Gå til innhold

Refleksjon: Det perfekte systemkameraet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drømmekameraet hadde vært en E-M1 med bedre AF enn toppmodellene til Nikon og Canon, enda større og bedre EVF, Bedre videoegenskaper enn GH4, innebygget 64gb SSD-minne som eliminerer bufferminne. 15fps med full følgefokus (og da mulighet til å ta seriebilder helt til minnet er fullt), bedre ISO-egenskaper enn A7s, og innebygget GPS/WiFi/NFC/Sim-kort og 4G-støtte, som muligjør automatisk opplasting til dropbox/andre skylagrings/backuptjenester.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært synd om det "perfekte kamera" kom på markedet. Da hadde vi jo ikke hatt noe mer å se fram til..... :hmm:

 

PS!

Men, et kamera som er perfekt for noen, er nok ikke nødvendigvis det for alle. F.eks. så er ikke jeg enig med meg selv om hva som ville være et "perfekt kamera" for meg...... :omg:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kvitter seg med speilet, setter inn 5-veis stabilisator, og beholder det store kameraet med god ergonomi og fatning med mange gode objektiver så åpner det seg noen muligheter. Noen er tatt i bruk som å erstatte antialiasing-filteret på sensoren med mikroskopisk bevegelse av brikken, eller å flytte brikken mens bildet tas for å få klare stjernebilder. Andre alternativer kan være fokus-bracketing med litt bevegelse i z-retning og tilting av sensoren for å vinkle fokusplanet. Kan sensoren beveges lenger i z-retning kan det kanskje brukes til generell fokus på manuell objektiv eller vanlige objektiv uten å trenge fasedetektering på brikken. Kanskje kunne man få mulighet til å ha på eller ta bort bayer-filteret slik at man kan veksle mellom farge eller enda mer høyoppløst monochrome-bilde (men det krever i så tilfelle ekstrem nøyaktighet). Kanskje kunne man få plass til ND-filter, teleconverter eller annet snacks inne i huset. Dører som lukker seg når man tar av objektivet for å forhindre støv burde være en smal sak å få til.

Lenke til kommentar

Kommentar angående "mørkesyn". Jeg er en uenig når det gjelder punktet om mørkesyn i artikkelen. Jo - vil helt klart ha kamera med sensor som ser godt i dårlig lys, men det viktige her er størrelsen på sensoren og ikke størrelse og antall piksler. Så lenge kameraet skalerer godt ned og pikselbinner godt til video er det forholdsvis irrelevant om oppløsningen på sensoren er 4000x3000 eller 12000x9000 - så lenge sensoren og elektronikken er gode til å tygge på dataene vil det være like mye detaljer i det totale bildet når man nedskalerer begge bilder til 4000x3000 - om en enkelt piksel kom fra 1x1 piksler eller 3x3 piksler betyr ikke så mye - så lenge det er like mye lys som ble samlet opp.

Det "nye" med A7s er nok heller at den bruker mesteparten av dataene fra sensoren ettersom den kjører dem 1:1 uten å droppe linjer og rekker - det er hvor stor prosentandel av pikslene den henter informasjon fra, ikke hvor store pikslene er!

 

 

 

Ad speil eller ikke er jeg litt ambivalent - jeg liker speil med stor og god optisk søker - men ser også mange fordeler med elektronisk søker. Fordel med speil er optisk TTL-søker - ulempe er større objektiver og kamerahus.

 

 

Mitt drømmekamera:

 

- Modularitet: Fatning. Jeg ønsker en "åpen" fatningstandard, hvor de forskjellige produsentene blir enige om noen få standardfatninger, så man har mye større utvalg optikk fra flere produsenter, i stedet for å være låst til en enkelt "hovedprodusent" og tredjepartsprodusenter. Ingenting galt med tredjepartsprodusentene, men jeg vil også kunne velge i optikk blant "hovedprodusentene".

 

- Modularitet: Komponenter. Ønsker mulighet til å skifte ut sensor og andre deler. Ikke som Ricoh-versjonen hvor sensor er innbakt i optikken, men som at det er mulig å sende inn kameraet til produsent og få skiftet ut gammel sensor til en ny - pinlig nøyaktig installert og kalibrert. Skjerm og annet skal man gjerne kunne skifte ut selv. Litt mer moduler a la RED (video) eller Project Ara (mobil).

 

- Entusiast-funksjoner: Ekte Raw-histogram, eksponering etter UniWB, elektronisk lukker, PiP-liveview og annet som burde være forholdsvis enkelt å implementere.

 

- Åpen firmware: Se bare hvor langt Magic Lantern og Panasonic GH-hacks har kommet med custom firmware! Det er jo geniale funksjoner! Gjerne åpenhet så man kan bruke de store kreftene ute i utviklerverdenen til å raffinere og forbedre firmware.

 

- Åpne filstandarder: Åpne formater for egne proprietære funksjoner - la andre tredjeparts Raw-konverterere bruke Picture Styles, databaser/algoritmer for fargekonvertering og støyfjerning og andre leverandørspesifikke funksjoner, så man slipper å være låst til noen få leverandører med programvare for å hente ut de siste detaljene i råfilene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...