Gå til innhold

TEST: Western Digital Red 6 TB NAS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(fikk endelig rota tilbake gammel konto, yeah :)

 

Fint med test, men synd de ikke kan bli mer detaljerte. En full graf av ATTO f.eks. fra 512-byte. Average sier veldig lite da det er den siste halvdelen som drar alt opp, mens den første biten som forteller mer om den praktiske hastigheten fra disken.

 

Har testet to av disse, bråker mer enn 4TB. På linje med 4TB-versjonen knatrer de voldsomt høyt, høyt nok til å høres ganske tydelig 5m unna i et støydempet kabinett som Fractal Design R4 når de blir belastet. Til sammenlikning bråker 1stk 4TB mer enn 6x3TB-versjonene samtidig på lik belastning, som på sin side er tilnærmet musestille. Ikke en disk jeg ville hatt i stue f.eks.

 

Men de er forbausende raske, det skal de ha. Men, til det støynivået, hvorfor ikke gå rett på 7200RPM? :)

Lenke til kommentar

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

 

Seagate rører jeg ikke. Brukte WD problemfritt i årevis, men tenkte at forandring fryder og gikk over til Seagate. Rasultat? Diskkrasj etter kort tid! Tilbake til WD.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
rasivert, den 13 Feb 2015 - 09:23, sa:

 

The_Saint, den 13 Feb 2015 - 06:55, sa:

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

Seagate rører jeg ikke. Brukte WD problemfritt i årevis, men tenkte at forandring fryder og gikk over til Seagate. Rasultat? Diskkrasj etter kort tid! Tilbake til WD.

 

Pussig, jeg har opplevd motsatt. Har til og med en gammel diger (5 1/4). Quantum Fireball HDD som fremdeles fungerer. (Maxtor som ble kjøpt opp av Seagate). Den er sikkert 20 år gammel. Verste diskene jeg har vært borti var Samsung Spinnpoint diskene. Hadde 2 stykk som røyk etter bare 3-4 ukers bruk. I tester har Seagate kommet ganske likt ut med WD i forbruker segmentet når det gjelder holdbarhet. Med unntak av 3TB diskene fra Seagate. De hadde STOR feil rate. WD diskene støyer litt for mye etter min smak. HGST gjør det best i de fleste tester jeg har sett, når det kommer til holdbarhet / feil rate. Selv så bruker jeg nesten utelukket Seagate sine ES og Enterprise disker. De er noe dyrere enn vanlige "forbruker" disker, men har aldri opplevd at en eneste en har feilet.

Lenke til kommentar

 

rasivert, den 13 Feb 2015 - 09:23, sa:

 

The_Saint, den 13 Feb 2015 - 06:55, sa:

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

Seagate rører jeg ikke. Brukte WD problemfritt i årevis, men tenkte at forandring fryder og gikk over til Seagate. Rasultat? Diskkrasj etter kort tid! Tilbake til WD.

 

Pussig, jeg har opplevd motsatt. Har til og med en gammel diger (5 1/4). Quantum Fireball HDD som fremdeles fungerer. (Maxtor som ble kjøpt opp av Seagate). Den er sikkert 20 år gammel. Verste diskene jeg har vært borti var Samsung Spinnpoint diskene. Hadde 2 stykk som røyk etter bare 3-4 ukers bruk. I tester har Seagate kommet ganske likt ut med WD i forbruker segmentet når det gjelder holdbarhet. Med unntak av 3TB diskene fra Seagate. De hadde STOR feil rate. WD diskene støyer litt for mye etter min smak. HGST gjør det best i de fleste tester jeg har sett, når det kommer til holdbarhet / feil rate. Selv så bruker jeg nesten utelukket Seagate sine ES og Enterprise disker. De er noe dyrere enn vanlige "forbruker" disker, men har aldri opplevd at en eneste en har feilet.

 

 

Har tidligere hatt god erf med både Seagate og WD, men en ting skal sies, Seagate har STORE problemer om dagen med sine Barracuda disker ihvertfall, holder ikke tellinga på disker, men er nok 20-25% av diskene som bare krasjer ut av intet. WD Red serien derimot er de lite feil på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

rasivert, den 13 Feb 2015 - 09:23, sa:

 

The_Saint, den 13 Feb 2015 - 06:55, sa:

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

Seagate rører jeg ikke. Brukte WD problemfritt i årevis, men tenkte at forandring fryder og gikk over til Seagate. Rasultat? Diskkrasj etter kort tid! Tilbake til WD.

