Gå til innhold

Trekker du ut stikkontakten når det tordner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

DrHawkings:

 

Sitter på mobilen så jeg orker ikke å klippe til sitat.

 

Men er det ikke sånn at en elektriker kan nekte å koble til strømmen på noe du har koblet? Da kan jo du risikere at ingen gidder å komme å koble med deg, siden jobben er så liten.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke hvordan det ser ut (jeg har bare spurt om det finnes noe), men jeg vil anta det er alá dette:

1658600.jpg

 

og du har spart inn den elektriker regninga etter, tja 100år

tordner og lyner så skjeldent her i norge og når det lyner så er det en liten fis så er det over.

og du må tilkalle elektriker hvis den slår ut, det koster mange kroner :p

ser ikek hvordan det kan være lønnsomt anna enn for elektrikeren og firmaet han jobber for

 

 

 

Tja. Det lyner nå ganske heftig enkelte steder. Så selv om det statistisk sett om du sprer det på antall kvadratmeter kan synes sjelden med lynnedslag, så er andre områder betraktelig mer utsatt. Så jeg synes hypotesen din ikke holder helt vann, selv om du har et aldri så lite generellt poeng om lyn og torden.

Endret av G
Lenke til kommentar

flott at du slår det ilag med annet arbeid men elektriker regning kommer fort over 10 000 og gjerne opp i 30-40 000 au hvis du har elektrikeren der for mer enn bare å sette inn nye spots og stikkontaker (du vet at du har lov til å gjøre alt selv som er utenfor veggen? eneste du ikek har lov til er å koble på og av selve strømmen men hvis meg den som har brydd seg om det :p )

 

 

jeg står selv ansvarlig for minst 30 hus der jeg har kobla rundtomkring som er lovlig men au ulovlig for jeg selv kobla på strømmen. men kablinga og alt er lovlig.

man har også lov til å trekke kabel gjennom gulv eller veggen hvis man skal rett gjennom og sånt men ikke hvis det kreves rør og lengre baner gjennom en vegg eller gulv/tak

dette har jeg gjort fordi jeg kjenner til folkene jeg har gjort det hos og dermed vet dems strømbruk og hvordan dem bruker ting så da har jeg tilpasset kablingen etter det slik at det skal tåle det og aldri bli noe problem. (senest forrige sommer gjorde jeg dette og hadde store diskusjoner med elektrikere som har vært i yrket i mange fler år enn meg)

 

Tenker at du er utdatert. Det har blitt mye strengere. Elektriker fortalte meg at man ikke alltid har lov å montere opp en lampe selv lengre PÅ EKSISTERENDE TAKBOKS, med unntak av enkelte varianter som har hurtigkobling. Har den "sukkerbit", så har man i prinsippet ikke lov, selv om det skal mye til før det først går galt. Bare man ikke har ti tommeltotter da.

 

Regninga kommer helt an på hvilket firma du velger. Det kan variere noe. Elektrikeren jeg spurte har en tommelfingerregel på at innstallasjon av en ny sikring kun i sikringsskapet koster kr 1000,- inkludert den nye automatsikringen selvfølgelig. Dette er sannsynligvis pris ekskl. MVA som så mange driver å oppgir priser i. (IKKE inkludert kjøring)

 

Men å kombinere det med mere arbeid lønner seg, og gjerne om du kan få elektrikeren til å arbeide ut en hel arbeidsdag, framfor å måtte kjøre 2 ganger til deg. Selvsagt basert på om jobben er godt planlagt på forhånd, slik at det ikke oppstår unødvendige kjøreturer tilbake til leverandører som Asea med flere.

 

Man kan alltids finne ukvalifiserte elektrikere som kan hjelpe deg, men da tar man et styggt ansvar på egen kappe. Det er ikke elektrikeren som per definisjon som er ansvarlig for EL-anlegget ditt, men du selv.

 

Man, kan også leke elektriker selv, men det er veldig fort å trå feil, så det er ikke å anbefale. Har du stålkontroll på enkelte ting, så kan man jo selvsagt klare å koble riktig, med de riktige dimensjoneringene, plassere ting riktig i forhold til forskriftene med mere. Men har man ikke utdanning, så tror jeg fort en EL-kontroll vil kunne avsløre deg.

