Gå til innhold

Sjekk Samsungs nye lekkerbisk-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldigvis ikke. Da hadde du ikke fått aluminiumsfelger til bilen din.

 

Dessuten mistenker jeg at dette ikke er et støpt, men smidd fra et plateemne. Finishen ser for glatt og jevn ut til å være støpegods. Støpegods gir sjeldent så rene linjer grunnet krymping under støpingen. Det kan riktignok bearbeides, men finishen på bearbeidet støpealuminium blir som regel grovere grunnet grovere tekstur i både overflaten og inni godset. Smilegeringer egner seg mye bedre for børsting og pene langstrakte former.

 

Macbook er forresten også laget av smilegering (valset plateemne, ikke støpegods). Du kan se plata og deler av valse og smiprosessen i

videoen. Chassiet freses ut fra en relativt tykk plate. Hadde det vært et støp ville den hatt riktig form ut fra støpeforma og bare trengt kapping av unødvendige kanter, finpussing av overflaten og sånt. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg likte ikke helt foten...
Det trenger du heller ikke å gjøre, dette er designmodellene til Samsung, nye F8000 blir nok folkemodellen akkurat som D8005 og ES8005, her er forøvirg ett bilde av F8000:http://www.t3.com/news/samsung-f8000-led-tv-unveiled-with-s-recommendation-and-new-smarthub-interface

 

Slike slanke tv'er gjør seg også best på veggen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TV-en skal visstnok være i stand til å kjenne igjen hva slags innhold som vises på skjermen. F8505 vil med andre ord tilpasse bildet avhengig av om du ser på for eksempel en sportsbegivenhet, et naturprogram eller en actionfilm.
Uff da.

 

I see what you did there!

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Heldigvis ikke. Da hadde du ikke fått aluminiumsfelger til bilen din.

 

Dessuten mistenker jeg at dette ikke er et støpt, men smidd fra et plateemne. Finishen ser for glatt og jevn ut til å være støpegods. Støpegods gir sjeldent så rene linjer grunnet krymping under støpingen. Det kan riktignok bearbeides, men finishen på bearbeidet støpealuminium blir som regel grovere grunnet grovere tekstur i både overflaten og inni godset. Smilegeringer egner seg mye bedre for børsting og pene langstrakte former.

 

Macbook er forresten også laget av smilegering (valset plateemne, ikke støpegods). Du kan se plata og deler av valse og smiprosessen i

videoen. Chassiet freses ut fra en relativt tykk plate. Hadde det vært et støp ville den hatt riktig form ut fra støpeforma og bare trengt kapping av unødvendige kanter, finpussing av overflaten og sånt.

 

Går det i det hele tatt an å støpe aluminium? Er det ikke alltid slik at formen skjæres ut av aluminiumsblokker?

Lenke til kommentar
Går det i det hele tatt an å støpe aluminium? Er det ikke alltid slik at formen skjæres ut av aluminiumsblokker?

Aluminium kan støpes. Man deler ofte inn aluminiumslegeringene i to kategorier, støpelegeringer og smilegeringer. Støpelegeringene får sin endelige form når de støpes. De har ofte høyt innhold av silisium for å unngå at de krymper og danner hulrom i midten. Silisiumet gjør de stive og ubøyelige. Disse legeringene brekker ved store påkjenninger. Det er derimot lett å lage kompliserte former fordi man bare trenger å lage en form og så fylle hele hulrommet med flytende aluminium.

 

Smilegeringene krymper fælt når de størkner og må derfor støpes i lange kontinuerlige former som bolter og blokker. Disse bearbeides mekanisk før de når sin endelige form på produktet. Valsing til plater, trekking til tråd, ekstrudering til mer kompliserte former med samme tverrsnitt hele veien, og videre trykking til ølbokser, støtfangere osv. Støpelegeringer kan brukes til f.eks forgasserkammer, bremseskiver, stekepanner, felger osv. Smilegeringene har gjerne bedre mekaniske egenskaper og kan blant annet bøyes mye før de mister styrke. Smilegeringene er desto vanskeligere å bearbeide til kompliserte former.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan tror du de lager alu blokkene? :p

 

Vel, jeg vet ikke, men silisium blir for eksempel fremstilt ved hjelp av elektrolyse. Aluminium blir jo fremstilt på samme måte. Jeg aner ikke om det er en smelteprosess innvolvert i etterkant. Dersom du vet det kan du jo heller svare enn å stille kontraspørsmål.

 

*redigert*

Takk for svar, Simen1.

Endret av ancient_scars
Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke, men silisium blir for eksempel fremstilt ved hjelp av elektrolyse. Aluminium blir jo fremstilt på samme måte. Jeg aner ikke om det er en smelteprosess innvolvert i etterkant. Dersom du vet det kan du jo heller svare enn å stille kontraspørsmål.

 

*redigert*

Takk for svar, Simen1.

 

Elektrolyse av aluminium er jo en form for å smelte det også, men det var støping det var snakk om her egentlig og ja man kan støpe aluminum og man gjør det også.

 

Her er en bedrift som støper aluminium bare som ett eksempel:

 

http://www.lettmetall.no/sandstoperi.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...