte android apper ;) Windows 10 for telefoner blir kjempebra! Mange nye funksjoner som gjør livet ditt mye mer produktivt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 

Håper hjemmeversjonen får Hyper-V, Bitlocker og full støtte for software-raid.

 

Trur du får nøye deg med håpet dersom denne artikkelen er rett: http://www.zdnet.com/article/windows-10-editions-explained-in-plain-english/

 

 

 

  • Windows 10 Home is the cheaper option. It includes the entire Windows 10 feature set, minus a handful of features reserved for the Pro edition. OEMs commonly install this edition on devices aimed at the price-conscious consumer and small business markets.
  • Windows 10 Pro is typically found on higher-quality, higher-spec business-class devices. It costs more and includes a group of features that enthusiasts, professionals, and anyone on a Windows business network will appreciate: Hyper-V virtualization, BitLocker encryption, the ability to set up a PC as a Remote Desktop server, and the ability to join a Windows domain are the key ones.

 

Og for oppgraderings alternativer:

 

 

 

  • Windows 7 Home Premium and Windows 8.1 systems will receive an upgrade to Windows 10 Home.
  • Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate, and Windows 8.1 Pro systems will be upgraded to Windows 10 Pro.

 

 

Er det bare jeg som syntes det er helt unødvendig å skille mellom Windows Home, Pro og Enterprise? Hva skjedde med "One Windows" strategien og satsingen til Microsoft? Burde da holde lenge med to utgaver, en som selges med enkeltlisens og en som selges med volumlisens...

 

Enterprise er kun volum lisens for Pro...Men er enig kun 1 utgave (med installasjonsvalg for "ikkje kritiske" programpakker) og volum pakke lisens for bedrifter hadde vore bedre for alle.

 

 

 

Hvorfor de føler et så stort behov for å stresse igjennom en tidlig-sommer lansering forstår jeg heller ikke? Lærer de aldri fra tidligere feil? Om Windows 10 slippes halvferdig så har vi hele Windows Vista og Windows 8 surret om igjen.. Ta dere tid til å få ting ferdig! Ingen har forventet Windows 10 før ute på høsten uansett..

 

 

Installasjon på nye PC'er som skal produserast og leverast i butikk i god tid til skulestart (og julesalget) i USA...?

 

 

De har også begynt å sløyfe essensiell funksjonalitet for å rekke en såpass tidlig lansering,

 

 

EU's trussler om bøter for utnytting av monopol situasjon...? + uferdige programmer?

Rekner med massiv oppdateringer før jul og 10.1 innan 1 år.

 

Hvor Windows 10 virket svært lovende når de viste det frem førstegang, så må jeg virkelig si at Microsoft ser ut til å ta noen temmelig dårlige valg siden den gang..

 

 Valg basert på aksjemarkedet's forventninger til inntening. Dårlige for oss forbrukarar - logiske for Microsoft sin økonomiavdeling.

Samme grunn til at alle programmer skal losast inn i Store og ikkje som eigne installasjoner.

 

Husk det er aksjeprisen som bestemmer lønna til ledelsen, ikkje forbrukar tilfredshet. Dei er tross alt ein stor monopolist og sjølv om OSX og ulike Linux versjoner finnes er dei fortsatt ikkje trussel så lenge Windows leveres med nesten alle nye PC'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som syntes det er helt unødvendig å skille mellom Windows Home, Pro og Enterprise? Hva skjedde med "One Windows" strategien og satsingen til Microsoft? Burde da holde lenge med to utgaver, en som selges med enkeltlisens og en som selges med volumlisens...

 

Hvorfor de føler et så stort behov for å stresse igjennom en tidlig-sommer lansering forstår jeg heller ikke? Lærer de aldri fra tidligere feil? Om Windows 10 slippes halvferdig så har vi hele Windows Vista og Windows 8 surret om igjen.. Ta dere tid til å få ting ferdig! Ingen har forventet Windows 10 før ute på høsten uansett..