 

Jeg som ikke selv har full kontroll, klarte fint å se at forrige eier der jeg bor hadde leket elektriker selv. Derfor kombinerte jeg bruk av elektriker til å gå over, og heljorde leiligheten, samtidig som jeg fikk oppgradert litt belysning og diverse. Nå har jeg relativt liten leilighet og kryploft som gjorde det ekstra oversiktelig for elektriker. Altså kun en etasje pluss kryploftet ovenfor den.

 

Det går også fint å spre elektrikerarbeidet dersom det er betydelig over en del måneder, slik at man får tid til å spare seg opp litt buffer til alt man ønsker å få gjort. Få elektrikeren innom hvert halvår f.eks. til jobben er i land. Det kommer selvsagt an på om anlegget er i bra tilstand fra før av, og hvor mye risiko man ønsker å sitte med dersom du vet det er ting som burde utbedres.

 

Elektrikerarbeid er noe av det jeg tar mest seriøst for en leilighet / et hus, så jeg foretrekker å få det gjort slik at det finnes dokumentasjon i bunnen av det som er oppmontert. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja.

Hva er pålagt?

Nei, jeg har kontakter rett fra veggen. Litt av poenget med å ha en TV som henger på veggen er vel å slippe kabelsalaten. Kunne kanskje kjørt strømkabel i en kanal, men så langt tenkte jeg ikke..

1710545.jpg

Disse sikringskapene og sikringene er de nyeste og det er de som har blitt pålagt, mener det var i 2012 det kom men litt usikker på nøyaktig når men det var nå i seinere tid.

for enkelheten si skyld så¨hadde jeg brukt kanal utpå veggen, men noen har tven på samme plass i 50år og kan være handy og få det vekk. bare dyrt å holde på med elektriker sånn heile veien.

 

 

 

DrHawkings:

 

Sitter på mobilen så jeg orker ikke å klippe til sitat.

 

Men er det ikke sånn at en elektriker kan nekte å koble til strømmen på noe du har koblet? Da kan jo du risikere at ingen gidder å komme å koble med deg, siden jobben er så liten.

det er riktig. hvis jeg har lagt kabler i dette huset og tilkaller elektriker for å godkjenne jobben min og koble på selve strømmen så kan han nekte totalt å gjøre dette. da er jeg tvunget til å betale elektriker til å legge opp alt for å få strøm der. men så lenge man skal et lite hull rett gjennom veggen elelr utpå veggen så kobler jeg på selv, men det veldig mye til grunn for at jeg faktiskt har utdanning og har lagt full verifiserte godkjente systemer i flere hus, men det var i annen landsdel da (sørlandet) så nå har jeg ikek den type godkjenningspapirer og dermed ikke rører annet enn utsida av veggen,

 

 

 

 

Jeg vet ikke hvordan det ser ut (jeg har bare spurt om det finnes noe), men jeg vil anta det er alá dette:

 

 

og du har spart inn den elektriker regninga etter, tja 100år

tordner og lyner så skjeldent her i norge og når det lyner så er det en liten fis så er det over.

og du må tilkalle elektriker hvis den slår ut, det koster mange kroner :p

ser ikek hvordan det kan være lønnsomt anna enn for elektrikeren og firmaet han jobber for

 

 

 

Tja. Det lyner nå ganske heftig enkelte steder. Så selv om det statistisk sett om du sprer det på antall kvadratmeter kan synes sjelden med lynnedslag, så er andre områder betraktelig mer utsatt. Så jeg synes hypotesen din ikke holder helt vann, selv om du har et aldri så lite generellt poeng om lyn og torden.

