Gå til innhold

Telenor gir deg 4G i utlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Enig med Xaphhon. Er det noen som tør å regne på timeprisen hvis du er i utlandet og laster ned med 20 mbit/s?

 

Se her: Operatøren din plikter varsle når dataforbruket ditt er kommet opp i 500 kr. Det tilsvarer ca 110 megabyte med standard EU-pris, på 4,50 per megabyte. 20 mbit/s er det samme som 2,5 megabyte per sekund, dvs at du vil nå varslingsgrensen etter 44 sekunder.

 

Btw: Timeprisen med 20 mbit/s blir da 40.000 kroner.

Lenke til kommentar

Ja, og det er 20 Mbps.. (Noe jeg oppnår til stadighet i byen med 3G)
Tenk på om man plutselig sitter med 80 Mbps 4G. Da snakker vi knappe 11 sekunder med morro.

 

Ser for meg at du reiser inn i sverige, og noen meter før/etter grensa så switcher plutselig mobilen til svensk nett, og du har nå noen få sekunder på deg til å skru av mobilnett før du er "ruinert", bare fordi mobilen holdt på med noe synkronisering eller lignende. Er du noen sekunder for sen, synd trist leit.

Finnes nok mulighet for å skru av databruk ved roaming, men er du uheldig så står den på.
Penga ryker raskere enn ved et faktisk ran. I nåtiden så blir den værste skurken du kan møte på rundt et hushjørne en mørk natt, en basestasjon som melker deg tom.

Rart at vi kunder godtar slike priser. Det kan være flere hundre koblet til en travel basestasjon med hastighet som muliggjør en inntjening på 266 000kr pr minutt (16 millioner kr pr time) om alle hadde 4G og var turister. Da er pris VS kostnad VS teknologi fullstendig ubalansert.

Det blir som om vi fortsatt betalte, si 10 kroner for å sende en epost (I steden for post) i dag.

Endret av Andrull
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, og det er 20 Mbps.. (Noe jeg oppnår til stadighet i byen med 3G)

Tenk på om man plutselig sitter med 80 Mbps 4G. Da snakker vi knappe 11 sekunder med morro.

 

Ser for meg at du reiser inn i sverige, og noen meter før/etter grensa så switcher plutselig mobilen til svensk nett, og du har nå noen få sekunder på deg til å skru av mobilnett før du er "ruinert", bare fordi mobilen holdt på med noe synkronisering eller lignende. Er du noen sekunder for sen, synd trist leit.

 

Finnes nok mulighet for å skru av databruk ved roaming, men er du uheldig så står den på.

Penga ryker raskere enn ved et faktisk ran. I nåtiden så blir den værste skurken du kan møte på rundt et hushjørne en mørk natt, en basestasjon som melker deg tom.

 

Rart at vi kunder godtar slike priser. Det kan være flere hundre koblet til en travel basestasjon med hastighet som muliggjør en inntjening på 266 000kr pr minutt (16 millioner kr pr time) om alle hadde 4G og var turister. Da er pris VS kostnad VS teknologi fullstendig ubalansert.

 

Det blir som om vi fortsatt betalte, si 10 kroner for å sende en epost (I steden for post) i dag.

Har man Telenor eller Netcom, kan man skru av roaming og er dermed sikret mot å ikke bli ruinert utenfor norske telemaster.

Har man andre operatører må roaming være på hele tiden, da er det lettere å komme i fella når man er i annet land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle tro fokuset burde være å få 4G i store deler av norge først..

Mange byer har det, men som flere påpeker her virker det som de må få inn raske penger ved å snylte på folk som er så uheldige å skru på 4G i utlandet

Du kom meg i forkjøpet med din post så jeg er helt enig med deg.

Som du sier ville det vert store og gode nyheter om de leverte 4G her hjemme, noe som mange av oss bare kan se langt etter. Ingenting som tyder på at det noengang blir utbygd her jeg bor. 4G for Nordmenn i utlandet er bare en "svindel" for å loppe folk for penger.

Endret av Arctic4x
Lenke til kommentar

Det er kun noen få operatører hvor man må ha på roaming for å bruke telefonen normalt i Norge. One Call og Tele2 om jeg ikke husker feil.

 

Enkelte Android-telefoner har et eget valg for roaming i eget land, slik at man slipper å tenke på å slå av datatrafikk i utlandet.

Ellers er jeg rimelig sikker på at telefonene jeg har hatt, har dataroaming vært avslått som standard.

 

Husk på at Telenor får ikke hele summen ved roaming. Hadde vært morsomt å vite prisforholdet til egen operatør og den utenlandske operatøren du er tilkoblet. Hvem av de er den store svindleren?

Lenke til kommentar

Det er kun noen få operatører hvor man må ha på roaming for å bruke telefonen normalt i Norge. One Call og Tele2 om jeg ikke husker feil.

 

Enkelte Android-telefoner har et eget valg for roaming i eget land, slik at man slipper å tenke på å slå av datatrafikk i utlandet.

Ellers er jeg rimelig sikker på at telefonene jeg har hatt, har dataroaming vært avslått som standard.

 

Husk på at Telenor får ikke hele summen ved roaming. Hadde vært morsomt å vite prisforholdet til egen operatør og den utenlandske operatøren du er tilkoblet. Hvem av de er den store svindleren?

 

I Bangladesh hvor Telenor er operatør (Grameenphone) koster 1 Mb på norsk Telenor-abo kr 112,50.

Det er omtrent samme prisen som et Grameenphone tar for 4 Gb, 2 Gb for NOK 55.

Så jeg tror ikke at grunnen til høy roaming er hva de må betale til annen operatør :)

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva lokal operatør tar per MB.

Spørsmålet er om det er lokal operatør eller roaming operatør som legger til den enorme summen eller om de deler på det.

Selv om Grameenphone tar de prisene lokalt, er det ikke sikkert de lar andre operatører roame til samme pris.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva lokal operatør tar per MB.

Spørsmålet er om det er lokal operatør eller roaming operatør som legger til den enorme summen eller om de deler på det.

Selv om Grameenphone tar de prisene lokalt, er det ikke sikkert de lar andre operatører roame til samme pris.

Prisen for 1 Mb er det samme som for 4 Gb, det vil si en 4000 gang av lokal pris. :)

 

Og både lokal operatør og Telenor er Telenor-eid. Grameenphone er eid av Telenor.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...