Gå til innhold

Test: HP Pavilion dv6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nah, legger man kr. 7089 på bordet får man en 17 tommers HP Pavilion DV7 6058 levert på døra. Denne maskinen har 1600*900 oppløsning i skjermen, i7 (Sandy Bridge) prosessor, 6GB Ram, 500 GB/7200 RPM harddisk, skjermkortet HD 6770, Beats audio, USB 3.0, mm.

 

Jeg har bestilt men har ikke fått maskinen ennå. Det jeg er mest bekymret for er skjermen. Er det noen som har formening om HP skjermen er dugendes? Jeg er temmelig nyskjerrig/utålmodig/bekymret. Det som bekymrer meg er om den er lyssterk nok/har god nok fargegjengivelse.

 

Under enhver omstendighet fremstår maskinen som jeg linker til som et bedre kjøp enn den som er nevnt i artikkelen og på kommentarene så langt.

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010586608.aspx

Lenke til kommentar

En HP maskin med hyperaktiv vifte og høye temperaturer? Det har vi aldri sett...

 

Feks for 400kr mer:

HP Pavilion DV6-6071

Core i7 2630QM Radeon

HD6770m

2x USB 3.0

 

Feks for 700kr mer:

Asus N53SV

15.6" Full HD LED skjerm

Geforce GT540m

USB 3.0

2års garanti

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Gå heller for HP Probook da får man påstedet garanti også slik dem kommer hjem til deg for å reparere innen noen få arbeidsdager,hvis det skulle skje noe med pc'n innenfor garantien. Probook er også penere å se på og mere holdbar enn pavilion-serien som bare har varmeproblemer, feil på skjerm, skjermkort, nettverk, bryter for å slå av og på nettverk, samt viftestøy pga overopphetningen.

Lenke til kommentar

Liker ikke HP Pavilion..

- Dårlig kjøling.

+ Design!

 

Gå heller for

HP Probook, ASUS Eller SONY Vaio..

 

I tillegg til høy viftestøy hadde jeg med min seriøse problemer med WLAN-forbindelsen.

Denne kom og gikk hele tiden, og det var noen ganger umulig å komme på nett med Pavilion'en.

Etter 3 forsøk på reparasjoner ga jeg opp og fikk hevet kjøpet.

 

Ser på nettet at mange har hatt tilsvarende problemer. Glad for at vi har så gode reklamasjonsordninger i Norge. Fant flere som var rimelig forbanna på HP fordi de ikke fikk dekket det av garantien...

 

Kjøpte meg en ASUS som til tider har hatt noe viftestøy, men i forhold til HP'n er den stille som graven.

 

Edit:

Legger ved en link til et eksempel på HP-problemer:

Big Problems with Wireless in HP Pavilion Notebooks

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Håper på en test av Samsung 900X3A, den ser ganske nice ut ;)

 

Helt annen pris (godt over 10 000), helt annet segment (ultraportabel, konkurrere med Mac Air, Lenovo X1). Ytelsen er faktisk noe dårligere og det finnes mange tester av denne på nettet. Dessverre konkluderer de med dårlig WLAN.

 

Ellers så har jeg inntrykk av at HP sine forbrukermodeller har klare mangler, ikke minst knyttet til varme/støy.

Lenke til kommentar

"""eller at kjølesystemet til dv-6061eo ikke er helt optimalt.""" Er ikke kjølesystemet til HP-bærbare generelt sett håpløst ? Har ikke tall på hvor mange HP-bærebare jeg har kommet over hvor skjermkortet har tatt hvelden grunnet mangelfull kjøling..., dette som regel inne 2 år. Jeg ligger langt unna HP, uansett specs.

Lenke til kommentar

Håper på en test av Samsung 900X3A, den ser ganske nice ut ;)

 

Helt annen pris (godt over 10 000), helt annet segment (ultraportabel, konkurrere med Mac Air, Lenovo X1). Ytelsen er faktisk noe dårligere og det finnes mange tester av denne på nettet. Dessverre konkluderer de med dårlig WLAN.

 

Ellers så har jeg inntrykk av at HP sine forbrukermodeller har klare mangler, ikke minst knyttet til varme/støy.

 

Godt over er vel å ta i. 11" koster 10k, 13" koster 12k, men ville ventet på prisene for "Ultrabook"-maskinene før jeg kjøpte noe i den klassen.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Nå har jeg min nye HP dv 7 i hus har sammenlignet de med en tre år gammel Acer og en McBook.

 

Pros: Plussiden mht til min nye HP dv 7:

 

* tastaturet er et av de beste laptop tastaturene jeg har skrevet på

* avstanden mellom tastatur og trackpad eller hva men kaller det, er perfekt

* det er like lett å skrolle ned og utvide bildet som på en Mac

* maskinen er rask

* den er skikkelig pen - penere enn en MacBook Pro - svart aluminium med "HP logo som lyser" i lokket er en designperle

* en vet jo aldri - men byggekvaliteten fremstår som helt spesielt bra

* sammenlignet med mackbook er svartnivået meget bedre - det kommer til syne ved at f.eks. svarte klær med mønster på rolleinnhavere på film, fremvises bedre/lysere og slik at detaljene i mønsteret synes - mens derimot på Macbooken så ser man ikke mønsteret - de mørke klærne fremstår mer som "svarte" uten mønster

 

Cons:

* Mackbooken er vesentlig mer lyssterk - en må redusere lysstyrke p0å Mackbook to hakk før den er sammenlignbar med HP dv7 lysstyrken

* Fargene på Mackbooken er mer intense (eller skal vi si mørkei re/dypere?)

* Skjermen er som nevnt noe lyssvak i dagslys (på kvelden betyr dette ikke noe)

* Fargene fremstår som noe "blasse" eller utvasket - altså at en farge glir over i en annen og bildet er ikke helt "crisp".

 

 

Jeg vurderer å levere tilbake maskinen pga skjermen. Jeg forstår jo at skulle jeg kjøpe en MacPro med samme spesifikasjoner så måtte jeg betale mer enn tre ganger mer. Men kjøpte jeg en mac så fikk jeg en skjerm som ga "hakeslepp" faktor.

 

I stedet blir jeg sittende og irritere meg over skjermen på HP maskinen som er medioker i beste fall, og kanskje direkte dårlig

 

Min tre år gamle Acer har omtrent like god (eller skal vi si dårlig) skjerm.

 

Jeg kan kanskje leve med det - men det er helt på grensen.

 

Når det gjelder viften på min HP maskin så er den for det aller meste på et rolig og uplagsomt nivå - men det har skjedd at det har gått på "turbonivå" og da har den en litt høyfrekvent lyd som er anmassende.

 

Anbefaler jeg maskinen?

 

Vet ikke - jeg vil bruke den litt lenger før jeg bestemmer meg for å levere den tilbake og kjøpe en svinedyr Macpro 17 tommer; eller bestemmer meg for å leve med at skjermen ikke på langt nær er tipptopp.

Lenke til kommentar

Kan føye til en kommenntar om lyden, også, ref tidligere kommentarer til min dv7.

 

Lyden er høyere enn det som er vanlig. Diskanten er bra og detaljert. Maria Mena i hviskemodus som en anmelder kaller det (Coming home for Christmas, f.eks.) funker fint, jeg har ikke hørt bedre fra laptop høytalere før. Nina Simone "I think its going to rain" derimot blir bare tullball selv på dette "beats" systemet, det skal gode høytalere til for å avspille den damen som seg hør og bør. Jeg ville blitt forundret om en PC var bestykket med noe som funket for det formålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...