 

det er helt sant at enkelte plasser er mer utsatt enn andre og dei små lokale skyane vi har i norge produserer små og hyppige lyn. det er derfor ejg har beskrevet det tidligere at det kommer mye ann på hvor man bor med fjell og alt mulig slikt. man kan få den heftigste stormen i norge akkurat der man trodde det ikke kom til å skje, sjangsen er der.

og bor man på jæren (norges danmark) så er man ganske utsatt for lyn for der er det ingen fjell til å stoppe skyane.

men du må også huske på skyane bevegerr seg med vinden så det at det går lengre tid mellom hvert slag også plutselig i huset ditt igjen er så utrolig liten sjangs er her i norge nettopp pga små lokale skyer som beveger seg

Lenke til kommentar

 

zip

 

zap

 

er ikke så utdatert enda nei :)

det er helt riktig at det har blitt mye strengere men vet du hvorfor og hva nøyaktig som har blitt strengere?

 

Du har fortsatt like stor frihet til å koble selv som før men da skal anlegget være av nyere type og fått godkjenning innen den gitte tidsramme (husker ikke i hodet hvor lenge den var om det var 1år, 3år eller 5år)

 

hvis anlegget er av eldre type så har man ikek lov til å røre en ledning utpå veggen elelr noe, dette grunnet forkalkning av kobberet, altså rustet eller råtnet. dette har også med isolasjonen som ligger i huset og alle duppedingser som blir bruk den dag i dag, fordi man ser på hus som har brent ned til grunn der det har vært gammel -> ny kobling så har det nye takla det men det har blitt for kraftig for det eldre anlegget.

 

Det er igrunnen hovedprinsippet til de nyere strengere lovane ;)

 

resten du har skrevet er jeg ganske så enig i :)

Lenke til kommentar

Tja, jeg ser ikke forskjell på disse sikringene og mine. Jeg hadde ikke overspenningsvern i skapet - det har jeg nå. Sikringsskapet er vel fra starten av 90-tallet.

det som er nytt er innmaten i selve sikringene (releene) de tåler mer, bedre designing, bedre varmespredning (slipper ut varmen bedre) tåler mange fler enheter tilkobla samtidig (mer watt per sikring) og ikke minst, mye raskere og bedre utklokking av sikringa når lynet slår ned. ;)

 

Utsida ser ganske lik ut ja, riktig det :) men det er noen få endringer der au men mesteparten av det er i helheten av sikringskapet og ikke sikringane i seg selv. har med varmespredning og design og tilgang fra den private å gjøre

 

edit:

sry for dobbelposting

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jeg har bodd en ca. 3 år på adressen nå. Og det er på nord-jæren. hvor det ikke er langt til nærmeste fjellkjede. De første månedene var det ikke noe problem med lynnedslag. Men nå i år (2014) kom det et kraftig lynnedslag som forplantet seg i lokalmiljøet i byggefeltet. Det fikk såpass konsekvens for meg, at paraboltuneren gikk i knestående, selv om jeg allerede hadde fått på plass mellomvern.

 

Mellomvernet gjorde såvidt jobben sin og mer til, for jeg fikk liv i paraboltuneren igjen. Jeg hadde ikke finvern akkurat da, men har fått på plass det etterpå. Så det kan skje.

 

Jeg bodde på en annen adresse for en 10 år siden, en kanskje 35 minutters kjøring fra der jeg bor nå. Der fikk jeg lynnedslag inn via telefonkabelen. ER glad jeg har fiber nå i disse dager da. Fordi jeg hadde et sånn APC ISDN finvern på telelinja, og det tok kvelden hele 2 ganger, og den andre gangen røk min ASUS router også.

 

Kall det gjerne maks uflaks. Men slikt skjer hvem som helst innimellom. Så statistikken er ikke nødvendigvis særlig representativ for absolutt alle. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

...Kan laste opp bilder hvis noen er interessert i å se mer.

Jatakk! :thumbup:

 

Here you go. Setter bildene i spoiler. Dette er altså bildet fra huset som ble hardt skadet.

 

 

 

V1ML635.jpg

 

Telefonkontakt. Legg merke til tapeten som er flerret opp. Om jeg husker og ser riktig...

 

0uOitPt.jpg

 

Sikring har fått seg en støt.

 

Us0AmE8.jpg

 

Ja, hva har vært her da. En stikkontakt, altså. Legg merke til at kabelen er revet bort i fra veggen.

 

ga9TGch.jpg

 

Her har også kabelen revnet fra veggen. Boksen ligger i andre siden av rommet.

