Gå til innhold

Førsteinntrykk: The Elder Scrolls Online


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett bort i fra et litt clunky UI (som dog kan forbedres med add-ons) så er spillet et veldig godt spill. Content'et varierer selvfølgelig i spenningsnivå, noe er labert mens annet er hysterisk morsomt og noe er vanskelig.

Vil selv kalle meg hardcore MMORPG gamer, og stortrives med spillet. Satt hele spillet på vent og prøvde å ha minst mulige forventninger. Svært positivt overrasket!

 

Men det er et MMO og det følger sjangeren. I mmorpg's _SKAL_ man spille med andre spillere, og de som sitter med en annen oppfatning bør revurdere hva de tenker på. Dette er et spill som bransjer ut fra en 1-spiller opplevelse, men dette blir helt feil tankegang i ESO.

Går en for seg selv hele veien, går man glipp av den største delen av hele spillet, nemlig andre spillere.

 

Også til de som syntes spillet ikke er "nyskapende" nok, og forventer allverdens re-vitalisering av MMO sjangeren: MMOs er tydeligvis ikke for deg! Du har tydeligvis ikke skjønt konseptet med mmorpg'er, hvor det er questing, character progression, og hvor sosial interaksjon står i fokus!

Det blir like dumt å tro at fotballspill skal handle om noe annet enn fotball.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, men det er feil du må rette på:

Dunmer er Dark Elves

High Elf, som du spiller som, heter Altmer

 

Du kan spille som Dunmer (dark elf) på Ebonheart pact

 

Skulle til å si det selv.

Men man KAN jo spille Dunmer på hvilken som helst av alliansene.

Men er vel igjen gjerne imperial edition som gjør dette mulig.

Lenke til kommentar

Sett bort i fra et litt clunky UI (som dog kan forbedres med add-ons) så er spillet et veldig godt spill. Content'et varierer selvfølgelig i spenningsnivå, noe er labert mens annet er hysterisk morsomt og noe er vanskelig.

Vil selv kalle meg hardcore MMORPG gamer, og stortrives med spillet. Satt hele spillet på vent og prøvde å ha minst mulige forventninger. Svært positivt overrasket!

 

Men det er et MMO og det følger sjangeren. I mmorpg's _SKAL_ man spille med andre spillere, og de som sitter med en annen oppfatning bør revurdere hva de tenker på. Dette er et spill som bransjer ut fra en 1-spiller opplevelse, men dette blir helt feil tankegang i ESO.

Går en for seg selv hele veien, går man glipp av den største delen av hele spillet, nemlig andre spillere.

 

Også til de som syntes spillet ikke er "nyskapende" nok, og forventer allverdens re-vitalisering av MMO sjangeren: MMOs er tydeligvis ikke for deg! Du har tydeligvis ikke skjønt konseptet med mmorpg'er, hvor det er questing, character progression, og hvor sosial interaksjon står i fokus!

Det blir like dumt å tro at fotballspill skal handle om noe annet enn fotball.

 

Der må jeg få rette deg på en ting.

Brukergrensesnittet er absolutt ikke "clunky", men de som liker å spille via det istedet for å faktisk spille spillet å føle seg helt oppslukt av det, kan fort synes det.

Tenker da feks. på World of Warcraft. Der spiller man for via UIen stedet for å følge med selv hva som skjer i spilleverdenen.

 

Selv så synes jeg UIen er helt perfekt. Ser at mange bruker addons for å "fikse" det, men jeg (og mange andre) synes det blir alt for stor fokus på UI kontra selve spillet når man gjør det slik.

 

Men såklart.

Hver sin smak!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har i liten grad spillt MMOs, hvorfor bør jeg spille dette istedet for feks Syrim?

 

AtW

Du burde ikke, om du ikke er så glad i MMOs. Etter å ha brukt en del tid på betaen satt jeg med motsatt inntrykk av artikkelforfatter: Dette er et generisk MMO med et tynt lag Elder Scrolls utenpå.

