Gå til innhold

Tilbakeblikk: Plattformspillet som trollbandt meg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant sak. Kan jo legge til at ICOM-spillene kom til Amiga, der de hadde samme grensesnitt som på Mac - men farger i tillegg. Se f.eks. Shadowgate: http://hol.abime.net/1897/screenshot

 

Jeg tror generelt Amiga er svaret på hvorfor Mac aldri lykkes som spillplatform. Amiga kom året etter Mac, hadde et veldig godt grafisk grensesnitt som også brukte mus, og generelt mye bedre grafikkmuligheter. De første Amiga-modellene fra 1985 hadde 4096 forskjellige farger, for eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra artikkel!
Det første jeg tenkte på når jeg så navnet Dark castle var AVGNs review av spillet. Han har et annet syn på spillet for å si det mildt, men det er da Sega versjonen han anmelder. Sikker ekstra god underholdning for dere som har ett forhold til spillet :
http://youtu.be/y4-7mWeY_Cs?t=45s

 

Erik-André Vik Mamen, er styringen i spillet like jævlig på Apple som den var på Sega ifølge AVGN?

Endret av Houdini
Lenke til kommentar

Fin artikel, satt pris på å lese den. Vet lite om macens tidlige dager som spill maskin, så dette temaet var ikke dumt :)

Interessant artikkel dette også. Selv har jeg aldri vært noe McEntusiast, men jeg ser jo at f.eks. Uninvited for forut sin tid. Kjekt å lese om andre plattformer som jeg ellers ikke hadde noe kjennskap til.

Det ante meg at få hadde kjennskap til disse gamle spillene. Kjekt at noen likevel setter pris på slike artikler. Da ble det definitiv verdt å skrive.

 

Dette spillet er det første spillet jeg spilte. Har lett etter tittelen overalt og ikke før nå visst hva det het. Tusen takk for fin artikkel!

Så kult, ja det var altså en av de første spillene jeg også spilte. Morsomt å kunne ta et dypp i barndommens minner.

 

Jeg tror generelt Amiga er svaret på hvorfor Mac aldri lykkes som spillplatform. Amiga kom året etter Mac, hadde et veldig godt grafisk grensesnitt som også brukte mus, og generelt mye bedre grafikkmuligheter. De første Amiga-modellene fra 1985 hadde 4096 forskjellige farger, for eksempel.

Ja, Amiga har uten tvil vært svært viktig for spillutviklingen. Det er nok tydelig at Mac satset på å konkurrere med business-markedet på PC-fronten framfor hjemme-/spillmarkedet til Amiga. Kanskje dumt for gamere, men det er jo tydelig hvilke av disse selskapene som overlevde i lengden.

 

Bra artikkel!

Det første jeg tenkte på når jeg så navnet Dark castle var AVGNs review av spillet. Han har et annet syn på spillet for å si det mildt, men det er da Sega versjonen han anmelder. Sikker ekstra god underholdning for dere som har ett forhold til spillet :

http://youtu.be/y4-7mWeY_Cs?t=45s

 

Erik-André Vik Mamen, er styringen i spillet like jævlig på Apple som den var på Sega ifølge AVGN?

Haha. Den videoen er ganske morsom. Sega versjonen blir faktisk regnet som den dårligste versjonen av Dark Castle, og i følge noen, det dårligste spillet som noen gang er laget: http://darkcastle.wikia.com/wiki/Dark_Castle_SEGA

CD-i versjonen blir også regnet som svært dårlig, og tilsammen har nok disse gjort at spillet er litt mer glemt enn det fortjener å være.

 

Når det kommer til spørsmålet ditt så tja. Kontrollene er ganske håpløse, i allefall det å sikte et kast. Det gjøres nemlig ved å dra musen opp og ned, slik at kasteretningen justeres. De øvrige kontrollene er akkurat sånn du kan forvente av et plattformsspill på tastatur: Kanskje ikke ideelt, men går helt fint å lære seg.

 

Jeg tror generelt det var en gradvis mestringsfølelse som gjorde at jeg likevel prøve igjen og igjen. Vanskelig eller ikke, jeg ble jo faktisk bedre etterhvert. Det må jo også nevnes at det ikke var veldig mange alternativer om jeg ble lei.

Lenke til kommentar

Interessant sak. Kan jo legge til at ICOM-spillene kom til Amiga, der de hadde samme grensesnitt som på Mac - men farger i tillegg. Se f.eks. Shadowgate: http://hol.abime.net/1897/screenshot

 

Jeg tror generelt Amiga er svaret på hvorfor Mac aldri lykkes som spillplatform. Amiga kom året etter Mac, hadde et veldig godt grafisk grensesnitt som også brukte mus, og generelt mye bedre grafikkmuligheter. De første Amiga-modellene fra 1985 hadde 4096 forskjellige farger, for eksempel.

 

Husker fremdeles en klassefest hvor den ene i klassen som hadde dette spillet på Mac skulle vise det frem til alle oss andre som hadde Amiga. Latterkrampene fra oss andre som hadde Amiga med fullfarge og bedre lyd husker han nok enda. Stakkars gutt :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror generelt Amiga er svaret på hvorfor Mac aldri lykkes som spillplatform. Amiga kom året etter Mac, hadde et veldig godt grafisk grensesnitt som også brukte mus, og generelt mye bedre grafikkmuligheter. De første Amiga-modellene fra 1985 hadde 4096 forskjellige farger, for eksempel.

