Gå til innhold

Apples første datamaskin: 1 500 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Cool liten maskin, og grafikkdemoen på videoen var ultracool, med bilder av både Steve Wozniak (først) og Steve Jobs.

 

Manualene (med Apples første logo) så forbausende ubladde ut for en maskin som tross alt er 36 år gammel.

 

Apples første logo var en tegning av Isaac Newton som sitter under et tre og får et eple i hodet:

 

original_apple_logo.gif

 

Allerede året etter (1977) var dagens logo skapt, det enkle eplet med et bitt utav. Førsteutgaven av denne logoen hadde regnbuens farger, det var nemlig selvsamme Isaac Newton som først oppdaget og beskrev fenomenet at hvitt lys egentlig består av lys med ulike farger, regnbuens farger. Bittet henspiller på kunnskapens tre i Bibelen, så den berømte eplelogoen er en slags blanding av vitenskap og religion. Kanske logoskaperen allerede den gangen forutså at det å være Apple-tilhenger etter hvert ville få visse religiøse undertoner ...

 

apple_rainbow_logo.jpeg

 

I dag er logoen uendret, bortsett fra at regnbuefargene er fjernet. Og Apple Computer Company har skiftet navn via Apple Computers Inc. til dagens Apple Inc.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Sandefjord har vi en av IBM's aller første IBM PC'er fra en tidlig prøveproduksjonsserie. Den ble innkjøpt av Jotun på slutten av '70-tallet og står nå utstilt på Jotun-museet sammen med verdens første sprayboks (som var en Jotun-oppfinnelse). Jeg er såpass nerd at jeg får gåsehud av å se disse tidlige micro-datamaskinene, enten de er fra Apple eller fra IBM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fungerende og fungerende.... Brukte Apple II selv for en evighet siden, laget blant annet kabeltestere, og som bildet her også viser, Apple brukte alltid sokler på kortene. Problemet var at istedet for å bruke sokler med dreide pinner og 6 kontakter i hull til hver pinne brukte de billigste type med bare en fortinnet tunge som presset på bare ene siden av IC pinne. Problemet kommer snikende, noe som heter oksidering... Etter noen år krasja maskina om noen dultet borti den eller selv den minste vibrasjon.

Tenk deg en PC i dag som går i blåskjerm om noen går over golvet..... :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

jøss, noen kommentarer her overasker meg litt. Må den virkelig være ultrakjapp specet med det verste og beste innenfor maskinvare for å ha verdi??

 

Selv om den ikke hadde fungert, så skulle jeg gjerne hatt en sånn en i ett klasskabinett. Det er en del av historie, selv om det er "nyere" historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var vel som forventet av Apple; gårsdagens maskinvare til dobbel pris. Her syns jeg også de har bommet litt på designet og brukervennligheten som vanligvis kan forsvare litt av prisen.Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe. Får mye mer for pengene hos andre produsenter.

 

Troll.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe. Får mye mer for pengene hos andre produsenter.

Hvilke andre av dagens produsenter hadde noe å tilby for under 1000 dollar i 1976? Som var bedre enn dette? Man kjøper ikke denne som et designikon eller som en fantastisk datamaskin i forhold til dagens maskiner, men som et symbol på hvordan de personlige datamaskinene begynte.

 

Steve Jobs og Steve Wozniak startet Apple i en garasje i 1976, loddet sammen kortene for hånd og solgte kortene (datamaskinene) per postordre. Dette regnes ikke som verdens første PC, men verdens første kommersielt tilgjengelige PC, altså den første PC-en vanlige folk kunne kjøpe. Selv om det altså kun var 200 som ble produsert før Apple II ble lansert i 1977. Apple II var en komplett datamaskin som benyttet operativsystemet Woz Integer Basic (Woz er en forkortelse for Wozniak).

 

appleii-system.jpg

 

Da Apple lanserte Macintosh i 1984 var Apple vokst til å bli verdens nest største datamaskinprodusent, rett bak IBM. Året etter (1985) ble Steve Jobs sparket fra Apple og nedturen begynte, i 1996 ble Steve Jobs igjen ansatt og oppgangen begynte igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svindel.

haha lo litt når jeg leste "fungerende utgaver skal under hammeren" !

 

er vel nesten bare det den duger til, sånn rent teknologisk

Dette var vel som forventet av Apple; gårsdagens maskinvare til dobbel pris. Her syns jeg også de har bommet litt på designet og brukervennligheten som vanligvis kan forsvare litt av prisen.

 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe. Får mye mer for pengene hos andre produsenter.

Svindel.

 

Helt enig.

Hvorfor skal none kjøpe denne?!

1 ord om dette: Overprisa

Det er apple, ikke vært fem flate øre..

Det at den fungerer er vel et annet ord for at den kan brukes til noe. ikke rart prisen er høy; en epledings som kan brukes til noe er jo sensasjonelt...

 

Hmm, noe sier meg at dette nettstedet er fullt av antifanboys. Også kalt fjortiser. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var vel som forventet av Apple; gårsdagens maskinvare til dobbel pris. Her syns jeg også de har bommet litt på designet og brukervennligheten som vanligvis kan forsvare litt av prisen.Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe. Får mye mer for pengene hos andre produsenter.

 

Troll.....

 

Captain Obvious to the rescue?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...