Gå til innhold

Minitips: Sett ruteren på rett sted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ah. Dette kom godt med. Sliter med at vi ikke får nett i stuen. nettlinjen er plasert i enden av leiligheten. og så fort man beveger seg ut av rommet blir det drastisk mye dårligere signal. Veldig irriterende. Får prøve å flytte signalet til stuen, men da blir det vel dårlig signal på mitt rom.. :/

Lenke til kommentar

Om man opplever sterkt signal, men veldig treg overføring så prøv en annen kanal. Altså sett ruteren opp på feks kanal 2 eller noe annet enn det den står på. Alle rutere i nabolaget skal teoretisk finne den beste kanalen for god hastighet, men ender ofte opp på en kanal der båndbredden er mettet. Bor man i blokk i Oslo og kjører på 802.11g så er man veldig utsatt. Velge andre frekvenser/kanaler kan ofte løse problemet.

Ikke lenge siden jeg opplevde dette hos en kunde på Majorstuen. Hun hadde sterkt signal men høy ping.

Lenke til kommentar

Har man Android er det lett å legge inn Wifi Analyzer.

Der ser man signalstyrke og kanalbruk.

Etter man har satt aksesspunktet til en kanal med minst mulig forstyrrelser kan man gå rundt i boligen og sjekke signalforholdene.

 

Har man veldig gode signaler kan man med fordel skru ned signaleffekten på aksesspunktet, da slipper man å forstyrre naboene. I tillegg utsetter man seg selv for mindre stråling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett en cat5 i routerens switchport, trekk kabel til ønsket sted så smekk på et AP. Så kan man bruke den apsonen alene eller flette den med routerens wifi om begge parter støtter det. Jeg har hatt hell med å bruke netgear wifi extender som man bare setter i en stikkontakt ett sted innen for wifi fra routeren så fikk jeg dobbel rekkevidde uten å trekke noen cat5.

Lenke til kommentar

Litt av problemet med at man ikke lett kan flytte på routeren er jo at den også skal distrubuere kablet nettverk. Hjemme så er den koblet til en datamaskin og en telefon. Så ved å flytte den i så må man strekke 2 kabler "tilbake" eller flytte telefonen og PCen også, og det er ikke alltid hensiktmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet med at man ikke lett kan flytte på routeren er jo at den også skal distrubuere kablet nettverk. Hjemme så er den koblet til en datamaskin og en telefon. Så ved å flytte den i så må man strekke 2 kabler "tilbake" eller flytte telefonen og PCen også, og det er ikke alltid hensiktmessig.

 

Gjør som War foreslår og strekk en kabel dit du kan gi best dekning og sett opp et WLAN AP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
For trådløse nettverk må det gjerne litt kløkt til for å få radiobølgene til å nå ut til alle kåkens kriker og kroker. Hvis du da ikke bor i et bøttekott eller en leilighet til under to millioner i Oslo, blir plasseringen av ruteren viktig.

En router gjør ikke annet enn å være et bindeledd mellom ulike nett (f.eks. LAN og Internett) så plasseringen av denne er rimelig uinteressant.

 

Derimot er det viktig å plassere det trådløse aksesspunktet riktig for å oppnå best mulig dekning.

 

Det at disse enhetene ofte befinner seg i samme fysiske boks på ISP leverte hjemmenettverk bør ikke være grunn nok til å benytte feil enhetsnavn i artikkelen. En typisk hjemme-boks består av en router (med redusert brannvegg funksjonalitet), et Access Point og en switch.

 

Jeg noterer også at artikkelen benytter ordet "ruter" (som i glassruter eller reiseruter) som erstattning for det engelske "router". Er "ruter" det offisielle norske navnet på en router ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg hevet ruteren min ~5 cm og det var nok til å nesten doble ytelsen på trådløsnettet!

"Ruteren" min står nok ugunstig plassert, men jeg har WLAN aksesspunktet hengene i taket. Det gir dekning helt til garasjen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

ah. Dette kom godt med. Sliter med at vi ikke får nett i stuen. nettlinjen er plasert i enden av leiligheten. og så fort man beveger seg ut av rommet blir det drastisk mye dårligere signal. Veldig irriterende. Får prøve å flytte signalet til stuen, men da blir det vel dårlig signal på mitt rom.. :/

Da er løsningen en repeater, dvs. et ekstra aksesspunkt som kommuniserer med det trådløse aksesspunktet du allerede har (dersom dette har støtte for denslags).

Lenke til kommentar

Hehe, ja, det er litt forskjell mellom en router og et trådløst aksesspunkt. Dersom det er mulig, kan også bytte av antenne til en med andre karakteristikker være løsningen. Man trenger f.eks. ikke en rundstråleantenne om man har det trådløse aksesspunktet i hjørnet av boligen. Da er en ptach eller sektorantenne et bedre valg. Å passe på at man har riktig polarisering (horisontal/vertikal) mellom aksesspunkt og klient er også meget viktig.

Lenke til kommentar

Hehe, ja, det er litt forskjell mellom en router og et trådløst aksesspunkt.

 

Brukte termen 'ruter' kontra å blande inn WLAN / AP da det er mange som leser & skriver på forumet som ikke kan eller er interessert i teknikken ut over å få det til å virke. + Tipper at de aller fleste har en kombinert ruter og aksesspunkt. Selv produsenter som Linksys, ASU og andre bruker termen på en folkelig måte, f. eks. "Maximum Performance Dual-Band N Router", "Dual-Band Wireless-N900 Gigabit Router"

 

Uansett enig i det som det skrives om bruk av bedre antenne og repeater, ut over først å finne optimal plassering på alt av utstyr som kommuniserer via radiosignaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...