Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls Online


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis noen vurderer å la seg lure av denne sniktitten så vil jeg anbefale å lese litt flere sniktitter. RPS har en ganske bra en for en gangs skyld.

 

http://www.rockpapershotgun.com/2014/04/07/impressions-the-elder-scrolls-online/

 

 

 

All in all, I cannot honestly recommend it. Even with the pitched, wavering skirmishes of PvP, I don’t really know who this game is for. It certainly doesn’t feel like it’s for Elder Scrolls fans. And MMO lovers will easily get their fix from more light-hearted alternatives. Alternatives, I should point out, which will not cost them £40 upfront, followed by a further £8.99 a month in subscription fees. My short playthrough was an excursion into drab and humourless world, full of people and things I really couldn’t bring myself to care about. It is obvious the quests have tried their best not to repeat the cardinal sins of other MMOs. But in doing so they only commit other, equally damning sins. Hackneyed dialogue, poor characterisation, a superficial sense of ‘threat’, and bugs. At its best The Elder Scrolls Online looks like a faithful addition to the lore. At its worst it is a derivative and uninventive anachronism. To me, it played sometimes like a Gameloft game. I actually feel nasty saying that. But I really don’t know what else to tell you.

 

Med mindre man ikke bryr seg om penger, er Elder Scrolls-fanboy på sin hals eller har spilt alle MMOer som finnes der ute, så er det virkelig ingen grunn til å bruke penger på et spill hvor alt de gjør har blitt gjort bedre av andre spill før. Det er ikke et forferdelig MMO, bare utrolig middelmådig.

 

Om du er konsollspiller, og drømmer om MMO på konsoll (av en eller annen grunn), vent i så fall på konsollversjonen, som spillet helt klart er laget for, og som det lider veldig under. Der er det mindre utvalg, og det blir nok et av de bedre alternativene der.

Lenke til kommentar

Hvis noen vurderer å la seg lure av denne sniktitten så vil jeg anbefale å lese litt flere sniktitter. RPS har en ganske bra en for en gangs skyld.

 

http://www.rockpapershotgun.com/2014/04/07/impressions-the-elder-scrolls-online/

 

All in all, I cannot honestly recommend it. Even with the pitched, wavering skirmishes of PvP, I don?t really know who this game is for. It certainly doesn?t feel like it?s for Elder Scrolls fans. And MMO lovers will easily get their fix from more light-hearted alternatives. Alternatives, I should point out, which will not cost them £40 upfront, followed by a further £8.99 a month in subscription fees. My short playthrough was an excursion into drab and humourless world, full of people and things I really couldn?t bring myself to care about. It is obvious the quests have tried their best not to repeat the cardinal sins of other MMOs. But in doing so they only commit other, equally damning sins. Hackneyed dialogue, poor characterisation, a superficial sense of ?threat?, and bugs. At its best The Elder Scrolls Online looks like a faithful addition to the lore. At its worst it is a derivative and uninventive anachronism. To me, it played sometimes like a Gameloft game. I actually feel nasty saying that. But I really don?t know what else to tell you.

Med mindre man ikke bryr seg om penger, er Elder Scrolls-fanboy på sin hals eller har spilt alle MMOer som finnes der ute, så er det virkelig ingen grunn til å bruke penger på et spill hvor alt de gjør har blitt gjort bedre av andre spill før. Det er ikke et forferdelig MMO, bare utrolig middelmådig.

 

Om du er konsollspiller, og drømmer om MMO på konsoll (av en eller annen grunn), vent i så fall på konsollversjonen, som spillet helt klart er laget for, og som det lider veldig under. Der er det mindre utvalg, og det blir nok et av de bedre alternativene der.

Du kan godt si at du ikke liker det, men å påstå at det faktisk er et dårlig spill (middelmådig som du sier) og at det ikke er noen grunn til å bruke penger på det, er veldig mye en smakssak.

Jeg kjøpte spillet, og jeg er veldig glad for det = for meg var det god grunn for å bruke penger på det.

 

Det er også tull at spillet lider av å være laget for konsoll. Greit nok at du ikke liker det, men det får være din sak.

Endret av Leonis
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvis noen vurderer å la seg lure av denne sniktitten så vil jeg anbefale å lese litt flere sniktitter. RPS har en ganske bra en for en gangs skyld.