Ja, Amiga har uten tvil vært svært viktig for spillutviklingen. Det er nok tydelig at Mac satset på å konkurrere med business-markedet på PC-fronten framfor hjemme-/spillmarkedet til Amiga. Kanskje dumt for gamere, men det er jo tydelig hvilke av disse selskapene som overlevde i lengden.

 

Ja, enn om Microsoft hadde reddet Commodore fra konkurs i stedet for Apple. Da hadda alt vært så mye bedre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Haha. Den videoen er ganske morsom. Sega versjonen blir faktisk regnet som den dårligste versjonen av Dark Castle, og i følge noen, det dårligste spillet som noen gang er laget: http://darkcastle.wikia.com/wiki/Dark_Castle_SEGA

CD-i versjonen blir også regnet som svært dårlig, og tilsammen har nok disse gjort at spillet er litt mer glemt enn det fortjener å være.

 

Når det kommer til spørsmålet ditt så tja. Kontrollene er ganske håpløse, i allefall det å sikte et kast. Det gjøres nemlig ved å dra musen opp og ned, slik at kasteretningen justeres. De øvrige kontrollene er akkurat sånn du kan forvente av et plattformsspill på tastatur: Kanskje ikke ideelt, men går helt fint å lære seg.

 

Jeg tror generelt det var en gradvis mestringsfølelse som gjorde at jeg likevel prøve igjen og igjen. Vanskelig eller ikke, jeg ble jo faktisk bedre etterhvert. Det må jo også nevnes at det ikke var veldig mange alternativer om jeg ble lei.

 

 

Takk for linken, var interessant å lese om forskjellene.

 

Jeg har forresten full forståelse for at du spilte spillet og likte det. Jeg selv er vokst opp med c64 og har spilt min dose, objektivt sett, dårlig spill. På den tiden hadde vi ikke så mange spill og sammenligne med så man godtok de dårlig kontrollene, og spilte spillene til vi ble flink og elsket de.

Selv elsket jeg ett spill som het International Soccer på c64 og spilte det nesten daglig med en venn. Har bare gode minner fra det men faktum er at kontollen og ballstyring var håpløs, og det må egentlig være verdens dårligste sportsspill til c64.

Kan se for meg at jeg også hadde likt Dark castle hadde jeg spilt det på den tiden det kom ut, i alle fall Apple versjonen :)

Lenke til kommentar

Fuuuu!!! Dette var det første spillet jeg spilte og jeg er helt enig i videoen. Kontrollene var helt håpløse og jeg mener bestemt på at det er nettopp dette spillet som er grunnen til at jeg ikke har hår i dag...

Den er spot-on på mange av irritasjonsmomentene. Jeg fikk som kjent kun mulighet til å fikk spille dette hos min farfar noen helger i ny og ne. Ser det ikke som helt umulig at det er grunnen til at jeg fortsatt har hår i dag... :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Dark castle er noen av de verste spillene som ble noensinne laget. It are fact.

Rart jeg storkoste meg med både Dark Castle og oppfølgeren på Amiga da? Det er jo kjent at Sega og noen andre versjoner sugde balle, men det er jo de som lagde de versjonene sin feil.

Jeg "storkoste" meg med mange spill, spesielt på NES, bare for å finne ut senere hvor elendige de var. Alt er bare vakkert i retrospektiv, spesielt i minnene, helt til man prøver det igjen. Dark Castle lider av helt elendige kontroller og derav ekstrem vanskelighetsgrad.

 

Hvis man skal ta opp ett spill uten at man kan klage på noe som helst - og samtidig vekke gode minner - så er det Price of Persia.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Noe som også er interessant i Apple sin spillhistorie er hvordan de en gang hadde store spillplaner, men ble rappet muligheten fra Microsoft:


 

Steve Jobs som introduserer første Halo-spillet (som de fleste vet til slutt ble lansert på Microsoft Xbox). Riktignok en tidlig Alpha eller Beta som blir vist.

Lenke til kommentar

 

Gode artikler må ikke gjemme seg bak click-bait overskrifter. :)

 

Hva mener du er click bait med denne overskriften? Artikkelforfatter forteller i teksten at han ble trollbundet av spillet, så det er ikke en overdrivelse.

Innholdet trenger vel strengt tatt ikke være noen overdrivelse selv om en overskrift har en litt vel sensansjonlistisk klang.

 

Argumentet mitt er egentlig bare at jeg syntes artikkelen fortjener en overskrift som gjenspeiler dybden den har. Det er jo ikke det at skribenten blir trollbundet selve artikkelen handler mest om. Det er jo mye mer her enn bare det. Stort sett foretrekker jeg deskriptive overskrifter som gir meg en oversikt over hva jeg kan forvente å lese, fordi det gir den beste brukervennligheten. Ellers må man jo klikke seg inn på hver artikkel og så bestemme seg om man vil lese eller ikke...strengt? Kanskje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...