Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - twoeyes - Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE


Anbefalte innlegg

Bruker: twoeyes

Deltagernivå: Kandidat

Utstyr: Canon EOS 5DMkII. Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE

 

21x21mm

 

I fjor ble det mye uskarpt, i år blir det forhåpentligvis skarpt fra hjørne til hjørne og fra nært til fjernt. En pent brukt 21mm er nokså nyinnkjøpt, og optikken imponerer. Men det skal ikke stikkes under en stol at jeg synes 21mm på fullformat er en krevende brennvidde å utnytte. Da passer det bra med Oktoberfest. Tilleggsutfordring blir å ikke jukse med å kutte bort halve bildet. Kun svært begrenset beskjæring er lov.

 

Tror det skal bli arkitektur, urbant og mindre urbant landskap, gjerne i mørket. Stativet må nok også ut etterhvert som det blir mørkere i Tromsø utover i oktober.

 

21x21mm på flickriver

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. oktober: Luftige saker. Her får du utnyttet det dramatiske med brennvidden. Jeg kjørte 20mm i fjor, og tenkte det samme som deg. Men det gikk seg til etter hvert når man ble vant til brennvidden.

 

2. oktober: Vanvittig til fokusdybde på blender 5 her. Vet ikke hva du har gjort i etterbehandlingen, men kan ikke huske at jeg fikk så klare detalljer med min 20mm. Nå er ikke Zeiss kjent for å lage kleine objektiver akkurat da, så det forklarer vel noe...

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

Oktoberfesten er en fin mulighet til å teste ut nye ting. Jeg har hatt Canons 17-40mm i mange år, men har brukt det svært lite, synes det er krevende å komponere bilder med vid vidvinkel, trives mye bedre med 35mm. Men Zeissen er inspirerende på en helt annen måte enn Canon-zoomen, med farge, kontrast og ikke minst detaljer i bildefilene.

 

2.oktoberbildet er nok fokusert noe bak hovedmotivet slik at skarphetsdybden får med seg hele bakgrunnen og alle detaljene her. Forgrunnen over personen er noe uskarp, og planen var nok egentlig å legge fokusplanet noe lengre fram.

 

Bildet er trinnvis nedskalert og oppskarpet for visning i large flickr-størrelse 1600px i bredden.

Lenke til kommentar

Oooh - det er et nydelig objektiv du har fått deg der - er et av drømmeobjektivene. Eneste svakhet må være at det ikke alltid er lett å sette presis fokus i søkeren, med så vid vidvinkel..

 

 

Nydelige og ruvende linjer i første bilde - fin kontrast mellom himmel og tårn, og bro og trapper setter skalaen godt. Liker også linjer og streker 2. oktober. :)

Lenke til kommentar

3.oktober

 

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

 

Gråvær i Tromsø i dag, har planer for noen motiver som krever sol, så de må vente. Merker at jeg fort får lyst til å rette dette objektivet oppover, ting blir straks mye ryddigere:

 

8051400587_8e5c2c0713_z.jpg

 

Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 9.0, 1/80s, ISO100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...