Gå til innhold

Minneprodusentene sliter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minneprisene har jo vært relativt stabile i et par år før de plutselig har stupt nå i år. Da jeg bygde ny PC våren 2008 fikk jeg 4GB høykvalitets DDR2 for 800 kroner. Som vi kan se på prisutviklingen på det Corsairsettet kostet det nesten det samme per GB rundt årssikftet som da jeg kjøpte i 2008. Jeg har en hypotese om at minneprisene har blitt holdt kunstig høye en stund, og vi nå får en naturlig reaksjon på det. Dessverre for minneprodusentene er det de færreste som har behov for mer enn 4GB i dag, da det meste bortsett fra en del tyngre programmer fortsatt sitter fast i 32bit-verdenen. Mange vil nok velge 8GB fordi det er "kjekt å ha", men når selv det koster under 400 kroner kan det nok bli trange kår en god stund fremover.

 

Det ser for øvrig ut som om OCZ valgte akkurat riktig tidspunkt å trekke seg ut på. Det blir spennende å se hvem (om noen) som følger etter.

Lenke til kommentar

Antall GB per wafer har økt eksponensielt "i alle år", men det ser ut til at behovet og mye programvare ikke har klart å øke forbruket i samme takt de siste par årene. Det fører naturlig nok til overproduksjon i forhold til behov.

 

For å sette det i perspektiv: For 10 år siden drømte jeg om å oppgradere fra 256 MB til 1 GB, men det kostet for mye (3~4000 kr) til at det ble realisert den gangen. Programvaren kunne godt hatt nytte av økningen da. I dag er det sjelden man har behov for mer enn 4-8 GB selv med ganske heftig bruk av krevende (hjemme)programmer. Selv 8 GB koster =27&sort=price&order=asc&detailId[]=66%288-%29&pg-q=&price_min=&price_max="]under 400 kr i dag. Det er rett og slett for få som har bruk for mer og da stuper prisene.

 

Har man server kan man putte inn 24 GB for latterlige 1906 kr.

Lenke til kommentar

En av årsakene til at forbrukerne ikke har gått til innkjøp av mer enn kun feks 4Gb minne er jo nettop pga en ond sirkel :

 

32 Bit sirkelen : Windows Xp frem til ca 2007 / 08 Maks behov da 4Gb.

Fra 2007 fram til i dag : Gameren har inntrykket av at spillene ikke behøver mer en 4Gb minne totalt, ergo bruker de ekstra kronene på et bedre skjermkort eller større hd. Samme gjelder diverse programvare forsåvidt som er optimalisert for 32bit coding enda.

 

Forhåpentligvis så vil vi nå etter hvert få programvare som kan utnytte langt bedre større minnemengde og det blir derfor langt viktigere med kraftig og kjappt minne i rikelig mengde for å få god flyt på maskinene våre.

 

Uansett med dagens minnepriser så vil jeg påstå at man kan unne seg 8Gb eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

32 bit utviklingen presser RAM mengden ned.

Eksplosjon i RAM markedet kommer dagen da programvarene går over til å bli 64 bit, og da vil utviklingen ha en merkant framgang grunnet at maks minneforbruk for ett 64 bit program da ligger på 8 Tb, noe som er langt unna hovedkort hva hovedkort for forbrukermarkedet idag støtter.

Lenke til kommentar

Så du kjører singelchannel ram og ikke dual channel ram???

Og hvordan fikk du H70 til å vøre i veien???

 

Irriterer meg at skolepcen ble levert med 32bit W7 og 1 4gb minnebrikke. jeg ville ha 8gb ram og dual channel, men får bare en av delene...

 

Grrr 32bit i 2011 WTF??

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Så du kjører singelchannel ram og ikke dual channel ram???

Og hvordan fikk du H70 til å vøre i veien???

 

Irriterer meg at skolepcen ble levert med 32bit W7 og 1 4gb minnebrikke. jeg ville ha 8gb ram og dual channel, men får bare en av delene...

 

Grrr 32bit i 2011 WTF??

 

Vel hva forvente du av en skole-pc? Eg veit ikke om dere får den sammen men vi får en eller annen hp med i3 og slik. Greit nok siden den bare skal brukes til skole ting, men det irritere meg at vi MÅ kjøpe skole pc og ikke får bruke våres egne pcer i stede, er jo bare tull med flere pcer. Vi har selvfølgelig ikke admin rettigheter heller noe som jeg forstår da. Men kunne like godt har kastet penger ut av vinduet. Sry offtopic er bare så sur på grunn av det atm.

 

 

Hvem er det egentlig som fortsatt kjøre et 32bit system? til å med bestemora mi har oppgradert.

Lenke til kommentar

En av årsakene til at forbrukerne ikke har gått til innkjøp av mer enn kun feks 4Gb minne er jo nettop pga en ond sirkel :

 

32 Bit sirkelen : Windows Xp frem til ca 2007 / 08 Maks behov da 4Gb.

Fra 2007 fram til i dag : Gameren har inntrykket av at spillene ikke behøver mer en 4Gb minne totalt, ergo bruker de ekstra kronene på et bedre skjermkort eller større hd. Samme gjelder diverse programvare forsåvidt som er optimalisert for 32bit coding enda.

 

Forhåpentligvis så vil vi nå etter hvert få programvare som kan utnytte langt bedre større minnemengde og det blir derfor langt viktigere med kraftig og kjappt minne i rikelig mengde for å få god flyt på maskinene våre.

