Gå til innhold

VIKTIG: Mobilforumet skal ryddes, og et bedre miljø skal skapes


cyclo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
«det du sier er riv ruskende galt», «du skriver jo bare søppel», «det du serverer her er jo bare idioti», «du vet tydeligvis ikke hva du prater om» ting det reageres mot.

Her synes jeg du kunne strekket strikken lengre.

«Du er dum som et ra**høl»

«Det du skriver lager ikke mening din dri**fi'*e ho*eunge»

«Er du lobotomert eller, din apefi**e»

«Dette blir rett og slett for dumt din banale c*nt»

 

Flotte regler forresten.

Lenke til kommentar

Her synes jeg du kunne strekket strikken lengre.

«Du er dum som et ra**høl»

«Det du skriver lager ikke mening din dri**fi'*e ho*eunge»

«Er du lobotomert eller, din apefi**e»

«Dette blir rett og slett for dumt din banale c*nt»

Altså. De eksemplene du kommer med der er jo personangrep av groveste sort, og helt klart retningslinjebrudd og straffes nok rimelig kraftig også. Eksemplene mine skulle illustrere omtrent hvor grensen går.

Flotte regler forresten.

Ja, jeg håper virkelig at vi skal få ryddet opp i en del av ukulturen som har rådet på mobilforumet til tider. :)

Lenke til kommentar

Jeg tar for meg sitering når jeg ser feil, og husker det i farten, men jeg får jo langt fra med meg alt. Derfor er vi naturligvis svært taknemlig for brukere som bruker «rapporter»-knappen når de kommer over misbruk av sitat-funksjonen.

 

Videre så ser jeg gjerne for meg kampanjer både mot dårlige emnetitler (dette har vi hatt før uten at det hjalp noe særlig), feilpostinger og misbruk av sitatfunksjoner. Alle disse tre tingene er det mye av på mobilforumet, og burde vært ryddet opp i.

 

Derimot så tror jeg det blir en alt for stor jobb å fokusere på alt på en gang (dog driver jeg støtt og statig og tar meg av emnetitler og feilpostinger når jeg ikke orker å moderere annet). Men at vi kan fokusere på dette etter at vi har fått ryddet opp og skapt et mer trivelig miljø, synes jeg absolutt er en bra idé.

 

Men som sagt. Om man irriterer seg over ting, uansett om det gjelder emnetitler, sitater, feilposter, krangling, off-topic eller personangrep, så bruk «rapporter»-knappen slik at vi blir klar over problemet. Eller send gjerne en PM til meg dersom man heller vil det.

Lenke til kommentar

Fokens. Nå syns jeg jammen det er på tide med litt skryt. Jeg har vært borte fra forumet noen dager, og har nå gått gjennom det meste som er kommet inn i løpet av den tiden. En eneste post ble slettet. Bortsett fra det så var det bare de sedvanlige dårlige emnetitlene, feilpostene og sitat-feilene som måtte tas tak i.

 

Dette er kjempegreier folkens. Fortsett slik!

 

:thumbup:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg støtter alle slike oppryddingstiltak helt og fullt, men jeg synes nå likvel at dette forumet er blant de mest seriøse på nettet, muligens takket være registreringsplikten. Det er et annet forum i samme kategori der diskusjonene har en tendes til å skli ut etter et par poster, takket være muligheten til å poste uten registrering.

 

Et stykke konstruktiv kritikk til slutt: kandere ta en opprydding i bloggene. Der er det mange poster som faktisk mangler innhold (!). Dem kunne dere med fordel fjerne.

