Gå til innhold

Du behøver aldri mer glemme et passord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det berre eg som er skeptisk til slike løysninger?

 

Er det verkeleg tryggare å ha alle brukernavn og passord på same plassen?

Kva om app produsenten har uærlige hensikter?

 

Ei anna åpenbar svakheit er at når du slår inn ditt 'masterpassword' på mobilen så er det forholdsvis lett for andre å sjå kva bokstavar du trykker på.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt lastpass i straks 2 år nå, grunnen til at jeg torde å stole på lastpass var at jeg leste flere analyser av løsningen deres. Alle data krypteres lokalt hos brukeren med nøkler lastpass ikke har tilgang til, de har altså ingen mulighet til å stjele dataene dine dersom de ikke gjetter passordet. Jeg har i tillegg skrudd på såkalt totrinnsverifisering med lastpass (vha Google authenticator), det virker på samme måte som en bank-kodebrikke.

 

Jeg er kjempefornøyd, men folk må selvsagt selv ta en avveining på hvilke løsninger de vil ta i bruk.

Lenke til kommentar

Er det berre eg som er skeptisk til slike løysninger?

 

Er det verkeleg tryggare å ha alle brukernavn og passord på same plassen?

Kva om app produsenten har uærlige hensikter?

 

Ei anna åpenbar svakheit er at når du slår inn ditt 'masterpassword' på mobilen så er det forholdsvis lett for andre å sjå kva bokstavar du trykker på.

 

KeePass er ypperlig der, er du virkelig mistenksom så kan du laste ned kildekoden og finkjemme den for spion programvare og lignende og kompilere din egen versjon.KeePass støtter også flere lag med sikkerhet, er du skikkelig paranoid kan du knytte den til Windows installasjonen din, kort og greit skal de lese databasen over passordene dine, så må de stjele og ta med seg datamaskinen din.Litt mindre krav så kan du ha sykt langt passord (256-512 tegn er ikke noe problem) og i tillegg en key fil hvis ønskelig så selv om de snapper opp selve databasen så er de fortsatt like langt da de må ha nøkkelfilen også.Kort og greit, om du ikke stoler på LastPass så er KeePass en ypperlig løsning siden det er OpenSource.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du behøver aldri mer glemme et passord

 

Ta deg en kopp med kaffe, våkne litt og se på den overskriften en gang til Lekanger.

 

Jeg kan hinte med at jeg aldri har hatt et behov for å glemme passord, og at bokstaven 'å' brukes som et infinitivsmerke.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så lysten på å lagre passordene i nettskyen, uansett hvor praktisk det måtte være. Jeg holder meg heller til KeePass. Minuset er at jeg selv må kopiere filen med passordene mellom de forskjellige PC'ene og mobiltelefonene.

 

Ellers er det liten forskjell mellom Lastpass og Keepass. Begge programmene har god kryptering. Det svakeste leddet er nok brukerens master-passord.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så lysten på å lagre passordene i nettskyen, uansett hvor praktisk det måtte være. Jeg holder meg heller til KeePass. Minuset er at jeg selv må kopiere filen med passordene mellom de forskjellige PC'ene og mobiltelefonene.

 

 

Det trenger du ikke. KeePass støtter lagring av databasen i skytjenester eller på egen server, samt synkronisering. I noen tilfeller klarer du deg uten annet enn standard versjon 2.x, men ønsker du bedre sikkerhet finnes det plugins for synkronisering over scp, sftp med videre. Personlig bruker jeg synkronisering over scp - og har grunnfilen liggende på egen server.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...