 

30Cuf5C.jpg

 

Dobbel stikkontakt. Legg merke til at kabel er revet tvers over, og svimerkene i veggen hvor skruene har vært...

 

SkylsMx.jpg

 

En tøff liten jævel som faktisk klarte å holde seg delvis på plass.

 

i4R71ks.jpg

 

Krater etter hvor lynet har gått. I hullet kan man se en liten jernbit. Det er faktisk flere hull, og ett litt mindre krater i området også. Rart. Huset ligger 8-9 meter i fra der hvor jeg tok bildet. Litt ekkelt å tenke på at jeg har stått veldig mange timer ved vedsekkene som kan skimtes bak, og pakket ved.

 

Jeg tror taksten på skadene til dette huset ble rundt 40-50k. Med skadene på de andre to husene er vi oppe i rundt 80-90k.

 

Moralen med disse bildene burde vel egentlig være: Trekk ut av kontakten når det tordner. Det reddet oss garantert for veldig mye skade.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Tja, jeg ser ikke forskjell på disse sikringene og mine. Jeg hadde ikke overspenningsvern i skapet - det har jeg nå. Sikringsskapet er vel fra starten av 90-tallet.

det som er nytt er innmaten i selve sikringene (releene) de tåler mer, bedre designing, bedre varmespredning (slipper ut varmen bedre) tåler mange fler enheter tilkobla samtidig (mer watt per sikring) og ikke minst, mye raskere og bedre utklokking av sikringa når lynet slår ned. ;)

 

Utsida ser ganske lik ut ja, riktig det :) men det er noen få endringer der au men mesteparten av det er i helheten av sikringskapet og ikke sikringane i seg selv. har med varmespredning og design og tilgang fra den private å gjøre

 

edit:

sry for dobbelposting

 

 

 

Det nye i sånn relativt nye hus, er at det er kommet til jordfeilbryter per automatsikring, slik at man slipper at alle kursene slår ut samtidig og mørklegger "huset ditt".

 

Man får også slike nye sikringer som er designet for eldre monteringsskinne, slik at man slipper å bytte ut hele sikringsskapets innkapsling.

 

Elektrikeren fortalte meg at selv en automatsikring slites, hver gang den er nødt å slå av kursen pga. belastning, kortslutning eller hva det måtte være. Forkalkning av kobber har jeg ikke hørt om før, så det var kanskje noe å lære. Men, det er vel helst selve isolasjonen rundt som slites mest av varmgangen. Kobber er tross alt et ganske slitesterkt metall. Men, jeg vil ikke være påståelig om ting jeg ikke kan noe om, så du har sikkert rett, når du først nevner at det er et reellt problem at kobberet også slites.

 

Kan det sammenliknes med all annen materialtretthet? Blir metallet sprøere da? Vanligvis beveger man ikke på kablene etter at de er blitt lagt, så de kan jo ligge urørt i omtrent hele sin levetid, dersom man ikke begynner med oppgraderinger vel og merke. Eller EL-kontroller hvor kontakter i vegg/takboksene åpnes opp for stikkprøver.

 

 

@Quote:

Herlige bilder.

 

Når jeg var tidlig i ungdomsårene, så slo lynet ned i nabohuset. Jeg satt på dass i 7-tiden om morgenen før jeg skulle på skolen. Sånn helt uten særlig forvarsel (altså forutgående tordenlyd), så slo lynet momentant ned i det nabohuset. Siden det er en ca. 8 meter mellom vanlige boliger, og dette stod litt på skrå på tomten ovenfor vårt, så kanskje noen meter ekstra pga. det forholdet, så hadde jeg i grunnen griseflaks, at lynet valgte hans hus. Og at badet er et av de farligste rommene du kan oppholde deg på attpåtil.

 

Jeg fikk aldri se nabohusets loft, men naboen fortalte at det var svære brannroser innover hele loftet hans.

 

Jeg var kanskje heldig at lynet valgte nettopp hans lange og høyt monterte amatørradioantenne.