Lenke til kommentar

Jeg tar for meg sitering når jeg ser feil, og husker det i farten, men jeg får jo langt fra med meg alt. Derfor er vi naturligvis svært taknemlig for brukere som bruker «rapporter»-knappen når de kommer over misbruk av sitat-funksjonen.x

Jeg tror de fleste som «misbruker» sitat-funksjonen egentlig ikke tenker over hva de gjør. :)

 

Det beste hadde utvilsomt vært å få lagt inn en sperre (dette er teknisk mulig) som kun siterer ett innlegg ved bruk av Svar-knappen, ikke samtlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott tiltak selv om jeg er kanskje en av de som kranglet litt for mye. Men det er noe vi alle ønsker oss så er det ett seriøst forum der vi kan diskutere mobiler og teknologi knyttet til det uten for mye krangling. Der argumentene er velformulerte og nøye gjennomtenkte.

 

Problemet med mye krangling blir ofte til at seriøse folk forsvinner og man sitter igjen med mye svada. Så jeg skal bli flinkere med å rapportere og holde meg i tøylene når folk begynner å krangle.

 

Uansett skal cyclo ha en stor takk for å se til at mobilforumet holder ett så høyt nivå som det gjør. Og husk at vi setter stor pris på arbeidet du gjør!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt tiltak overall! Men, det var en ting jeg bet meg litt merke i..

 

«du vet tydeligvis ikke hva du prater om»

 

I noen tilfeller, f.eks om en bruker påstår at iPhone introduserte MMS, eller at Android brakte fargeskjermer til mobiler.. Altså, når en er så langt ut på viddene at man kan se Alaska med det blåtte øyet.. Så må det vel være lov å påpeke det? :)

 

Og WRT sitering... Er det for serverens skyld eller lesbarhetens skyld man ikke vil ha multisitering? Hvis det er lesbarhet så kunne man lagd noe a la subquotes ligges i spoiler tags, slik at de som vil lese det kan uten å måtte bla seg tilbake flere sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal vel i utgangspunktet kun sitere akkurat det man kommentere og unngå så langt det er mulig å sitere innlegget rett ovenfor. En god siteringspraksis er noe jeg etterlyser sterkt i dette forumet og de samme regler har vært gjeldende så lenge jeg kan huske tilbake til BBS og NNTP tidlige dager for elektroniske fora. Ellers er det i basis fra de samme regler som har vært gjeldende i papirform.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste som «misbruker» sitat-funksjonen egentlig ikke tenker over hva de gjør. :)

 

Det beste hadde utvilsomt vært å få lagt inn en sperre (dette er teknisk mulig) som kun siterer ett innlegg ved bruk av Svar-knappen, ikke samtlige.

Helt klart. Jeg tar meg ofte i å «misbruke» sitatfunksjonen selv. Så egentlig er «misbruk» helt feil ord. Burde kalle det «feil bruk av sitatfunksjonen» tenker jeg. «Misbruk» blir det vell først når man bevist bryter reglene, fordi man er uenig i dem. Og heldigvis er det bare unntaksvis at slikt skjer på forumet.

Lenke til kommentar

Flott tiltak selv om jeg er kanskje en av de som kranglet litt for mye. Men det er noe vi alle ønsker oss så er det ett seriøst forum der vi kan diskutere mobiler og teknologi knyttet til det uten for mye krangling. Der argumentene er velformulerte og nøye gjennomtenkte.

 

Problemet med mye krangling blir ofte til at seriøse folk forsvinner og man sitter igjen med mye svada. Så jeg skal bli flinkere med å rapportere og holde meg i tøylene når folk begynner å krangle.

Du er langt fra alene om dette. Mye av tilbakemeldingene jeg har fått fra folk som er blitt moderert på mobilforumet siste par ukene er akkurat dette. Man har latt seg rive med, eller ganske enkelt føler at krangling er eneste måten man blir hørt på, men at man gjerne skulle ønske at det ikke var behov for slikt på forumet.

 

Det er en helt lovlig følelse. Det som teller nå er hva som gjøres i fremtiden, ikke hva man har gjort. Og er man med og drar frem et bedre miljø på mobilforumet, så burde ingen bry seg om hva man har gjort tidligere. :)

Uansett skal cyclo ha en stor takk for å se til at mobilforumet holder ett så høyt nivå som det gjør. Og husk at vi setter stor pris på arbeidet du gjør!