 

http://www.rockpapershotgun.com/2014/04/07/impressions-the-elder-scrolls-online/

 

All in all, I cannot honestly recommend it. Even with the pitched, wavering skirmishes of PvP, I don?t really know who this game is for. It certainly doesn?t feel like it?s for Elder Scrolls fans. And MMO lovers will easily get their fix from more light-hearted alternatives. Alternatives, I should point out, which will not cost them £40 upfront, followed by a further £8.99 a month in subscription fees. My short playthrough was an excursion into drab and humourless world, full of people and things I really couldn?t bring myself to care about. It is obvious the quests have tried their best not to repeat the cardinal sins of other MMOs. But in doing so they only commit other, equally damning sins. Hackneyed dialogue, poor characterisation, a superficial sense of ?threat?, and bugs. At its best The Elder Scrolls Online looks like a faithful addition to the lore. At its worst it is a derivative and uninventive anachronism. To me, it played sometimes like a Gameloft game. I actually feel nasty saying that. But I really don?t know what else to tell you.

Med mindre man ikke bryr seg om penger, er Elder Scrolls-fanboy på sin hals eller har spilt alle MMOer som finnes der ute, så er det virkelig ingen grunn til å bruke penger på et spill hvor alt de gjør har blitt gjort bedre av andre spill før. Det er ikke et forferdelig MMO, bare utrolig middelmådig.

 

Om du er konsollspiller, og drømmer om MMO på konsoll (av en eller annen grunn), vent i så fall på konsollversjonen, som spillet helt klart er laget for, og som det lider veldig under. Der er det mindre utvalg, og det blir nok et av de bedre alternativene der.

Du kan godt si at du ikke liker det, men å påstå at det faktisk er et dårlig spill (middelmådig som du sier) og at det ikke er noen grunn til å bruke penger på det, er veldig mye en smakssak.

Jeg kjøpte spillet, og jeg er veldig glad for det = for meg var det god grunn for å bruke penger på det.

 

Jup, man kan trygt si at elder scroll online er kontroversielt.

Stort sett tre oppfatninger, den ene gruppen liker det den andre mener det er for mye Skyrim og for lite MMO, den andre at det er for mye MMO og for likt andre.

 

Jeg liker det veldig godt, nå skal det sies at jeg er en stor elder scroll fan og at jeg ikke har spilt noen av de nyere MMO som SWtOR, GW2, AoC, Rift osv men kun WOW så jeg vet ikke hvor likt questing, monster ai osv er i ESO sammenlignet med AoC og andre. Godt mulig jeg ville vært mindre imponert om jeg hadde mer erfaring.

 

Regner med at de fleste som er interessert har prøvd beta uansett, mindre bug en i beta ellers stort sett det samme, og ja som i alle mmo er det kritisk å komme inn i et godt guild,

Lenke til kommentar

Ikke for å fortelle deg hvordan du skal gjøre jobben din men jeg vil absolutt anbefale deg å slå av add ons for så å poste screenshots på nytt. Det du gjør her er ikke å representere spillet sånn som det er, du viser bilder av hvordan det kan bli. Og for å være ærlig så ser det rotete og keitete ut og viser ikke den flotte non-intrusive UI'en som er stock i spillet.

Lenke til kommentar

Den orginale UIen er, riktig nok, non-intrusive. Men den er det med å fullstendig utelate ting som f.eks. minimap, quest-log (du kan kunne følge en quest om gangen i UIen), buffs, debuffs o.l. Det er dog ikke det største problemet, for min del, med spillet.

 

Jada, klassesystemet er artig nok det; men samtidig så "må" du være en mer eller mindre bestemt kombinasjon av rase/klasse/spec om du virkelig vil "skinne" i rollen din. Du kan, heldigvis, gjøre om på mye av valgene, men i mine øyne er de rase-bestemte bonusene du får i kraftigste laget - så om du trår feil der må du bare leve med det, eller starte heeeelt på nytt.

 

Det som gjorde at jeg gikk fra å omtale dette som potensiellt den beste MMO'en på mange år etter å ha snust litt rundt i betaen, til å nå vurdere om jeg i det hele tatt skal orke å spille ut trial perioden, er dog questinga. Greit nok at det er utrolig mange kleine (og fullstendig gjennomsiktige) plot-twists; jeg hadde egentlig ikke forventet så veldig mye mer. Men de sinnsyke mengdene med springing som må til? Start på A, spring til B, drep noen mobs, spring tilbake til A, spring tilbake til B for å gå gjennom en dør, snakk med en person, gå ut igjen, snakk med en person på B, spring til C og hent noe, spring tilbake til A og ferdig. Til tider føles det som om det er 80% springing, 15% snakking og 5% dreping.

