Gå til innhold

For dem som har problemer med Crucial M4 SSD, PC'en fryser eller BSOD hver time.


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste sett at det er en del som opplever problemer med Crucial M4 SSD'er. Dette skyldes at tidlig firmware (009 tror jeg det var) på M4 har en "bug" som gjør at SSD'en "klikker" etter ca 5000 timer. PC'en vil enten fryse, restarte eller man får BSOD ca hver time.

 

For å fikse dette må firmware oppdateres til siste versjon som er 070H. Velg Crucial M4 fra listen og last ned oppdateringen. Jeg vil anbefale å laste ned ISO filen og brenne den til en CD med f. eks. CDBurnerXP (gratis program) og oppdatere firmwaren slik.

Oppstart fra CD kan gjøres ved å velge 1st Boot Device in BIOS under Boot menyen, eller det gjøres via boot menyen til hovedkortet. F. eks. Asus bruker som regel F8 (må trykkes under POST) som vil gi adgang til oppstartsvalg.

 

Vær også obs på at SSD'en må stå i en av de første 4 SATA portene på hovedkortet for at firmware oppdateringen vil virke.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FW 0309 var den firmware som fikset 5000 timer buggen, så den skal være mer enn god nok til å bruke. Dog har 070H mindre fiks også. skulle gjerne ha sjekket dette, men når man sitter på en Internett forbindelse som har den fantastiske hastigheten på ca 2-4 KB/s så frister det ikke mye å vasse rundt på nettet.

 

Dette er fiksen i 070H:

 

 

Firmware 070H is recommended for anyone currently running 040H or previous firmware releases. It includes incremental improvements and refinements over these versions which may improve the overall user experience.

Like recent firmware versions, version 070H has improvements over versions 000F which are specific for Windows 8 and new UltraBook systems, although systems running Windows 7 and other operating systems may also see improvements. Any m4 firmware version will function normally in Windows 8, even without these performance improvements.

The following is a summary of changes between 040H and 070H, which are independent of operating system:

  • Resolved a power-up timing issue that could result in a drive hang, resulting in an inability to communicate with the host computer. The hang condition would typically occur during power-up or resume from Sleep or Hibernate. Most often, a new power cycle will clear the condition and allow normal operations to continue. The failure mode has only been observed in factory test. The failure mode is believed to have been contained to the factory. This fix is being implemented for all new builds, for all form factors, as a precautionary measure. The fix may be implemented in the field, as desired, to prevent occurrence of this boot-time failure. To date, no known field returns have been shown to be related to this issue. A failure of this type would typically be recoverable by a system reset.

Additional details can be found in the firmware guide..

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg snakker kun for meg selv, men jeg er nok en av dem som Chavalito refererer til, da jeg hadde problemer med min Crucial nylig.. Jeg ville bare si at jeg hadde aldri funnet på å kikke i Lagringsmedier-delen av forumet, men mye heller "Maskinen fungerer ikke". Jeg anser meg selv som en som sitter med "passe" kunnskap, men når min feil oppsto, var HDD det siste jeg trodde problemet var, jeg var forberedt på å bytte ut CPU, HK og RAM (hvor jeg trodde feilen lå), men ikke HDD .. Uansett.. Skulle bare si at her ville jeg ikke finne på å lete, så kanskje en annen overskrift som spesifiserer problemet med "frysing hver time" i "Maskinen fungerer ikke"-tråden hadde vært bedre!? Men igjen, dette er kun meg..

 

My 50 cent.. :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde dette problemet for mange måneder siden. Jeg kjøpte M4 60GB da den kom på markedet, og den ble OS-disk i HTPC'en som sto på 24t i døgnet. Plutselig begynte maskinen å tulle seg, og etter mye forskning fant jeg ut at det er var en teller som talte hvor mange timer den hadde stått på. Når denne nådde et visst nivå så sluttet disken å respondere. Etter restart virket den igjen, men når en ny time hadde gått stoppet den opp igjen. Løsningen var å oppdatere firmware ved å boote fra et image installert på usb-penn og etter det har den fungert 100%. Kjedelig for de som støter på dette for det er vanskelig å feilsøke dette. Ikke er det lett for Crucial å nå ut til alle kundene heller.

Lenke til kommentar

Mulig det er bare meg, men jeg ville ikke klart å finne løsningen bare ved å lete blant innleggene i den kategorien. Der kommer det minst 10 nye tråder om dagen, det er mye å lete i om et par måneder.

Enten finner man fram til relevante tråder ved å søke på Google, og da spiller det liten rolle hvilken kategori tråden ligger i.

Eller man poster et spørsmål under "Maskinen fungerer ikke", og noen som skjønner hva problemet er kan da referere til denne tråden. Og da vil jeg tro at vedkommende lettere finner tråden i denne kategorien som er mest relevant.

Lenke til kommentar

robertaksland, alle SSD'er og HDD'er har en teller som teller hvor mange timer de har stått på. Det er ikke bare Crucial M4 som har det. Som nevnt fikk/får M4 "hikke" etter 5184 timer hvis jeg ikke husker feil. Dette kan skje før den tid også, men normalt er det etter den tiden problemene begynner.

Lenke til kommentar

Er det noen grunn det skal skje? At feilen er det i utgangspunktet..

 

Dette er garantert feil, men det føles nesten som om de ha programmert disken slik at den skal "hikke" etter så og så lang tid, siden bare en FirmWare fikser saken..!? Synes det er pussig selv..

Lenke til kommentar

Grunnen til at det skjer er nok noe så banalt som dårlig programmering av firmwaren og ikke noe annet. Denne "buggen" ble visst oppdaget av Techpowerup eller hvem det nå var, og de tok kontakt med Crucial. Deretter ga Crucial ut firmware oppdatering 0309 ganske så rask.

 

Tror ikke at det ble gjort med hensikt fordi slike ting gir ofte dårlige et rykte for produsenter, noe de nok vil unngå.

Lenke til kommentar

En annen ting, en bruker her i forumet, BAT, kjørte utholdenhetstest av SSD'er, og Crucial M4 var i live hele den testen. Nå vet ikke jeg hvor det ble av BAT, men den siste posten hans i den tråden var i januar 2013, og da hadde en M4 64 GB skrevet 2156.4621 TiB i løpet av 9128 timer, uten stans. Vel, det vil si ikke med beregnet strømbrudd etc.

 

Så Crucial M4 SSD er en meget bra SSD slikt sett. Skal sjekke hvor mye min M4 har skrevet, men tror ikke at den er i nærheten av de tallene.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

CrystalDiskInfo kan vise diverse info om disken.

 

For kun firmware så finn du det via eigenskapar for disken. Ingen peiling å finne dette på norsk Windows, men på engelsk så søk etter "Device Manager" og finn disken. Høgre klikk og velg Properties, så Details tabben og velg Hardware Ids. Siste delen av første linja, etter eit par understrekar vil vise firmware versjon.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...