 

Dagens preview builds er jo langt mer ustabile og svært lite polerte enn selv de første testutgavene av Windows 7 og Windows 8 var i sin tid... Lover ikke spesielt godt. Ikke har de ferdigstilt alle UX, UI og ikoner heller enda. Windows Store har vært helt utilregnelig så det har vært temmelig vanskelig å få testet ut "universal apps" både for oss brukere og for utviklere, så det å forvente at utviklere har ting klart til lansering virker mindre og mindre realistisk.

 

De har også begynt å sløyfe essensiell funksjonalitet for å rekke en såpass tidlig lansering, ting som at Spartan / Edge ikke vil ha støtte for utvidelser / extensions ved lansering er jo bare idiotisk om Microsoft har noe som helst håp om at den nye nettleseren skal få høy adopsjon... Slike ting skal og må være klart fra starten, ikke komme som en oppdatering flere måneder etter lansering.

 

 

 

Hvor Windows 10 virket svært lovende når de viste det frem førstegang, så må jeg virkelig si at Microsoft ser ut til å ta noen temmelig dårlige valg siden den gang..

 

I all den tiden jeg har brukt Windows 10 har det vært utrolig stabilt. Det er bare til spill jeg virkelig har hatt problemer. I noen versjoner har enkelte spill ikke fungert. Windows store har jeg ikke prøvd noe videre, men da jeg skulle teste Netflix appen fikk jeg ikke det til. Den har og av og til hatt problemer med automatisk oppdatering.

 

Windows 10 er allerede en stor oppdatering til Windows 8 slik som det er i dag. MS har jo og gått over til en modell der de oppdaterer OSet istedenfor å komme med helt nye versjoner.

 

Tviler sterkt på at Windows 10 vil være halvferdig ved launch, når så mye fungerer så bra allerede. Windows 8 var heller ikke halvvferdig ved launch. Det var helt klart bedre enn windows 7. Det var bare for store endringer for folk. Jeg finner det vanskelig å tro på folk som sier at windows 8 er dårligere enn windows 7. Folk som sier at windows 8 er for mye tilpasset tablets, og ofrer desktop opplevelse har åpenbart ikke brukt windows 8. Jeg husker blant annet en av de store tingene med windows 8, folk visste ikke hvordan de skrudde maskinen av. Likevel er det langt enklere å skru av maskinen med windows 8 enn det er med windows 7.

 

Det mangler jo klart mer før den er ferdig. De må f. eks samle innstillingene et sted. De har satt mer til settings, men det er fortsatt en del igjen i kontrollpanel. Det burde jo forsvinne over til den mye mer oversiktlige settings. blir tungvint med innstillinger to steder. Også enig i at Egde bør ha støtte for utvidelser ved launch. Førsteintrykket er svært viktig. De har en stor mulighet til å gjøre det bra med launch. Hvis den ikke gjør det bra med launch, vil det være vanskelig å overtale folk over etterpå.

 

Windows 10 ville nok vært bedre hvis de lanserte til høsten, men det vil fortsatt være veldig bra om de lanserer det til sommeren. Det vil fortsatt bli den beste windows versjonen. Det kan alltid bli bedre, de kan alltid bruke mer tid, men en gang må det lanseres også. Det kommer nok langt hyppigere oppdateringer fremover også.

Lenke til kommentar

Enterprise er kun volum lisens for Pro...Men er enig kun 1 utgave (med installasjonsvalg for "ikkje kritiske" programpakker) og volum pakke lisens for bedrifter hadde vore bedre for alle.

 

 

 

 

Nei, du får både Windows 8 / 8.1 Pro og Enterprise med volumlisens. Enterprise leveres utelukkende med volumlisens, mens Pro kan du få med både enkeltlisens og med volumlisens. Pro og Enterprise er førvrig ikke identisk hva gjelder funksjonalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det bare jeg som syntes det er helt unødvendig å skille mellom Windows Home, Pro og Enterprise? Hva skjedde med "One Windows" strategien og satsingen til Microsoft? Burde da holde lenge med to utgaver, en som selges med enkeltlisens og en som selges med volumlisens...