 

Pussig, jeg har opplevd motsatt. Har til og med en gammel diger (5 1/4). Quantum Fireball HDD som fremdeles fungerer. (Maxtor som ble kjøpt opp av Seagate). Den er sikkert 20 år gammel. Verste diskene jeg har vært borti var Samsung Spinnpoint diskene. Hadde 2 stykk som røyk etter bare 3-4 ukers bruk. I tester har Seagate kommet ganske likt ut med WD i forbruker segmentet når det gjelder holdbarhet. Med unntak av 3TB diskene fra Seagate. De hadde STOR feil rate. WD diskene støyer litt for mye etter min smak. HGST gjør det best i de fleste tester jeg har sett, når det kommer til holdbarhet / feil rate. Selv så bruker jeg nesten utelukket Seagate sine ES og Enterprise disker. De er noe dyrere enn vanlige "forbruker" disker, men har aldri opplevd at en eneste en har feilet.

 

 

Jaha? Iogmed at du snakker om at 3TB har stor feilrate så antar jeg du snakker om talllene fra blant annet backblaze? Seagate ligger langt over på andre disker i feilrate der også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan dere ikke teste Seagate Archive 8TB? :) billig og stooor disk.

Trenger ikke så voldsom ytelse på NAS hjemme.

 

Har akkurat satt i 2stk av disse i lagringsmaskinen min, veldig spent på om de kommer til å funke bra. Jeg kjører de forløpig bare som vanlige disker uten raid oppsett, kun manuell syncing i mellom.

 

Jeg har i de siste årene hatt mest stabilitet med Seagate og Samsung disker, hadde akkurat en 3T disk fra WD som fikk bad sectors nå, gått 24/7 i 2år..

Lenke til kommentar
ATWindsor, den 13 Feb 2015 - 12:15, sa:

 

The_Saint, den 13 Feb 2015 - 10:06, sa:

 

rasivert, den 13 Feb 2015 - 09:23, sa:rasivert, den 13 Feb 2015 - 09:23, sa:

 

The_Saint, den 13 Feb 2015 - 06:55, sa:The_Saint, den 13 Feb 2015 - 06:55, sa:

Hm... Ikke en disk jeg ville ha anbefalt akkurat. Selv om vi ser bort i fra prisen. Vet at det har vært en del problemer med disse i ASUStor blant annet. Har vert en del HDD svikt på disse. Det råeste å få av lagrings HDD er vel HGST Ultrastar He8 med 8TB lagring 7200 rpm og 128MB buffer. Men er også i en annen pris klasse. 6799 kr hos Dustin. I holdbarhets tester er det HGST som kommer best ut. I alle fall på de litt mindre diskene som har vært i salg en stund. Personlig er min favoritt Seagate sin ES serie disker. har ikke opplevd ett eneste HDD krasj med disse enda. Skulle jeg ha kjøpt en ren NAS lagrings disk så ville jeg personlig heller ha kjøpt Seagate sin 6TB NAS HDD. Men smaken er vel som baken, delt...

Seagate rører jeg ikke. Brukte WD problemfritt i årevis, men tenkte at forandring fryder og gikk over til Seagate. Rasultat? Diskkrasj etter kort tid! Tilbake til WD.

 

Pussig, jeg har opplevd motsatt. Har til og med en gammel diger (5 1/4). Quantum Fireball HDD som fremdeles fungerer. (Maxtor som ble kjøpt opp av Seagate). Den er sikkert 20 år gammel. Verste diskene jeg har vært borti var Samsung Spinnpoint diskene. Hadde 2 stykk som røyk etter bare 3-4 ukers bruk. I tester har Seagate kommet ganske likt ut med WD i forbruker segmentet når det gjelder holdbarhet. Med unntak av 3TB diskene fra Seagate. De hadde STOR feil rate. WD diskene støyer litt for mye etter min smak. HGST gjør det best i de fleste tester jeg har sett, når det kommer til holdbarhet / feil rate. Selv så bruker jeg nesten utelukket Seagate sine ES og Enterprise disker. De er noe dyrere enn vanlige "forbruker" disker, men har aldri opplevd at en eneste en har feilet.