Takk :)

Lenke til kommentar

Det er jo tilfeller når mulitsitat kan være på sin plass. Det hender hvertfall jeg lar to sitater stå for at det skal bli lettere å følge tankerekken.

Men da kapper jeg som regel bort tekst som ikke er viktig. Problemet er jo disse "side opp og side ned" med sitater uten særlig relevans.

 

Uansett, takk til moderatorteamet. Jeg har sett forum som er et helvete i forhold til dette :-)

Lenke til kommentar

Godt tiltak overall! Men, det var en ting jeg bet meg litt merke i..

 

«du vet tydeligvis ikke hva du prater om»

 

I noen tilfeller, f.eks om en bruker påstår at iPhone introduserte MMS, eller at Android brakte fargeskjermer til mobiler.. Altså, når en er så langt ut på viddene at man kan se Alaska med det blåtte øyet.. Så må det vel være lov å påpeke det? :)

At noe er langt ut på viddene er ikke et frikort for personfokusering. Selvsagt har man lov å påpeke at noe er feil, men man skal gjøre det uten å angripe eller fokusere på person. Klarer man ikke det, så har man i utganspunktet et problem. Jeg tar et eksempel:

 

a: iPhone introduserte MMS

b: du vet tydeligvis ikke hva du prater om

Vil reageres på som brudd på retningslinjene. Er videre et veldig svakt argument, dårlig debatteknikk og feil retorikk

 

a: iPhone introduserte MMS

b: Dette er feil. MMS er en standard definert av OMA og eksisterte så tidlig som 2000, altså hele 7 år før iPhone.

Ingenting galt her. Sterkt argument, bra debatteknikk og god retorikk. For å gjøre det enda bedre kunne man tatt med kilde.

 

Har man behov for å angripe person i en debatt, så gjør man noe galt.

Og WRT sitering... Er det for serverens skyld eller lesbarhetens skyld man ikke vil ha multisitering? Hvis det er lesbarhet så kunne man lagd noe a la subquotes ligges i spoiler tags, slik at de som vil lese det kan uten å måtte bla seg tilbake flere sider.

Det er i hovedsak på grunn av lesbarhetens sin skyld. Å sette subsitater i «spoiler»-tags er en helt lovlig måte å løse problemet på, og det er fritt frem å gjøre det om du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal vel i utgangspunktet kun sitere akkurat det man kommentere og unngå så langt det er mulig å sitere innlegget rett ovenfor. En god siteringspraksis er noe jeg etterlyser sterkt i dette forumet og de samme regler har vært gjeldende så lenge jeg kan huske tilbake til BBS og NNTP tidlige dager for elektroniske fora. Ellers er det i basis fra de samme regler som har vært gjeldende i papirform.

Ja. I utgangspunktet er det jo ikke annet enn god folkeskikk og etikette dette handler om. Personlig merker jeg at blodtrykket stiger når jeg får store stygge multisitat på epost, når jeg selv faktisk tar meg tid til å fjerne alt annet enn siste svar og dele den opp og svare på enkeltdeler.

 

Uansett. Vi har, så lenge jeg kan huske, hatt regler for dette på forumet. De er ikke en del av retningslinjene, men en del av netiketten vår. Desverre er det sånn at dette ikke er noe moderatorer har hatt hovedfokus på (av naturlig årsaker, da det finnes nok av saker og ting å ta tak i rundt forbi på forumet). Veilederrollen ble jo introdusert dels nettopp for å forbedre situasjonen for slike mer «lette» oppgaver som dårlige emnetitler og feil bruk av sitat.

 

Når man oppdager feil bruk av sitat som man irriterer seg over, så er det bare å trykke på «rapporter»-knappen, så vil noen ta seg av saken etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...