Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fryktelig mange skrivefeil her med H60, og når dere i tillegg klarer å plassere H80 bak H70 fordi dere rangerer etter en lav termisk last der alle tredjepartskjølere av litt kvalitet klarer å levere mer enn god nok ytelse. Hvorfor?

 

Videre påstår dere at denne vil støye mindre ved lave viftehastigheter enn NH-D14, husker dere i det hele tatt på at NH-D14 kommer med medfølgende motstander til viftene for lavere støy? Med disse på vil D14 støye mindre og fortsatt kjøle bedre enn H80 på lav hastighet.

Lenke til kommentar

Vil bare si at dette er et veldig godt produkt, så det overrasker meg ikke at det har fått "Produktet Anbefales"!

Sitter selv ved jobb maskinen som bruker et Corsair 800D, med veldig god airflow. Bruker 7 120mm vifter inklusive de som sitter på Radiatoren i en push-pull config-ut av kabinettet, å jeg har aldri vært i nærheten av den varmeutviklingen som HW.no har målt, selv med div hardware info programmer eller i BIOS. Kjører en Phenom2 X6 2.8GHz på 3.4GHz via en knapp på

hovedkortet.

 

"For de av dere med Intel-prosessor, må hovedkortet ut av kabinettet. Du fester en bakplate som du i sin tur fester kjøleblokken i. Enkelt og greit, etter vår mening."

 

Feil, hvis dere var litt mer kritiske når dere handlet kabinett, så ville dere selvfølgelig ha valgt et kabinett med bakluke slik at dere slapp dette, som er/var et irritasjons moment!

 

Syntes også denne "serien" fra Corsair tar seg my bedre ut, enn de nåværende viftekjølings alternativene vi har. Man slipper liksom en stor kasse med kobber og aluminium som stirrer på deg når du åpner side døren på kabinettet og du slipper å være redd for at Ram brikkenes kjøleribber skal passe sammen med kjøleren osv.

Endret av Bit33
Lenke til kommentar

Kan testbenken deres på 120W sammenlignes med en Phenom II x4 på 125w?

 

 

Hvis så, så kjøleren denne vannkjølingen dårligere enn kjøleren jeg fikk med gratis på min Phenom.

Nei, en Phenom II X4 spiser for det første ikke så mange watt, og for det andre er dette en syntetisk test uten noen som helst mulighet til å sammenligne med en real-life prosessor. Det de burde gjort her på HW.no er å kjøre en overklokket i7-920 eller tilsvarende på 3.8-4.0 GHz, og sammenligne temperaturene her.

Slike syntetiske tester med begrenset last er helt meningsløse, da en kald prosessor spiser mindre effekt enn en varm prosessor og de fleste som kjøper slike kjølere overklokker, og da er det mer interessant hvor høy temperaturen er i overklokkede tilfeller.

 

Gler meg til Corsair kjem med eit lukka vasskjølingssett felles for prosessor, skjermkort, RAM og harddisker...

Det vil aldri skje. Hvorfor?

Skjermkort har en langt høyere TDP enn en prosessor, hvis du skal kjøle en prosessor og et skjermkort sammen må du opp i minst en 4cm tykk 360mm, og helst mer. Da får man problemer som:

Hvilke størrelser skal man sende settet i? 120mm rad + 240mm rad, 120mmx3 rad, 360mm rad, 360mm + 120mm, 480mm, 240mmx2?

Videre får du et problem med lengden på tuber som ikke er modulære på slike lukkede sett og ingen mulighet for å utvide. Et lukket vannkjølingssett for CPU og GPU er helt meningsløst.

 

Hvorfor skal du vannkjøle HDD og RAM? Ingen av disse har en spesielt stor varmeeffekt og klarer seg helt utmerket med litt luftflyt.

Lenke til kommentar

Kan testbenken deres på 120W sammenlignes med en Phenom II x4 på 125w?

 

 

Hvis så, så kjøleren denne vannkjølingen dårligere enn kjøleren jeg fikk med gratis på min Phenom.

 

Vil bare si at dette er et veldig godt produkt, så det overrasker meg ikke at det har fått "Produktet Anbefales"!

Sitter selv ved jobb maskinen som bruker et Corsair 800D, med veldig god airflow. Bruker 7 120mm vifter inklusive de som sitter på Radiatoren i en push-pull config-ut av kabinettet, å jeg har aldri vært i nærheten av den varmeutviklingen som HW.no har målt, selv med div hardware info programmer eller i BIOS. Kjører en Phenom2 X6 2.8GHz på 3.4GHz via en knapp på

hovedkortet.