 

 

Jaha? Iogmed at du snakker om at 3TB har stor feilrate så antar jeg du snakker om talllene fra blant annet backblaze? Seagate ligger langt over på andre disker i feilrate der også.

 

AtW

 

Backblaze sin test er ikke akkurat den testen jeg sikter til. Det ville ha blitt litt feil siden Backblaze kjører diskene 24/7. Noe vanlige konsumer disker ikke akkurat er beregnet for. Skal en test være objektiv så må det jo være en test av det diskene faktisk er beregnet for. Leser vanligvis en 10-15 forskjellige forumer / hardware test sider om dagen. Så min begrunnelse av disk kvalitet er gjennomsnittet av flere tester. Tar også egen erfaring med i regnestykket siden jeg har hatt noen hundretalls HDD`r opp igjennom årene. (Har hatt pc siden åttitallet). Best erfaring personlig har jeg med Segate sin ES og Enterprise serie. (Har 10 ES / Enterprise disker nå). Av SSD`r foretrekker jeg Intel sine. (Har 4 av de nå). Prøvde 4 av WD 6TB NAS disker i en ASUStor NAS. Men det var ikke særlig vellykket. Fikk lese feil pga bad sectors etter kun kort tid. Vet også at det er flere som har hatt samme problemet. Kjøpte disse diskene fordi de var lettest å få tak i på ett tidlig tidspunkt og de var veldig billige. Kan jo hende at dette bare var en barnesykdom på disse diskene. Men som sagt. Smaken er som baken, delt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ATWindsor, den 13 Feb 2015 - 12:55, sa:

Ok, hvilke andre tester av holdbarhet er det du sikter til? Det er alltid interessante data.

 

AtW

Best inntrykk for du om du ser på hva de forskjellige pc leverandørene har hatt av reklamasjon på disker. Vet jeg har en oversikt jeg fant på nettet ett eller annet sted, men husker ikke helt hvor. Har dessverre ikke tid til å lete det frem nå heller siden jeg er på vei ut døren. Men skal se om jeg finner den i løpet av helgen. :)

Lenke til kommentar

Har akkurat satt i 2stk av disse i lagringsmaskinen min, veldig spent på om de kommer til å funke bra. Jeg kjører de forløpig bare som vanlige disker uten raid oppsett, kun manuell syncing i mellom.

 

Jeg har i de siste årene hatt mest stabilitet med Seagate og Samsung disker, hadde akkurat en 3T disk fra WD som fikk bad sectors nå, gått 24/7 i 2år..

 

Er det i et kjøpt nas eller en egenbygget maskin?

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med ca 30 disker kjørende 24/7/365 her hjemme, er at det er Seagate 7200 disker jeg har hatt mest trøbbel med, samt tidligere utgaver av WD Green (særlig 1.5 TB diskene).

 

Har nå begynt å kjøpe Toshiba disker, men helt utrolig nok hadde jeg en svikt på en av disse bare et par uker etter den var satt i drift. Slo av pcen og slo den på igjen, og da smalt det, og luktet svidd.

Siden jeg har nokså mange disker i pcen, tok det litt tid før jeg hadde funnet ut hvilken disk som manglet, og den er helt død. Prøvd den i to ulike dockingstasjoner, men har kortsluttet helt.

Har fått godkjent retur på den, og håper virkelig det er et engangstilfelle, for jeg har kjøpt 7 av disse 3 TB diskene i det siste.

 

Ellers må jeg si at WD Green 3 TB fungerer bra. Men har ingen NAS, har diskene i egen bygde servere.

Lenke til kommentar

Slike tråder fylles alltid opp av «statistikker» basert på erfaringene brukere har med én, to, tre eller kanskje fire disker.

 

«Jeg hadde en disk Western Digital som havarerte etter kort tid. Har siden hatt to disker fra Seagate uten problemer. Styr unna WD! Aldri mer!»

 

«Jeg sverger til WD Green! Har bare dårlige erfaringer med Red.» (Faktisk erfaring: Én av hver.)

 

Etc.

