Gå til innhold

AMD slipper ikke nye FX-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AMD slipper ikke nye FX-prosessorer

Jeg ser ingenting i artikkelen som tilsier at AMD ikke kommer med nye FX-prosessorer. Ny arkitektur blir noe annet.

 

For noen uker siden lanserte AMD sin nye FX-prosessor, FX-8350. Selskapets nye Vishera-arkitektur var AMDs første virkelige konkurrent til Intels Ivy Bridge-prosessorer. På papiret kunne den nye FX-modellen friste med blant annet fire prosessorkjerner, men måtte allikevel se seg slått av Intels flaggskip.

Hvorfor sammenligner dere FX-8350 med en prosessor som koster 5 ganger så mye? AMD gjør seg ikke bort mhp. ytelse/pris, så utsagn som i sitatet gjør stort sett ikke annet enn å forvirre de som ikke er veldig oppdatert innen prosessorverden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det offisielle veikartet viser ikke noen ny kjerne for AM3+ i 2013. Derimot sier AMD at en prosessorserie med kodenavn Steamroller (3. generasjon bulldozer) kommer til Socket AM3+ i 2014. Kilde

 

Tidligerer gikk det noen rykter/planer om en arvtager til AM3+ sokkelen, men de planene er vist skrotet eller satt på vent. Et veikart er forsåvidt bare et veikart og ikke skrevet i stein. Det kan jo hende den nye sokkelen kommer tilbake til planen etter hvert.

 

Det blir uansett spennende å følge med.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Tidligerer gikk det noen rykter/planer om en arvtager til AM3+ sokkelen, men de planene er vist skrotet eller satt på vent. Et veikart er forsåvidt bare et veikart og ikke skrevet i stein. Det kan jo hende den nye sokkelen kommer tilbake til planen etter hvert.Det blir uansett spennende å følge med.

 

Nei, jeg frykter det ikke blir så veldig spennende å følge med :(

Lenke til kommentar

Ettersom AMD fikk ansatt Jim Keller igjen hvor sistnevnte ikke var videre imponert over Steamroller, så er det ikke veldig rart om de velger å utsette den noe. Keller skal visstnok ha kommet med flere designendringer som mest sannsynlig vil booste hastigheten en hel del.

 

De som vet hvem Jim Keller er husker sikkert hvordan det gikk forrige gang han var ansatt i AMD.

Intel er nok ikke spesiellt happy.

 

According to our confidential sources, the roadmap cancellations were significantly affected by the departures of engineers in tender moments of project development. The roadmap shakeup positively or negatively affected the processors under codenames such as the 'Kaveri', 'Kabini', 'Abu Dhabi', 'Seoul' etc.

However, projects such as Steamroller (also known as the 3rd Gen Bulldozer, or K13) and Excavator core (4th Gen Bulldozer or K14) are well underway, and the new engineering leadership with people such as Jim Keller (our sources from AMD/Intel/NVIDIA claim he's arguably the best CPU architect of all times) and John Gustafson (author of Gustafson's Law on parallel computing) started to make changes within the first day of the employment.

Read more: http://vr-zone.com/articles/amd-pushes-steamroller-and-excavator-forward-bullish-about-performance-increases/17088.html#ixzz2BNQ4d8FR

Endret av Revox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På papiret kunne den nye FX-modellen friste med blant annet fire prosessorkjerner, men måtte allikevel se seg slått av Intels flaggskip.

 

 

Herregud HW.no - dere sammenligner en prosessor til 1500 kr og en til 7500 kr ! (fx-8350 vs i7 3960x)

 

Klart den ble slått.. Ta nå for pokker å skriv om intel sin tilsvarende prisede i5 3570. (ikke K -versjonen som er dyrere igjen..)

 

FX prosessoren har uten tvil 8 fysiske kjerner selv om de er satt opp i 4 moduler. - du kan faktisk se de 8 kjernene på et cpu layout bilde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta nå for pokker å skriv om intel sin tilsvarende prisede i5 3570. (ikke K -versjonen som er dyrere igjen..)

 

Er forsåvidt enig der,

men de kan vel likeså greit sammenligne med K også,

den koster tross alt bare 71 kroner mer enn 8350.

 

fx-8350 - 1499,-

i5 3570k 1570,-

 

Av en eller annen grunn fant jeg ikke 3570 på prisguide,

bare 3570k. -_-

 

Men regner med at 3570 koster rundt 80 til 90 kroner mindre enn 3570k,

og viss man faktisk får litt bedre performance vil jeg si at det lønner seg å slenge på de 90 kronene. :p

 

Er strengt tatt bare å velge det man liker best da,

alle 3 drar vel de fleste spill ålreit uansett. :)

Endret av malmern
Lenke til kommentar
Ta nå for pokker å skriv om intel sin tilsvarende prisede i5 3570. (ikke K -versjonen som er dyrere igjen..)
Er forsåvidt enig der,men de kan vel likeså greit sammenligne med K også,den koster tross alt bare 71 kroner mer enn 8350.fx-8350 - 1499,-i5 3570k 1570,-Av en eller annen grunn fant jeg ikke 3570 på prisguide,bare 3570k. -_-Men regner med at 3570 koster rundt 80 til 90 kroner mindre enn 3570k,og viss man faktisk får litt bedre performance vil jeg si at det lønner seg å slenge på de 90 kronene. :pEr strengt tatt bare å velge det man liker best da,alle 3 drar vel de fleste spill ålreit uansett. :)

 

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

 

Ifølge denne lista koster fx-8350 like mye som i5 3570K. Men i5-3570K får 7,149 poeng, mens fx-8350 får 9,396 poeng. Hvis i5-3570K leverer nok futt, kan man like godt kjøpe fx-6300 som får 7,445 poeng men koster 999 kroner.

 

 

Lenke til kommentar

http://www.cpubenchm...h_end_cpus.html

 

Ifølge denne lista koster fx-8350 like mye som i5 3570K. Men i5-3570K får 7,149 poeng, mens fx-8350 får 9,396 poeng. Hvis i5-3570K leverer nok futt, kan man like godt kjøpe fx-6300 som får 7,445 poeng men koster 999 kroner.

 

Benchmarks er vel og bra til sitt bruk,

men selv er jeg kun opptatt av reel ytelse i spill,

 

og der er i5 3570k hakket bedre.

 

Selvfølgelig vil fx-8350 score bedre,

da den har 8 kjerner fremfor 4 i 3570k,

men er svært få spill som har nytte av dette til dags dato,

mulig det kommer spill om et par år som utnytter 8 kjerner til det ytterste,

men det er irrelevant for meg,

da jeg bytter deler ca. hvert 2. til 3. år. :)

 

Selv har jeg brukt mest AMD gjennom tidene,

kjører ca. sånn som det her:

 

AMD --> AMD --> Intel --> AMD --> AMD --> Intel

 

Du skjønner tegninga. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...