Gå til innhold

Her er grunnene til at vi falt pladask for dataspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ene av mine storebrødre hadde da jeg var veldig ung en Magnavox Odyssey 2, i norge kalt for Philips Videopac G7000.

 

Har minner tilbake til da jeg var kanskje 2-3 år gammel og satt å spilte veldig simple, men underholdende spill på den maskinen.

 

Dette er ett av spillene jeg husker veldig godt at jeg brukte mye tid på:

 

Etter det så ble bare interessen større og større. Brødrene mine var tidlig ute med å skaffe både Super Nintendo og Playstation 1 da de kom. Vi hadde en Windows 3.11 på midten av 90 tallet og på den ble jeg kjent med klassikere som Doom, Jones in the Fast Lane.

 

Siden den gang har det bare eskalert. Var først ute blandt brødrene mine til å skaffe PS2. Ordnet Gamecube. Kjøpte 360 på dag 1. PS3 på dag 1. Wii U kom tilslutt, PS4 på dag 1 og PCn er nylig blidd opprustet med nytt skjermkort, PSU, Hybrid HDD og Kabinett.

 

Har også både PSP, PSPgo og PSvita liggende just in case siden det var ett år her at strømmen gikk i ett kjør nesten uten forvarsel på grunn av vedlikehold så skal aldri trenge å gå uten gaming.

Lenke til kommentar

jeg ble fasinert i commodore 64 tiden. Jeg kunne ikke fatte hvordan spill kunne ligge på en kasett. Største WOW opplevelsen må vel være å bytte fra svart-hvit til farge TV og se at det faktisk var farger på de gærne loadscreenene. Før blinka de i grått, plutselig var det en fargetrip uten like. :D

 

/old

Lenke til kommentar

Wonder Boy, Dan Dare, MASK, Dogs of War, Giana Sisters, IK+, Pirates!, Last Ninja, Elite, Bubble Bobble, Winter Games, Boulder Dash, Ski or Die, California Games, Speedball, Montezumas Revenge, Pitstop II, Spy Vs. Spy, Rainbow Islands, First Samurai, SuperFrog, Paperboy ... aaah, mimre mimre. Det var da det var GØY å spille spille det :)

Lenke til kommentar

The Last Ninja, Commander Keen, Monkey Island, Quest for Glory, Betrayal at Krondor, Ultima 7, Ducktales - The Quest for Gold, Wolf3D, Fantasy Emires, pace Quest, Leisure Suit Larry, King`s Quest, Police Quest. Det var nok disse som gjorde sterkest inntrykk på meg, og som hektet meg rimelig heftig på spill.

Lenke til kommentar

 

Ahhhh Amiga 500 - 40 mb hardisk 1 gb ekstra minne + en ekstra diskett stasjon. Blant favorittene Monkey Island & Stunt Car Racer! (bilde i artiklen)

 

Jeg og vil ha Amiga med 1gb minne! ;)

 

Kremt - 1 mb som dog var 512 kb ekstra. 40 mb hardisk med 1 GB minne på amiga den gangen skulle tatt seg ut, blitt ca 2 000 minnebrikker, plass problem? hehe.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt dataspill siden storebror og storesøster skaffa C64, men det var ikke før jeg sjøl skaffa meg Amiga og en kompis og jeg spleisa på "Frontier: Elite 2", at jeg virkelig fikk erfare hvor hekta man kan bli.

 

Vi bytta på å ha spillet og novellesamlinga som fulgte med, men sjøl etter at samtlige noveller var behørig gjennomlest en håndfull ganger, så ikke fascinasjonen med utforsking av galaksen ut til å avta. Til den dag i dag veit jeg ikke om jeg har spilt ett enkelt spill like mange timer som Frontier.

 

Har vært innom hele "X"-serien, samt "Evochron: Mercenary" m.fl, på jakt etter den samme følelsen, men frykter at det er litt nostalgi som gjør at ingenting kan måle seg. Det gjør ikke at jeg gir opp, selvfølgelig; har backa både "Star Citizen" og "Elite: Dangerous" med store forhåpninger :)

Lenke til kommentar

Første spillet jeg spilte var pong. jeg prøvde det som drittunge rundt 1980

 

Gjorde ikke mye intrykk, hadde C64 brukte mye tid på den men droppet den, neste var en 386sx når jeg gikk på høyskole

 

Der spilte vi stunt car racer i som flerbruker over seriekabler vi trakk mellom hyblene, hadde flere kontakter så du kunne velge hvem du spilte mot.

Elsket å presse folk når vi hoppet over vann for havnet du i vannet tapte du.

Lenke til kommentar

God artikkel!

 

For meg var det nok Commander Keen 4 som introduserte meg for spill. Familien min hadde ikke råd til datamaskin eller konsoll, men en venninne av 5-årige meg hadde en far med PC. Vi fikk lov til å spille en halvtime innimellom, før hun skulle legge seg for kvelden. Dette var i 1991/1992, og noen måneder senere arvet jeg min fars fettere sin NES med tilhørende spill. Jeg var hektet. I 1993 fikk jeg Gameboy(har den ennå, dessverre døde den etter 20 års trofast tjeneste i fjor høst...), ikke lenger etterpå fikk en kompis SNES. Siden gikk det slag i slag.:) Husker spenningen når jeg dro med min far til videoutleie-sjappa og leide NES-spill! Savner den følelsen i dagens spillverden, følelsen når man fikk prøve et nytt spill! Det skjedde ikke ofte.:)

Lenke til kommentar

Spillet som gjorde meg interessert i dataspill var 3-Demon, en Pacman-klone fra 1983.

 

 

 

 

Første spillet som fikk meg til å forstå hvor mye morsommere det var med spill som ikke handlet bare om å trykke på piltaster og en eller to knapper til var første versjonen av Leisure Suit Larry.

 

 

 

 

Spillet som fikk meg til å føle at nå må spillutviklingen omtrent ha nådd toppen var Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Lite visste jeg den gangen at jeg hadde rett. :(

 

 

 

Lenke til kommentar

Forslag til spørsmål: Hva er drivkraften din for å skrive om spill?

 

Første ordentlige spilla jeg spilte var Super Mario Bros-mikstapen og Nintendo World Cup, mens spilla som virkelig satte spor var vel NES-klassikerne Ufouria og Castlevania III. Første spillet jeg kjøpte for egne penger var Baldur's Gate II som var litt som Ringenes Herre for meg, ganske middelmådig når jeg ser tilbake på det, men fullstendig altoppslukende i sin tid. Så forandret spill som Silent Hill 2 og REZ min personlige forståelse av hva spill kunne være. Grunner til at jeg fortsatt spiller litt? Street Fighter-serien, Nintendos beste øyeblikk, Blendo Games (Brendon Chung), Bayonetta og Hotline Miami. Det jeg kommer på i farten.

Endret av Feskinger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...