Gå til innhold

- Samsung øker ytelsen for ytelsestester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reklamasjonen må vell taes direkte mot Samsung og ikke mot selger? Selger / utsalgssted er vell like lurt av Samsung de som alle andre i denne saken.

 

Nå tror jeg uansett ikke dette vil få stor betydning for Samsung, ja de har blitt tatt med buksa halvveis nede, men ymse metoder for å øke resultater i benchmarks er ikke noe ukjent fenomen i markedet akkurat, selv om det kanskje begynner å bli noen år siden folk trikset med tallene fra uavhengige benchmarks sånn som dette.

 

En ripe i lakken er det jo uansett, det øker jo ikke akkurat kredibilitet til Samsung som selskap at de går til sånne skritt for å sikre at de skal gjøre det best mulig under benchmarks og uavhengige tester. Og man skulle jo tro det var ganske så unødvendig i utgangspunktet ettersom Samsung stort sett presser ytelsen til maskinvaren mer enn de fleste andre på mobilmarkedet så man skulle jo tro de kom relativt godt ut uten å måtte ty til juks og fanteri som dette.

 

 

Tviler sterkt på at dette vil få noen store følger fra forbrukere, de fleste ville nok ha kjøpt seg en Samsung Galaxy S4 helt uavhengig av testytelsen i diverse benchmarks uansett, og de få som bryr seg er jo en såpass liten dråpe i havet at Samsung nok uansett har tjent mer på å få et par ekstra kjøpere som et resultat at de nå har blitt fremstilt som hakket bedre enn konkurrentene i tester enn hva de faktisk viser seg å være. Brorparten av markedet og kjøperne bryr seg jo ikke uansett, de kunne vell ikke ha brydd seg mindre og vet vell knapt hva en benchmark er eller hva det faktisk betyr.

 

Spørsmålet er vell heller om andre selskaper og konkurrenter kan fremme søksmål mot Samsung basert på det her, blant annet HTC kan jo bli regelrett kjørt konkurs som et resultat av dårligere HTC One salg på grunn av manipulering av tallene fra Samsung her og det er jo et nokså tragisk utfall om det skulle vise seg å skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette forklarer hvorfor min mor opplever sin S4 som treg og lite responsitiv. Om dette stemmer bør hun kunne forlange pengene tilbake fra selger ? Telefonen holder langt fra det den har lovet ...

 

10% lavere clockrate på en allerede kraftig SoC forklarer vel strengt tatt ikke det? ANtakelig har hun ikke exynos-versjonen i det hele tatt.

 

Ellers høres samsungs unnskyldning tynn ut, tatt i betraktning hva anandtech artikkel viste, dette er jo også lett å sjekke om er rikitg, samsung bør navngi endel applikasjoner de mener har full ytelse, så kan man sjekke om det stemmer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reklamasjonen må vell taes direkte mot Samsung og ikke mot selger? Selger / utsalgssted er vell like lurt av Samsung de som alle andre i denne saken

 

Reklamasjon skal alltid rettes mot selger. I etterkant kan selger eventuelt rette krav mot produsent, men dette er ikke noe som kjøper skal forholde seg til. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dette forklarer hvorfor min mor opplever sin S4 som treg og lite responsitiv. Om dette stemmer bør hun kunne forlange pengene tilbake fra selger ? Telefonen holder langt fra det den har lovet ...
10% lavere clockrate på en allerede kraftig SoC forklarer vel strengt tatt ikke det? ANtakelig har hun ikke exynos-versjonen i det hele tatt.Ellers høres samsungs unnskyldning tynn ut, tatt i betraktning hva anandtech artikkel viste, dette er jo også lett å sjekke om er rikitg, samsung bør navngi endel applikasjoner de mener har full ytelse, så kan man sjekke om det stemmer.AtW

 

Det har de gjort, og Anandtech har allerede tilbakevist det:

http://www.anandtech.com/show/7192/update-on-gpu-optimizations-galaxy-s-4

 

Det er nesten enda verre at Samsung prøver å bortforklare det, og blir tatt med buksa nede enda en gang. Anandtech har funnet en rutine som øker de termiske grensene for benchmarks, ref link.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

S4 er alt annet en " treg og lite responsitiv."

