Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en tråd på vgs forum ble det bekreftet at Sky, BBC, CNN og en russisk kanal sendte det hele usensurert, En kombinasjon av disse tvkanalene og dansk radio gav visst svært god dekning. Dersom dette stemmer vil vel opptaket ligge ute på nettet vil jeg tro? Kanskje det kommer noe i løpet av dagen?

Lenke til kommentar

Første gang jeg gråt siden ukene etter 22/7, fikk plutselig innover meg alt jeg hadde fortrengt med dette plutselige fokuset. Blir noen tøffe uker antagelig for oss alle.

 

Er det ingen som vil vise fra rettsaken i morgen?

Det bringer meg også til neste spm. hvorfor vil ikke TV2 vise rettsaken når ABB skal holde sin tale?

Det er kringskastingsforbud av hans tale, tror til og med pressen anket denne avgjørelsen, men anken ble forkastet.

 

Avgjørelsen om å sensurere detaljene i aktoratets tiltale og propagandavideoen var en redaksjonell avgjørelse NRK tok selv, mye mulig andre medier har latt være å sensurere akkuratt dette (med mindre de ble overkjørt av NRKs monopol på lyd- og videooverføring).

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Forstår vitterlig hvorfor det skal være forbud på hans tale, men nå er det jo slik Norge fungerer.

 

De som er interessert i tankene hans kan bare sette seg ned med manifestet. Klarer man ikke å se på talen hans holder man seg unna, det er jo det man må gjøre nå uansett.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Hva som er lov/ikke lov å kringkaste (sånn ca. hva som har kommet fram til nå):

- Det var lov å kringkastet bilder og detaljer om skadene enkeltpersoner fikk, men de fleste norske medier bestemte på redaksjonelt nivå å ikke gjøre dette.

- Det var lov å kringkaste videoen ABB laget, men de fleste norske medier bestemte på redaksjonelt nivå å ikke gjøre dette.

- Overvåkningsfilmen fra Regjeringskvartalet er ikke lov å kringkaste.

- Lydopptaket mellom Renate Tårnes og 112 er ikke lov å kringkaste.

 

- Forklaringen til ABB er ikke lov å kringkaste.

 

Dette er sånn jeg har forstått det av å ha hatt på nyheter i ca. hele dag og fulgt med på første dag av rettsaken. Jeg tror NRK står for selve produksjonen, så de sørger for den sensuren som er påbudt - det som i Norge er avgjort på redaksjonelt nivå er derfor opp til de utenlandske mediene selv om de vil sende. Sky News har forklart sitt valg om å sende detaljene om ofrene og ABBs film med at deres publikum har en større avstand til saken og at de følger et prinsipp om at alt retten sier kan kringkastes, bør kringkastes.

Lenke til kommentar

Så det er helt OK for oss å lese sitatene VG legger ut av talen, men å faktisk høre talen er ikke lov?

Jeg blir litt frustrert. Ble ikke personlig berørt, så ønsker derfor å følge rettsaken, og ikke få diverse klipp av journalister som sier hva som har skjedd, da kan jeg like gjerne droppe å se på..

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir veldig feil at media ikke kan vise talen hans, ja jeg skjønner det kan være hardt for de pårørende, samt at man ikke kan vite hva slags ekstreme ting han kunne funnet på å si, men for de som deler mye av hans syn på ting så går det jo troll i de ordene han sier. De høyreekstreme blir hindret ytringsfrihet, samt at de blir latterliggjort og sensurert.

Jeg tror det virker mot sin hensikt å ikke vise det ABB sier.

 

Det er faktisk meget viktig at høyreekstreme får lov til å ha sine meninger, og ytre dem uten å bli latterligjort. Har lest maaange av de samme meningene her på forumet, og heldigvis blir det ofte debattert på en god måte, uten at de kun blir gjort til latter av.

 

Mer åpenhet, mer demokrati, er faktisk det vi trenger for å vise folk at de tankene ABB står for er så på jordet som det kan få blitt.

Endret av McHalvorsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...