Gå til innhold

Test: Pentax K-30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trudde at fordelen med pentaprisme kontra pentaspeil var at pentaprisme gir lysare søkar. Det med om du har 100 % søkardekning eller ikkje har no vel med størrelsen på elementa å gjere => Store nok speil i pentaspeilet gir 100 % dekning. Det er mange kamera med pentaprisme som ikkje har 100 % dekning i søkaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med dere ang pentaprisme. Fordelen er at det gir lysere og mer nøyaktig søkerbilde, ikke nødvendigvis 100% At k30 har 100% dekning er jo uansett bra. Syns forøvrig overskriften var litt slem når eneste ankepunkt egentlig er plugg for mic og grepet som er en individuell greie. Sånn er det når man ikke er canon eller nikon :p Jeg er begynner å bli i markedet for å bytte ut K20'n min og dette ser ut til å kunne være en kjempebra kandidat.

Lenke til kommentar

K-30 ser ut til å være et knallbra kamera til den prisen. I oktober kostet det 1000 kr mer enn nå, samtidig som K-5 gikk på billigsalg til omtrent samme pris. K-5 er stort sett et bedre kamera (med et par unntak) så den gangen ville jeg anbefalt K-5 fremfor K-30. Nå har som sagt dette snudd og K-30 har blitt et knallkjøp.

 

Nærmeste konkurrent er vel Nikon D7000 som også har pentaprisme og værtetting, men koster ca 1500 kr mer uten kitobjektiv og har lengre brukstid per batteri. Til gjengjeld har K-30 både sensorstabilisering og DNG-format rett i kameraet. Velger man med kitobjektiv så står man mellom lengre tele (Nikon 18-105mm) og værtetting (Pentax WR). Kitobjektivet til Nikon koster en god del mer enn Pentax sitt (ca 1400 kr vs 500 kr). Da ender den totale prisforskjellen på ca 2400 kr.

 

Synes man 4500-5000 er i meste laget og ser nedover i prisklassene er nok Nikon D5100 (ca 1100 kr lavere med kitobjektiv) og D3200 (ca 1200 kr lavere med VR kitobjektiv) de nærmeste konkurrentene. Det man mister for den besparelsen er i hovedsak pentaprisme og værtetting, men til gjengjeld får man vridbar skjerm på D5100.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...