Gå til innhold

- Nå skal alle få Thunderbolt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det her høres litt "dyrt" ut, tipper vi kommer blilligere fra det med USB 3.0

 

Et annet aspekt er at USB er bakoverkompatibelt med USB 1 og 2.0, thunderbolt kommer med en helt ny plugg og nye kabler. Sånt liker vi ikke da det er utrolig upraktisk.

 

Teknologisk er thunderbolt overlegen, men USB 3.0 vil uansett kunne dekke det meste av behovet framover. La Thunderbolt være det som det allerede er i dag, et sært interface for de eple-religiøse :thumbup:

 

11.jpg

Endret av ArcticOC
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vil det etterhvert dukke opp nettverksutstyr med TB koblinger? Hvis det kan holde 10Gb/s over lengre strekk kan jo dette bytte ut ethernet kablene i huset her. -OEH
Ca 3 meter er maks lengde for å garantere de hastighetene med Thunderbolt.

Langt nok det for link mellom servere og switch, og til stacking av switcher f.eks...
Lenke til kommentar
Vil det etterhvert dukke opp nettverksutstyr med TB koblinger? Hvis det kan holde 10Gb/s over lengre strekk kan jo dette bytte ut ethernet kablene i huset her. -OEH
Ca 3 meter er maks lengde for å garantere de hastighetene med Thunderbolt.
Langt nok det for link mellom servere og switch, og til stacking av switcher f.eks...

 

Den typen servere som blir påkostet nettverksutstyr i denne prisklassen, er ikke små nok til at det lar seg gjøre med spenn på bare tre meter.

Lenke til kommentar

Hjelper lite innføre det i hu og hast når det krever en massiv oppgradering av utstyret.

 

Det hjelper heller ikke å tvinge det gjennom hvis det koster for mye ( inkludert oppgraderinger )

 

Det blir nok neppe tvunget igjennom - men vil sakte bli implementert etterhvert som utstyr byttes ut.

 

De innføres heller ikke i hui og hast, men i den farten som produsentene ser mest hensiktsmessig. Trolig kommer dette i første omgang på bærbare, ultrabooks er nærliggende, men ser ikke det som usannsynlig at det kommer på dyrere hovedkort også.

 

Det vil uansett komme som et tillegg til dagens teknologi i lang tid framover - om ikke evig.

 

 

Synes thunderbolt er en flott idé med høy hastighet og mulighet for bilde over samme port, men desværre ser jeg ikke for meg at den kan ta knekken på usb og hdmi.

 

Nå har Apple fremdeles USB-porter på sine maskiner. Tydelig tegn på at disse vil leve videre. HDMI håper jeg den tar knekken på, DisplayPort og Thunderbolt er etter min mening overlegen HDMI som teknologi. For opplysningens skyld - Thunderbolt er en viderutvikling av DisplayPort hvor DisplayPort og PCI Express kobles sammen (kilde Wikipedia). Apple bruker Mini DisplayPort kontakter, og meningen er at Thundebolt skal bruke DisplayPort kontakter og brikkesettet er slik at man skal kunne koble en skjerm med DisplayPort i denne kontakten om ønskelig.

 

Personlig ser jeg nesten bare fordeler med teknologien. Ikke minst potensialet for å rydde opp i kabelsalaten man vanligvis har.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da med skjermer ( tv og pc monitor) hvil de kutte ut HDMI eller vil det da leve side om side med thunderbolt

eller må man leve med en kabelsalat med overganger i en overgangsfase ?

TV-en jeg kjøpte meg i fjor høst kom med SCART-overgang. Du trenger heller ikke gå mange år tilbake før ytterst få TV-er ble levert med HDMI-innganger, og ofte kun én.

 

Så nei, de vil nok ikke droppe HDMI på en god stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...