 

Bare nevner for de som ikke er klar over det, en CPU bruker ikke max effekt hele tiden. Så varmeutviklingen på en for eks Phenom II x4 på 125w vil ikke være 125w effektiv hele tiden, den vil bruke mindre. For å simulere max TDP, så kjøre mersenne sin prime95 test funnet på http://mersenne.org/freesoft/

Denne testen er forsåvidt laget for å teste om CPU klarer å kjøre max load 100% 24/7. Personlig bruke jeg også denne til å se etter ustabilitet og feil på CPU, både stock og OC.

 

Hvis du kjører prime95 vil jeg være ganske overasket hvis stock-kjølere er bedre enn et Hydro-serie produkt fra Corsair.

Lenke til kommentar

Drar varmen inn i kabinettet?

 

""Som alltid anbefaler Corsair selv at du setter viften til å trekke luften inn i kabinettet igjennom radiatoren, altså den motsatte veien av det som ofte er normal luftstrøm i et kabinett. Dette har en positiv effekt for prosessoren, men som vi viste da vi testet H70 går det utover skjermkortet. Samtidig fjerner dette en av fordelene med vannkjøling – at du kan flytte varmen fra prosessoren helt ut av systemet ditt, uavhengig fra resten av maskinen."" :whistle::whistle::whistle:

Lenke til kommentar

"En stor knapp lar deg regulere hvor hissig H60 skal jobbe. Første trinn lar viften spinne på mellom 900 og 1300 RPM"

 

H80 er det vel?

 

Takk for rettelsen, det skal rettes med en gang (skal gå over og se om jeg finner noen andre også].

 

Mulighet for å legge til Noctua kjølere i de grafene (eller kanskje flere luftkjølere)? De sa meg igen ting når de ikke var en eneste Noctua der ;)

 

Hei,

 

Grafsystemet vårt er litt tuklete når vi skal sammenligne produkter på tvers av kategorier (luftkjølere og vannkjølere i dette tilfellet), men jeg skal sørge for å trikse til dette innen tirsdag (da kommer H100-testen) :)

 

[første del besvart over], og når dere i tillegg klarer å plassere H80 bak H70 fordi dere rangerer etter en lav termisk last der alle tredjepartskjølere av litt kvalitet klarer å levere mer enn god nok ytelse. Hvorfor?

 

Hvert produkt i grafene skal i dette tilfellet sorteres på gjennomsnittlig verdi, men vi kan overstyre dette ved å sortere på en enkelttest (som f.eks 120 W). Vi velger å la systemet bruke gjennomsnittet. Når jeg skriver testen ser jeg både på enkeltverdiene og det store bildet. Som et eksempel kan en kjøler være mindre god på 90 W, men knallgod på 120 W i forhold til konkurrentene. Slikt omtaler vi i teksten, men vi lar selve grafen sortere på gjennomsnitt.

 

 

Videre påstår dere at denne vil støye mindre ved lave viftehastigheter enn NH-D14, husker dere i det hele tatt på at NH-D14 kommer med medfølgende motstander til viftene for lavere støy? Med disse på vil D14 støye mindre og fortsatt kjøle bedre enn H80 på lav hastighet.

 

I teksten du siterer står det at vi kunkluderer med dette når viftene til begge kjølerne kjører på 1000 RPM, og som vi påstår (og har bekreftet med måledata) har H80 da et lavere støynivå enn D14. D14 yter riktig nok litt bedre, men den har et markant høyere støynivå: http://images.gfx.no...PM_-564x376.png

 

Kan testbenken deres på 120W sammenlignes med en Phenom II x4 på 125w?

 

Ikke direkte, nei. Brukerne nedover i denne tråden har trukket frem flere av grunnene :)

 

Slike syntetiske tester med begrenset last er helt meningsløse, da en kald prosessor spiser mindre effekt enn en varm prosessor og de fleste som kjøper slike kjølere overklokker, og da er det mer interessant hvor høy temperaturen er i overklokkede tilfeller.

 

Helt meningsløse er et alt for lite nyansert svar. Testene vi kjører gjør at resultatene kjølerne i mellom er direkte sammenlignbare. Å teste i et kabinett på en overklokket prosessor er også en god metode, men med en dedikert testbenk eliminerer vi flere variabler.

