Gå til innhold

Nå kommer den overklokkede SSD-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt nytt, overklokking av SSD har eksistert i flere år allerede.

Og hvorfor i alle dager vil spillere like dette? Det eneste de vil merke er at banebytte vil gå litt raskere, og det bare i enkelte spill, heller er de de som driver med film og bilde som vil like dette.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Når kommer 1TB SSD til tusenlappen? Det er DET jeg og sikkert halve markedet venter på. SSD er virkelig mer en rakst nok for det absolutte flertallet i mange år enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ifølge Intel er 730-seriens kontroller overklokket med 50 prosent og selve minnet med 20 prosent. Dette resulterer i leseforsinkelser på bare 50 nanosekunder, og lesehastigheter på inntil 550 megabyte per sekund.

Intel har ikke skjønt dette med overklokking (men de har skjønt markedsføring).

 

Greia er at en kjøper noe billig, fordi de yter lite, og får det til å yte som noe dyrt. Alternativt får noe gammelt til å prestere som noe nytt. I begge tilfeller ryker alle garantier fra produsent.

 

Dersom produsenten "overklokker" og tar betalt for det er det ikke blitt overklokket. Det er derimot blitt levert en vare med en ytelse som kunden har betalt for, med garantier. Det vil i virkeligheten overklokke dårlig siden kunden vanskelig kan hente ut noe mer på egenhånd.

 

Modellene i 730-serien kommer med en ferdig overklokket kontroller rett fra Intel-fabrikken,

 

Skjerpings hw.no, dere kan ikke skrive sånt tull.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Men vil denne være raskere enn samsung 840 pro ved 4k Random Read ved QD= 1 . Hvis ikkje er denne ssden meningsløs etter min mening.

 

Liker faktisk det jeg leser om Intel 730. Lav latency er det ingen tvil at den har. Faktisk overraskende bra :) 4k rr qd =1 er minst like bra som 840 pro :)

 

http://www.thessdreview.com/our-reviews/intel-ssd-730-series-ssd-review-2x480gb/3/

 

http://www.tweaktown.com/reviews/6113/intel-730-series-480gb-ssd-review-the-skulltrail-of-ssds-/index7.html

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor er denne nye SSD disken til Intel imponerende?

 

Den imponerer ikke på hverken IOPS, lese eller skrivehastigheter, så hva er greia?

Les litt flere tester før du slakter denne.

 

Den imponerer faktisk på Random read QD=1. Altså der det gjelder mest for en ssd etter mine behov. Det viktigste med en ssd ER Random Read ved QD=1 :)

 

Mener jeg ;)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Og hvor er denne nye SSD disken til Intel imponerende?

 

Den imponerer ikke på hverken IOPS, lese eller skrivehastigheter, så hva er greia?

 

IOPS er viktig, den sekvensielle skrive og leseytelsen derimot er vel egentlig fullstendig irrelevant når alt kommer til alt. Som Nizzen sier så er det jo random read / write som er det som er interessant. Folk som leser seg blind på den sekvensielle ytelsen som produsenten oppfører på produktene sine og som du kan lese når du putter et produkt i handlevognen på Komplett.no lurer seg selv.

 

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke headingen? Hvorfor skulle overklokking av SSD være så super interessant for gamere? Sist jeg sjekket så har ytelsesforskjeller på halv gode, til gode, til kjempe gode SSDer en helt minimal innflytelse på spill.. Du merker kanskje noe helt marginalt på laste tider, du ser neppe noen høyere ytelse i selve spillet og om du før har godt over på en halvveis solid SSD for spill så tviler jeg veldig på at forskjellen fra den ene til den andre SSDen utgjør noen praktisk forskjell i det hele tatt.

 

Her høres det ut som en eller annen tulling bare har dratt en konklusjon rundt det at overclocking = kult for gamere.. Ergo er disse som skapt for gamere.

Lenke til kommentar

 

Og hvor er denne nye SSD disken til Intel imponerende?

 

Den imponerer ikke på hverken IOPS, lese eller skrivehastigheter, så hva er greia?

 

IOPS er viktig, den sekvensielle skrive og leseytelsen derimot er vel egentlig fullstendig irrelevant når alt kommer til alt. Som Nizzen sier så er det jo random read / write som er det som er interessant. Folk som leser seg blind på den sekvensielle ytelsen som produsenten oppfører på produktene sine og som du kan lese når du putter et produkt i handlevognen på Komplett.no lurer seg selv.

 

 

Når det er sagt så forstår jeg ikke headingen? Hvorfor skulle overklokking av SSD være så super interessant for gamere? Sist jeg sjekket så har ytelsesforskjeller på halv gode, til gode, til kjempe gode SSDer en helt minimal innflytelse på spill.. Du merker kanskje noe helt marginalt på laste tider, du ser neppe noen høyere ytelse i selve spillet og om du før har godt over på en halvveis solid SSD for spill så tviler jeg veldig på at forskjellen fra den ene til den andre SSDen utgjør noen praktisk forskjell i det hele tatt.

 

Her høres det ut som en eller annen tulling bare har dratt en konklusjon rundt det at overclocking = kult for gamere.. Ergo er disse som skapt for gamere.

 

 

Det var da veldig overforenklet? Sekvensiell ytelse er da ikke "fullstendig irrelevant" for hjemmebrukere?

 

AtW

Lenke til kommentar

For dere som ikkje har lest mange tester av denne ssden;

 

Denne ssden yter Veldig bra i gameloading tester. Altså Intel 730 er bra for gamere :)

 

Så slipper dere å komme med andre konspirasjoner :p

 

Hvordan få ssder til å yteenda bedre?

-Bruke en av de nyere Orom til

bios og intel RST av nyere dato.

-Bruke Intel sata 6Gbit på z77/z87.

-Overklokke cpu så høyt som mulig og overklokke systemminnet med så lave timings som mulig.

 

Da får man høyere iops på 4k Random read/write.

 

Overklokking er nødvendig for å få utnyttet ssdene mest mulig.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg overklokka den gamle OCZ Vertex SSDen min med en firmware flash for mange år tilbake.

2-3 år høres riktig ut med tanke på hvor langt hw.no henger etter når det kommer til teknologiutvikling så det overrasker meg ikke i det hele tatt.

Hehe. Det var faktisk litt før dette. Mener jeg kjøpte den i 2009. Tipper jeg flasha den i begynnelsen av 2010, da folk fant ut at Vertex Turbo og Vertex var samme SSD, men Vertex Turbo var overklokka..

 

En liten digresjon, men da jeg flasha den ble SSDen ubrukelig først. Jeg kontaktet OCZ og fikk faktisk hjelp av dem til å overklokke den :)

Den lever faktisk den dag i dag, i et usb 3 kabinett, da 32GB ikke lengre er verdt å bruke en SATA port på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...