Gå til innhold

Kommentar: - Er ikke Windows 8 som før? Det var ille!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hr. Bjerkholt må gjerne gi M$ og W8 en sjanse. Selv har jeg gitt M$ en ny sjanse i over 20 år nå og er/har vært neste like skuffet hver gang...

Jeg stemmer nei :)

 

Det er mye det samme med Ubuntu og Unity, så lenge jeg ikke kan høyreklikke panelene og kontrollere dem selv gir jeg dem ikke en sjanse. Da går jeg heller for en "Ubuntu klone" som PinuyOS, eller Mint eller Zorin OS

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man lære seg å bruke det nye grensesnittet i windows 8, men jeg, og mange andre windows brukere liker det gamle grensesnittet og vil fortsette og bruke det. Det gamle grensesnittet er mere oversiktlig, og rett og slett bedre egnet for desktop datamaskiner. Det nye grensesnittet er kanskje ikke så ille, og jeg ser hvordan det egner seg godt til nettbrett og touch. Men at microsoft har totalt fjernet muligheten for å bruke det gamle grensesnittet vi alle er så glade i, og byttet dette ut med noe kosmetisk tull som ikke egner seg for desktop datamaskiner i det hele tatt er grunnen til den harde kritikken microsoft har fått, og det er også grunnen til at jeg og mange andre kommer til å fortsette å bruke windows 7 inntil det er et bedre alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med W8. Mye er som W7 bortsett fra metro, noe som fra mitt syn er ett genialt verktøy med fler muligheter i fremtiden. Men så klart, det er noe nytt og folk flest er redd for at det skal komme forandringer, dette er akkurat som på teknologifronten som på matfronten.

 

Selv tok jeg å installerte under tvil på laptoppen min, etter en uke var jeg frelst og sitter nå med W8 på spillpcen min. Jeg har ikke hatt ett eneste probblem og det er stabilt som faen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange som har gitt win8 en sjanse, inkludert meg selv. Tanken med lik / lignende opplevelse over de forskjellige platformene er vel og bra. Problemet på pc er at det er lite intuitivt, og i tillegg lite / ingen mulighet for tilpasning. Metro er utformet først og fremst for "touch". Det er fullt mulig å bruke med mus og tastatur, men å utfløre de samme "gestures" er ikke lenger intuitivt. Joda, man kan tweake grensesnittet med diverse tredjeparts programvare, men hvis det er det som må til for å være fornøyd med win8 så ser jeg ikke hvorfor man skal oppgradere i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man lære seg å bruke det nye grensesnittet i windows 8, men jeg, og mange andre windows brukere liker det gamle grensesnittet og vil fortsette og bruke det. Det gamle grensesnittet er mere oversiktlig, og rett og slett bedre egnet for desktop datamaskiner. Det nye grensesnittet er kanskje ikke så ille, og jeg ser hvordan det egner seg godt til nettbrett og touch. Men at microsoft har totalt fjernet muligheten for å bruke det gamle grensesnittet vi alle er så glade i, og byttet dette ut med noe kosmetisk tull som ikke egner seg for desktop datamaskiner i det hele tatt er grunnen til den harde kritikken microsoft har fått, og det er også grunnen til at jeg og mange andre kommer til å fortsette å bruke windows 7 inntil det er et bedre alternativ.

Hadde det ikke vært en ide å prøve før du uttaler deg? Metro er og har alltid vært valgfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er greit nok å liste opp hva MS har tenkt, men det svarer ikke på om det er noen god ide. For meg framstår det etter noen dagers bruk ikke som en spesielt god ide. Av flere grunner:

 

- Som nevnt så er det vanskelig å vite "hvor man er" og hvor man kommer seg videre

- Metro tar hele skjermbildet, og okkuperer all plass.

- Dette er ikke en mobil, man har god plass til mye informasjon. Jeg har ikke to store skjermer for moro.

 

Mitt inntrykk av metro er overraskende dårlig, jeg skjønner opplegget med titles osv, det er fint det, men jeg bruker der ikke, fordi det okkuperer en hel skjerm, det passer rett og slett dårlig med resten, spesielt med to skjermer. Hvorfor er ikke dette noe som kan settes som widgets? Som widgets hadde jeg brukt det, nå så er det bare en søkefunksjon som insisterer på å ta opp hele skjermbildet. Hvorfor er dette bra på desktop?

 

AtW

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er mange som har gitt win8 en sjanse, inkludert meg selv. Tanken med lik / lignende opplevelse over de forskjellige platformene er vel og bra. Problemet på pc er at det er lite intuitivt, og i tillegg lite / ingen mulighet for tilpasning. Metro er utformet først og fremst for "touch". Det er fullt mulig å bruke med mus og tastatur, men å utfløre de samme "gestures" er ikke lenger intuitivt. Joda, man kan tweake grensesnittet med diverse tredjeparts programvare, men hvis det er det som må til for å være fornøyd med win8 så ser jeg ikke hvorfor man skal oppgradere i det hele tatt.

Du får en pc som på alle måter er raskere, samt at det er lette å komme til de forskjellige funksjonene i os'et. Og så koster det ikke mer enn 250 kr, så er vel ikke så mye å lure på egentlig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært en ide å prøve før du uttaler deg? Metro er og har alltid vært valgfritt.

Har prøvd windows 8, og jeg liker det rett og slett ikke. Kanskje jeg er for konservativ, men jeg har brukt det vanlige windows grensesnittet i mange år, og er vandt til dette. Overgangen er for brå, og jeg liker rett og slett det "gamle" grensesnittet bedre.

