Gå til innhold

– Det har blitt hipt å kjøpe indiespill (PC, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Indie forblir indie så lenge studioen ikke blir kjøpt av store utgivere. Det har vært en del "store" inde studioer som for eksempel Westwood før de ble kjøpt opp av EA, eller Bohemia Interactive som er utviklere av ArmA serien.

 

Men det er Notch, ta det han sier med en klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenden er der, det er jeg enig i.

Og jeg har en mistanke om at grunnen til at det er hipt å betale for indie spill er 1) iPhone/Android, som viste oss at kvalitetsspill ikke må koste 500 kr, og 2) Ingen DRM, og 3) utviklerne er åpne, "publikumsvennlige" og joviale. Når du kjøper et indiespill kjøper du det av en person som har jobbet hardt for å få det til, og du får en følelse av at du belønner ham. Når du kjøper et spill av EA får du en følelse av at de flår deg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Notch har rett. Mojang kan ikke lenger kalles et indiestudio når Minecraft er så populært som det er. Utvikler/utgiver forholdet trenger ikke å bety noe som helst, og dessuten er vel Mojang sin egen utgiver.

Det er faktisk nøyaktig motsatt.

 

En indie-spillutvikler er en utvikler som er uavhengig (independent) av andre utgivere. Mojang var inntil nylig en et indiestudio, men er nå i tillegg blitt utgiver for Cobalt. Popularitet har ingen ting med saken å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Notch har rett. Mojang kan ikke lenger kalles et indiestudio når Minecraft er så populært som det er. Utvikler/utgiver forholdet trenger ikke å bety noe som helst, og dessuten er vel Mojang sin egen utgiver.

Det er faktisk nøyaktig motsatt.

 

En indie-spillutvikler er en utvikler som er uavhengig (independent) av andre utgivere. Mojang var inntil nylig en et indiestudio, men er nå i tillegg blitt utgiver for Cobalt. Popularitet har ingen ting med saken å gjøre.

exactly.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan får man tid til å spille dem? Bare å holde seg oppdatert på de største titlene er tidkrevende; jeg kjøper dem, men jeg rekker ikke spille halvparten. Så kommer indiespill oppå toppen. Man må være arbeidsledig for å holde følge.

 

Mange føler jo at de får desto større utbytte av å prioritere indiespill foran de største utgivelsene :)

Lenke til kommentar

Det er faktisk nøyaktig motsatt.

Heh. Nå tar du litt hardt i.

 

En indie-spillutvikler er en utvikler som er uavhengig (independent) av andre utgivere. Mojang var inntil nylig en et indiestudio, men er nå i tillegg blitt utgiver for Cobalt. Popularitet har ingen ting med saken å gjøre.

Det finnes strengt tatt ingen konkret definisjon på hva et indiestudio er for noe. Mener du at for eksempel Valve eller Epic er indie-studioer? Begge to er uavhengige utviklere.

 

Personlig mener jeg at begrepet indie-utvikler passer best om "garasje-utviklere" som prøver å slå gjennom i spillbransjen. Mojang har blitt mainstream og en millionbedrift, og passer etter min mening ikke inn i den beskrivelsen.

 

Popularitet betyr ikke alt, men det betyr mye. Uten de høye salgstallene hadde de ikke vært i stand til å ta steget videre og bli en utgiver for andre spill.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Valve og Epic er både utviklere å utgivere. Hva er det du ikke helt skjønner?

I den første posten min i denne tråden nevnte jeg at utvikler/utgiver forholdet ikke trenger å bety noe som helst i denne diskusjonen, og det var det som var poenget mitt.

 

Valve og Epic er uavhengige, og de gir ut sine egne spill. Det samme gjør Mojang.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Valve og Epic er både utviklere å utgivere. Hva er det du ikke helt skjønner?

I den første posten min i denne tråden nevnte jeg at utvikler/utgiver forholdet ikke trenger å bety noe som helst i denne diskusjonen, og det var det som var poenget mitt.

 

Valve og Epic er uavhengige, og de gir ut sine egne spill. Det samme gjør Mojang.

Nei, nei. Valve og Epic er to forskjellige ting:

Valve er både utvikler og utgiver. Ergo ikke indiestudio.

Epic er en spilleutvikler som utvikler spill, som gis ut av Microsoft Game Studios.

 

Du kan jo også legge til kravet om at det må være et lite studio, uten masse byråkrati og red tape.

Lenke til kommentar

Nei, nei. Valve og Epic er to forskjellige ting:

Valve er både utvikler og utgiver. Ergo ikke indiestudio.

Epic er en spilleutvikler som utvikler spill, som gis ut av Microsoft Game Studios.

Jeg visste ikke at Microsoft ga ut Infinity Blade. Microsoft er kun utgiver for Gears of War serien og Shadow Complex. Fortnite har foreløpig ingen utgiver, men det hadde ikke overrasket meg om Epic var utgiver for PC-versjonen.

 

Du har imidlertid rett i at det er forskjell mellom Valve og Epic siden utgivere som Midway, EA og Microsoft har tatt seg av brorparten av Epics lanseringer. Valve har på sin side gitt ut sine egne PC-spill, men latt andre utgivere gi ut konsollutgavene.

 

Valve er både utvikler og utgiver. Ergo ikke indiestudio.

Her antar jeg at jeg og du vil forbli uenige. Det finnes mange forskjellige måter å gi ut spill på. Noe som Mojang beviste da de på egen hånd ga ut Minecraft. At et studio gir ut sine egne spill betyr nødvendigvis ikke at de ikke er indie.

Lenke til kommentar

 Tekstbokdefinisjonen av indie er èn ting, men jeg sitter med følelsen at en indie-studio har blitt et synonym for en utvikler med et lite budsjett, uavhengig av om de har en utgiver i ryggen eller ikke. Og som diskusjonen i denne tråden viser, så kommer teksbokdefinisjonen til kort når det gjelder å beskrive noe som helst. Med litt kreativitet kan man definere Valve til å være indie, sammen med den myriaden av enkeltmannsforetak vi vanligvis forbinder med indie-utviklere. 

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Phø jeg vil ha et spill laget av et stort team istedet for 2D spill fra 2 stykker som er i garasjen,

 

Indie spill bruker og vere mini spill som er kort og etter 2 timer er du lei,

 

Om det er indie eller ikke, visst jeg skal kjøpe et bra

(Rolle, Adventure,strategi spill, også videre) så må det vere laget av et stort team ikke 2 - 5 stykker,

 

Skal jeg spille korte spill går jeg til 1001 spill. Newgrounds Etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...