Gå til innhold

Podkast: De ultravoldelige spillene på 90-tallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva sikter du til?
Jeg sikter til at det knapt finnes mennesker som mener du automatisk blir en voldsmann av voldelig spill.AtW

 

Vel, hvis man foreslår sensur og forbud som en motgift mot et oppkonstruert problem uten statistikk å vise til, så sier man i praksis at man mener det er en reell fare for at voldspill kan føre til ekte vold. Hvis eks-kulturminister Laila Dåvøy ikke hadde ment dette ville hun vel ikke politianmeldt et spill som Grand Theft Auto 3?

 

Når det er sagt tror jeg ikke noen i episoden påstod at noen hadde faktisk sagt "voldspill gjør spillere automatisk til voldsmenn". Vi leste ordrett fra en artikkel i Fædrelandsvennen :)

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

Vel, hvis man foreslår sensur og forbud som en motgift mot et oppkonstruert problem uten statistikk å vise til, så sier man i praksis at man mener det er en reell fare for at voldspill kan føre til ekte vold. Hvis eks-kulturminister Laila Dåvøy ikke hadde ment dette ville hun vel ikke politianmeldt et spill som Grand Theft Auto 3?

 

Når det er sagt tror jeg ikke noen i episoden påstod at noen hadde faktisk sagt "voldspill gjør spillere automatisk til voldsmenn". Vi leste ordrett fra en artikkel i Fædrelandsvennen :)

 

Kommentaren var ikke til episoden, men til innlegget rett over mitt.

 

AtW

 

Vel, hvis man foreslår sensur og forbud som en motgift mot et oppkonstruert problem uten statistikk å vise til, så sier man i praksis at man mener det er en reell fare for at voldspill kan føre til ekte vold. Hvis eks-kulturminister Laila Dåvøy ikke hadde ment dette ville hun vel ikke politianmeldt et spill som Grand Theft Auto 3?

 

Når det er sagt tror jeg ikke noen i episoden påstod at noen hadde faktisk sagt "voldspill gjør spillere automatisk til voldsmenn". Vi leste ordrett fra en artikkel i Fædrelandsvennen :)

 

At det kan føre til økt fare for vold er en ganske annen påstand enn at folk automatisk blir voldsmenn, om det er det første som påstås, så er det ikke overraskende i det hele tatt med folk som ikke er voldelige selv om de har spillt voldelige spill. Ellers er det andre måter å forske på en statistikk, det er vanskelig å føre god statistikk på så sammensatte problemer som vold.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner, trodde du kommenterte episoden :)

 

Når det er sagt syns jeg fremdeles at empiriske data er måten å måle dette på. En kan alltids supplere med kvalitative undersøkelser men for å få noen som helst overblikk over årsak og sammenhenger er man rett og slett nødt til å ha store mengder data.

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

Skjønner, trodde du kommenterte episoden :)

 

Når det er sagt syns jeg fremdeles at empiriske data er måten å måle dette på. En kan alltids supplere med kvalitative undersøkelser men for å få noen som helst overblikk over årsak og sammenhenger er man rett og slett nødt til å ha store mengder data.

 

Å basere det på empiri er klokt, å basere det på statistikk alene er svært vanskelig på ett tema som vold, da det er svært komplekst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nesten rart at vi ikke har slike klager på spillene nå til dags. Det er ganske mange som kan beskrives som ekstremt voldelige :) Jaja, hele samfunnet har blitt desensitivitert, wooohoooo :p (synes det er greit jeg, elsker spill som Postal 2 og Serious Sam og andre spesielle FPS)

Lenke til kommentar

Er bare snålt om man med vilje later som folk påstår noe annet enn de gjør.

 

AtW

 

På denne tiden og gjennom nittitallet så var det jo en del politikere og aktivister som var ganske så hysteriske og opportunistiske så jeg syns egentlig at inlegget over ditt var på sin plass. Selvfølgelig er personlige anekdoter verdiløse i en seriøs debatt om spillmediets påvirkningsmuligheter. Jeg deler også din irritasjon over at så mange spillere automatisk går i forsvarsposisjon og bygger stråmenn for harde livet når vold i spill blir debattert, men hva kan man vel egentlig forvente av folk? De gjør det de kan.

Endret av Golgatha Kredittvurdering
Lenke til kommentar

Hei..jeg er nettopp registrert meg. Jeg har aldri posta her men har vært tilskuer av gamer.no en stund nå. Retro crew har jeg hørt på en stund også nå og synes det er ganske bra overall. Men på detta temaet måtte jeg bare tilføye noen siden dere ikke nevnte moonstone, en gammel klassiker på Amigaen. Det var vel på 90 tallet spillet kom ut og var et av de mest underholdene og BRUTALE spillet som noen gang er kommet ut. Spillet ble Banned fra flere land. Her er en link med de beste bitene.. :D

 

Lenke til kommentar

Hei..jeg er nettopp registrert meg. Jeg har aldri posta her men har vært tilskuer av gamer.no en stund nå. Retro crew har jeg hørt på en stund også nå og synes det er ganske bra overall. Men på detta temaet måtte jeg bare tilføye noen siden dere ikke nevnte moonstone, en gammel klassiker på Amigaen. Det var vel på 90 tallet spillet kom ut og var et av de mest underholdene og BRUTALE spillet som noen gang er kommet ut. Spillet ble Banned fra flere land. Her er en link med de beste bitene.. :Dhttp://www.youtube.com/watch?v=y1lbCWqiqyk

 

Wow! Jeg liker looken på det :D Navnet låter kjent men husker ikke å ha spilt det. Det ser stilig ut. Kult at du liker Retro Crew :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...