Gå til innhold

Intel går i strupen på ARM med ny prosessor-arkitektur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Jasså?

 

Så du mener at roten til alle trege datamaskiner er programvare-utviklere som ikke vil spare en tanke til optimalisering?

Nei det er din konklusjon, basert på det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Det innebærer blant annet bruken av Tri-Gate-transistorer, et konsept der Intel bruker tre stående ledere inne i transistoren.

Er dere helt sikre på at det er det Tri-Gate er?

 

EDIT: annet småpirk

ARM er heller ikke en arkitektur per definisjon, men et instruksjonssett. A7, A8, A15, Kal-El (Nvidia,) og lignende, er arkitekturer basert på ARM-instruksjonssettet.

 

Nei det er din konklusjon, basert på det jeg skrev.

Hva er roten til trege datamaskiner da?

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jasså?

 

Så du mener at roten til alle trege datamaskiner er programvare-utviklere som ikke vil spare en tanke til optimalisering?

Jasså?

 

Så du mener at roten til alle trege datamaskiner er programvare-utviklere som ikke vil spare en tanke til optimalisering?

Ja, det vil jeg mene.

Det finnes folk som har fått til realtime Ray Tracing på en Commodore 64. Det får du ikke til uten en del optimering.

 

Ta primtall, for eksempel. En generell algoritme for å finne primtall (brukt i krypteringer) vil være ubrukelig dersom man skal sjekke hvert eneste primtall som er mindre, som kan ta timer. Men dersom man bruker en smart algoritme er det en enkelt operasjon.

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg mene.

Det finnes folk som har fått til realtime Ray Tracing på en Commodore 64. Det får du ikke til uten en del optimering.

 

Ta primtall, for eksempel. En generell algoritme for å finne primtall (brukt i krypteringer) vil være ubrukelig dersom man skal sjekke hvert eneste primtall som er mindre, som kan ta timer. Men dersom man bruker en smart algoritme er det en enkelt operasjon.

 

Det er en viss sannhet i at programvareutviklere blir latere på grunn av at de blir bortskjemte med kraftige datamaskiner, men det er ikke en trend som vil fortsette å øke. Det betyr bare at dagens datamaskiner har et større potensiale så lenge vi bruker de smartere.

 

Etter min mening så ligger problemet i at vi først og fremst kan påkoste oss megabytes med minne, istedet for å pusle med bytes slik som i gamle dager. En annen grunn til at vi ikke ser super-optimaliserte programmer er på grunn av abstraheringen og generaliseringen vi har i et operativsystem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var et åpent spørsmål, ikke en konklusjon.

 

Det var mye mer et retorisk spørsmål.

Skal ikke ha mye kunnskaper for å vite at de beste programmene som noen gang er laget, var til ZX Spectrum maskinene. 48KB minne å jobbe på....

Historisk sett har man måtte kode opp mot hardware, men med Hypertreading på Pentium 4 prosessoren, begynte hardwaren å stikke i fra. Etter det, er det lite med slimming av kode, så fremst ikke det går helt i dass...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det tar vel ikke lang tid før programmerere gjør denne prosessoren for liten og svak, med dårlig kodet programmer.

 

Nå handler det vel også litt mer om deadlines. Man forventer at man skal kunne produsere ny software fortere. Problemet er vel kanskje at man enda ikke har kommet med en måte for mange programmere å jobbe effektivt samtiding?

Lenke til kommentar

Ingenting kommer til å slå Intels nye Haswell prosessorer!

Denne prosessoren kommer heller ikke til å konkurere med Haswell. Den er laget for et helt annet segment.

 

Det eneste jeg lurer på er om dette er bedre enn Krait 400 og Cortex A15

Ut i fra teoretiske tall fra Intel så kommer denne prosessoren til å være mye raskere.

 

Kan arkitekturen ta over for x86? Og er den basert på x86 slik det har blitt spurt i denne tråden tidligere?

Dette er x86 ja. Intel produserer kun x86 med et par untak

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...