Gå til innhold

Snart kan du prøve Windows 9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

Lenke til kommentar

Prisen på W8 er omtrent den samme som prisen på W7 var - men W8 hadde en saftig oppgraderingsrabatt i flere måneder.

 

Lurer på om Windows 9 vil ha en tilsvarende åpen oppgradering. Da skal jeg finne en eldgammel Windows-lisens ett eller annet sted. Har en ledig PC stående fra sist gang jeg overførte Windows til ny hardware. Den er faktisk kraftigere enn min #2-stasjonære.

 

Så må jeg bare finne et bruksområde for den. :g

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

 

Selv overgangen fra xp - > win7, fikk man ikke dobbel ytelse, tviler ms klarer å yte bedre enn win7.

Lenke til kommentar

Hvis du går fra Windows til DOS tenker jeg at ytelsen på "dir /s" kan bli ganske bra. Sikkert dobbelt så bra. Det var det som ble demonstrert til meg på datasjappa da de dreiv og pusha Pentium. Da gikk man gjennom filene så raskt at det ble vanskelig å lese hver enkelt linje.

 

Mulig det finnes noen versjoner av DrDOS eller whatnot som støtter moderne disker å kjøre dir på også. Ellers så har man uansett ikke den store effekten av "dir /s". Jeg koblet i sin tid en harddisk fra en IBM 8088 på en moderne PC. Den var nok like treg der som på original-PC'n. Du kunne godt lese gjennom hver linje før den neste kom.

 

Ser man på Windows 8 vs Windows 9 så er det i utgangspunkt en ganske stor grad av samme operativsystemet man ser på - så der blir nok ytelsen ikke allverdens endret.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Klødde meg litt i hårrøttene av denne setningen:

 

"til fordel for flere virtuelle skrivebord" :hmm:

 

 

Virtuelle skrivebord - "smatte / smake på ordet"..

 

Åh ja, det er jo det skrivebordet i Windows har vært nesten helt i fra starten av. De første forsøkene lignet svært lite på noe skrivebord.

 

Med andre ord en misbruk av begrepet virtuell, som gjerne egentlig beskriver at software kan oppføre seg og presenteres/brukes som "ekte hardware" overfør brukeren.

 

Skrivebordet burde aldri få virtuellbetegnelsen ved seg IMHO, da dette har vært en egenskap som Windows har hatt siden oppstarten. Så å innføre dette blir litt lavmåls (altså innføringen av begrepet). Konseptet må de gjerne videreutvikle på for min del, det er helt greit.

 

Virtuell harddisk, virtuell CD-ROM, virtuell maskin og virtuelle penger (valuta) er alle begreper som fremdeles har gyldighet og som brukes på skikkelig vis.

 

Virtuellt skrivebord du liksom .. :rofl:

 

 

Nå.. Gir det en meropplevelse, eller forblir det som "skrivebordet" ellers har vært i Windows, bare at de etterlikner hvordan Linux har hatt det helt siden sin oppstart med skrivebordsbruk (x-windows med flere navn) ?

 

Det blir det vesentlige spørsmålet. At man kan få boltre seg på flere enn et skrivebord er på en måte ingen nyhet i og med at konkurrenter som Linux har levert dette leeenge.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på W8 er omtrent den samme som prisen på W7 var - men W8 hadde en saftig oppgraderingsrabatt i flere måneder.

 

Lurer på om Windows 9 vil ha en tilsvarende åpen oppgradering. Da skal jeg finne en eldgammel Windows-lisens ett eller annet sted. Har en ledig PC stående fra sist gang jeg overførte Windows til ny hardware. Den er faktisk kraftigere enn min #2-stasjonære.

 

Så må jeg bare finne et bruksområde for den. :g

 

 

Hehe, tror nesten du kan glemme å oppgradere fra Windows XP, eller hei... vent kanskje det er det de ønsker at du nettopp skal gjøre, bare nok en gang !?

 

1. Fordi XP er faset ut for godt.

 

2. Fordi alt for mange fremdeles har grodd seg fast ved XP, og fortsetter å bruke det.

 

Det store spørsmålet blir snarere, om de har jekket hardwarekravene ned nok noen hakk for Windows 9 (altså enda mer lettdrevet enn Win 8 ?). Det hadde vært en sunn utvikling det!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du går fra Windows til DOS tenker jeg at ytelsen på "dir /s" kan bli ganske bra. Sikkert dobbelt så bra. Det var det som ble demonstrert til meg på datasjappa da de dreiv og pusha Pentium. Da gikk man gjennom filene så raskt at det ble vanskelig å lese hver enkelt linje.

 

Mulig det finnes noen versjoner av DrDOS eller whatnot som støtter moderne disker å kjøre dir på også. Ellers så har man uansett ikke den store effekten av "dir /s". Jeg koblet i sin tid en harddisk fra en IBM 8088 på en moderne PC. Den var nok like treg der som på original-PC'n. Du kunne godt lese gjennom hver linje før den neste kom.

 

Ser man på Windows 8 vs Windows 9 så er det i utgangspunkt en ganske stor grad av samme operativsystemet man ser på - så der blir nok ytelsen ikke allverdens endret.

