Gå til innhold

Vær nøye med førsteinntrykket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at det også går en linje mellom å være hyggelig og rein ass kisser. Ingenting kvalmere enn folk som smisker for å få gode karakterer.

 

"En matematikklektor fortalte meg en gang på tomannshånd rett ut at etter noen uker konsentrerer han seg om dem som vil og er interessert. De andre kunne sitte og sløve og rote med sitt, så lenge de ikke forstyrret. Det var på videregående, men det samme gjelder i forelesningssalen og i kollokviegruppene."

 

En slik lærer burde fått sparken på dagen. En lærers jobb er å få elevene til å interessere seg i faget for å få best mulig resultat, spesielt for de med lærevansker. En lærer som kun tar seg av de som er gode i faget men som driter i de som har vansker er ingen god lærer. Selv hadde jeg en elendig lærer i fjor som kun gikk rundt og pratet med 5'er og 6'er elevene, mens de som slet mest måtte nærmest rope etter oppmerksomhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En slik lærer burde fått sparken på dagen. En lærers jobb er å få elevene til å interessere seg i faget for å få best mulig resultat, spesielt for de med lærevansker. En lærer som kun tar seg av de som er gode i faget men som driter i de som har vansker er ingen god lærer. Selv hadde jeg en elendig lærer i fjor som kun gikk rundt og pratet med 5'er og 6'er elevene, mens de som slet mest måtte nærmest rope etter oppmerksomhet.

 

Det verste er at slik er det stort sett overalt. Læreryrket burde fått en totalrenovering. Både mtp krav til pedagogikk, høyere utdanning og ikke minst lønn. Lærere er urettferdige, partiske, gammeldagse og mange lever fortsatt på 60-tallet.

 

Mener dog ikke at alle er det, men man ser det veldig mye. Har som sagt hatt mange hyggelige lærere, og klassen har stort sett kommet overens (om ikke alltid på det faglige) og jeg har hatt mang en hyggelige samtaler (uten å 'kisse ass'). De som virkelig går inn for å smiske sees på lang avstand, og er kvalmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En lærers jobb er å få elevene til å interessere seg"

 

Ikke for enhver pris! Har læreren forsøkt mange ganger og en elev fortsatt ikke viser interesse så skal ikke den eleven få mye mer av lærerens dyrebare tid på bekostning av de som virkelig vil noe. Lærere bør hjelpe mest de som viser interesse for å bli hjulpet, uansett om de har mye eller lite talent for matte. Det er bedre å løfte tre elever fra en 2'er til en 4'er enn å bruke tre ganger så lang tid på å forsøke å dytte en motvillig og uinteressert elev fra 4 til 5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke logisk at førsteinntrykket skal påvirke karakteren.

 

Nei, men beklageligvis har vi ikke kommet dit at vi kan utelukke den menneskelige faktoren, og det derfor vil være et element, uansett om det er logisk eller ikke...

 

Det at man gir et bra førsteinntrykk, og at dette vil påvirke hverdagen din på skolen/jobb videre og karakterer er for meg helt logisk... Det at man har bedre sosiale antenner en andre er ikke noe som nødvendigvis kommer av seg selv, men som har blitt arbeidet med i et tidligere stadium av livet.

 

Når det kommer til at lærere prioriterer elever som viser interesse etter et par uker, er det veldig enkelt og si at "En lærers jobb er å få elevene til å interessere seg", men i den virkelige verden er det nesten ingen som hadde orket og få elever som ikke er intresert i flere uker måneder... Liker heller at lærerne er ærlige og sier slikt til elevene sine....

 

PS: Dette er min mening og jeg sier ikke at siden jeg mener dette har jeg rett, men jeg greier ihvertfall og legge ved et par argumenter på min side...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Dette er min mening og jeg sier ikke at siden jeg mener dette har jeg rett, men jeg greier ihvertfall og legge ved et par argumenter på min side...