 

Bråket er ikke ubeskrivelig, men er som tatt ut av en annen verden. Det var et smell som den kraftigste kanon. Det kan jeg love dere. :love:

 

 

Har dere hørt om han som bodde nær Niagara Falls, som ble truffet av lynet 7 ganger, og til slutt tok han selvmord elns. Snakk om uflaks, men han har jo Guiness rekord så vidt jeg vet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bodd en ca. 3 år på adressen nå. Og det er på nord-jæren. hvor det ikke er langt til nærmeste fjellkjede. De første månedene var det ikke noe problem med lynnedslag. Men nå i år (2014) kom det et kraftig lynnedslag som forplantet seg i lokalmiljøet i byggefeltet. Det fikk såpass konsekvens for meg, at paraboltuneren gikk i knestående, selv om jeg allerede hadde fått på plass mellom vern.

 

Mellomvernet gjorde såvidt jobben sin og mer til, for jeg fikk liv i paraboltuneren igjen. Jeg hadde ikke finvern akkurat da, men har fått på plass det etterpå. Så det kan skje.

 

Jeg bodde på en annen adresse for en 10 år siden, en kanskje 35 minutters kjøring fra der jeg bor nå. Der fikk jeg lynnedslag inn via telefonkabelen. ER glad jeg har fiber nå i disse dager da. Fordi jeg hadde et sånn APC ISDN finvern på telelinja, og det tok kvelden hele 2 ganger, og den andre gangen røk min ASUS router også.

 

Kall det gjerne maks uflaks. Men slikt skjer hvem som helst innimellom. Så statistikken er ikke nødvendigvis særlig representativ for absolutt alle. :)

ja bsolutt, det kan skje. jeg har aldri sakt det ikke kan skje i norge. jeg sier bare at man bør og aller helst må bruke hodet littegranne på hvor man bor, hvilke fjell stopper skyane, hvor ofte lyner og tordner det, og vhis det lyner så hvor mange ganger pleier det å slå ned før det er over og pleier den å knocke ut strømmen eller bare gøyale nedslag eller kraftige nedslag, sistnevnte kan man se litt utifra værmeldinga au, lyn og torden over flere dager i norge = få og svake lyn men byger liksom. meldt torden i et par timer på værmeldinga kan bety kraftige og hyppige slag for det er bare ei kraftig lbyge

 

så man må se det ann hva som er lønnsomt og hva som trengs. jeg har ikek hatt bruk for noe som helst anna enn 30kr padde og ikke mista noe som helst til lynet på mange mange år. husker enda da jeg fikk pc når jeg gikk utav ungdomskolen pga karakterene mine og ejg kan enda ikke huske at jeg har mista noe som helst utstyr til lynet fra og med den PCen der :)

jeg er bymenneske og bodd mye i byer da :p

Lenke til kommentar

 

 

Tja, jeg ser ikke forskjell på disse sikringene og mine. Jeg hadde ikke overspenningsvern i skapet - det har jeg nå. Sikringsskapet er vel fra starten av 90-tallet.

det som er nytt er innmaten i selve sikringene (releene) de tåler mer, bedre designing, bedre varmespredning (slipper ut varmen bedre) tåler mange fler enheter tilkobla samtidig (mer watt per sikring) og ikke minst, mye raskere og bedre utklokking av sikringa når lynet slår ned. ;)

 

Utsida ser ganske lik ut ja, riktig det :) men det er noen få endringer der au men mesteparten av det er i helheten av sikringskapet og ikke sikringane i seg selv. har med varmespredning og design og tilgang fra den private å gjøre

 

edit:

sry for dobbelposting

 

 

 

Det nye i sånn relativt nye hus, er at det er kommet til jordfeilbryter per automatsikring, slik at man slipper at alle kursene slår ut samtidig og mørklegger "huset ditt".

 

Man får også slike nye sikringer som er designet for eldre monteringsskinne, slik at man slipper å bytte ut hele sikringsskapets innkapsling.

 

Elektrikeren fortalte meg at selv en automatsikring slites, hver gang den er nødt å slå av kursen pga. belastning, kortslutning eller hva det måtte være. Forkalkning av kobber har jeg ikke hørt om før, så det var kanskje noe å lære. Men, det er vel helst selve isolasjonen rundt som slites mest av varmgangen. Kobber er tross alt et ganske slitesterkt metall. Men, jeg vil ikke være påståelig om ting jeg ikke kan noe om, så du har sikkert rett, når du først nevner at det er et reellt problem at kobberet også slites.

