Gå til innhold

Microsoft etterforskes for mulig korrupsjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Microsoft har allerede gjennomført gransking på eget initiativ selv? Høres for meg ut som det er et visst gap mellom overskriften og klanderbarheten i denne saken. Det er vel ingen, inklusive Microsoft selv, som tror at de kan ha så mange selgere og agenter uten at noen av disse krysser alle etiske grenser i forsøk på smøring. Det beste man kan håpe på er at de etablerer firmarutiner som vanskeliggjør det.

 

Jeg selv innbiller meg at norske selskap tar etikk mer alvorlig enn de fleste andre nasjonaliteter, og likevel tror jeg ikke at Statoil, Telenor eller Funcom, for å nevne tilfeldig valgte norske firmanavn, klarer å holde kontroll på alle sine løse kanoner.

 

Eller for å sitere Jonic:

 

Tror alle store bedrifter gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen, det der er indikasjoner på lobbyarbeide, ikke på bestikkelser. Lobbyisme er dessverre ikke ulovlig, og det er veldig effektivt.

 

Hvis Microsoft eller en hvilken som annen organisasjon:

1) setter et crew på å finne gode argumenter for at "ODF ikke skal spesialbehandles på bekostning av vår åpne standard"

2) og deretter og setter ett annet crew på å få disse argumentene presentert for beslutningstakere

 

da vil uten unntak det alltid medføre at

 

3) beslutningstakerene (uavhengig av politisk standpunkt) vil ha hørt en massiv overvekt av argumenter som viser at spesialbehandling av ODF er feil og urettferdig, og

4) disse vil reversere regelverket.

 

Lobbyisme virker, og er lovlig. Det virker veldig godt. Det kan riktig nok være mye dyrere og tregere enn bestikkelser, men det virker 100% så det er ingen grunn til å anta at det er bestikkelser i bildet her. Hadde Microsoft brukt bestikkelser, ville det ikke tatt dem 6 år å bli kvitt ODF-påbudet.

 

Jeg sier ikke at Microsoft er ren, jeg sier at politikere og embedsmenn lytter til tilsynelatende fornuftige argumenter, og at det er et eget fagfelt som består av å påvirke disse ved å rett og slett levere mer, tydeligere, bedre begrunnet og mer troverdig argumentasjon enn motparten, uavhengig av hvilken part som har det beste moralske ståstedet.

 

Det beste beviset for dette er hvordan de rike rettighetshaverene globalt og lokalt alltid har jobbet for og alltid har lykkes i å øke beskyttelsen av rettigheter, uavhengig av hvilke politiske partier som regjerer. Rettighetslovgivning endrer seg hver eneste periode i favør av IP-havere, enda jeg tør påstå at hvilke rettigheter man skal ha burde kunne utredes én gang og deretter stå som en regel for all framtid. Lobbyisme virker, og innholdsleverandørene spesielt har regnet dette om til at de ønsker å ha faste kostnader i form av rene lobbyselskaper, rett og slett fordi det lønner seg.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kan bli en morsom tråd. Særlig når MS-fanboisene kommer hjem fra skolen.

Dette kan bli en morsom tråd. Særlig når MS-hater'ne kommer hjem fra skolen.

Så hvem er vi som sitter her inne :S ???

Jo, det måtte være en gjeng helt nøytrale personer som diskuterer sak på en god måte. Dette lover jo godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kan ha bestukket myndighetene i flere land.
Digi 2007: 19.12.2007: Norge påbyr åpne dokument-formaterDagens IT 29.9.2008 Steve Ballmer til Oslo Dagens IT 22.1.2013: Bill Gates møter Stoltenberg i OsloDigi 19.3.2013: Regjeringen fjerner krav om ODF - Full seier for Microsoft.Bare tilfeldigheter :whistle:

 

Selvsagt helt tilfeldig! Og Justisdepartementet, ledet av Grete Faremo som for mindre enn 4 år siden satt i en direktørstilling i Microsoft Norge, sørger nok for at alt foregår på en formelt korrekt måte... :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare tilfeldigheter :whistle:

Du har nok ligget med feil personer i departementet, Simen.

Eller gjort en for dårlig jobb.

 

edit: Innføringen av kravet om lagring i ODF-format i 2007 førte vel uansett bare til at alle med MS Office-pakke installert endret på 'default Save format', og så var den saken glemt. Hvis tanken var å støtte 'fri og åpen programvare', så var vel ikke dette vedtaket mer enn et slag i luften?

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

 

Ja, det er sånn kjip voksenhumor. Hvordan var SFO i dag?

Hmm?

Kaller du det voksenhumor? Haha :D

Høres mer ut som humor for grøthuer m/IQ under 30.

'Hvordan gikk det hos sjefen i dag? Fikk du fyken for å gå i bleie på jobb?' -.-;

Spar meg...

Endret av Kenifyable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...