Gå til innhold

Kommentar: I dag lastet jeg ned en pistol fra Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Offtopic: bruk heller 7-zip, så slipper du å bruke evalueringsversjonen av WinRAR :-)

Ontopic: Lurer på om Shapeways vil tillate meg å skrive ut denne hos de?

En liten presisering: Shapeways er en online 3D-printetjeneste som lar deg skrive ut 3D-modeller som de sender deg i posten.

Det var derfor jeg tenkte at de kanskje ville stoppe utskrifter av dette våpenet.

Endret av havarhen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Offtopic: bruk heller 7-zip, så slipper du å bruke evalueringsversjonen av WinRAR :-)

Ontopic: Lurer på om Shapeways vil tillate meg å skrive ut denne hos de?

hvorfor skulle de nekte deg det?

 

Er jo bare flere forskjellige modeller som kan tilfeldigvis settes sammen til et våpen.. :)

 

Ellers så kan du få kjøpe av meg, så fremt dette ikke går under salg av våpen.. :D

Lenke til kommentar

Dette er et våpen i lik stil som ett kobberrør med liten bøy i ene enden og en sprayflaske er et våpen.

Eller en sprettert (ladet med f.eks knivblader/barberblader), nyttårsrakett, pil og bue, armbrøst osv. som du ikke bruker lange tiden å lage det heller.

 

Så lenge det har noe metall eller spist i enden så er det et våpen.

 

Det ekte våpenet her er faktisk hjernen, og dessverre så går det ikke an å forby noen i å tenke opp måter å lage skadelige gjenstander.

Endret av Andrull
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mye hype av dere angående dette. Det er en ikke-sak i min mening. Fattern laget tilsvarende et halvt århundre siden med tysk overskuddammunisjon og metallrør med broren sin. Å produsere våpen som dette er ulovlig i Norge og det at amerikansk lov er tåpelig er ikke et problem for andre enn amerikanerne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis pistolen er basert på en FP-45 Liberator, vil den være enkeltskudds. FP-45 ble produsert under andre verdenskrig i store kvanta. Den skulle slippes fra fly til områder som var omringet. Formålet med pistolen, var at man skulle kunne få tak i et bedre våpen. Derfor holder bare den opprinnelige FP-45en rundt 50 skudd.

Lenke til kommentar

For flere år siden så jeg da en film der noen skulle prøve å skyte presidenten med en pistol som han støpte selv i plast for å unngå metalldektekorene. Tror han hadde tennstempelet og fjæra i en penn, og patronen i en nøkkelring.

Og på Mythbusters lagde de en kanon av gaffateip. Men verken epoxy eller gaffa er da forbudt enda....

 

Lenke til kommentar

Jeg vil STERKT UTPEKE;

At man i Norge IKKE får kjøpt ammunisjon UTEN LOVLIG REGISTRERT VÅPENKORT. Så "i teorien" skal man i Norge ikke få kjøpt ammunisjon uten og være en lovlydig borger.

Kjøper du ammunisjon i Norge uten og vise at du er våpeneier av den ammunisjonen du skal kjøpe, så har du begått et lovbrudd.

 

Det er heller IKKE ULOVLIG og produsere skytevåpen i Norge, så lenge de oppfyller kravene til hva de skal brukes til, blir registrert og ikke blir videresolgt (med mindre man er en våpen produsent/børsemaker, o.l)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er å laste den ned, en annen å "printe" den.

 

Min mening er uansett at våpen er farligst i hendene på de som ønsker seg mere makt enn de som ønsker å forsvare seg selv når politiet ikke gjør det. Og de som har makten sørger også for topp opptrening av de som bruker våpen til å drepe.

 

Så kan noen påstå at dette ikke er riktig, men flere tusen års historie lyver ikke

Lenke til kommentar

Forskjell fra denne her og metalrør sveiset sammen i garansjen at denne kan man sette fyr på og tilintetgjøre etter eventuelt lovbrudd.

 

Dette er en pistol som kan lett drepe et menneske, etterlater ingen spor og går i oppløsning. Hvordan tror dere dette reflekterer over det arbeide som politiet står overfor da?

 

Det som skremmer meg mest, at bare for noen uker siden var det folk som kunne vedde på at nei dette vil aldri være mulig. Men så ble den til, og dere velger fortsatt å latterliggjøre det heile. Dette minner meg på om den Internett diskusjon - "nei det har vi ikke noe tro på"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror heller det er små deler selgere som skjelver i buksa nå, nå kan man jo laste ned det man trenger fra bukta. Ikke bare programvare lenger.

 

Hell yeah, i would download a car.

