Gå til innhold

Guide: Lader du mobilen riktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Li-Ion batterier taper seg raskt etter 500-700 ladesykler, (tilsvarende en tom -> full lading), og det kan være hensiktsmessig å bytte batteri når smarttelefonen din bikker ca. 1.5 år. De fleste mobiltelefoner lar deg gjøre dette selv, og et nytt batteri koster typisk 150-200 kr. (..og noen vil at du skal kjøpe ny (i)telefon istedet, og går langt for å stenge deg ute) Etter et batteribytte rundt 18 mnd føles det som å få en helt ny telefon igjen :)

 

Lenke til kommentar

Flott guide :-) Jeg var rimelig sikker på at det var slik fra før, men dette bekrefter det jo bare :-)

 

Men jeg synes det er rart å bekrefte utdaterte myter... Nå vet jeg ikke når Li-ion ble utbredt, men jeg vet jeg hadde det i min N95, og den er jo over 5 år gammel nå... Da er jo det en død myte, mener jeg..

Lenke til kommentar

Flott artikkel! er så lei av vennene mine som man sjelden får tak i, fordi mobilen døde på vei hjem fra skolen eller noe slikt, fordi de absolutt må vente til batteriet er helt tømt før de tør å lade det igjen....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har bytttet til 2000 mAh batteri (med NFC) på min Galaxy Nexus. Har derfor det originale batteriet liggende, vil dette batteriet bli dårligere når det kommer til å ligge ubrukt i kanskje 1-2 år?

 

Jeg finner ikke lenken nå, men forskning på batterier til bærbare PCer viser at de bør lades til ca. 40% og legges i kjøleskap ved langtidslagring. Jeg vet ikke om det samme gjelder for batterier til mobiltelefoner. Om jeg finner igjen artikkelen skal jeg legge ved lenke.

Lenke til kommentar

Dette har jeg sagt til folk i årevis. Evighet siden disse mytene var gjeldende. Dette stammer fra gamle NiCD tiden, og av en eller annen grunn har dette blitt stuck i opplæringen til de som selger mobiltelefoner og den slags. NiMh tiden gjorde dette problemet mer eller mindre borte. Etter at Li-ion ble mer og mer vanlig på slutten av 90 tallet, var det likevel håpløst å få mobiltelefonselgere til å innse at de tok feil.

 

Godt at dere også nevner dette nå. Jeg har klattladet siden første MiniDisk opptaker var i hus, og det er 16 år siden (Sony MZ-R2). Denne ble levert med Li-ion batteri.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...