 

Det er umulig å bli særlig klok av slikt. Da er artikler som denne mer interessante: http://arstechnica.com/information-technology/2015/01/hard-disk-reliability-examined-once-more-hgst-rules-seagate-is-alarming/

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kan dere ikke teste Seagate Archive 8TB? :) billig og stooor disk.

Trenger ikke så voldsom ytelse på NAS hjemme.

Har akkurat satt i 2stk av disse i lagringsmaskinen min, veldig spent på om de kommer til å funke bra. Jeg kjører de forløpig bare som vanlige disker uten raid oppsett, kun manuell syncing i mellom.

 

Jeg har i de siste årene hatt mest stabilitet med Seagate og Samsung disker, hadde akkurat en 3T disk fra WD som fikk bad sectors nå, gått 24/7 i 2år..

 

 

 

Dette med diskfeil er nok også en individuell greie for oss hjemmebrukere. Nå har jeg sjeldent testet disker for bad sectors. Men husker jeg gadd gjøre dette på 90-tallet spesiellt. Da var det en Conner-disk som sviktet meg i splitter ny tilstand. Fikk da en Quantum-disk i erstatning for den sviktende. Quantum-disken var fjellstabil. Har også hatt en av de forhatte IBM "death star"-diskene, som var fjellstabil for meg.

Lenke til kommentar

Det ville ha blitt litt feil siden Backblaze kjører diskene 24/7. Noe vanlige konsumer disker ikke akkurat er beregnet for. Skal en test være objektiv så må det jo være en test av det diskene faktisk er beregnet for.

 

 

Litt uenig med deg i måten du ordlegger deg på. Fordi en hjemmebruker kan også godt la PC'en sin stå og svive 24/7 hele året rundt, og det flere år på rad.

 

Belastningen er vel likevel innenfor det lave segmentet i og med brukeren kanskje kun benytter maskinen sin 6 timer til dagen eller kortere tidsrom sånn innimellom. Kommer jo helt an på hvilken livsstil man fører, og hvor mange timer fritid man har til disposisjon. Eller om man driver hobbybedrift eller liknende. Noen vil selvfølgelig bruke flere enn 6 timer. Måtte bare sette det på et middels høyt bruksnivå på måfå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slike tråder fylles alltid opp av «statistikker» basert på erfaringene brukere har med én, to, tre eller kanskje fire disker.

 

«Jeg hadde en disk Western Digital som havarerte etter kort tid. Har siden hatt to disker fra Seagate uten problemer. Styr unna WD! Aldri mer!»

 

«Jeg sverger til WD Green! Har bare dårlige erfaringer med Red.» (Faktisk erfaring: Én av hver.) 

 

Etc. 

 

Det er umulig å bli særlig klok av slikt. Da er artikler som denne mer interessante: http://arstechnica.com/information-technology/2015/01/hard-disk-reliability-examined-once-more-hgst-rules-seagate-is-alarming/

Har du flere lignende artikler?? Jeg er på utkikk etter å sette opp 12TB med disker i nær fremtid, men har ingen preferanser og sliter med å finne gode statistikker, fordi alt jeg finner er akkurat forum med kommentarer av typen du beskriver.

Lenke til kommentar

 

Slike tråder fylles alltid opp av «statistikker» basert på erfaringene brukere har med én, to, tre eller kanskje fire disker.

 

«Jeg hadde en disk Western Digital som havarerte etter kort tid. Har siden hatt to disker fra Seagate uten problemer. Styr unna WD! Aldri mer!»

 

«Jeg sverger til WD Green! Har bare dårlige erfaringer med Red.» (Faktisk erfaring: Én av hver.) 

 

Etc. 

 

Det er umulig å bli særlig klok av slikt. Da er artikler som denne mer interessante: http://arstechnica.com/information-technology/2015/01/hard-disk-reliability-examined-once-more-hgst-rules-seagate-is-alarming/

Har du flere lignende artikler?? Jeg er på utkikk etter å sette opp 12TB med disker i nær fremtid, men har ingen preferanser og sliter med å finne gode statistikker, fordi alt jeg finner er akkurat forum med kommentarer av typen du beskriver.

 

 

Fra kilden til artikkelen nevnt over:

 

https://www.backblaze.com/blog/best-hard-drive/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...