Gå til innhold

Test: Aerocool Dead Silence Cube


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bygget min første PC i februar, og ønsket en kompakt spill-pc. Jeg kikket på Bitfenix Prodigy mATX og Aerocool DS Cube, men likte ikke helt interiøret til Prodigy, eller eksteriøret til DS Cube. Etter en god research fant jeg Xigmatek Aquila, og kan anbefale det på det varmeste!

Et nydelig kompakt kabinett som både har utseende og god interiør-løsning (identisk med DS Cube).

Eneste ulempen er at det ikke selges i Norge og måtte importere det fra tyskland, men utenom det kunne jeg ikke være mer fornøyd! =)

 

post-307792-0-65085700-1395581869_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bygget min første PC i februar, og ønsket en kompakt spill-pc. Jeg kikket på Bitfenix Prodigy mATX og Aerocool DS Cube, men likte ikke helt interiøret til Prodigy, eller eksteriøret til DS Cube. Etter en god research fant jeg Xigmatek Aquila, og kan anbefale det på det varmeste!

Et nydelig kompakt kabinett som både har utseende og god interiør-løsning (identisk med DS Cube).

Eneste ulempen er at det ikke selges i Norge og måtte importere det fra tyskland, men utenom det kunne jeg ikke være mer fornøyd! =)

 

post-307792-0-65085700-1395581869_thumb.jpg

 

Må si jeg liker utseendet til både BitFenix Prodigy og AeroCool DS Cube mye bedre enn Xigmatek Aquila... det ble litt for sært for min smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg bygget min første PC i februar, og ønsket en kompakt spill-pc. Jeg kikket på Bitfenix Prodigy mATX og Aerocool DS Cube, men likte ikke helt interiøret til Prodigy, eller eksteriøret til DS Cube. Etter en god research fant jeg Xigmatek Aquila, og kan anbefale det på det varmeste!

Et nydelig kompakt kabinett som både har utseende og god interiør-løsning (identisk med DS Cube).

Eneste ulempen er at det ikke selges i Norge og måtte importere det fra tyskland, men utenom det kunne jeg ikke være mer fornøyd! =)

 

attachicon.gifPhotoGrid_1392154805393.jpg

Må si jeg liker utseendet til både BitFenix Prodigy og AeroCool DS Cube mye bedre enn Xigmatek Aquila... det ble litt for sært for min smak.

 

 

Alle har sin egen smak, og hva en foretrekker er individuelt selvfølgelig. Jeg digger utseendet til Bitfenix Prodigy (spesielt "håndtakene" over og under) og vurderte den lenge.

Men likte ikke helt interiør-løsningen i mATX-versjonen av Prodigy, hvor hovedkort og PSU'en stod lodrett, ikke hadde 200mm vifte i front, dårlig air-flow, trangt med plass for GPU, og ingen vindu i sidepanelet.

DS Cube derimot har god interiør-løsning (lignende første Bitfenix Prodigy ITX versjonen), hvor hovedkortet ligger vanrett, god plass til GPU/SLI, god vifte-løsning med mulighet for 200mm vifte i front, uten å ofre 3,5-bayen. Men igjen så var utseendet langt i fra det "futuristiske" designet Bitfenix Prodigy har. Derfor følte jeg at Xigmatek Aquila tok det beste fra begge verdener - identisk interiør som DS Cube, men igjen nærmere lik designet til Bitfenix Prodigy med "håndtak" under og over. Og et STORT vindu ikke minst :wee:

 

post-307792-0-92624700-1395592841_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt at de bruker for mye plass i designet av disse kabinettene.

 

xp3q4k.jpg

6,4 liter. Da har en masse rom til kabelrydding og frie luftveier til skjermkort opp til GTX 760 Mini størrelse. Eller så kan en være enda mer vågal.

 

Test_zps1f116761.png

 

Her henger strømforsyningen over hovedkortet. Noe dårlige luftveier, men sannsynligvis mulig med en litt lavere effekt-modell fra Intel Haswell. Da kun 5 liter.

 

Skal det først gjøres lite, hvorfor ikke gjøre det ordentlig lite?

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Cooler Master og SilverStone har mini-kabinetter som tar GTX 760 og andre kort av den størrelsen, dog er de lavere og dypere en ditt eksempel.10_c7130f28df6bd56266fe5e93afce0c65_1376

Noe å tenke på er at 2014 er året hvor 2560x1440 i >=120 Hz blir en realitet og på toppen av det får man G-Sync. Med andre ord blir det et argument for kraftige grafikkort og full-size-tower. Hvis tearing og lag blir tilnermet borte fra skjermen er dette noe folk har drømt om siden midten av 90-tallet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Både Cooler Master og SilverStone har mini-kabinetter som tar GTX 760 og andre kort av den størrelsen, dog er de lavere og dypere en ditt eksempel.10_c7130f28df6bd56266fe5e93afce0c65_1376

 

Noe å tenke på er at 2014 er året hvor 2560x1440 i >=120 Hz blir en realitet og på toppen av det får man G-Sync. Med andre ord blir det et argument for kraftige grafikkort og full-size-tower. Hvis tearing og lag blir tilnermet borte fra skjermen er dette noe folk har drømt om siden midten av 90-tallet.