 

Det er greit.

 

Jeg mener at en god lærer ikke lar seg påvirke av subjektive faktorer og forholder seg objektiv. Det viktigste er ikke om 'Per' er den mest sosiale personen på jobben - men om han presterer bedre enn andre som derav bidrar positivt til bedriften.

 

Samarbeidsevne og prestasjon er mye viktigere enn alt annet.

Lenke til kommentar

På skolen eller universitetet kan det være...

Syns det egentlig ikke passer å trekke inn høyere utdanning her, på høgskole/universitet er det stort sett forelesninger med mange og varierende deltakere, slik at den som foreleser ikke har så mye direkte kontakt med enkeltpersoner, samt at folk som forstyrrer forelesningen kan bli bedt om å forlate lokalet da man ikke har de samme rettighetene som student som det man hadde som elev.

I tillegg blir ofte karakterene satt utelukkende med eksamen, som er anonym.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende artikkel! Jeg har troen på at en flink lærer kan motivere en stor fraksjon av klassen, men at det er vanskelig å appellere til alle. Jeg liker de som utfordrer elevene på forskjellig vis. Varierer vanskelighetsgraden på spørsmålene, og retter de enkleste mot de som sliter mest og motsatt, ikke de som rekker opp hånden og vil svare på "alt". Dermed stimulerer og bygger man gradvis opp hele klassen. Kanskje litt vanskelig med 25 elever i en klasse, men det er da spørsmålet kommer inn om man heller burde hatt mindre klasser for å få større nærvær mellom lærer og elev?

 

På universitetet er det greit med forelesninger. Tross alt har personen valgt seg ut dette studiet som en forløper til karrieren sin, og vil da etter stor sannsynlighet motivere seg selv og opptre voksent. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, har hatt æren av å se hvordan videregående utdanning på IKT går for seg idag og jeg ble skremt.

Klassen skulle opp til eksamen og fikk en lokal eksamen laget av læreren selv, og han drev og gikk igjennom materialet på tavla i klassen...

Elevene derimot var mer opptatt av å titte på Facebook og surfe webben, jeg var mildt sagt sjokkert og irritert når jeg så dette, de hadde også lite kunnskap til å få eksamen, læreren spurte spørsmål om hva en DHCP server er for eksempel og svært grunnleggende spørsmål.

 

Eneste tanken jeg sitter igjen med er, var de elevene som fikk plass ved denne utdanningen når jeg hadde ungdomsrett like slappe?

Jeg var giret på en slik utdanning den gang, men fikk ikke plass, også grunnet at jeg søket utenfor mitt fylke også da riktignok.

Lenke til kommentar

Vel, bruk av data er generelt en pest og en plage i videregående. Brorparten av elevene faller for fristelsen og åpner nettsider som Facebook, i og med at de har den tankegangen at de bare kan forskyve læringen til senere. Når skoleåret nærmet seg slutten, begynte det å gå en alarm opp for mange, men da var det allerede for sent. Husker at det ble en sak ut av det der elevene selv klaget på den vidstrakte toleransen for PC i klasserommet, fordi de følte det som mer distraherende enn behjelpelig.

 

Ansvaret er selvfølgelig todelt. Elevene får ta sitt, men vi vet alle hvor lett det er å bare skulle sjekke noe, for så å bli værende langt lenger enn en hadde tenkt. PC er tiltenkt innsamling av informasjon, men da mener jeg faktisk at nettsider burde loggføres og uønskede nettsider blokkeres etter hvert. Eventuelt at elever snur seg mot læreren når PC'ene skal tas i bruk.