 

Hvorfor de føler et så stort behov for å stresse igjennom en tidlig-sommer lansering forstår jeg heller ikke? Lærer de aldri fra tidligere feil? Om Windows 10 slippes halvferdig så har vi hele Windows Vista og Windows 8 surret om igjen.. Ta dere tid til å få ting ferdig! Ingen har forventet Windows 10 før ute på høsten uansett..

 

Dagens preview builds er jo langt mer ustabile og svært lite polerte enn selv de første testutgavene av Windows 7 og Windows 8 var i sin tid... Lover ikke spesielt godt. Ikke har de ferdigstilt alle UX, UI og ikoner heller enda. Windows Store har vært helt utilregnelig så det har vært temmelig vanskelig å få testet ut "universal apps" både for oss brukere og for utviklere, så det å forvente at utviklere har ting klart til lansering virker mindre og mindre realistisk.

 

De har også begynt å sløyfe essensiell funksjonalitet for å rekke en såpass tidlig lansering, ting som at Spartan / Edge ikke vil ha støtte for utvidelser / extensions ved lansering er jo bare idiotisk om Microsoft har noe som helst håp om at den nye nettleseren skal få høy adopsjon... Slike ting skal og må være klart fra starten, ikke komme som en oppdatering flere måneder etter lansering.

 

 

 

Hvor Windows 10 virket svært lovende når de viste det frem førstegang, så må jeg virkelig si at Microsoft ser ut til å ta noen temmelig dårlige valg siden den gang..

I all den tiden jeg har brukt Windows 10 har det vært utrolig stabilt. Det er bare til spill jeg virkelig har hatt problemer. I noen versjoner har enkelte spill ikke fungert. Windows store har jeg ikke prøvd noe videre, men da jeg skulle teste Netflix appen fikk jeg ikke det til. Den har og av og til hatt problemer med automatisk oppdatering.

 

Windows 10 er allerede en stor oppdatering til Windows 8 slik som det er i dag. MS har jo og gått over til en modell der de oppdaterer OSet istedenfor å komme med helt nye versjoner.

 

Tviler sterkt på at Windows 10 vil være halvferdig ved launch, når så mye fungerer så bra allerede. Windows 8 var heller ikke halvvferdig ved launch. Det var helt klart bedre enn windows 7. Det var bare for store endringer for folk. Jeg finner det vanskelig å tro på folk som sier at windows 8 er dårligere enn windows 7. Folk som sier at windows 8 er for mye tilpasset tablets, og ofrer desktop opplevelse har åpenbart ikke brukt windows 8. Jeg husker blant annet en av de store tingene med windows 8, folk visste ikke hvordan de skrudde maskinen av. Likevel er det langt enklere å skru av maskinen med windows 8 enn det er med windows 7.

 

Det mangler jo klart mer før den er ferdig. De må f. eks samle innstillingene et sted. De har satt mer til settings, men det er fortsatt en del igjen i kontrollpanel. Det burde jo forsvinne over til den mye mer oversiktlige settings. blir tungvint med innstillinger to steder. Også enig i at Egde bør ha støtte for utvidelser ved launch. Førsteintrykket er svært viktig. De har en stor mulighet til å gjøre det bra med launch. Hvis den ikke gjør det bra med launch, vil det være vanskelig å overtale folk over etterpå.

 

Windows 10 ville nok vært bedre hvis de lanserte til høsten, men det vil fortsatt være veldig bra om de lanserer det til sommeren. Det vil fortsatt bli den beste windows versjonen. Det kan alltid bli bedre, de kan alltid bruke mer tid, men en gang må det lanseres også. Det kommer nok langt hyppigere oppdateringer fremover også.

