Gå til innhold

OLED-TV med 4K-oppløsning er på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir smør på flesk.

Kan man ikke beholde det man har , som vil fungere i mange år enda ?

 

Dette gir jo film og mediabransjen enda et påskudd for kunne ta mere betalt for tjenestene sine.

NRK bli mest sannsynlig nødt til bygge ut sendenettet til høyre oppløsning og da øker lisensen.

 

og en BD film med super oppløsning kommer sikker til koste 400-500 kr pr tittel i stedet for 250 kr

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Du ja, men mange av oss andre ønsker også å utnytte 4k på andre måter, gjennom film og sport.
Det store flertallet ønsker nok å se film og tv med 4K, og ikke bare bruke tven som en dyr bildeframviser.

Folk som tror 4K vil gi merkbart bedre film/sport/tv opplevelse vil bli skuffet, også hvis tv-sendinger og BD støtter 4K. Ting som vil bedre den typen opplevelse er økt bildehastighet, hele veien fra opptak til visning. Den i hvert fall opp i 120 Hz.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda elgen, vi er nok ikke klar for 4k. Men NRK, Telenor og stort sett alle tilbyderne trenger seg ett spark bak uansett.

 

La dem ta kostnadene ved å legge fiber til enhver husstand i landet.

 

jeg har betalt fiberen selv

og det må ganske så sikkert andre kunder gjøre.

 

Alt av kostnader til utbytning av tv eller andre tjenester blir veltet over på kundene.

 

Etter hvert som det kommer nytt så tar de vekk det gamle og man får stadig mere å betale på

 

Ingen stille spørsmål om du vil beholde det gamle.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen skjermkort som kan produsere en spillbar bildeflyt med 4K. I tillegg så er det vel ingen medier som er klare for 4K ettersom at størrelsen på filmer i 4K vil være så enorm at det skaper ulemper for de fleste. Bare tenk på hva slags intetnetthastighet som kreves for å streame 4K med full surraround..

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Jovisst er det skjermkort som takler det. Det er flere år siden vi kunne se 4 skjermer a 1920x1200 eller 2 skjermer a 2560x1600 i multiskjermoppsett kunne dra rimelig godt unna i flere populære spill.

 

Jovisst er det medier som takler 4K. Både harddisker og SSD klarer det med letthet. BD-ripp i full HD bruker bare rundt 5 MB/s og disse mediene takler 100-500 MB/s i så sekvensielle oppgaver som film. 4K vil altså bare bruke rundt 4-20% av ytelsen til dagens lagringsmedier, med samme komprimeringsteknikk. Sannsynligvis litt mindre fordi komprimering blir mer effektiv med økt oppløsning.

 

Hvilke ulemper tenker du på?

 

Hvorfor skal det streames?

 

Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?

Lenke til kommentar

Jovisst er det skjermkort som takler det. Det er flere år siden vi kunne se 4 skjermer a 1920x1200 eller 2 skjermer a 2560x1600 i multiskjermoppsett kunne dra rimelig godt unna i flere populære spill.

 

Jovisst er det medier som takler 4K. Både harddisker og SSD klarer det med letthet. BD-ripp i full HD bruker bare rundt 5 MB/s og disse mediene takler 100-500 MB/s i så sekvensielle oppgaver som film. 4K vil altså bare bruke rundt 4-20% av ytelsen til dagens lagringsmedier, med samme komprimeringsteknikk. Sannsynligvis litt mindre fordi komprimering blir mer effektiv med økt oppløsning.

 

Hvilke ulemper tenker du på?

 

Hvorfor skal det streames?

 

Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?

 

Med tanke på at en GTX 680 bare klarer å produsere cirka 30 fps i Metro 2033 2560x1600 så vet jeg ikke hvor aktuelt 4K blir for gaming - annet enn i spill av lavere grafisk kvalitet selvfølgelig.

 

Dersom jeg husker riktig så blir vel en 1080p BD med 7.1 surraround med perfekt kvalitet på cirka 20G.. Hva blir 4K da? cirka 70GB? Jeg kan ikke så veldig mye om akkurat dette så korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Det å streame filmer er ganske populært og mye bedre da man kan se nøyaktig det man selv ønsker 'on demand'.

 

Det gir vel mening å utnytte 4K i alle situasjoner ettersom at det vil resultere i bedre bildekvalitet for skjermer med 4K?

 

:)

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?

 

jeg ser ikke en enste grunn til at man skal hive seg på 4k bølgen enda.

 

enkelte skjermer får de og så er det ikke mere .

man trenger

- filmer som støtter det . de er ikke mye som tyder på at de kommer ut på en stund

- tv kanaler som kan ha nytte av det ( det enste jeg vet om er noen prøve sendinger i Japan)

- har man laget dekodere som støtter dette ? , nei ,ikke anda

- har man noen distributører som planlegger dette ? ikke som jeg vet

 

Derfor er det for tidlig

Lenke til kommentar
Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?
jeg ser ikke en enste grunn til at man skal hive seg på 4k bølgen enda.enkelte skjermer får de og så er det ikke mere .man trenger- filmer som støtter det . de er ikke mye som tyder på at de kommer ut på en stund- tv kanaler som kan ha nytte av det ( det enste jeg vet om er noen prøve sendinger i Japan)- har man laget dekodere som støtter dette ? , nei ,ikke anda- har man noen distributører som planlegger dette ? ikke som jeg vetDerfor er det for tidlig

 

Tror du dem som lager filmer og tv kanaler kommer til å lage støtte for noe som ikke er på markedet engang?

