Gå til innhold

Vil starte The Pirate Bay-rettsaken på ny


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha sett den "AFK" videoen angående Pirate bay, så har ikke synspunktet mitt angående saker relatert til dette tullballet endret seg i det heletatt.

Nå blir ikke sakene enklere heller, med all den "populære" hemmelige spionasjen som foregår bak kulissene mot folk som Kimdotcom, som visstnok skulle lansere en brilliant løsning for profitabel (For artisten) lansering av musikk.

Å NEI HUFF, det kan vi ikke ha noe av.... Da blir det søksmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mot å straffe folk for å levere en tjeneste, samme hvor mye kriminelt som foregår gjennom denne tjenesten. Et godt eksempel er da Ford lanserte en modell varebil (husker ikke navnet) som var "spesiallaget" for å kunne fylles med så og så mange 2x4" planker, og så å si "snekret" for bruk av snekrere og andre arbeidere. Denne bilen fikk etter hvert et meget dårlig rykte i Storbrittania for å være favorittbilen til ranere, som utnyttet lastekapasiteten minst like effektivt som de lovlydige brukere.

Om denne bilen hadde hatt modellnavn "Workbuddy" eller "Crimebuddy" ville aldri endret Ford sitt relasjon til den kriminale verden, siden fabrikanten leverer varen - men det er opp til den enkelte hvordan den brukes.

Et annet eksempel er Google, som bortsett fra å finne nyttige ting inekserer også "skumle" sider, så igjen - om siden heter "the pirate bay" eller noe annet, endrer ikke sakens stilling.

 

Kenguru-domstolen i Sverige var og kanskje fortsatt er sterkt preget av internasjonal press (les: Rettighetshaverne > USA > Svensk rettsapparat), så hele saken var i bunn og grunn politisk, og hadde neppe juris prudens som formål til å begynne med, dermed synes jeg han karen fortjener å ta det opp på nytt og forhåpentligvis vinne mot rettighetshaverne.

 

Generelt sett er slik "justis" en mer og mer populær praksis; det vil si "lettvinte seier". For eksempel blir masseavlytting uten rettsordre mer og mer vanlig praksis i flere land, slike "korsfestelser" for å avskrekke fildeling og piratkopiering, politisk press fremfor sakelig argumentering etc. Dette handler først og fremst om MAKT. Og hver gang noen har for mye makt over vanlige folk - slik som rettighetshaverne versus forbrukere - burde de så å si rives ned fra maktpedestalen de sitter på, for ellers kommer denne autoritære power-tripen bare til å fortsette.

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig hvis de ikke betaler boten sin? Det er ikke så fryktelig enkelt å betale en bot på 46 millioner kroner.

Er boten blitt en gjeld med en gitt rente, som øker gjeldens sum hvert år? Har de avdragsfrihet i et gitt antall år? Det må jo være plett umulig å betale ned et slikt lån med normal lønn, siden rentene bare vil øke lånesummen hvis det ikke blir betalt inn nok i avdrag.

Lenke til kommentar

Hva skjer egentlig hvis de ikke betaler boten sin? Det er ikke så fryktelig enkelt å betale en bot på 46 millioner kroner.

 

Er boten blitt en gjeld med en gitt rente, som øker gjeldens sum hvert år? Har de avdragsfrihet i et gitt antall år? Det må jo være plett umulig å betale ned et slikt lån med normal lønn, siden rentene bare vil øke lånesummen hvis det ikke blir betalt inn nok i avdrag.

 

Det avgjørende er om det faktisk er en bot eller et sivilrettslig erstatningskrav. Det virker ikke særlig fornuftig å saksøke en man mener bryter ens rettigheter med formål å få ham bøtelagt. Selv ville jeg trodd dette var et erstatningskrav, til tross for at hardware bruker ordet "bot". Forutsatt at dette er et erstatningskrav som blir regulert etter norsk rett (noe det ikke blir siden det er i Sverige, men skandinavisk kontraktsrett har vesentlige likhetstrekk)...

 

... ville betalingsfristen og renter muligens vært oppsatt i dommen. Ellers er regelen at kravshaveren gir et "påkrav" om betaling - dvs. han sier "nå vil jeg ha pengene mine, takk" - f.eks. umidderlbart, og så begynner forsinkelsesrenter forsinkelsesrenteloven å løpe etter en periode på noen få uker. Forsinkelsesrenten regnes per år og er faktisk ganske høy (9,5% januar 2014).

 

Vi har regler om gjeldsforhandlinger, tvangsfullbyrdelse og konkurs som mulige svar på om man ville være nødt til å betale gjeld resten av livet. Forsinkelsesrentene alene på et krav på 46 millioner ville vært umulig nok å få betalt per år (4,4 mill).

 

Jeg regner med at kravshaveren på pengene til slutt ville fått ALT de tre personene eier etter en lengre prosess ... Med unntak av ubetalt lån på f.eks. bolig. Dette er som regel pantsatt og da har utlåneren (banken) fortrinnsrett på penger som salg av panteobjektet innbringer. Med andre ord hvis banken har lånt bort 1 mill for bolig og han fortsatt ikke har betalt noe på dette, kan de ved en eventuell konkurs e.l. få ALLE pengene for salg av huset (forutsatt at det ikke overstiger 1 mill).

 

Dette ble litt for teknisk og egentlig ikke noe svar på det du spør om. Jeg er ikke noen mester på svensk pengekravsrett, heller ikke norsk pengekravsrett for den saks skyld. Kanskje noen andre kan utfylle ramblingen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...