 

"Hvis tearing og lag blir tilnermet borte fra skjermen er dette noe folk har drømt om siden midten av 90-tallet."

 

Du hadde altså LCD-skjerm på midten av 90-tallet? CRT hadde verken lag eller tearing.

Lenke til kommentar

Det er mulig å få et mindre kabinett dersom man kutter ut 5,25" og 3,5" og klipser fast to stk SSD i tillegg til small form factor PSU på 450W, men spørs om en produsent er med på noe slikt mtp å miste kunder som ønsker det man tar bort. PC-kabinetter suger da de "bestandig" bærer preg av "one size to fit all users" Da får man det man ønsker og alt det man ikke ønsker på kjøpet. Feks 3,5 braketten i fronten på DS Cube. Har man ikke bruk for de er den bare stygg og uønsket, eller enda verre, flunkende nye hovedkort eller gaming notebook med VGA-utgang og nye skjermer uten medfølgende DP-kabel.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CRT hadde verken lag eller tearing.

"As Tweakguides states it, "Tearing is found equally on CRT or LCD monitors, since both work on the same basis for compatibility purposes - see the Response Time section of this guide for more details."

 

"The simple fact of the matter is that LCD monitors have to work on the basis of receiving new frames of information from a graphics card's frame buffer like a CRT would: i.e, during the VBI. So when VSync is disabled the graphics card will sometimes race ahead and when the LCD monitor indicates it is ready for a new frame during the blanking interval, the graphics card may provide a partially new frame overlapping an older one, just like it would for a CRT. An LCD monitor will then display this just the same way a CRT monitor would, resulting in visible tearing. The alternative of enabling VSync can resolve this, but in turn can reduce FPS to a fraction of the refresh rate. The lower your refresh rate, the greater the performance drop, which is the only time a 60Hz refresh rate on an LCD may be considered a problem. Fortunately you can either disable VSync, or enable Triple Buffering, to resolve these issues, so see the relevant sections of this guide."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er mulig å få et mindre kabinett dersom man kutter ut 5,25" og 3,5" og klipser fast to stk SSD i tillegg til small for factor PSU på 450W, men spørs om en produsent er med på noe slikt mtp å miste kunder som ønsker det man tar bort. PC- kabinetter suger da de "bestandig" bærer preg av "one size to fit all users" Da får man det manøsker og alt det man ike ønsker på kjøpet. Feks 3,5 braketten i fronten på DS Cube. Har man ikke bruk for de er den bare stygg og uønsket, eller enda verre, flunkende nye hovedkort eller gaming notebook med VGA-utgang og nye skjermer uten medfølgende DP-kabel.

 

Ja, det er sant det du sier der. :) Det irriterer meg likevek grenseløst når produsentene lager så mange middelmådige kabinetter som ikke har en reell mulighet på markedet, mens å designe et konseptkabinett som vil motta hyllest blant alle testsider og dermed gi selskapet god PR, ikke er mulig i begrenset opplagg engang. Det må jo være fullstendig lukkede dører hos topplederne hos de fleste store selskapene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er i markedet for et MikroATX-kabinett for tiden. Jeg har ikke lyst på noen stor boks, men samtidig vurderer jeg to HDer (Raptor + brukerdisk), GTX 760 kort etc. Jeg har laget meg en handlevogn på komplett der jeg tok med Bitfenix Prodigy (siden det var en av de mer lovende kabinettene da hadde der). Men jeg skulle gjerne likt å sett tester med varme og slikt på både Prodigyet så vel som Aerocool-kabinettet. Jeg har nemlig ikke tenkt å kjøre på med vannkjøling og slikt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Laget et enkelt mITX kabinett i plexiglass. 20*20*30cm = 12L. Plass til mITX hovedkort, 2* 2.5", 18 cm vifte, 24 cm skjermkort og tower CPU kjøler. Eneste kompromiss er at kabinettet på PSU måtte fjernes for å få plass til tower-kjøler. Kunne fint fått plass til 2* 3.5" og slot-in DVD i tillegg.

 

Hvis jeg går ned til 17cm skjermkort og 2*2.5" + 1*3.5" og dropper ODD kan kabinettet bli 20*20*20cm = 8L.

 

Dropper man 18cm vifte, tower cooler og 3.5" i tillegg kan man spare 5 cm i høyden(ift hovedkort) og 3 cm i lengden, og komme seg ned på 15*17*20cm = 5.1L. Med i5, GTX760 mini, 16 GB minne og 2*SSD i RAID0 så snakker vi en ganske vill spillpc som er bitteliten.

post-108681-0-33521700-1402008451_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...