 

Desverre så må jeg si meg uenig. Min svigermor har en S3, og den oppleves på samme måte. Det var kjapp da vi pakket den ut av esken, men er etter hvert (ca. 1 år) blitt fryktelig treg. Min mors S4 er dog langt fra så treg, men nok til at hun er begynnt å irritere seg. Ingen av telefonene blir brukt til noe annet enn å ringe, sms, bilder, mail, og FB. Det føles derfor veldig skuffende at så kostbare telefoner skal oppleves så trege. Det var jeg som anbefalte den å kjøpe disse telefonene, på bakgrunn av tester i bla amobil.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Desverre så må jeg si meg uenig. Min svigermor har en S3, og den oppleves på samme måte. Det var kjapp da vi pakket den ut av esken, men er etter hvert (ca. 1 år) blitt fryktelig treg. Min mors S4 er dog langt fra så treg, men nok til at hun er begynnt å irritere seg. Ingen av telefonene blir brukt til noe annet enn å ringe, sms, bilder, mail, og FB. Det føles derfor veldig skuffende at så kostbare telefoner skal oppleves så trege. Det var jeg som anbefalte den å kjøpe disse telefonene, på bakgrunn av tester i bla amobil.no.

Da må det være noe alvorlig galt med de telefonene. For de tingene du nevner, går råkjapt. Har du oppdatert telefonene?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva som er så skandaløst med dette. Samsung viser kun hva telefonen er i stand til. At programvaren veksler mellom kjernene etter bruksmønster er da helt normalt. Kjører en tunge applikasjoner som f.eks.spill etc. vil telefonen yte maksimalt likevel.

 

Det er jo akkurat det den ikke vil, det er det som er problemet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette forklarer hvorfor min mor opplever sin S4 som treg og lite responsitiv. Om dette stemmer bør hun kunne forlange pengene tilbake fra selger ? Telefonen holder langt fra det den har lovet ...

 

Antagelig har du fyllt den opp med moekka apps?

 

Har en S600 mobil jeg å, kjapp som faen i begynnelsen men etter en 10-20 random appz ble den ganske sloev. Gjorde en factory reset å da var den like rask på nytt.

Lenke til kommentar

Dette forklarer hvorfor min mor opplever sin S4 som treg og lite responsitiv. Om dette stemmer bør hun kunne forlange pengene tilbake fra selger ? Telefonen holder langt fra det den har lovet ...

 

Brukerfeil kaller vi det tror jeg! Ligger sikkert et tusentalls applikasjoner å kjører i bakgrunnen, telefonen har sikkert ikke blitt oppdatert og det som verre er! Ikke alle burde ha smarttelefoner.

Har S4 selv å det er den kjappeste telefonen jeg noen gang har brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Står det ikke i spesifikasjonene til Adreno 320 GPU'en at GPU'en har en hastighet på 533 MHz, eller er jeg på bærtur nå?

Det gjaldt exynosutgaven, men det er uansett irrelevant om det står i spesifikasjonene eller ikke. Poenget er at maks ytelse kun er tilgjengelig for benchmarks og, i praksis iflg testene til anandtech, bare kamerappen til Samsung. Det er også bare benchmarktestene som kan låse GPU på maks. Da gir ikke testene et reelt bilde av ytelsen i praktisk bruk.

En grunn til at de ikke lar grafikkintense spill klokke GPU opp til maks kan være at det kan føre til overoppheting og høyt strømforbruk, men det gjør ikke egentlig saken noe bedre.

 

For øvrig har Brian Klug hos Anandtech, som gjorde testene, hintet på Twitter om at Samsung ikke er alene om denne praksisen, i det minste ikke når det gjelder låsing av CPU på maks under benchmarks. En av tweeten hans mens han holdt på med dette var noe sånt som "the wormhole goes very deep indeed", og han lurte på hvor langt han skulle grave i det. Ikke umulig at det kommer mer.

Endret av teitur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjaldt exynosutgaven, men det er uansett irrelevant om det står i spesifikasjonene eller ikke. Poenget er at maks ytelse kun er tilgjengelig for benchmarks og, i praksis iflg testene til anandtech, bare kamerappen til Samsung. Det er også bare benchmarktestene som kan låse GPU på maks. Da gir ikke testene et reelt bilde av ytelsen i praktisk bruk.

En grunn til at de ikke lar grafikkintense spill klokke GPU opp til maks kan være at det kan føre til overoppheting og høyt strømforbruk, men det gjør ikke egentlig saken noe bedre.

 

For øvrig har Brian Klug hos Anandtech, som gjorde testene, hintet på Twitter om at Samsung ikke er alene om denne praksisen, i det minste ikke når det gjelder låsing av CPU på maks under benchmarks. En av tweeten hans mens han holdt på med dette var noe sånt som "the wormhole goes very deep indeed", og han lurte på hvor langt han skulle grave i det. Ikke umulig at det kommer mer.

 

Ja stemmer, var jo Exynos utgaven som var saken her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...