 

Kan det sammenliknes med all annen materialtretthet? Blir metallet sprøere da? Vanligvis beveger man ikke på kablene etter at de er blitt lagt, så de kan jo ligge urørt i omtrent hele sin levetid, dersom man ikke begynner med oppgraderinger vel og merke. Eller EL-kontroller hvor kontakter i vegg/takboksene åpnes opp for stikkprøver.

 

det er som du sier at hver individuell sikring har fått vern i seg (alle blitt automatsikringer individuelt)

det som er med kobberet er at over lengre tid i hus så vil sikringa gå en gang i ny og ne enten det er kortslutning eller lyn eller hva. dette tygger ikke bare på isolasjonen som du nevner med varmgang men den sliter også på selve kobberet.

hvis du titter innom spoileren til Qoute på bilde 2 under sikringskapet så ser du en kobber som har blitt gammel og sliten og dermed "forkalkning" (usikker på om det er riktig ord på kobber men har brukt det i flere år iallefall)

du ser kobberet blir akkurat som en rusten skitten sak.

hvis du ser på vannkjølte systemer i pc som ikek er blitt vedlikehold så har du det jeg mener, lys hvit greier som bygger seg opp

dette opplever man skjeldent i nyere systemer da folk har blitt bedre til å ikke la kobberet være synlig men det var mer vanlig i eldre tider å la en halv cm - en cm kobber være utenfor og synlig, da dette skjedde og det er her det er veldig farlig å plutselig koble på nytt og bruke det i 2014 som om alt var nytt for det nye tåler det men ikke det gamle

Lenke til kommentar

Så du mener at dersom den først får dette overflatebelegget, så stikker svakhetene også dypere inn i kobberet?

 

Om lynnedslag:

Moralen er la være å finne på dumme ting som du vet kan gå galt i tordenvær. Ikke stå under et tre, ikke spill golf - for jeg har hørt at lyn kan slå ned i golfkølla under de riktige omstendighetene. Bruk det lille av fornuft man har fått utdelt. :p

 

Enkelte områder er mer utsatt for lynnedslag en andre:

 

http://www.citynews.ca/2014/06/17/golfer-helps-man-who-was-struck-by-lightning-on-stouffville-golf-course/

 

http://www.citynews.ca/2014/06/17/4-hospitalized-after-being-struck-by-lightning-on-whitchurch-stouffville-golf-course/

 

http://www.theglobeandmail.com/news/national/a-mighty-wind-blows-through-alberta/article4194713/

 

 

Alberta was just the final recipient of bad weather from a cold front that came in from British Columbia, first plunging Vancouver into cool temperatures, then firing great volleys of dry lightning into the province's Interior, where it sparked forest fires and mass evacuations from Kelowna.

"It was a vicious front, clearly," said CBC Television meteorologist Claire Martin.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

1658600.jpg

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

 

Så du mener at dersom den først får dette overflatebelegget, så stikker svakhetene også dypere inn i kobberet?

 

Om lynnedslag:

Moralen er la være å finne på dumme ting som du vet kan gå galt i tordenvær. Ikke stå under et tre, ikke spill golf - for jeg har hørt at lyn kan slå ned i golfkølla under de riktige omstendighetene. Bruk det lille av fornuft man har fått utdelt. :p

 

Enkelte områder er mer utsatt for lynnedslag en andre:

 

http://www.citynews.ca/2014/06/17/golfer-helps-man-who-was-struck-by-lightning-on-stouffville-golf-course/

 

http://www.citynews.ca/2014/06/17/4-hospitalized-after-being-struck-by-lightning-on-whitchurch-stouffville-golf-course/

 

http://www.theglobeandmail.com/news/national/a-mighty-wind-blows-through-alberta/article4194713/

 

 

Alberta was just the final recipient of bad weather from a cold front that came in from British Columbia, first plunging Vancouver into cool temperatures, then firing great volleys of dry lightning into the province's Interior, where it sparked forest fires and mass evacuations from Kelowna.