Der igjen sitter jeg igjen med stikk motsatt oppfatting av deg (altså samme som artikkelforfatteren).

Et flott MMO som sitter godt inn i Elder Scrolls-serien.

 

Er selv meget fornøyd, og nyter hver time av spillet.

Rett og slett fantastisk.

 

Selv så fikk jeg tilbake penger for Wildstar Online Deluxe Ed. som jeg hadde forhåndsbetalt.

Så gikk pengene til en Imperial Edition. Den fysiske altså. Med en stor fet statue av Molag Bal.

Nerdgasm :-)

Lenke til kommentar

Har spilt en del BETA og ble ikke videre overbevist. Får asiasjoner til Star Wars: The Old Republic med en gang hvor jeg føler det er en litt dårlig kombinasjon av rent RPG spill og et MMO-spill.

 

Dette kan jo overhode ikke sammenlignes med spill som Morrowind, Oblivion og Skyrim. Det mangler jo alt som heter dybde, skikkelig character development (om vi ser opp mot Elder Scrolls standard) osv.. Oppdrag og alt innhold blir utrolig flatt, og omgivelsene og grafikken til tross for at det er veldig høy standard som et MMO når ikke opp til spill som Skyrim.

 

Som et MMO-spill så føles det utrolig generisk, tilbyr egentlig ingenting nytt når alt kommer til alt og jeg ser ikke noen stor plan for end-game? Som et MMO-spill så ser jeg ingen grunn til å spille dette her fremfor et spill som World of Warcraft. Og som et RPG-spill så ser jeg ingen grunn til å spille dette fremfor skikkelig RPG-spill som Skyrim. Ikke føler jeg selve historiebyggingen i spillet er sånn kjempeinteressant så der syntes jeg faktisk The Old Republic leverte bedre.

 

 

Det blir et ok+ MMO, og et ok+ RPG og summen er ikke godt nok spør du meg. Det blir litt sånn "one size fits all" og det fungerer sjeldent strålende. Men sikkert et kjempeflott tilskudd til de som er sterkt knyttet til Elder Scrolls universet og ønsker seg mer og noe nytt.

Lenke til kommentar

Som et MMO-spill så føles det utrolig generisk, tilbyr egentlig ingenting nytt når alt kommer til alt og jeg ser ikke noen stor plan for end-game? Som et MMO-spill så ser jeg ingen grunn til å spille dette her fremfor et spill som World of Warcraft. Og som et RPG-spill så ser jeg ingen grunn til å spille dette fremfor skikkelig RPG-spill som Skyrim. Ikke føler jeg selve historiebyggingen i spillet er sånn kjempeinteressant så der syntes jeg faktisk The Old Republic leverte bedre.

 

 

Det blir et ok+ MMO, og et ok+ RPG og summen er ikke godt nok spør du meg. Det blir litt sånn "one size fits all" og det fungerer sjeldent strålende. Men sikkert et kjempeflott tilskudd til de som er sterkt knyttet til Elder Scrolls universet og ønsker seg mer og noe nytt.

 

 

Må nesten arrestere deg på å kalle Skyrim for ett skikkelig RPG... Med mine 1000+ timer elsker jeg Skyrim for hva det er, men dessverre det er ikke ett skikkelig rollespill. Det er ett action rollespill og har bra karakterutvikling osv, men dine valg og hva du gjør har svært liten virkning på verdenen rundt deg. Skyrim kunne vært ett så utrolig mye mer dypt og bedre rollespill hadde dine valg og hvordan du oppførte deg hatt noe å si på hvordan folk behandlet deg eller hvilke steder du hadde tilgang til. På mange måter er også Skyrim et "one size fits all" rollespill, det er laget slik at flest mulig kan enkelt sette seg inn i det og like det. Skyrim er ett spill som prøver å virke mye dypere enn det som er tilfelle, og det lykkes så lenge du ikke begynner å grave eller se på sammenhenger.