 

Hvem gjør hva, sa du?

 

Edit - Skjønte det etter å ha lest setningen et par, tre ganger. Tror jeg.

Endret av Tan28
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjell fra denne her og metalrør sveiset sammen i garansjen at denne kan man sette fyr på og tilintetgjøre etter eventuelt lovbrudd. Dette er en pistol som kan lett drepe et menneske, etterlater ingen spor og går i oppløsning. Hvordan tror dere dette reflekterer over det arbeide som politiet står overfor da?Det som skremmer meg mest, at bare for noen uker siden var det folk som kunne vedde på at nei dette vil aldri være mulig. Men så ble den til, og dere velger fortsatt å latterliggjøre det heile. Dette minner meg på om den Internett diskusjon - "nei det har vi ikke noe tro på"...

 

Du kan fortsatt borre ut en plastblokk med en vanlig bormaskin og få et bedre løp enn denne printede pistolen. Du kan lage en 100% plastpistol med helt vanlig verktøy. Løp, skjefte og fjærmekanisme, hele pakka. Det er hva folk påpeker her. 3D-printeren har ingenting å si her. Den gjør det heller ikke enklere å lage våpenet, siden det uansett er enkelt å lage det på vanlig vis.

 

Vi er redde for at politikerne overreagerer og forbyr ting de ikke har greie på. Og man får aldri viklet seg ut av lovverksgjørma når man først har havnet i den. Da lager de bare en masse problemer for ærlige folk. Mens de med skumle hensikter uansett får laget seg et elendig hjemmelaget skytevåpen om de vil.

 

Det er plenty med konvensjonelle produsenter (Av alle mulige slags produkter) som helst hadde sett at 3D-printere til hjemmebruk ble forbudt eller strengt kontrollert. For de så er dette en fremtidig trussel, kun holdt i sjakk av dagens teknologinivå. Hva skjer med de når folk kan printe ut ting på mikronivå og i flere materialer? Du finner kanskje ikke en mobil på Piratebay helt enda, men du finner fint den kule lampa fra IKEA du hadde lyst på eller en plastdel til bilen din. Og hva er vel bedre enn litt våpen for å tvinge politikerne til å gjøre noe? De som er økonomisk avhengig av at ting forblir som de er vil ikke ha piratkopiering av fysiske ting. Mens jeg og mange andre mer enn gjerne vil ha det...

Endret av BlueShroom
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du kan fortsatt borre ut en plastblokk med en vanlig bormaskin og få et bedre løp enn denne printede pistolen. Du kan lage en 100% plastpistol med helt vanlig verktøy. Løp, skjefte og fjærmekanisme, hele pakka. Det er hva folk påpeker her. 3D-printeren har ingenting å si her. Den gjør det heller ikke enklere å lage våpenet, siden det uansett er enkelt å lage det på vanlig vis.

...

 

"enkelt å lage det på vanlig vis" kan aldri sammenlignes med å trykke på "Print" knappen. Det tok meg nesten 1 mnd å venne meg til at jeg har 3D printer og kan printe ting. Jeg vil argumentere med at selv det å bruke Dremmel krever sitt kunnskap, det krever tegninger, måleverktøy og ikke minst tid. Med 3D printer krav til kunnskaps nivå er lik 0.

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En hær av Quad-coptere bekymrer meg like lite som det faktum at en med Kjemi-kunnskap tilsvarende Videregående er kapabel til å lage en forholdsvis stor bombe. Kombinert med tilgang til internett så er de fleste i stand til dette.

Og jeg ser ikke det som vanskelig å bruke slik kunnskap til å lage en middels bombe som er farlig på riktig sted, uten å vekke særlig mistanke.

 

Smeller du inn noe elektronikkunnskap etc. så har du en trådløs bombe, kamicaze-Quad-coptere eller hva nå enn fantasien ser for seg.

 

Mitt poeng her er allikevel at man rett og slett må stole på hverandre, ellers vil du aldri kunne føle deg trygg.

 

At det kanskje er litt smått stress å frese ut/bore ut en pistol i plastikk uten 3D kan jeg se for meg. Men ærlig talt, plastikk er så langt unna optimalt for hverken å lage våpen enklest mulig eller for å lage det best mulig.

Med ammunisjon så holder 30cm med kobberrør, fantasi og kunnskap tilsvarende en over middels entusiastisk 6-åring, og en varmekilde (lighter eller lignende) + et kne og et par hender i ca 5 min.

 

Ja, på omtrent samme kompleksitetsnivå og tidsforbruk som det å pakke en 3D-printer ut av pappboksen, og sette i USB-kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...