 

 

 

Nå sa jeg ikke at Windows 8 / 8.1 ikke var en forbedring fra Windows 7. Det jeg sa var at per i dag så inneholder de nåværende testversjonene av Windows 10 flere feil og mangler enn hva både Windows 7 og Windows 8 gjorde på tilsvarende tidspunkt i utviklingen.

 

Om du ikke har hatt noen problemer med Windows 10 så langt så har du nok vært fryktelig heldig. Ytelsen til UI-et er generelt dårlig, det har merkbare slowdowns, heng og en merkbar delay jevnt over. Grafikken på "taskbar" henger seg ofte, så jeg må drive å alt+tabbe for å switche mellom aktive applikasjoner fordi taskbar har hengt seg så den viser ikke lenger ting jeg faktisk kjører osv..

 

Microsoft har tilgode å ferdigstille UI og ikonpakkene, det er fremdeles mange ikoner rundt om i systemet som ikke har blitt oppdatert og folk er generelt ikke fornøyde med mange av de nye ikonene så Microsoft selv sier at de jobber med å forbedre disse, men det har vi altså sett fryktelig lite til. De driver fremdeles å eksperimenter med forskjellige animasjoner på "flisene" i startmenyen som ikke passer inn og da har tilsynelatende ikke bestemt seg for hva som er veien å gå her heller.

 

Som du selv nevner så mangler det fremdeles en hel del sammenkjøring når det kommer til kontrollpanelet / innstillinger. Det mangler endel valg og muligheter som vi har hatt tidligere som enda ikke har blitt implementert i den nye menyen, samtidig som mye i den nye menyen fremstår halvferdig. Nye Windows Update er jo en vits hvor man har null kontroll på hvilke oppdateringer som blir installert og ikke.

 

 

Utviklere har så langt hatt veldig begrenset med muligheter for å teste ut sine "universal apps" på grunn av hele implementeringen har vært veldig til og fra i testversjonene så langt. I siste build så får jeg ikke lagt inn en eneste applikasjon via Windows Store BEAT i det hele og store.

 

 

Microsoft har til gode å se på eller forandre installasjonsprosedyren overhode, den er identisk med hva den har vært siden Windows Vista og det er fremdeles ingen god funksjon eller mulighet for å gjenopprette fra sikkerhetskopier eller noen god måte å utføre skikkelig sikkerhetskopier ved faste intervaler i Windows 10. Det er fremdeles ingen logisk måte å hoppe mellom BIOS og (U)EFI installasjon, eller noen logisk måte å konvertere fra MBR og GPT under installasjonen.

 

 

Det er fremdeles sånn at om du benytter innebygget administratorbruker så kan du ikke benytte "Modern Apps" og med Windows 10 så blir altså veldig mange av de innebygde applikasjonene og funksjonene gjort om til "Modern Apps" / "Universal Apps" som du da faktisk ikke kan åpne eller bytte deg av via den innebygde admininstratorbrukeren. Virker jo ikke mye gjennomtenkt.

 

 

 

Windows 10, Windows 10 Mobile og Windows 10 Server kommer alle ut på helt forskjellige tidspunkter, noe som igjen virker veldig rart med hele dette "One Windows" opplegget og satsningen. Skulle tro de var ute etter å samkjøre lanseringene noe mer.

 

 

 

 

Har ingen tvil om at Windows 10 kommer til å bli bra, det er bare utrolig synd at Microsoft ser ut til å kaste seg rundt nå på slutten for å få det ut såpass tidlig. Det at Spartan / Edge osv ikke kommer med støtte for utvidelser ved lansering dreper alle realistiske håp om at det skal ta opp konkurransen med Google Chrome. Det at de også nå ser ut til å overse deler av Windows som trenger en real overhaling bare for å få det ut raskere, og at ting som ferdigstilling av UI, ikonpakker og slike ting ser ut til å bli skrapt sammen i en bråhast på slutten er ting jeg misliker sterkt.

