Gå til innhold

Henger ut bildetyver på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fasinerende å mange "flinke" bryllupsfotografer som var representert der da...

Jeg fatter ikke at folk tør å bruke andres bilder på den måten når man driver fotobusiness.

 

Hele poenget med å bruke andres bilder må vel være at ens egne ikke holder mål - og kunden vil jo glatt se at det er et helt annet nivå på det han/hun får levert enn det som vedkommende ble 'lovet'.

 

Mitt innrykk er at bryllupsfotobransjen - kanskje spesielt i USA - er pill råtten. Man ser jo rett som det er innlegg på nettsider som dpreview av typen 'nå har jeg nettopp kjøpt meg et speilrefleks med 18-55 kitobjektiv og har min første betalte bryllupsjobb neste helg. Er det noen som har tips til hvordan man tar gode bryllupsbilder?' :eek:

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Akkurat det siste der dukker jo opp i forumet her fra tid til annen.

 

Det som jeg lurer på er hvordan reaksjonen til kundene er når de har sett en nettside med portfolio fra noen av bransjens beste, og så ender opp med noe som er en smule ned i kvalitet og stil til sammenligning.

Lenke til kommentar

Fra tid til annen gjør jeg noen søk på bilder fra fotobloggen. Stadig oftere finner jeg ut at noen har fosynt seg. Litt avhengig av bruken ber jeg de enten fjerne bildet, eller jeg bare lar det være. I det siste har det blitt veldig mye, så fremover kommer jeg nok til å legge på signatur eller kanskje til og med vannmerke, selv om jeg egentlig begge ødelegger litt av bildet. Et forstyrrende vannmerke er som å pisse i vinen før den serveres... Så jeg må jobbe litt med å finne noe som fungerer for meg.

 

Søkte gjennom samtlige bilder på fotobloggen nå (litt glad jeg ikke har holdt tempo oppe... :)). Da fant jeg flere som har "lånt" bilder av meg. Totalt fem forskjellige bilder. Google søkene:

Skrivemaskin - 2 misbruk. Har gitt beskjed til begge og fått svar.

Cafe Mocha - 7 misbruk. Denne har jeg fått fjernet fra flere nettsider allerede.

Oslo By Night - 1 misbruk. Ingenting jeg gidder bruke krefter på.

Motorveien - 1 side misbruker i Guds navn. :) "Thou shalt not steal" du liksom...

Fotavtrykk - Samme tekst går igjen på minst 3 sider med samme bilde. Noe religiøst her også gitt.

 

Finnes det noen gode nettsider som lar meg automatisere dette? Og hvilke triks kan jeg egentlig bruke for å unngå bildetyveri annet enn vannmerke og "ikke legg det på nett"?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...