Gå til innhold

Guide: CD-kopiering med EAC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk anbefalt dBpoweramp http://www.dbpoweramp.com/ av en serdeles audiofil venn, og etter et par dagers bruk så skjønner jeg hvorfor. :)

 

Programmet har info om offset på trykking av de enkelte utgivelsene, og tar hensyn til det under ripping. Velg mellom FLAC, Apple Lossless, Lame MP3 codec med mer. Veldig enkelt å bruke. Veldig bra kvalitet.

 

Sikker på at den ikke bare bruker CDer i en base til å bestemme drevets offset?

 

Ellers skal det nevnes at man ikke får en helt perfekt kopi av alle spor uten over-read i alle tilfeller. Ikke at det har noen som helst praktisk innvirkning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg ble anbefalt å kjøpe inn en Yamaha F1 cd-rom for lenge siden, de skulle være veldig godt egnet til ripping (ligger fortsatt i hylla nesten ikke brukt). Hvordan er dette nå om dagen, er det noen spesiell hw som skiller seg ut til dette?

Lenke til kommentar

Husker jeg ble anbefalt å kjøpe inn en Yamaha F1 cd-rom for lenge siden, de skulle være veldig godt egnet til ripping (ligger fortsatt i hylla nesten ikke brukt). Hvordan er dette nå om dagen, er det noen spesiell hw som skiller seg ut til dette?

Ja., plextor sine cd-drev. Premium og Premium 2. Usikker på om man kan få tak i de fortsatt (de har overread to lead-in og out og spiser alt av kopibeskyttelse)

 

AtW

Lenke til kommentar

ATW - programvaren kjører flere pass pr. spor - er det dette som er over read?

 

Er CD-ROM bedre egnet til ripping enn DVD, eller burde man gå andre veien og heller bruker BluRay for enda større presisjon på laser?

 

Nei, overread er at den leser utenfor der cd-rommen tror plata slutter

 

Den beste rippe-driven er plex premium, den er CD, men på generell basis synes jeg DVD feks er mer tolerant for riper.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg fikk anbefalt dBpoweramp http://www.dbpoweramp.com/ av en serdeles audiofil venn, og etter et par dagers bruk så skjønner jeg hvorfor. :)Programmet har info om offset på trykking av de enkelte utgivelsene, og tar hensyn til det under ripping. Velg mellom FLAC, Apple Lossless, Lame MP3 codec med mer. Veldig enkelt å bruke. Veldig bra kvalitet.
Sikker på at den ikke bare bruker CDer i en base til å bestemme drevets offset?Ellers skal det nevnes at man ikke får en helt perfekt kopi av alle spor uten over-read i alle tilfeller. Ikke at det har noen som helst praktisk innvirkning.AtW

 

Offset på drev og offset på plate er ikkje det samme. Trudde egentlig offset på drev som det blir snakka om i den guiden har og gjere med korleis leseren returnerer dataene på og ingenting med plata i seg sjølv.

 

Har aldri høyrd om eit spesielt offset på plata. Dette blir vel heller et produkt av brenneren som brenner plata enten det er ein industribrenner eller din egen. Muleg det er meir rett og kalle det for ein form for gap eller silence på opptaket. Er vel dette Acurate Rip sjekker for (sjølv om den ikkje gjer det etter kopiereing med ein form for CRC sjekk)

 

Ser ikkje heilt påenget med og laste ned FLAC for seg sjøl. Du kan jo berre velge og bruke wizard saken og velge flac der og deretter bla gjennom og justere instillingane. FLAC codecen du laster ned separat er ikkje nyare enn den som ligg på sourceforge uansett.

Lenke til kommentar

Fikk fine flashbacks etter å ha sett så mye gamle Prodigy/Maxim singles på forsiden til HARDWARE, Prodigy/Maxim. Epic shit. Eller så hadde jeg ikke klikket xD

 

Angående god cd-rom, sjekka ebay for en plextor premium 2 fant ikke første utgaven, den billigse kostet 260USD+40USDfrakt+25%MVA+120kr fortollings gebyr. 2620kr. Trur jeg bestiller meg Audio-Technica AT-LP120-USB Vinyl ripper først jeg xD

 

Fins det noe som er billigere, mener cd-rom??

Endret av kasey
Lenke til kommentar

Jeg fikk anbefalt dBpoweramp http://www.dbpoweramp.com/ av en serdeles audiofil venn, og etter et par dagers bruk så skjønner jeg hvorfor. :)Programmet har info om offset på trykking av de enkelte utgivelsene, og tar hensyn til det under ripping. Velg mellom FLAC, Apple Lossless, Lame MP3 codec med mer. Veldig enkelt å bruke. Veldig bra kvalitet.

 

jau har det selv, genialt!

dbpoweramp gjør jo det samme som eac, den leser på nytt hvis den får feil data ;)

Lenke til kommentar

Artikkelen var en "fin" oppskrift på hvordan gjøre noe enkelt til noe unødvendig komplisert.