Lenke til kommentar

Er ikke enig med deg der. Det var jeg som skrev artikkelen. Deltar du i en ledet kollokviegruppe ved for eksempel universitetet, vil du se at læreren etter hvert henvender seg til dem som viser interesse, deltar og er aktive. Han forventer svar fra dem og har en dialog med dem, mens en del andre blir statister. Har du den dialogen og læreren henvender seg til deg, er det mye lettere å plukke opp gullkornene og utvikle seg faglig. Psykologisk er det ikke så lett å bryte omgivelsenes forventninger, og det er dessverre lett å leve opp til negative forventninger i en slik situasjon. Om læreren i tillegg deltar i en muntlig eksaminasjon, sier det seg selv at inntrykket er veldig viktig.

Dette med førsteinntrykk er også svært viktig i en jobbsammenheng, men på andre måter. Det vil jeg ta opp i en senere artikkel.

Lenke til kommentar

Atle: Er det mulig å få noen sitater eller referanser eller vitenskaplige testdata på dette, for uten fremstår teksten ganske spekulativ og generaliserende. Det er også veldig varierende hvilke læreforhold som er optimalt for forskjellige personer, så tipsene gitt her kan være ubrukelige og eventuelt negative for noen. Som sagt, det trengs data for å konkludere med noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig mye av dette stemmer, men vil si dette gjelder mer videregående skole kontra, Universitetsutdannelse. Dessuten vil dette ha lite og si på eventuelle eksamener, da eleven fremstår for lærer som et nummer, jeg vil også hevde at "trynefaktoren" er noenlunde borte på Universitetsnivå. Bråkebøttene, er også ofte skilt ut, og om du har 0 interesse for faget har du heller ingenting i timene og gjøre. Fin artikkel, men når det gjelder høyere utdanning er mange av problemstillingene ikke-eksisterende i min oppfatning. Dog har førsteinntrykk mye og si på hvor behjelpelig en lærer vil være gjennom studie, samtidig som et godt førsteinntrykk har mye og si for fremtidige venner, og medstudenter.

Lenke til kommentar

Hei.

Et par kommentarer.

JohndoeMAKT: Førsteinntrykket som danner seg er det skrevet side opp og side ned om, og graden og betydningen av det er blitt diskutert opp og i mente. I denne linken http://www.orapp.no/nyheter/jobb_og_ledelse/-forsteinntrykket-stemmer/ refereres det til en psykologiprofessor som har gjort undersøkelser. På nettet er det mange henvisninger til hvordan det må tas hensyn til når en begynner i nye jobber, men det finnes også artikler om førsteinntrykkets betydning innen alt fra sjekking til hvordan læreren skal møte møte de nye elevene.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive om førsteinntrykk man gjør i en ny jobb, men valgte å fokusere på den nye undervisningssituasjonen nå ved semesterstart. At førsteinntrykket er svært viktig for hvordan du vil bli oppfattet av den som skal lære deg noe, er å dra teoriene om førsteinntrykk videre, og det får stå på min regning. For meg er det opplagt at du som lærer henvender deg til dem som viser interesse for det du snakker om. Og har du fått et negativt inntrykk av en person, enten du er en lærer eller en vanlig person, skal det dessverre mye til for å snu inntrykket. Forventer noen at du ikke har noe å komme med, er det ikke deg de spør. Jeg vil påstå at de som er med i debatten og blir tatt høytidelig lærer mer og utvikler seg mer faglig. Det gjelder både på videregående og på kollokviegrupper og faggrupper på høyskoler og universitet.

 

Matematikklæreren jeg nevnte i artikkelen hadde hovedfag i matematikk og underviste på videregående i ti år (før han ble direktør i et it-selskap). Han sa rett ut at han ikke gadd å jobbe med folk som ikke var interesserte. De han hadde satt i den båsen var fornøyd når han ikke plagde dem med spørsmål, og de rotet med sitt så han fikk ta seg av dem som fortjente det. Helt forkastelig, som en kommenterer ovenfor. Han skulle naturligvis slitt med å motivere elever som ikke gadd. Det gjør også folk i en ideell verden, men lærere er også mennesker, og det er menneskelig å henvende seg til dem som gir en feedback.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...