 

Testbenken benytter heller ikke "begrenset last", jeg vil heller betegne det som normal last. 90-120 W er akkurat i området til TDP-en til de fleste moderne prosessorer rett ut av boksen. TDP-en er riktig nok ikke det samme som varmeutviklingen, men det er ikke veldig langt unna. Nøyaktig hvor mange som kjøper en tredjepartskjøler som også overklokker har ikke jeg konkrete tall på, men at det er flertallet av forbrukerne som gjør det, stiller jeg meg litt tvilende til.

 

 

Gler meg til Corsair kjem med eit lukka vasskjølingssett felles for prosessor, skjermkort, RAM og harddisker...

Det vil aldri skje. Hvorfor?

Skjermkort har en langt høyere TDP enn en prosessor, hvis du skal kjøle en prosessor og et skjermkort sammen må du opp i minst en 4cm tykk 360mm, og helst mer. Da får man problemer som:

Hvilke størrelser skal man sende settet i? 120mm rad + 240mm rad, 120mmx3 rad, 360mm rad, 360mm + 120mm, 480mm, 240mmx2?

Videre får du et problem med lengden på tuber som ikke er modulære på slike lukkede sett og ingen mulighet for å utvide. Et lukket vannkjølingssett for CPU og GPU er helt meningsløst.

 

Det finnes allerede et par modeller som har løst en rekke av disse problemene. Asetek, som har laget OEM-løsningen Corsair bygget sine første vannkjølingssett på, har allerede lansert slikt sammen med PNY. Ulempen med denne er imidlertid at du må kjøpe settet sammen med skjermkortet, og ikke fritt.

http://www.hardware....samarbeid/98971

 

Den ulempen har Coolit, som har stått for konseptmodellen til Corsairs tre siste vannkjølingssett, styrt unna:

http://www.hardware....til_norge/75270

 

Entusiastene vil riktig nok aldri se seg fornøyd med en slik lukket løsning som du påpeker. Men, man skal aldri si aldri - lukkende vannkjølingssett fikk tross alt en lunken hilsen når de først ble lansert. Nå er imidlertid markedet temmelig stort (basert på antallet løsninger der ute). :)

 

 

Unnskyld meg, men hvor ble det av grafen som skulle vise resultater med "1600-2500RPM vifte"!? Og.. er denne så mye bedre enn H60? H60 er noen grader varmere men støyer betydelig mindre. Hmm.. :hrm:

 

Den første grafen for temperatur og støy viser disse resultatene :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med slike kjølere?

 

De er for små og ineffektive til å kjøle virkelig bra og som resultat av størrelsen blir de også bråkete siden man må kjøre viftene på høyere turtall da radiatoren er såpass liten.

 

Et skikkelig vannkjølt system har en god kjøleblokk av kobber med stor ekstern radiator (helst aktiv, med mange trege vifter).

 

Hele poenget med vannkjøling er jo å kjøle bra samtidig som det er lite støy.

 

Til informasjon har vann en særdeles dårlig evne til å lede varme, poenget med vannet i vannkjøling er å kjøle ned kobberblokka den sirkulerer gjennom. Kobber leder varme omkring 670 ganger bedre enn vann så det gjelder å holde vannet kjølig slik at det kan fortsette å kjøle blokka effektivt.

 

Tester jeg utførte i 2005 med vannkjølt system og 2x Evo360 radiatorer uten vifter viste at vannet ble opptil +40C over tid, hvorpå det å slenge på 6stk 120mm vifter på absolutt laveste turtall var nok til å senke dette til temperaturer til +2C over romtemperatur.

 

Det vannkjølte systemet inkluderte CPU, GPU, Chipset og 2x HDD.

 

Det systemet oppnådde målet med å kjøle godt samtidig som jeg kunne høre en smygar.

Endret av GloFF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, en Phenom II X4 spiser for det første ikke så mange watt(...).

 

Hvor mange watt da?

Det står nemlig 125W på prisguiden.

 

 

Hvis du kjører prime95 vil jeg være ganske overasket hvis stock-kjølere er bedre enn et Hydro-serie produkt fra Corsair.

 

Jeg ligger på 61 grader med min stock kjøler, men synes jeg har en veldig høy idle temperatur på rett over 40 grader til vanlig.

 

Og ja, jeg vet at den ikke bruker maks watt hele tiden ;)

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...