 

For å trekke frem noe positivt kan jeg si at dungeons, så langt som jeg har testet dem, virker både spennende og velbalanserte. Spillet tør, heldigvis, å tidlig introdusere deg for bosser som krever litt mer enn å bare stå stille og ta imot/gi juling, men uheldigvis trekkes selv denne opplevelsen noe ned av at det slettes ikke er sikkert at du belønnes for jobben.

 

Så nei, dessverre; jeg hadde virkelig tro på dette spillet etter å ha deltatt i en av de siste beta-helgene, jeg hadde bevisst holdt meg unna produktet før dette for å unngå å falle i "hype-fellen", men etter å ha spillt siden Early Access klarer jeg ikke lengre finne motivasjonen til å spille mye selv, og langt mindre anbefale spillet for noen andre. Smak er dog en personlig greie, og det er godt mulig mange andre liker produktet, men for min del falt det kraftig gjennom.

Lenke til kommentar

Plukket dette spillet opp av ren tilfeldighet 4. april. En kamerat snakket om at han spillte det og at han syntes det var vanskelig, så jeg skaffet det for å motbevise han.

 

Hadde derfor ingen forventning i noen retning og ble rimelig positivt overasket.

har spillt morrowind, oblivion og skyrim, og vil nå si at dette beholder stemningen til disse veldig bra, selv med andre spillere.

Lenke til kommentar

Tamriel er et verdens kontinent på nirn ikke et land som du sier i artikkelen.

Tamriel er egentlig gigantisk. Men ESO har krympa tamriel noe sikkelig.

 

Jeg digger elder scrolls og elska morrowind,oblivion og skyrim. Og jeg må si jeg var skeptisk til ESO men må si jeg koser meg i spillet hvis man ser bortifra noen historie-hull som ESO lager i selve ES historien.

Lenke til kommentar

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

 

Du burde ikke, om du ikke er så glad i MMOs. Etter å ha brukt en del tid på betaen satt jeg med motsatt inntrykk av artikkelforfatter: Dette er et generisk MMO med et tynt lag Elder Scrolls utenpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

 

Om du har blitt lei av å gå alene i dem samme områdene i 3år og har lyst til å fortsette å spille noe som er forholdsvis likt så er The Elder Scrolls Online et veldig bra alternativ. Det eneste faktisk om du vil spille i samme univers.

 

Smaken er som baken selvfølgelig. Men The Elder Scrolls Online er det beste MMORPG spillet jeg har spilt på flere år. Har prøvd mer eller mindre ALT som er kommet ut siden World of Warcraft og det er er etter min mening ingenting som er i nærheten av å levere det som The Elder Scrolls Online gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

 

Du burde ikke, om du ikke er så glad i MMOs. Etter å ha brukt en del tid på betaen satt jeg med motsatt inntrykk av artikkelforfatter: Dette er et generisk MMO med et tynt lag Elder Scrolls utenpå.

 

 

Som sagt har jeg i liten grad spillt MMOs, så vet strengt tatt ikke så mye om hvor glad jeg er i de, jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til hva det gir meg, men innser jo at jeg ikke kjenner sjangeren spesielt godt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

 

Om du har blitt lei av å gå alene i dem samme områdene i 3år og har lyst til å fortsette å spille noe som er forholdsvis likt så er The Elder Scrolls Online et veldig bra alternativ. Det eneste faktisk om du vil spille i samme univers.

 

Smaken er som baken selvfølgelig. Men The Elder Scrolls Online er det beste MMORPG spillet jeg har spilt på flere år. Har prøvd mer eller mindre ALT som er kommet ut siden World of Warcraft og det er er etter min mening ingenting som er i nærheten av å levere det som The Elder Scrolls Online gjør.

 

 

Så det er omtrent som skyrim, bare at det farter masse folk rundt som kan angripe de samme dyrene, eller angripe deg? I utgangspunktet så tenker jeg at det ikke er så givende, fjerner på ett vis litt av innlevelsen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som sagt har jeg i liten grad spillt MMOs, så vet strengt tatt ikke så mye om hvor glad jeg er i de, jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til hva det gir meg, men innser jo at jeg ikke kjenner sjangeren spesielt godt.

