Gå til innhold

Jonathan Ive har blitt adlet i England


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tittuleringer er litt latterlige, men mannen fortjener sikkert hederen siden mange liker disse iDings'ene. De er jo blitt en slags moteikon, stadig flere husmødre går for det designet.

 

Kanskje dronningen har en iPhone ?

Lenke til kommentar

Slike titler er nok mest tøys & moro og ren reklame for kongehuset i disse dager. Fikk ikke tom. David Beckham(!) også en slik tittel for en stund siden?

Likefullt er det prisverdig at de delte den ut til en av dem som faktisk er med på å lage tingene til Apple, og ikke bare til sjefen for selskapet.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at når noen innen Apple utmerker seg så blir de hatet? Poenget med denne ridderordenen i Storbritannia er å utnevne personer som har utmerket seg innen et felt.

Hvordan kan noen av dere påstå at Apple sine produkter ikke fortjener utmerkelse for design? Og selv om dere mener noe annet så er det jo slik at de fleste synes disse produktene ser fortreffelig bra ut!

 

Slike titler er nok mest tøys & moro og ren reklame for kongehuset i disse dager. Fikk ikke tom. David Beckham(!) også en slik tittel for en stund siden?Likefullt er det prisverdig at de delte den ut til en av dem som faktisk er med på å lage tingene til Apple, og ikke bare til sjefen for selskapet.

 

David Beckham har ingen tittel nei..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fleste av dem er for at de har hjulpet en god sak, etc. Hadde sagt at det var like teit om det hadde handlet om noe annet innen et slik området. Design av telefoner og andre elektroniske duppedingser burde ikke utmerkes med tittelen "sir". Blir bare reint idiotisk tull som fremvirker hvor idiotisk lite som må til for slike ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at når noen innen Apple utmerker seg så blir de hatet? Poenget med denne ridderordenen i Storbritannia er å utnevne personer som har utmerket seg innen et felt.

Det er jo litt tøft spesielt på dette forumet å "hate" Apple.

 

Det er også slik i Norge at noen som utmerker seg innen et felt kan bli slått til ridder. Jahn Teigen er et eksempel på dette. Han ble i 2010 utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si jeg er dritt lei av apple fanboysa fra forumet her som alltid drar "dere hater alt med apple uansett" kortet. Det er oppbrukt og denne saken handler ikke om det i det hele tatt. Denne saken handler om at en person som har laget designet på noen telefoner og annet tull. Det blir bare helt tragisk at en person skal få en tittel som "sir" på grunn av dette. Vi har egne kulturpriser, osv for akkurat dette. Design, kunst, klesstil, osv er subjektive meninger. Han har ikke gjort noe revolusjonerende, noe bra for samfunnet eller donert noe utenom det vanlige til veldedighet. Altså det han har gjort blir bare idiotisk å få en slik tittel for. Dette hadde gjort meg like irritert om det hadde handlet om en designer innenfor HTC eller Samsung. Så slutt nå for faen med dette selvsympati trekket som omhandler at alle som sier noe negativt om noen innefor apple er Android fanboys og snakker bare tull.

 

Skal ikke gå inn på hva jeg mener om slike titler og kongelige utmerkelser. Har ikke noe mer respekt for julenissen om han hadde blitt utropt sjefsridder av salamiriket. Slapt at slike ting blir utdelt i hytt og pine.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er generelt imot adling. Men er det noen som virkelig fortjener honnør for sitt bidrag til industridesignen, så er det Jonathan Ive. Mannen er bare i førtiårene, og må sies å være en av sin generasjons største designere. Fortsetter han med dette i flere tiår til, vil han (slik jeg ser det) - tilslutt kunne plasseres helt der oppe blant de aller største. (Vi snakker: Gehry, Rams, Eames, Aalto, Jacobsen, osv).

 

Edit: Legger ved et lite klipp fra filmen Objectified (2009). Det starter med noen ord fra Dieter Rams, før en får et sjeldent intervju med Ive.

 

http://www.youtube.com/watch?v=t0fe800C2CU

Endret av blured
  • Liker 4
Lenke til kommentar

[..]

Her jeg tillater jeg meg å si at du tar feil. Design kan være revolusjon såvel som evolusjon. Ive har brakt banebrytende designelementer og gjort det tilgjengelig for og meg. Det er ikke hverdags. For meg spiller det ingen rolle hvordan vedkommende tituleres, men for meg spiller god design en stor rolle- og er ofte en avgjørende faktor for kjøp av et nytt produkt.

 

*deg og meg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVA er annerledes og bedre med designet på en iPhone kontra en anen telefon? Sist jeg sjekket hadde flere problemer med designet på iPhone. Hva er bedre med designet på iMac kontra andre pcer i samme stil? Hva er forskjellen på macbook i forhold til andre windows pcer? Det er ikke en dritt forskjell annet en hvordan den ser ut utenpå. Mac har til tider varmeproblemer og andre enkle design"flaws" som andre pcer har. Det eneste som er veldig forskjellig i design totalt sett er utseende. Utseende er SUBJEKTIVT og langt i fra OBJEKTIVT. Om du føler det er enklere og mer praktisk kan en anen person føle det motsatte. Fatter ikke at folk ikke skjønner dette. Vi er ikke like.

 

Jeg kjøper ikke mac og apple produkter fordi de ikke passer meg. Jeg ser ikke hva som er så spesielt med designet eller noe annet rundt deres enheter. For meg er det MYE mer praktisk med en windows pc som faktisk drar alle spill og programmer jeg vil bruke uten noe annet dulling og dalling. Om det ikke bryr deg eller du ikke trenger det jeg trenger er din subjektive mening. Likeså er det jeg sier også min subjektive mening. Vi er to forskjellige personer med to forskjellige syn på hva som er bra design og hva vi personlig trenger.

 

Utenpå er de forskjellige og på innsiden er oppbygningen forskjellig. Det er ingen finurligheter og måter oppbygningen foregår på i en apple pc som gjør at den fungerer bedre. Den eneste grunnen til at de kan oppfattes bedre er fordi operativsystemet er grunnlagt rundt akkuratt den hardwaren som sitter i Apple sine pcer. Dette har ingenting med hvordan den er oppbygd eller hvordan den ser ut.

 

BOTTOM LINE, design er subjektivt. Det er ikke gjort noe mer revolusjonerende rundt Apple sine produkter som noen andre sine. Det at det blir utdelt en tittel for dette topper bare kaka for min del.

 

Bare for å dytte alle "jammen du hater jo alt med apple" eller "Dere skal alltid si noe negativt om en apple sak" unna. Jeg har ikke sagt noe mer negativt om apple annet en min subjektive mening og min objektive mening om hva design er. Dette handler ikke om at jeg putter mitt ytterste hat over apple og må tråkke på de, men jeg blir bare irritert over at folk dømmer ting objektivt når det er subjektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...