 

 

Mulig du kan innstaller Novell Netware elns. (light utgaven av Netware oppå MS-DOS) og så kjøre filene fra den samme moderne harddisken over LAN. :green:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ikke alle er like fornøyd med at blant annet startmenyen ble fjernet fra plattformen, etter å ha vært fast inventar siden 80-tallet."

 

Den kom jo i Windows 95, og det var mye styr da den ble innført også. Det måtte en oppdatering til med en animert pil som viste hvor startknappen var, slik at nye brukere skulle skjønne hvor programmene var.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Hehe, tror nesten du kan glemme å oppgradere fra Windows XP, eller hei... vent kanskje det er det de ønsker at du nettopp skal gjøre, bare nok en gang !?

 

1. Fordi XP er faset ut for godt.

 

2. Fordi alt for mange fremdeles har grodd seg fast ved XP, og fortsetter å bruke det.

 

Det store spørsmålet blir snarere, om de har jekket hardwarekravene ned nok noen hakk for Windows 9 (altså enda mer lettdrevet enn Win 8 ?). Det hadde vært en sunn utvikling det!

 

Litt usikker på hva du sier her. Med Windows 7 fikk du oppgradere for en firehundrelappom du hadde en gammel badebukse det sto Microsoft på. Til sterk kontrast fra hvor strenge de har vært tidligere. Forøvrig var det ikke en XP-maskin jeg snakket om, har vært Windows 8 på den maskinen før, men systemdisken og systemet flytta inn i et nytt hjem.

Lenke til kommentar

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

 

Jeg synes det er latterlig at enkelte enda maser etter startmenyen når det tross alt ikke er en spesielt effektiv måte å navigere på. Jeg synes Microsoft skal ha kred for å tenke helt nytt. Reell valgfrihet innen operativsystem mister litt verdi når alle er like.

Lenke til kommentar

 

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

Jeg synes det er latterlig at enkelte enda maser etter startmenyen når det tross alt ikke er en spesielt effektiv måte å navigere på. Jeg synes Microsoft skal ha kred for å tenke helt nytt. Reell valgfrihet innen operativsystem mister litt verdi når alle er like.

 

 

jeg maset ikke etter startmenyen (den har jeg fikset selv) men jeg syns det var litt latterlig at MS ikke klarer å få det til i en liten update.

og selv om du ikke syns det er en "ettektiv" måte å navigere på så er det fortsatt mange som vil ha den og liker den som en måte å navigere på.

Lenke til kommentar

 

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

Jeg synes det er latterlig at enkelte enda maser etter startmenyen når det tross alt ikke er en spesielt effektiv måte å navigere på. Jeg synes Microsoft skal ha kred for å tenke helt nytt. Reell valgfrihet innen operativsystem mister litt verdi når alle er like.

 

 

Mer effektiv enn alternativet de har disket opp ihvertfall. Personlig synes jeg MS er litt for late med windows, det er for mange "amatør-problemer" som ikke fikses opp innen rimelig tid.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Startsiden er en oppslagstavle. Kan nesten ikke tenke meg en mindre effektiv måte å navigere på enn å lete etter et ikon på den.

 

Eller, jeg kan tenke meg én mindre effektiv måte. Mobilmåten. Større ikoner og færre per side, slik at man må scrolle enda mer feil vei.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hehe, tror nesten du kan glemme å oppgradere fra Windows XP, eller hei... vent kanskje det er det de ønsker at du nettopp skal gjøre, bare nok en gang !?

 

1. Fordi XP er faset ut for godt.

 

2. Fordi alt for mange fremdeles har grodd seg fast ved XP, og fortsetter å bruke det.

 

Det store spørsmålet blir snarere, om de har jekket hardwarekravene ned nok noen hakk for Windows 9 (altså enda mer lettdrevet enn Win 8 ?). Det hadde vært en sunn utvikling det!

Litt usikker på hva du sier her. Med Windows 7 fikk du oppgradere for en firehundrelappom du hadde en gammel badebukse det sto Microsoft på. Til sterk kontrast fra hvor strenge de har vært tidligere. Forøvrig var det ikke en XP-maskin jeg snakket om, har vært Windows 8 på den maskinen før, men systemdisken og systemet flytta inn i et nytt hjem.

 

 

 

Prisen på W8 er omtrent den samme som prisen på W7 var - men W8 hadde en saftig oppgraderingsrabatt i flere måneder.

 

Lurer på om Windows 9 vil ha en tilsvarende åpen oppgradering. Da skal jeg finne en eldgammel Windows-lisens ett eller annet sted. Har en ledig PC stående fra sist gang jeg overførte Windows til ny hardware. Den er faktisk kraftigere enn min #2-stasjonære.

 

Så må jeg bare finne et bruksområde for den. :g

Å nei. Hvorfor sa du at du skulle finne en eldgammel Windows-lisens da. Det må jo bli noe sånn som Windows XP-ish, i vår utvikling på dette nivået. Og det er jo der folk klamrer og klorer seg fast, så den ble nevnt spesiellt av den grunn. Windows 8 kan neppe kalles eldgammelt.
Microsoft sliter jo med at en del folk er blitt helt Amish omkring Windows XP-bruk.
Amish:
300px-Lancaster_County_Amish_03.jpg
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...