Gå til innhold

Nå vil tyskerne ha sitt «eget» Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det er nok uansett mange som håper at en segregering av Internett ikke blir en konsekvens av den pågående spenningen mellom nasjonene, da dette kan sette informasjonsfriheten alvorlig i fare"

 

Er det ikke litt sent å si at det KAN sette infofriheten i fare? I mine øyne er det for sent.

 

Jeg synes Tyskland er inne på et meget smart spor her og det er nok ikke ment for mannen i gata i det hele tatt tror jeg. Dette er nok det eneste våre land kan gjøre for å stoppe denne skiten, et eget lukket Internett som er fysisk adskilt fra det vanlige nettet.

 

Bruken av dette blir internt i landet antagelig, hvis det er info som må flyttes ut av dette intranettet kan de sende fysisk media med et budfirma el.l.

 

Faen ta US of Anustenkendeaper, at det må komme til dette punktet er sinnsykt og lukter trøbbel på stor skala lang vei :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den eneste fornuftige måten å få dette til å gå opp er med kryptering. Det må bli like enkelt og selvfølgelig å utveksle kryptert informasjon, som det er å lukke konvolutten når du sender brev.

Dersom politiet ønsker tilgang til mitt hjem, så må det foreligge en rettslig kjennelse på det, eller spesielle omstendigheter utenom. Det samme burde være en selvfølge for det jeg oppbevarer på dropbox også. Her må nok dessverre alle eller ingen beskyttes, da må statsapparatet bare innse at når de snakker om rikets sikkerhet, ja så er det folkets sikkerhet de snakker om, ikke bare noen utvalgte få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sende ned et par dykkere for å kappe den transatlantiske kabelen? Ville vært bedre å sette USA på sitt eget private nettverk løst fra resten av verden.

 

Eller nappe ut kontakten i et tørt serverrom på land, mindre drama, samme effekt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det bare vil skape en masse trøbbel for alle andre enn de som har kompetansen til å omgå det, deriblant NSA. Jeg kan ikke se for meg hvordan man noensinne skal klare å utvikle software som ikke lar seg omgå av andre typer software laget for det formålet; software vil alltid være formelig. Man må kanskje bare innse at internett er og forblir en gjennomsiktig arena der alle har muligheten til å se hva alle legger ut, og at det derfor ikke egner seg for å oppbevare alle typer informasjon. Dessuten har vi fortsatt en hendig oppfinnelse kjent som papiret.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det bare vil skape en masse trøbbel for alle andre enn de som har kompetansen til å omgå det, deriblant NSA. Jeg kan ikke se for meg hvordan man noensinne skal klare å utvikle software som ikke lar seg omgå av andre typer software laget for det formålet; software vil alltid være formelig. Man må kanskje bare innse at internett er og forblir en gjennomsiktig arena der alle har muligheten til å se hva alle legger ut, og at det derfor ikke egner seg for å oppbevare alle typer informasjon. Dessuten har vi fortsatt en hendig oppfinnelse kjent som papiret.

Og da mener du det er enklere å få folk til å bytte ut facebook med et fotoalbum og en minnebok?

Hele poenget må jo være at det skal være tilrettelagt for sikker kommunikasjon på en måte som gjør at den vanlige brukeren ikke merker noe til det, annet enn kanskje en grønn hake i statusfeltet.

 

Grunnen til at jeg mener dette er et statlig anliggende, er at befolkningen må beskyttes mot spionasje fra f.eks. utenlandske foretak. Det er mye industri i norge som kan være av interesse, og det er i Norges interesse å bevare industri og arbeidsplasser. Med oppseiling av big data, så vil også forståelsen av disse datasettene som ligger på en "gjennomsiktig arena" i sammenheng med social engineering, og sensitiv informasjon som er for dårlig sikret kunne ha katastrofale utfall.

 

Vi har et militært forsvarsverk for å hevde våre territorielle rettigheter, men i en tid hvor intelektuelle verdier er av enorm betydning mangler vi muligheten til å beskytte denne.

Lenke til kommentar

"... håper at en segregering av Internett ikke blir en konsekvens av den pågående spenningen mellom nasjonene, da dette kan sette informasjonsfriheten alvorlig i fare."

Det er ikke reaksjonen på sånne overtramp som setter friheten i fare. Det klarte overtrampet helt på egen hånd. Likevel er det klart ønskelig at kuren ikke blir verre enn sykdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan dette skal gjøre situasjonen bedre når vi har sett gjentatte eksempler på at NSA med flere kjøper eller truer seg tilgang hos sentrale aktører. Da har man bare tatt et steg fram og to tilbake, i og med at man har brukt en masse penger uten å oppnå annet en et alternativt, begrenset nett med de samme problemene som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere

Er jeg den eneste som skrek "NEEIEIEIEIEIEIEIIIIIIIIII" ?

Hvorfor det? Jeg håper ingen tror at noen planlegger å lage et nytt datanettverk, det er det absolutt ikke behov for. De elementene jeg nevner i min post er nok til å "segregere" etter planen og kan gjøres i dag uten noen endring i infrastrukturen eller software. Det eneste er at nettverkutstyr må utfases til fordel for systemer med europeisk innsyn i kontrollerprogramvaren.
Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sende ned et par dykkere for å kappe den transatlantiske kabelen? Ville vært bedre å sette USA på sitt eget private nettverk løst fra resten av verden.

 

Hva med satelittkommunikasjon hvor internett utbrer seg?

 

Skal du erklære krig, og starte nedskyting av amerikanske satelitter også nå da?

Lenke til kommentar

 

 

Er det ikke bare å sende ned et par dykkere for å kappe den transatlantiske kabelen? Ville vært bedre å sette USA på sitt eget private nettverk løst fra resten av verden.

Hva med satelittkommunikasjon hvor internett utbrer seg?

 

Skal du erklære krig, og starte nedskyting av amerikanske satelitter også nå da?

Går du over bekken for å hente vann? En kan svinge mottaker bort fra satelittens sendebane.

Lenke til kommentar

"Det er nok uansett mange som håper at en segregering av Internett ikke blir en konsekvens av den pågående spenningen mellom nasjonene, da dette kan sette informasjonsfriheten alvorlig i fare"

 

Er det ikke litt sent å si at det KAN sette infofriheten i fare? I mine øyne er det for sent.

 

Jeg synes Tyskland er inne på et meget smart spor her og det er nok ikke ment for mannen i gata i det hele tatt tror jeg. Dette er nok det eneste våre land kan gjøre for å stoppe denne skiten, et eget lukket Internett som er fysisk adskilt fra det vanlige nettet.

 

Bruken av dette blir internt i landet antagelig, hvis det er info som må flyttes ut av dette intranettet kan de sende fysisk media med et budfirma el.l.

 

Faen ta US of Anustenkendeaper, at det må komme til dette punktet er sinnsykt og lukter trøbbel på stor skala lang vei :(

 

Rettelse vi må bli "nettet" uten USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...