"It was a vicious front, clearly," said CBC Television meteorologist Claire Martin.

 

Ja og man finner det spesielt i eldre hus og slikt. det er fortsatt mange eldre hus i norge, mange huseiere tar på seg elektriker regninga og oppgraderer til det ny systemet og da finner man ikke slik belegging/forkalkning.
men kobler man nytt på gammelt så får den som bor der en liten illusjon om at ting er nytt og sikkert og derfor ikke like forsiktig alltid.

ja der begynner du å tenke riktig, sunn fornuft og ikke begynne å gjøre de tingane som er mest utsatt for å tiltrekke seg. man bør også holde seg unna vinduer hvis det tordner rett rundt seg

 

 

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

Lenke til kommentar

Overspenningsvern integrert i grenuttak (sånne 1 - til - 4 eller 1-til-6 strømuttak osv ) tar seg av beskyttelsen. Vil muligens ikke beskytte mot "direct hit" men ellers inneholder de en elektrisk komponent der eventuell overspenning brukes til å aktivt stenge av strømtilførselen. Koster omtrent det samme som vanlige grenuttak, så ingen grunn til å ikke bruke disse. Nærmeste analogien er vel slike selvlukkende isbitposer - jo mer vannpress som er inne i posen dess mer vann avledes til lukkeventilen og dess tettere blir ventilen.

 

Denne komponenten som er i overspenningsvern, reagerer mye raskere enn sikringer - som ikke beskytter mot lynnedslag da de er altfor trege. Lynet er for raskt og rekker å skade elektronikk før sikringen/automatsikringen i huset slår ut.

 

Det eneste kjedelige er at TV'n / steroen osv nå holder tilnærmet ubegrenset og ikke gir alibi/påskudd til å kjøpe nyeste modell :o)

Lenke til kommentar

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

Lenke til kommentar

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

 

ja likeretter :) det er nok desverre ikke det, sitter bare en svær spole som opptar og lagrer strømmen som er til overs i ac delen før det går over til dc. bygde strømforsyning fra scratch på elektriker skolen men det er en del år siden, har titta innom nyere og sett på komponenter og rensa og sånt og kan ikke finne noe overspenningsvern.

en psu på 850w som sitter i en pc med forbruk på 400w peak har 450w til overs men dette trekkes ikke afv stikkontakten, det trekkes 850w helt til lageret er fullt så vil det trekke mindre av stikkontakta

 

ja mottakeredelen er samme som relee, det er den som sier klikk når det du trykker på knappen på fjernkontrollen, da aktiverer du releet.

så du kan altså ikke ta av releet/mottakerdelen?

Lenke til kommentar

 

Snip

 

Montro hva som er inne i den der? Er det noe annet en hva som er i strømforskyninger (PC, TV osv)?

 

Edit: Har mistet styring av garasjeport pga overspenning. Kjører fremdeles på (ekstern) inngang, men fjernkontroller virker ikke.

 

akkurat det samme som er i paddene (både dyre og billige) bare ikke så kraftige som paddene det vises til i denne artikkelen vi kommenterer på. Strømforsyninger har ikke overspenningsvern men overgang fra ac til dc

 

hvis du har mistet fjernkontroll signalet så er det selve releet i garasjeporten som har tatt kvelden, eller en av transistorene til releene. iallefall det mest vanlige og mest sannsynlig siden du har kontroll utenom, dette kan du kjøpe nytt som del og sette inn tror jeg men det kommer sikkert ann på merke, modell og årgang :p

 

"overgang fra ac til dc", likeretter mener du? Jo det vet jeg. Men jeg mener også at før likeretteren er noe deler for å ta overspenning.

 

Mottakerdelen har tatt kvelden. Enheten har en 3pins inngang (24V - inn - 0V), som fortsatt kan styre garageporten. Mottakeren er på samme printkort som resten av elektronikken, så "hele skiten" må byttes.

 

 

 

Moderne PSU'er har ofte en kortslutningsbeskyttelse heldigvis. Selv om det kanskje er mer aktuellt for hjemmebyggerens ti tommeltotter, så er det en kjærkommen utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...