 

ESO har jeg ikke spilt selv ennå og har ingen plan om å skaffe det heller, som du sier et OK MMO og et OK RPG blir ikke nødvendigvis ett bra spill. Jeg elsket SWG og Darkfall fordi de var spill som ikke nødvendigvis ga deg masse content å velge blant, men som lot spillerne styre politikken fullt ut, handel osv ble gjort mellom spillere. Man hadde ikke auksjonshus hvor man bare la ut tingene og så fikk man penger, man måtte faktisk oppsøke en kjøpmann eller spilleren selv. Har spilt mye WoW og AoC, endel SW:ToR men disse lider alle av at etter en tid blir de utrolig repeterende nettopp fordi man må drepe samme bossen igjen og igjen for å håpe at nettopp den rustningsbiten droppes der og da. ESO har jeg hørt blandede kritiker på så langt så avventer og ser hva folk mener om litt tid. det er gejrne når de kommer til endgame innholdet at man virkelig får se om spillet holder mål eller ei. SW:ToR var jo ett fantastisk spill helt til man nådde nivå 50 og innså at innholdet man hadde på level 50 sugde balle fordi det var så lite av det.

Endret av Squeekie
Lenke til kommentar

Med mindre man ikke bryr seg om penger, er Elder Scrolls-fanboy på sin hals eller har spilt alle MMOer som finnes der ute, så er det virkelig ingen grunn til å bruke penger på et spill hvor alt de gjør har blitt gjort bedre av andre spill før. Det er ikke et forferdelig MMO, bare utrolig middelmådig.

 

Om du er konsollspiller, og drømmer om MMO på konsoll (av en eller annen grunn), vent i så fall på konsollversjonen, som spillet helt klart er laget for, og som det lider veldig under. Der er det mindre utvalg, og det blir nok et av de bedre alternativene der.

Har du faktisk prøvd spillet selv, eller trekker du bare konklusjoner ut fra en annen anmeldelse som er mer likt det du ser for deg Elder Scrolls Online er?

Lenke til kommentar
Blir ikke og følge med på denne anmeldelsen.
Fyren gav Realm Reborn en 6 og det var noe av det mest vel polerte MMO spillet som har kommet ut.
Og de har tilogmed gitt 3 store patcher siden da som gir masse nytt. og fortsetter med den type patcher i fremtiden. ESO blir sikkert og gi ut noe hvert 1.5 år, som er typisk i vestlige MMO.
Blir og holde meg unna det meste av vestlige MMO siden de er alt for gammeldags.
Blir Aion 4,5 (grindingen er kraftig redusert nå)
og Realm Reborn på meg dette året, også vil jeg gi oppmerksomhet til dette spillet fra Korea. som kommer ut om 1 år cirka

Black Desert
Combat
Character
World
Artikler om spillet, hvor jeg fant videoene
Her sparker de ESO så hardt i ballene når det gjelder combat system at det skulle nesten ikke vert mulig.
Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Blir ikke og følge med på denne anmeldelsen.

 

Fyren gav Realm Reborn en 6 og det var noe av det mest vel polerte MMO spillet som har kommet ut.

 

Og de har tilogmed gitt 3 store patcher siden da som gir masse nytt. og fortsetter med den type patcher i fremtiden. ESO blir sikkert og gi ut noe hvert 1.5 år, som er typisk i vestlige MMO.

 

Blir og holde meg unna det meste av vestlige MMO siden de er alt for gammeldags.

 

Blir Aion 4,5 (grindingen er kraftig redusert nå)

og Realm Reborn på meg dette året, også vil jeg gi oppmerksomhet til dette spillet fra Korea. som kommer ut om 1 år cirka

 

Black Desert

 

Combat

 

 

Character

 

 

World

 

 

Artikler om spillet, hvor jeg fant videoene

 

http://kotaku.com/why-does-this-mmo-seem-so-much-better-than-the-stuff-we-1561996585

 

http://kotaku.com/meet-the-worlds-coolest-character-creation-system-1560515750

 

Her sparker de ESO så hardt i ballene når det gjelder combat system at det skulle nesten ikke vert mulig.