 

AtW

 

 

Nei, sant nok.

Så det er omtrent som skyrim, bare at det farter masse folk rundt som kan angripe de samme dyrene, eller angripe deg? I utgangspunktet så tenker jeg at det ikke er så givende, fjerner på ett vis litt av innlevelsen.

 

AtW

 

Det ser ut som Skyrim, bare litt eldre, liksom. Tenker de har en poly-count som er noen hakk lavere, og landskapet generelt er litt mer flatt. Hele spillet føles også mindre "fysisk" enn Skyrim, og selv om det fortsatt er et actionrollespill virker det som det er mer fokus på stats enn reflekser her enn i tidligere spill i serien. Animasjonen i Skyrim var heller aldri helt på høyden, men her er den enda litt stivere. Dette blir ekstra tydelig når det er masse andre menneskelige spillere i området, siden ingen går om de kan løpe, og ingen tar naturlige veier om det finnes kortere. Kombinert med rimelig mange lolhaxxor94- og ThaHawtStud-navnelapper svevende over dem saboterer det litt for min innlevelsesevne.

 

Nå skal det sies at all denne kritikken også kan rettes mot mer eller mindre alle andre MMOer jeg har prøvd, og det er delvis derfor jeg aldri helt har klart å bli fan av sjangeren. Jeg gikk vel litt til ESO i håp om at det skulle være multiplayer Elder Scrolls, og ble kanskje litt skuffet av at det var et helt streit MMO med Elder Scrolls-skin isteden.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

 

Om du har blitt lei av å gå alene i dem samme områdene i 3år og har lyst til å fortsette å spille noe som er forholdsvis likt så er The Elder Scrolls Online et veldig bra alternativ. Det eneste faktisk om du vil spille i samme univers.

 

Smaken er som baken selvfølgelig. Men The Elder Scrolls Online er det beste MMORPG spillet jeg har spilt på flere år. Har prøvd mer eller mindre ALT som er kommet ut siden World of Warcraft og det er er etter min mening ingenting som er i nærheten av å levere det som The Elder Scrolls Online gjør.

 

 

Så det er omtrent som skyrim, bare at det farter masse folk rundt som kan angripe de samme dyrene, eller angripe deg? I utgangspunktet så tenker jeg at det ikke er så givende, fjerner på ett vis litt av innlevelsen.

 

AtW

 

 

Noen ser på det slik ja. Jeg derimot ser på det som at verden nå er befolket isteden for å være øde med stumme og dumme NPC'r som går rundt som roboter. Ja det vil være situasjoner i et MMORPG hvor du kan bli irritert på andre spillere men min erfaring er at dem situasjonene er i så stort mindretall at det er ikke relevant.

 

Når jeg kommer til en by i ESO så er det folk i gatene. Folk i arbeidsbenkene hvor dem lager potions,klær og smir. Det er folk som skravler og det er dem som står å spiller litt musikk for travle eventyr lystne på farta.

 

Her om dagen etter å ha vært ute i slaktet i flere timer så bestemte jeg meg for å ta en tur til en by og finne en tavern for å drikke litt å slappe av litt. Endte med at jeg ble der i sikkert en time. Hørte på en bard som sang (stemmen til Malukha),drakk store mengder ale og skravlet med flere andre spillere som hadde fått samme tanke som meg.

 

Et eksempel på noe som aldri kan skje i Skyrim. Men slik fortsetter det. Jeg og en venn utforsket fjellene litt på utsiden av kartet. Det var så ekstremt pent der oppe med den utsikten. Det hadde vært fint alene, men helt fantastisk med en venn eller flere.

 

Drepe vanskelige monstere eller gjøre dungeons sammen er alltid mer gøy med andre. Enten det er venner som du har på øret via Skype eller andre du aldri har møtt.

 

Det å crafte noe armor som tar lang tid og er noe ikke alle kan og ta på seg dette er veldig tilfredsstillende. Folk ser på deg og du føler deg mer bad ass en du noen gang kan få til i et RPG, hvor en hær av hjernedøde NPC'r kunne ikke brydd seg mindre.

 

Et mmorpg krever mer av deg som spiller selvfølgelig. Samarbeid og kommunikasjon er to nøkkelord du ikke kommer unna. Om det er noe en er dårlig på og ikke liker så vil en aldri kunne komme spesielt langt i et mmorpg. Eller i livet generelt for den saks skyld... :)

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...