 

Metro er ikke valgfritt, hvor i all verden har du dette fra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får en pc som på alle måter er raskere, samt at det er lette å komme til de forskjellige funksjonene i os'et. Og så koster det ikke mer enn 250 kr, så er vel ikke så mye å lure på egentlig. :)

 

Hvordan er det lettere å komme til de forskjellige funksjonene? Det underliggende er litt bedre i win8, og det er fint (selv om jeg kunne ønsket meg mer, hva med å endelig fikse 260 character limit for filbane?), men metro framstår som en svulst oppå det hele som ikke passer inn.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er greit nok å liste opp hva MS har tenkt, men det svarer ikke på om det er noen god ide. For meg framstår det etter noen dagers bruk ikke som en spesielt god ide. Av flere grunner:

 

- Som nevnt så er det vanskelig å vite "hvor man er" og hvor man kommer seg videre

- Metro tar hele skjermbildet, og okkuperer all plass.

- Dette er ikke en mobil, man har god plass til mye informasjon. Jeg har ikke to store skjermer for moro.

 

Mitt inntrykk av metro er overraskende dårlig, jeg skjønner opplegget med titles osv, det er fint det, men jeg bruker der ikke, fordi det okkuperer en hel skjerm, det passer rett og slett dårlig med resten, spesielt med to skjermer. Hvorfor er ikke dette noe som kan settes som widgets? Som widgets hadde jeg brukt det, nå så er det bare en søkefunksjon som insisterer på å ta opp hele skjermbildet. Hvorfor er dette bra på desktop?

 

AtW

Er ikke bra for desktop nei, men har virkelig Microsoft sagt at det er det? All reklame jeg har sett til nå om metro så er det i en setting med nettbrett.

Lenke til kommentar

Er ikke bra for desktop nei, men har virkelig Microsoft sagt at det er det? All reklame jeg har sett til nå om metro så er det i en setting med nettbrett.

 

Jeg driter vel i hva MS sier i reklamene sine? Jeg har skaffet et desktop-OS til min desktop PC og argumenterer om hvorfor metro-elmentet fungerer dårlig. Hvem er markedet deres per i dag? Folk med en normal PC med touch? Det er usannsynlig snevert, og åpenbart ikke hovedmarkedet.

 

AtW

 

Nå kan en lure på hvor mye fikk James Bjerkholt betalt for artikkelen :)

 

Ja, alle som er uenig med deg er kjøpt og betalt, slik er det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men jeg bruker der ikke, fordi det okkuperer en hel skjerm, det passer rett og slett dårlig med resten, spesielt med to skjermer

Eh? Når du trykker win-tasten på tastaturet spretter skjermen opp slik start-menyen gjorde før.. Når du da starter ett program blir det jo borte..? Det er ikke sånn at du må ha en dedikert skjerm til Metro startmenyen som er oppe hele tiden..

 

Hvor har folk fått for seg at de ikke kan kjøre helt vanlige windows-programmer i Win 8? Jeg sitter med 4 skjermer. Trykker på WIN og får opp skjermen med "Metro", skriver eller trykker på det progget jeg skal ha og så åpnes det og "Metro startskjermen" blir borte, akkurat slik Start-menyen alltid har gjort, og det er standard desktop...

Ja, om du installerer ting fra Store, er det basert på Metro. Men trodde de fleste skjønte at du fortsatt installerer f.eks. Skype fra hjemmesiden til Skype eller ninite e.l.? Samme med alle andre programmer..

Savner du godt gammeldags kontrollpanel sier du? Trykk Win, skriv Control/Kontroll, og du har ETT valg å starte.

 

Den eneste feilen MS har gjort med windows 8 er å gå utifra at folk har lært seg å bruke windows effektivt i tidligere versjoner.

Endret av Nargile
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har prøvd windows 8, og jeg liker det rett og slett ikke. Kanskje jeg er for konservativ, men jeg har brukt det vanlige windows grensesnittet i mange år, og er vandt til dette. Overgangen er for brå, og jeg liker rett og slett det "gamle" grensesnittet bedre.

 

Metro er ikke valgfritt, hvor i all verden har du dette fra?

Har brukt Windows 8 i ca et år (i jobbsammenheng siste 3-4 mnd) og ser kun metro når jeg booter pc'en. Alt annet jeg bruker pc'en til foregår utenfor metro. Så ja, metro er så valgfritt som du kan få det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eh? Når du trykker win-tasten på tastaturet spretter skjermen opp slik start-menyen gjorde før.. Når du da starter ett program blir det borte..? Hvor har folk fått for seg at de ikke kan kjøre helt vanlige windows-programmer i Win 8? Jeg sitter med 4 skjermer. Trykker på WIN og får opp skjermen med "Metro", skriver eller trykker på det progget jeg skal ha og så åpnes det og "Metro startskjermen" blir borte, akkurat slik Start-menyen alltid har gjort, og det er standard desktop...

Ja, om du installerer ting fra Store, er det basert på Metro. Men trodde de fleste skjønte at du fortsatt installerer f.eks. Skype fra hjemmesiden til Skype eller ninite e.l.? Samme med alle andre programmer..

Savner du godt gammeldags kontrollpanel sier du? Trykk Win, skriv Control/Kontroll, og du har ETT valg å starte.

Den eneste feilen MS har gjort med windows 8 er å gå utifra at folk har lært seg å bruke windows effektivt i tidligere versjoner.

'

 

Hvordan får du dette ut av det jeg skriver? Jeg skriver svart på hvitt at jeg ikke bruker metro, og at det er redusert til en søkefunksjon som tar opp hele skjermen. Mao som før, bare dårligere. Les hva folk skriver, så ser du kanskje at de har fått mindre for seg enn du tror.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...