 

Det som er dritt med asiatiske spill er den barnslige settingen og pling-plong-lydene for alt man gjør , combaten i Reborn gikk meg på nervene , trodde jeg var på sirkus,,,,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen forklaring på hvordan "interaction" med "character" er. Hvordan User Interface er i forhold til andre MMO, er det bra eller er det dårlig.

Ingen forklaring på hvordan det er å prate med andre mennesker i spillet. I denne forbindelsen hvet jeg at det er dårlig. Faktisk noe av det dårligste vi har sett på mange år.

Det står ingenting om hvordan spillet er laget rundt å være ett konsoll spill og hvordan og hvordan alt i spillet er preget av dette.

Det er en kun "content, content, content".....

"Mer ett MMO for dummies".

Lenke til kommentar

Ser noen som diskuterer hvor vidt TES6 kommer til å dukke opp eller ikke.. Jeg må si at det virker helt sykt usannsynlig at det IKKE kommer til å skje.

 

Alle her vet jo så klart at det er Zenimax Online studios som utviklet ESO, ikke selveste Bethesda Game Studios. I tillegg er jeg temmelig sikker på at de begynte å lage ESO lenge før Skyrim var ferdigutviklet, mens MMO-sjangeren fortsatt var i sine glansdager og alle utviklere spådde at fremtiden for Single-player spill var mørk. Men så kom Skyrim med sin dundrende suksess. Ikke sikkert de hadde engang begynt å lage ESO om beslutningen skulle tas noen år senere.

 

Sjekket ut tall bekreftet fra Bethesda (statisticbrain.com), og ser ut til at de tjente inn over 15 ganger så mye som de brukte til produksjon og markedsføring på det spillet. Tjente over en milliard dollar etter at kostnader er trukket fra (noe som tilsvarer sånn litt over 7 milliarder norske kroner med dagens dollarkurs !!). Skal vel ganske så godt gjøres at ESO drar inn like mye sånn med det første. Ikke pokker om de takker nei til å utvikle enda et vanlig Elder Scrolls spill. Da må de være stein stokke gale.

 

Edit: Eneste må jo være om Todd Howard og teamet er "lei" av Elder Scrolls serien, og det kan vel ingen av oss vite. Sånn rent forretningsmessig er det hvertfall tusen tomler opp for TES6. Sporer av her.

Spent på salgstall fra ESO!

Endret av Aniratak
Lenke til kommentar

 

ZIP

Det som er dritt med asiatiske spill er den barnslige settingen og pling-plong-lydene for alt man gjør , combaten i Reborn gikk meg på nervene , trodde jeg var på sirkus,,,,

 

Ja det blir fort slitsomt, bruker og skru av skills lydene med engang.

 

Eller så går vel det meste på smak, noen liker sirkus og andre liker mer realisme.

En ting er sikkert, visst man er utålmodig så burde man holde seg langt unna MMO uansett hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar

Jeg er på gjerde med dette spillet. Jeg spilte morrowwind ( for 10 år siden?) Syntes det var dritt!..og jeg har aldri spilt noen andre elder scolls spill og jeg liker i utgangsounktet ikke den verdenen.

 

Eneste jeg lurer på er RvR pvp'en...jeg elsker (elsket) den i GW2. Hvordan er den her i TESO?

 

Men så var det å klare å engasjere seg i en verden jeg ikke liker da...

Lenke til kommentar

noen som vet hvilken addon som er brukt her?

Noen som spiller og har guild?

 

Hei

 

Jeg bruker Foundry Tactical Combat, Recount og Multi-Quest Tracker som synes. Har et par andre også, men de er ikke på skjermbildene.

 

@gamer73: PVP'en i TESO er veldig lik GW2 i struktur og layout. Likte du GW2, så tror jeg nok du vil like det her også. Kampmekanikken er annerledes, GW2 er litt raskere enn TESO synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...