 

Her er min foretrukne metode, som gir et like godt resultat uten at man trenger å lese 11 sider med technobabble:

 

lossless-2.jpg

 

lossless-3.jpg

 

lossless-4.jpg

 

lossless-5.jpg

 

Done. ;)

 

Utallige programmer kan gjøre det slikt, der er bare det at det ikke gir "et like godt resultat" som du påstår.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg fikk anbefalt dBpoweramp http://www.dbpoweramp.com/ av en serdeles audiofil venn, og etter et par dagers bruk så skjønner jeg hvorfor. :)Programmet har info om offset på trykking av de enkelte utgivelsene, og tar hensyn til det under ripping. Velg mellom FLAC, Apple Lossless, Lame MP3 codec med mer. Veldig enkelt å bruke. Veldig bra kvalitet.
Sikker på at den ikke bare bruker CDer i en base til å bestemme drevets offset?Ellers skal det nevnes at man ikke får en helt perfekt kopi av alle spor uten over-read i alle tilfeller. Ikke at det har noen som helst praktisk innvirkning.AtW

 

Offset på drev og offset på plate er ikkje det samme. Trudde egentlig offset på drev som det blir snakka om i den guiden har og gjere med korleis leseren returnerer dataene på og ingenting med plata i seg sjølv.

 

Har aldri høyrd om eit spesielt offset på plata. Dette blir vel heller et produkt av brenneren som brenner plata enten det er ein industribrenner eller din egen. Muleg det er meir rett og kalle det for ein form for gap eller silence på opptaket. Er vel dette Acurate Rip sjekker for (sjølv om den ikkje gjer det etter kopiereing med ein form for CRC sjekk)

 

Ser ikkje heilt påenget med og laste ned FLAC for seg sjøl. Du kan jo berre velge og bruke wizard saken og velge flac der og deretter bla gjennom og justere instillingane. FLAC codecen du laster ned separat er ikkje nyare enn den som ligg på sourceforge uansett.

 

Jeg er klar over det, men på Hilrams forklaring så kan det høres ut som det er drev-offset han snakker om. Det er ikke noe spesielt poeng å korrigere for offsett på en kjøpt plate. Man vil jo lage en nøyaktig kopi av den, og orginalen har jo også den eventuelle offsetten

 

AtW

Lenke til kommentar

Finner dbPowerAMP langt mer brukervennlig enn EAC, koster dog litt penger men er vell verdt det om du virkelig skal ta deg tid til å rippe hele musikkbiblioteket ditt. Sliter dog med å finne en måte hvor dBPowerAMP kan rippe fra to spillere samtidig? Koblet nemlig til 2x DVD-brennere til kjæresten sin maskin nå nylig for å rippe endel lydbøker og dBPowerAMP tok bare en, og en CD som tar uhroverlig lang tid om du har aktivert secure rip og det ene og det andre for å sikre optimalt resultat.

 

Har heller ikke funnet noen måte å få dBPowerAMP til å kombinere CD-er til en enkelt fil? Med iTunes så kan jeg jo fint ta en lydbok CD og få den kombinert til en enkelt ALAC (Apple Lossless) fil etter ripping, merkelig om noe såpass basic skal utebli i et såpass omfattende program som dBPowerAMP?

 

 

EAC støtter vell fremdeles ikke ALAC (Apple Lossless) selv om det nå er åpen og fri kode som hvem som helst fritt kan benytte seg av?

 

Hvor enkelt/vanskelig er det å høre forskjell på en itunes rippet losslessfil kontra metoden artikkelen beskriver gitt at CDen ikke er spesielt ripete?

 

Det er noe jeg også lurer på, har alltid benyttet dBPowerAMP bare for å være "sikker", nå som jeg skulle arkivere lydbøkene og jeg ikke fikk dBPowerAMP til å verken kombinere hver enkelt CD til en enkelt fil, ei heller fikk det til å kunne rippe to CD-er samtidig så har jeg bare brukt ALAC (Apple Lossless) og kombinering av CD-spor direkte i iTunes og det går jo langt raskere og jeg kan ikke si jeg merker noe på resultatet.

Lenke til kommentar

EAC støtter alle typer eksterne encodere, sålenge det finnes ALAC-encodere den kan kalle opp, så kan du komprimere det som du vil. Jeg kjenner ikke til dB-power-amps muligheter angående å lage en enkelt fil,og/eller cue-sheets for å oppnå dette.

 

AtW

 

Hvor enkelt/vanskelig er det å høre forskjell på en itunes rippet losslessfil kontra metoden artikkelen beskriver gitt at CDen ikke er spesielt ripete?

Gitt en ikke spesielt ripete CD? Antakelig svært vanskelig. For min del er det dog ett poeng å være sikret en helt perfekt kopi, selv om det kanskje er litt nerdete :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg å legge årstall foran albumnavnet, eks "2012 - Sounds That Can’t Be Made". Dette sikrer kronologisk presentasjon av album på alle avspillere.

 

Ellers støttes tipsene under kapittelet "Bruk av store og små bokstaver". I takt med anglifiseringen av det norske språket virker det som om alle skal ha stor bokstav i alle ord. Eksempelvis skrives alle titler på platekompaniet.no med "title case". Forklaringen jeg fikk etter lang diskusjon med kundeservice var "Det er mer ryddig at alle titlene presenteres på samme måte." Interessant.

 

 

/r

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...