Gå til innhold

NOSTALGI: Compact Cassette / Musicassette (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Magnetbånd er fremdeles ett vanlig medie for å lagre data på. Ganske mange bedrifter som bruker dette som primærlagring. Ellers så husker jeg når man hadde kassetter for å lagre spill på og disse ble byttet ved at man sendte de i brevsform imellom kompiser som ikke bodde så nært hverandre.

Lenke til kommentar

Kopisperre???? Dette hullet var bare for å beskytte kassetten mot å bli ødelagt av et feiltrykk på rec-knappen :)

 

Det var det jeg og mente. Enten fikk man spilt av innholdet, eller ikke pga andre problemer, som avmagnetiserte bånd, krøllet bånd fra tidligere båndsalat eller ny båndsalat. Fikk man spilt av, så var det ingen problemer med å ta opp på andre kassetter egnet for opptak.

 

Derimot hendte det ofte at man hadde kassetter man ikke spilte av mer fordi man ikke lengre likte innholdet, og man ville derfor bruke disse fremfor å kjøpe nye kassetter for opptak. Da måtte tape-biten frem for å tillate overspilling.

 

Altså ingen kopisperre, etter min viten.

Lenke til kommentar

Dette er gode minner!

Jeg vokste opp på 90-tallet og den gang da så var det den gode gamle kassetten som var standarden.. Glemmer aldri tiden med en walkman og endeløs spilling av kassetter, og ofte fiksing av magnetbånd ettersom spilleren ofte "spiste" opp kassettene!

og som noen nevnte.. BIC kulepenner og kassetter var en morsom kombinasjon for å se hvor fort du klarte å spole tilbake en kassett.. var vel sånt man gjorde dersom man kjedet seg litt som barn

Lenke til kommentar

Andøya Space Center (tidligere Andøya Rakettskytefelt) bruker fremdeles magnetbånd til datalagring, det er det eneste mediumet som kan lagre en såpass høy datamengde over et så lite tidsom som en rakettoppskytning tar.

Den siste påstanden der har jeg litt vanskelig for å svelge. Magnetbånd har fordeler som å være billige og med raskere avlesning enn harddisker, men skrivehastighet trodde jeg da ikke var et salgsargument sammenlignet f.eks SSD-er :)

Lenke til kommentar

Magnetbånd er faktisk i bruk veldig mange steder fremdeles, særlig der hvor det bedrives forskning. Tidligere har vi blant annet vist frem IT-systemene bak Meteorologisk Institutt i Oslo, så vel som det gigantiske datasenteret hos CERN utenfor Genève, her på Tek Ekstra; og en ting disse har til felles er at begge benytter seg av lynraske teip-roboter for å håndtere alt de har lagret på magnetbånd.

 

Men det denne saken tar for seg er imidlertid ikke magnetbånd som sådan, men heller musikkassetten som ganske mange av oss vokste opp med, og dens historie :)

Endret av VargAamo
Lenke til kommentar

Jeg har også hardt for å tro Haaheims påstand om at magnetbånd velges på grunn av hastighet. De velges så vidt jeg vet på grunn av lav kostnad når man trenger arkivering av enorme datamengder over lang tid.

 

Ellers så ble jeg nyskjerrig på kassettspilleren til Commodore 64. Den har vist en hastighet på 300 baud (i praksis tilsvarende 300 bit/s) og kunne dermed lagre hele 10,8 MB data på en 60-minutters kassett.

 

Jeg antar at "Turbotape"-programmet ga høyere hastighet og kapasitet.

Mer info her og her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har også hardt for å tro Haaheims påstand om at magnetbånd velges på grunn av hastighet. De velges så vidt jeg vet på grunn av lav kostnad når man trenger arkivering av enorme datamengder over lang tid.

Dette er korrekt. SSDer er også en altfor ny teknologi til å brukes til slike kritiske systemer, det er ikke bare å klaske inn et hav med SSDer og håpe på at det fungerer. I tillegg må det kommunisere med annet utstyr som er av en viss alder, og SSD er relativt ustabilt med tanke på levetid/feil på cellene. Pris er også en faktor. Når en bruker noen millioner på å fyre opp en rakett, så kan en ikke akseptere at noe av målingsdataene forsvinner.

Endret av Haaheim
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke helt på påstanden om at magnetbånd er så fantastisk stabile og ufeilbarlige. Man får kjøpt SSDer i alle segmenter og trenger man uhyre lav feilrate så får man kjøpt dyre og gode SSDer til akkurat det. Har man regnet ut at man ennå ikke er innenfor kravet til feilrate så kan man fint speile flere SSDer og ha de på uavhengige kontrollere gjerne mottatt med hver sin antenne på helt uavhengige datasystemer med uavhengig strømforsyning. Sammenlignet med magnetbånd trenger det ikke være spesielt dyrt, med mindre det er snakk om svært mange terabyte per oppskytning. Dette kan i ro og mak lagres på tape for arkivering og analyse etter at raketten har gjort jobben sin.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke helt på påstanden om at magnetbånd er så fantastisk stabile og ufeilbarlige. Man får kjøpt SSDer i alle segmenter og trenger man uhyre lav feilrate så får man kjøpt dyre og gode SSDer til akkurat det. Har man regnet ut at man ennå ikke er innenfor kravet til feilrate så kan man fint speile flere SSDer og ha de på uavhengige kontrollere gjerne mottatt med hver sin antenne på helt uavhengige datasystemer med uavhengig strømforsyning. Sammenlignet med magnetbånd trenger det ikke være spesielt dyrt, med mindre det er snakk om svært mange terabyte per oppskytning. Dette kan i ro og mak lagres på tape for arkivering og analyse etter at raketten har gjort jobben sin.

Tingen med magnetbånd er at om de ryker så kan det fikses med tap på bare noen hundre mega - et par giga, et tap som i mange tilfeller er akseptabelt i de sammenhengene. Dør en harddisk så forsvinner flere terabyte med data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...