Gå til innhold

Nettbrettmarkedet dabber av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer nok an på bruksområdet. Et nettbrett er lett å ha med seg ut i felt for å lese, se på skisser e.l., mens hvis de faktisk er på kontoret vil de antakeligvis ha gode dockingmuligheter til skjerm og tastatur. Fullverdige windows-nettbrett vil da kanskje være mest aktuelt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nyheter får som regel en topp i salget fordi folk vil skaffe sin første enhet av det slaget. Nettbrett har vært i vinden de siste tre årene og nå har nok de fleste skaffet seg et. Dvs. nysalg går over i vedlikeholdssalg (oppgraderinger og erstatning av defekte enheter). Da dabber det naturlig nok av.

 

I tillegg tror jeg mange har irritert seg over to ting: telefonen har ikke hatt stor nok skjerm til å erstatte nettbrettet og nettbrettet har ikke hatt ringemulighet. Disse er nå i ferd med å møtes på midten og man sliter med å sette de nye enhetene i bås. Putter man de i telefon-båsen så ser selvsagt telefonsalget til å gå glimrende på bekostning av nettbrettsalget. Putter man de i nettbrett-båsen ser det ut som salget går motsatt vei. Jeg synes det gir stadig mer mening å regne nettbrett og telefoner sammen i salgsstatistikkene. Om få år vil ikke folk se seg tilbake og tenke på det som ulike enheter, akkurat som vi i dag ikke regner telefoner og mp3-spillere som separate enheter. De er jo samme enhet nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer nok an på bruksområdet. Et nettbrett er lett å ha med seg ut i felt for å lese, se på skisser e.l., mens hvis de faktisk er på kontoret vil de antakeligvis ha gode dockingmuligheter til skjerm og tastatur. Fullverdige windows-nettbrett vil da kanskje være mest aktuelt?

 

Nettbrett er mest nyttig om du henter informasjon mens du kjører eller går, ikke skrive mail.

Har du behov for å skrive har du en pc også. Netbrett brukes til interne apper eller webaplikasjoner.

Lenke til kommentar

Vi vil få se flere produkter rettet mer spesifikt mot bedrifter

 

Hvorfor skal en bedrift velge et nettbrett over f,eks en Ultrabook?

Kan jo se for meg personen som sitter der med Touchscreen å skal skrive lange mailer o,l.

 

Ikke noe problem å koble til et bluetooth tastatur vel?

Lenke til kommentar

Nettbrett er mest nyttig om du henter informasjon mens du kjører eller går, ikke skrive mail.

Har du behov for å skrive har du en pc også. Netbrett brukes til interne apper eller webaplikasjoner.

Håper det ikke er du som kjører da.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

I motsetning til opptil flere som kommenterer her, bruker jeg nettbrett også til typiske PC-funksjoner. Med blåtann-tastatur og mus, er mitt 12.2" Note-brett minst like greit å bruke til skriving som min 13.3" Toshiba PC. Det som er begrensning, f.eks. med mitt Nexus 7 2013, er skjermstørrelse og i noen grad funksjonalitet (dårlig trykkrespons etc).

 

Blåtann-tastatur og mus er veldig praktisk. Jeg bruker minst 4 enheter regelmessig: PC, 12.2" brett, 7" brett og mobiltlf. Blå?ann-settet kan brukes til alle enhetene. Jeg kan f.eks. ikke på noen praktisk måte sette opp PCen i høydeformat når jeg setter opp et skriv, så for meg er det ikke noe spørsmål hva som er mest praktisk.

 

At antallet enheter solgt blir mer konstant eller minker, kan umulig ovverraske noen som er daglige brettbrukere.F.eks. var det ingen tvil om jeg skulle oppgradere Nexus 7 2012 til 2013-utgaven, men nå ligger lista mye høyere. Nexus 7 2013 gjør tingene sine så bra at det må store framskritt til for at jeg skal føle noe press for å oppgradere. På tilsvarende måte skal det ganske mye til for å klart utkonkurrere Note 12.2". 64-bits-overgang vil bety litt, men neppe all verden for det store flertallet av brukere.

Lenke til kommentar

folk har nettbrett og det er ingen vits å oppgradere for de aller fleste, selv de litt eldre brettene greier fremdeles facebook, youtube, web og det man trenger.

 

Når det gjelder bedriftsmarkedet ser jeg ikke for meg at nettbrett blir det helt store, men små bærbare PC-er hvor man kan vippe rundt skjermen og dermed dannet et brett blir nok mer praktisk for bedrifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I min jobb er det minimalt med prosessering som skjer lokalt på PCen nå. Kjører mot servere og jobber på virtuelle maskiner som ikke ligger lokalt. Så for min del kunne et nettbrett med skikkelig kapasitet godt erstatte PCen. Synes ikke de er helt der ennå, men det nærmer seg ganske raskt ytelsesmessig.

 

Men for meg fortoner verken Win 8 eller Android seg som veldig gode OS-alternativer for jobb-bruk av nettbrett. Jeg vil nok tro at dette kan være en forsinkende faktor for eventuell overgang til brett.: OS som enten er for simplistiske eller egentlig kjører bedre på PC.

Lenke til kommentar

Høye priser kan også ha noe å si. Når en iPad koster over 4000kr for basismodellen er noe galt. Selv har jeg en iPad mini 64GB LTE som er blitt ca 2 år gammel. Til mitt bruk gjør den nytten og jeg har ikke opplevd at den ikke strekker til. Skulle jeg nå valgt å selge den jeg har for å kjøpe en ny, vil jeg vente til etter september for å se om noe nytt kommer fra Apple. Tror nok uansett at jeg må ut med flere tusen kroner i mellom for å oppgradere til noe som er minimalt bedre. Det skjedde en god del på ytelse de første årene, men etter iPad 2 har det stagnert. Ja, stats på CPU og innhold hypes opp som langt bedre og nytt, men det oppleves ikke som raskere å bruke. Vi står nok i ett veiskille akkurat nå. Jeg kjøper ikke en laptop ei heller ett nettbrett nå. Nå velger jeg å vente på at markedet skal komme med en god hybrid. En hybrid som ikke koster meg 8000kr. Microsoft er på god vei til å kunne levere noe slikt, men per i dag er de altfor dyre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...