Gå til innhold

Møt Samsungs nye super-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

og hvor er de? I delen som sender ut lys eller delen som blokkerer lys?

I den delen som blokkerer lys. Altså de styrer krystallene. http://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film-transistor_liquid-crystal_display

 

Hva som gjør de nye panelene bede vet jeg ikke.

 

 

Ok, er fortsatt litt forvirret, ser ikke helt hvordan bedre blokkering forbedrer fargene sånn direkte, men vi får vel en forklaring etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar

I den delen som blokkerer lys. Altså de styrer krystallene. http://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film-transistor_liquid-crystal_display

Da har enten du eller jeg misforstått. Jeg trodde det hadde noe å gjøre med fargespekteret LED-ene produserer. Hvit LED produseres som kjent av blå LED som er monokromatiske fordi de har et bestemt relativt stort båndgap. Det blå lyset er fotoner med relativt høy energi. Disse kan spaltes til to fotoner med lavere energi, for eksempel to røde eller et grønt og et NIR foton. Spaltingen foregår i "fosforlaget". Det laget som gjør blått til hvitt. Problemet tidligere er at "fosfor" (egentlig en suppe av stoffer som kanskje ikke inneholder fosfor en gang) gir et unaturlig fargespekter. Dette løser man ved å bruke knøttsmå glassperler til å spalte det blå lyset i stedet for "fosfor". Glassperler av ulik størrelse (titalls til flere hundre nanometer) splitter fotonene på ulik måte. Med god kontroll på perlestørrelsene og mengden kan de med god presisjon skape det fargespekteret de ønsker. Det er det jeg tror det nye buzzordet SUHD forsøker å folkeliggjøre.

Glassperler som alternativ til "fosfor"-suppa gir mindre lystap og er forsåvidt ikke kjempenytt. Det har vært under utvikling i LED belysningsindustrien i flere år og har begynt å dukke opp i rimelige forbrukerrettede belysnings-LED. Jeg antar Samsung har forbedret og tunet glassperle-teknikken for deres bruk. Halvlederne det er snakk om er nok bare LED-brikken (silisiumdelen). Glassperlene påføres som et tynt lag med nøye kontrollerte størrelser rett oppå brikken.

 

Lenke til kommentar
Da har enten du eller jeg misforstått.

Det er jeg som tar feil. Tenkte transistor når ATWindsor snakket om halvledere... Og krystallene er selvfølgelig ikke de i mellom glassplatene, men i LED-ene.

 

Disse LED-ene med nanokrystaller høres ut som det samme som quantum dot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...