Det er de som produserer TV'n som må ta initiativet for å få ny teknologi ut, så må resten kommer etterpå.

Om folk vil eller ikke vil kjøpe en tv med 4k er vel opp til vær enkelt.

Lenke til kommentar
Med tanke på at en GTX 680 bare klarer å produsere cirka 30 fps i Metro 2033 2560x1600 så vet jeg ikke hvor aktuelt 4K blir for gaming - annet enn i spill av lavere grafisk kvalitet selvfølgelig.

Drar du frem Metro for å trolle? Det finnes ørten spill som kan kjøre finfint på 4K oppløsning og de få som ikke kan det, kan man kjøre på fullHD på en 4K skjerm. Det blir samme grafiske kvalitet og ytelse som å kjøre det i fullHD på en fullHD skjerm. Jeg ser bare ikke problemet du forsøker å skape.

 

Dersom jeg husker riktig så blir vel en 1080p BD med 7.1 surraround med perfekt kvalitet på cirka 20G.. Hva blir 4K da? cirka 70GB? Jeg kan ikke så veldig mye om akkurat dette så korriger meg hvis jeg tar feil.

Ja noe sånt.

 

Det å streame filmer er ganske populært og mye bedre da man kan se nøyaktig det man selv ønsker 'on demand'.

Igjen, null problem å streame og se 1080p i samme kvalitet som på en fullHD-skjerm. Men i motsetning til en fullHD-skjerm får man også muligheten til å spille av 2160p. Den samme diskusjonen hadde vi i forbindelse med overgangen fra DVD til BD, men det ser ikke ut til at folk synes det er noen vesentlig ulempe å ha mulighet til å laste ned/streame høyere oppløsninger i tillegg til DVD.

 

Det gir vel mening å utnytte 4K i alle situasjoner ettersom at det vil resultere i bedre bildekvalitet for skjermer med 4K?

Ikke i alle situasjoner, men det er kjekt å kunne bruke 4K når muligheten for 4K materiale byr seg.

Lenke til kommentar
Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?
jeg ser ikke en enste grunn til at man skal hive seg på 4k bølgen enda.

Det er fordi du henger deg for mye opp i enkelte begrensninger som gjør at man ikke får full utnyttelse av 4K i enkelte situasjoner. De som ser det fra den andre siden ser heller mulighetene for full utnyttelse på enkelte områder i dag og stadig flere bruksområder i årene som kommer.

 

Men jeg skal si meg litt enig likevel. De 4K skjermene som finnes på markedet i dag er alt for dyre. I tillegg er det noen av de som ikke har OLED. Det kan lønne seg å vente på bedre priser, OLED og en del andre godbiter før man hiver seg på bølgen. Kanskje til 2013 eller 2014.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva med å utnytte 4K der det faktisk gir mening?
jeg ser ikke en enste grunn til at man skal hive seg på 4k bølgen enda.enkelte skjermer får de og så er det ikke mere .man trenger- filmer som støtter det . de er ikke mye som tyder på at de kommer ut på en stund- tv kanaler som kan ha nytte av det ( det enste jeg vet om er noen prøve sendinger i Japan)- har man laget dekodere som støtter dette ? , nei ,ikke anda- har man noen distributører som planlegger dette ? ikke som jeg vetDerfor er det for tidlig

 

Tror du dem som lager filmer og tv kanaler kommer til å lage støtte for noe som ikke er på markedet engang?

Det er de som produserer TV'n som må ta initiativet for å få ny teknologi ut, så må resten kommer etterpå.

Om folk vil eller ikke vil kjøpe en tv med 4k er vel opp til vær enkelt.

 

Det er nå litt forskjell på vite hva som kommer og så begynne å støtte det et par år etter at det er kommet på markedet.

det var denne lanseringen av at kjøpeklart tv som jeg mente var over kill her.

man har ikke bruk for det på en del år enda.

 

Hvis man skal kjøpe noe så må man ha en grunn til .

En av grunne er man har bruk for det .

 

Skal man selge noe så må man ha kunder

og kunden må da ha minst en grunn for å kjøpe produktet

 

Man kan da ikke havne i det dilemmaet at ingen kjøper produktet for finnes ikke noen tjenester beregnet for det .

Samtidig er det ingen som gidder å lage tjenester fordi ingen kjøper et produkt som disse tjenestene er beregnet til

 

Med tjenester mener jeg video som unytter denne skjermen bedre en det man gjør med de mere normale skjermene.

 

prisen vil jo også ha betydning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...