Gå til innhold

Bruk stavene som stativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant tanke, men jeg tviler på at stabiliteten blir bra nok for et speilrefleks. For et kompaktkamera kan det nok fungere bra, og har man først med staver blir jo den ekstra vekten veldig liten. Med tre staver ville det nok blitt bedre stabilitet hvis platen hvor stavene festes er kraftig nok.

Lenke til kommentar
Bruke 1 stav som etbensstativ burde dog fungere.

Jeg bruker staver kun i forbindelse med skigåing og da kan jeg like gjerne plante den ene staven godt nedi snøen. Det eneste som trengs da er et lite kulehode på staven med hurtigfeste.

 

Om sommeren bruker jeg enten et skikkelig stativ, en stram wire eller en stein eller lignende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ha, artig tips det der. Men det fordrer jo at man har 1/4' bolter med riktige gjenger liggende på hobbyrommet eller garasjen. Har faktisk aldri hatt en slik skrue liggende løs blandt tusenvis andre skruer som ligger å slenger.

Gamle møbler bruker ha den dimensjonen, lagde nettopp ett slags "stativ" av en skruklemme som jeg festet en slik skrue på.
Lenke til kommentar

Har faktisk aldri hatt en slik skrue liggende løs blandt tusenvis andre skruer som ligger å slenger.

 

Finnes nok ikke i en maskinforretning/byggevare, biltema, etc. såfremt de ikke har et lager som er over 20 år.

 

Letteste plass og lete er hos en bilverksted, båtverksted, motorverksted, landbruksverksted, og alle som driver med amerikanske biler.

Lenke til kommentar

denne oppfinnelsen av kikstarter for skistaver har jeg brukt i mange år,noe som jeg sjøl har laget.Jeg har en enklere utgave uten barduner,som ikke er særlig god hvis det er litt vind.Jeg ferdes mye på fjellet, og bruker mye videocamera.Derfor har jeg konstruert en så kalt hurtig stativ.

Lenke til kommentar

Knoting med skistaver og en snor i bakken. Det finnes mange lette små stativer som uten problemer glir ned i sekken. Kickstarter kan brukes til så mangt, men ikke alt er like genialt. Sorry..

Forskjellen til små lette stativer er her får man et "stativ" på rundt 1.5 meter (avhengig av stavene) nesten uten ekstra vekt. Jeg knoter gjerne en del for å spare en halvkilo eller kilo på en ukestur på fjellet hvis det bare er solid nok (og det er der jeg tror problemet ligger).

Lenke til kommentar
Knoting med skistaver og en snor i bakken. Det finnes mange lette små stativer som uten problemer glir ned i sekken. Kickstarter kan brukes til så mangt, men ikke alt er like genialt. Sorry..
Forskjellen til små lette stativer er her får man et "stativ" på rundt 1.5 meter (avhengig av stavene) nesten uten ekstra vekt. Jeg knoter gjerne en del for å spare en halvkilo eller kilo på en ukestur på fjellet hvis det bare er solid nok (og det er der jeg tror problemet ligger).

 

Tja, jeg hadde et 3-beins Hama alu-stativ som jeg kjøpte for 300 kr en gang for lenge siden ("hadde", fordi noe plast i hodet brakk etter mange strammesykler). Veide godt under 500g - jeg vil tippe nærmere 300 g, og gikk opp til ca. 1.5 meter (litt avhengig av hvor stødig du trengte å ha det).

 

Selvsagt ikke like godt som et stort og tungt stativ, men det var med på maange turer klipsa på utsiden av sekken, tok mindre plass enn gorillapod'en i kofferten - og det var garantert mye stødigere enn de stav-greiene der (som jeg aldri i verden hadde satt kameraet mitt på toppen av, kanskje med unntak av over passe hardt snøunderlag).

 

Om noen har tips om tilsvarende stativer med et OK hode og særlig kompatbel festeplate som Gorillapod, da blir jeg meget interessert... Kanskje den "teltstang med strikk"-løsningen som ble presentert for ca ½ år siden?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...