 

Uansett med dagens minnepriser så vil jeg påstå at man kan unne seg 8Gb eller mer.

 

Har selv tenkt på å skaffe mer/bedre minne. Men er det noe å hente i å ha mer enn 4Gb ram? Har selv win7 64b og bruker pc'en til normal pc bruk (surfing, fim, office) og spiller litt. Men er det ikke slik at selv om windows er 64b så er de fleste spill 32b? eller har jeg missforstått her?

Lenke til kommentar

Har selv tenkt på å skaffe mer/bedre minne. Men er det noe å hente i å ha mer enn 4Gb ram? Har selv win7 64b og bruker pc'en til normal pc bruk (surfing, fim, office) og spiller litt. Men er det ikke slik at selv om windows er 64b så er de fleste spill 32b? eller har jeg missforstått her?

 

Det er jo flere årsaker til at spillene kun har vært 32 bits og det har jo generelt vært Xp 32 bit sin dominans over tid , dermed måtte spillutviklerne også ta i betrakning spillenes 2.9Gb begrensning på minnet (sånn ca) og bruke andre teknikker som å la spillet laste opp den informasjonen den har behov for underveis.

 

Spillene har jo også utviklet seg eksponensielt rent grafikkmessing noe som ikke har hatt følge rent dynamisk i verdene man spiller i , bare ta en titt på Red Faction som ble utgitt i 2001, som per dags dato framstår som langt mer dynamisk enn mange av dagens titler med muligheter for å destruere terrenget , byggningene og det meste som finnes (den nyere utgaven har begrenset destruering av byggninger ).

 

Utviklere har sannsynligvis vært relativt begrenset i måten de har kunnet utvikle spillene sine på nettopp fordi man har måttet ta hensyn til hva spillerne bruker som standard på maskinene sine noe som ofte gjenspeiler seg når store titler blir sluppet som for eksempel Crysis 2 som ikke var optimalisert for å kjøre på DX11 og alle som hadde det siste og beste av skjermkort ( nå var spillet også tilpasset spesielt for å fungere bra på multiplatform også da).

 

For deg personlig så vil man få et operativsystem som blir langt mer "snappy" med mer minne , sitter man på en Windows 7 platform så vil de mest brukte programmene bli lagret i systemminnet og man vil da oppleve at disse starter opp langt kjappere enn om man har mindre minnemengde.

For det andre så vil spillutviklere etter hvert som det blir standard at alle har feks 8Gb minne og 64 bits utvikle spill i denne rettningen , desverre så er fortsatt markedsandelene til Windows xp ganske høye så det skjer nok ikke over natta men sannsynligvis i løpet av neste år.

 

Siden det er såpass billig for minne anbefaler jeg at du kjøper såpass mye som du har råd til og i henhold til Cpu og Hovedkortet du har , feks Intel i5 i7 etc serien er 3x så der bør man jo gå for enten 3x2Gb eller 6x2Gb eller 3x4Gb / 6x4Gb

 

Med priser på 199kr for en 1333 4Gb DDR3 modul så er det løp og kjøp tilstander akkurat nå : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=574053

Lenke til kommentar

Eg er så glad for at ECC minne er nå så billig at "alle" har råd til å investere i det.

Signerer på denne. ECC-minne kan spare mye tid og bryderi. Minnefeil kan være ufattelig vanskelig å diagnostisere. Og siden alle moderne operativsystem bufrer hele filer eller deler av filer i minne, så kan skadene være uante dersom filen skrives tilbake til fastlager... Da kan bare sjekksumming gi noen som helst forsikring om at innholdet ikke er korrupt.

 

Dessverre så ser det ut til at det koster dyrt å benytte ECC i et system som bruker Intel-prosessor. Med AMD stiller det seg bedre. Men her er man helt avhengig av at hovedkortet sin fastvare støtter aktivering av ECC. Dette er ingen selvfølge. For å gjøre saken enda verre så er dette gjerne noe som produsenten reklamerer for, utover at minnemoduler med "unbuffered ECC" fungerer. Uten at det betyr at man kan aktivere ECC!

 

Det hadde også vært fint om flere filsystemer benyttet sjekksumming ved skriving og lesing av blokker fra disk. Men hverken ext4, HFS+ eller NTFS er i stand til å gjøre dette.

Endret av danerik
Lenke til kommentar

feks Intel i5 i7 etc serien er 3x så der bør man jo gå for enten 3x2Gb eller 6x2Gb eller 3x4Gb / 6x4Gb

 

Det er vel kun intel sokkel 1366 som har trippel-kanals minne.

1155/56 og AMDs platformer er dual channel, så der er det 2x4 eller 2x8 man burde gå for.

Lenke til kommentar

feks Intel i5 i7 etc serien er 3x så der bør man jo gå for enten 3x2Gb eller 6x2Gb eller 3x4Gb / 6x4Gb

 

Det er vel kun intel sokkel 1366 som har trippel-kanals minne.

1155/56 og AMDs platformer er dual channel, så der er det 2x4 eller 2x8 man burde gå for.

 

Helt riktig.

Intel i5 = Socket 1155/56 Dual Channel.

Intel Sicket : 1366 : Trippel Channel.

 

Var nok en liten misforståelse fra min side med intel oppsett og alle hovedkort / cpu som er tilgjengelig , langt enklere sånn sett på amd siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...