Lenke til kommentar

 

Enterprise er kun volum lisens for Pro...Men er enig kun 1 utgave (med installasjonsvalg for "ikkje kritiske" programpakker) og volum pakke lisens for bedrifter hadde vore bedre for alle.

 

 

 

Nei, du får både Windows 8 / 8.1 Pro og Enterprise med volumlisens. Enterprise leveres utelukkende med volumlisens, mens Pro kan du få med både enkeltlisens og med volumlisens. Pro og Enterprise er førvrig ikke identisk hva gjelder funksjonalitet.

 

 

Var tydligvis uklar... snakker kun om Windows 10 og ikkje eldre Windows utgåver, og ja det er litt forskjeller mellom Pro og Enterprice:

 

Enterprice gir (slik det blir kommunisert) forhøya administrator tilgang til funksjoner i Windows 10 som ikkje er tilgjengelig i Home/Pro:

- Sentralstyrt utsatt oppdatering av operativsystemet (via P2P...),

- sentralstyrt programtilgang (via Store), 

- sentral HW styring (f.eks. forbud for minnepenner).

 

Funksjoner som alt ligger i Home/Pro, men der settinger er "default" og "not visible" for ukyndige normale brukarar, men tilgjengelig for system administratorer.

 

Ref:

 

 

 

There are two and only two editions of Windows 10 for installation on new PCs.

 

 

 

Two and only two editions of Windows 10 will be available for distribution as free upgrades on existing PCs.

 

 

Windows 10 Enterprise and Windows 10 Mobile Enterprise will be available as upgrades, primarily for large businesses.

 

Les også her:

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/05/04/announcing-windows-update-for-business/

 

http://arstechnica.com/information-technology/2015/05/windows-update-for-business-brings-windows-updates-to-your-business/

 

(For mykje å kopiere inn i tråden)

Lenke til kommentar

Likevel er det langt enklere å skru av maskinen med windows 8 enn det er med windows 7.

 

Hæ?

 

Windows 7:

 

- Klikk Start

- Shutdown

 

Windows 8.0:

 

- Flytt musa ned i _høyre_ hjørne, ikke starthjørnet til venstre

- Vent

- Klikk på Settings (WTF? Hva er logikken? Hvorfor er det en "innstilling"?)

- Klikk på Power

- Klikk på Shutdown

 

Dette er da både mer komplisert og ulogisk. Synes du virkelig det er så rart folk klagde? Resultatet var at i 8.1 la de til en "Power options"-knapp på startområdet på grunn av at det var så totalt håpløst.

 

Forøvrig så vil ikke dette avslutte Windows 8 helt heller, men heller plassere det i en slags hybrid dvalemodus. Dette fører til at programoppdateringer osv. som krever en fullstendig omstart ikke vil fungere.

Lenke til kommentar

Et spørsmål på siden av det som diskuteres nå, vil man kunne oppgradere med kun lisens nøkkelen til win8 sånn man kan ta en clean install eller må man oppgradere ifra selve win8 installasjonen?

 

Tror det er litt usikkert om dette er mulig, hvis jeg husker riktig. De har ikke kommet ut med all infoen enda.

Lenke til kommentar

 

Likevel er det langt enklere å skru av maskinen med windows 8 enn det er med windows 7.

Hæ?

 

Windows 7:

 

- Klikk Start

- Shutdown

 

Windows 8.0:

 

- Flytt musa ned i _høyre_ hjørne, ikke starthjørnet til venstre

- Vent

- Klikk på Settings (WTF? Hva er logikken? Hvorfor er det en "innstilling"?)

- Klikk på Power

- Klikk på Shutdown

 

Dette er da både mer komplisert og ulogisk. Synes du virkelig det er så rart folk klagde? Resultatet var at i 8.1 la de til en "Power options"-knapp på startområdet på grunn av at det var så totalt håpløst.

 

Forøvrig så vil ikke dette avslutte Windows 8 helt heller, men heller plassere det i en slags hybrid dvalemodus. Dette fører til at programoppdateringer osv. som krever en fullstendig omstart ikke vil fungere.

 

Min feil, er så vant med 8.1 at jeg har glemt hvordan windows 8 var. Da var windows 8 vanskeligere enn windows 7. Selv om det aldri var et problem med OSX, som er det letteste OSet av alle /s. Første til at folk puttet Macen i hvilemodus hele tiden og sjeldent skrudde den av, usikker på hvordan det er nå.

 

I windows 8.1 er det lettere. Du må uansett ta musen i et hjørne, og trykke. du må vente på åpningsanimasjon begge steder. Hvis du tar musen ut etter at du har tatt den i hjørnet kommer charms menyen ut med en gang, så ingen venting. På windows 7 må du helt opp i hjørnet for å skru av, på win 8 er det i hjørnet allerede. Det er en forbedring med win 10 sin startmeny, avknappen er helt nede med knappen når du åpner startmeny. Det hadde jo og vært merkelig å ha den i høyre hjørne som før, pga live tiles.

 

tok det lengre tid å skru den av i begynnelsen? Helt klart. Føles det lettere og bedre å skru den av nå? Ja, helt klart. Det som er problemet med windows 8. Du måtte lære nye ting. Det ville ikke folk. Dermed sier de bare at det er dårlig og vil ikke bruke det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Var mer som manglet enn jeg var klar over. Noen av disse tingene, som det med administrator bruker virker jo ganske idiotiske. Hvis det jeg opplevde med App-storen også er normalen er det helt klart beskymringsverdig. Store har jeg og hatt problemer med på windows 8/8.1. Med universal apps, og at de fungerer som vinduer, så vil det jo være en del av OSet som bør fungere på desktop. Hvis de heller ikke skal lansere PC versjonen samtidig som server og mobile så er jeg enig med deg i at det virker som en forhastet lansering. GTA V og AC:Unity er jo et bra eksempel på at du bør heller lansere sent, enn å lansere uferdig. Folk kommer aldri til å glemme at AC:Unity ble lansert uferdig, og folk snakket om det i lang tid. Det er ingen som snakker om at GTA V ble lansert sent lengre, og jeg tviler på at det har påvirket salgstall nevneverdig. Det bildet GTA V gir er en veldig bra PC versjon (du har jo loadingscreens og diverse andre småting). så da er jeg enig med deg i at MS burde ventet til høsten, som var når win 10 var forventet.

Lenke til kommentar

Det er skrevet mye om både w7 , w8 og nå w10 .

for en som bruker w7 så føler man at en oppgradering ikke er noe stor forbedring.uansett hva som er påstått

 

På mange områder føler man at man mister ting man bruker

 

Jeg kunne spurt hva er nytt her egentlig , men da vil dere referer til en masse artikler som bare rører ved overflaten .

noen av dem fokuser jo nesten bare 100% på metro menyen og ikke resten.

Dette er jo artikler som jeg allerede har lest

Metro var også det som delte windows brukerne.

 

Nå spør jeg ,hva mister man ved å gå fra W7 til w10 ?

Da forventer jeg noe mer en bare et svar som forteller at jeg mister noe man ikke har bruk for når man bytter OS , regneark , tekstbehandling o.s.v

Fordi det er flere ganger påstått at dette programmet er like bra og du har ikke bruk for fasilitetene i det dyre programmet , og så viser seg at det er ting ( gjerne detaljer ) som man faktisk har bruk for

 

Så hva minster man når man velger w10 i stedet for w 7 ?

Lenke til kommentar

Windows Phone ringer bedre enn Windows Mobile etter min mening.

Jeg liker godt W10 utseende og skulle gjerne hatt en Windows telefon etterhvert, men app utvalget er avgjørende. Hvordan blir dette? Mener å ha lest a WM10 skal klare å kjøre Android apps?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...