Gå til innhold

Lanserer minnekort med enorm kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smak og behag. Skal man bare spille av mp3 og ta bilder med mobiltelefonen holder 2 MB/s i lange baner.

 

Personlig bruker jeg mikro-SDHC-kort som minnepinner i nesten like små USB-minnekortlesere. Kjekt å ha, men selv prioriterer jeg høy hastighet og lav pris fremfor høy kapasitet. (4 GB, 20/15 MB/s passer meg utmerket). Men jeg skjønner jo at andre kan ha mer nytte av høy kapasitet enn høy hastighet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Finnes den en naturlig overgang/hindring mellom 32 og 64 Gigabyte da? Eller hva er det som gjør at enheter ikke hopper fra f.eks. 4 Gigabyte som angår RAM og opp ett kjempehopp?

 

Hvilke type enhet kan det sammenliknes med?

Lenke til kommentar

Finnes den en naturlig overgang/hindring mellom 32 og 64 Gigabyte da? Eller hva er det som gjør at enheter ikke hopper fra f.eks. 4 Gigabyte som angår RAM og opp ett kjempehopp?

 

Hvilke type enhet kan det sammenliknes med?

Viss forskjell her.

 

Når det gjelder RAM i en PC så kommer det av adressering. Siden en 32-bit cpu kan kun adressere minneområder med 11111111111111111111111111111111 som øverste adresse så kan en maksimalt adressere 4294967295 forskjellige områder.

 

overgangen på SD-kort har mer med standard-sertifisering å gjøre. Rent praktisk så kan SDHC spesifikasjonen håndtere 2TB. Men sertifiseringen stopper ved 32GB (altså at en er garantert at kortet fungerer i lesere som er SDHC sertifisert). Merk også at SDXC bytter filsystem fra FAT32 til XFAT i samme overgang, siden som navnet angir så adresser FAT32 sektorer via 32 bits. Noe som betyr at ved større lagringskapasiteter må en øke størrelsen på hver sektor som blir adressert. Noe som igjen fører til sløsing om en lagrer filer som er mindre den en sektor, siden hele sektoren blir uansett brukt opp. FAT32 har også en svakhet i hvor stor filer kan være (ca 4GB max om jeg husker rett).

Lenke til kommentar

Vel nå mener Kinesiske myndigheter at Taiwan er en del av Kina. Og nasjonen ble jo startet av den kinesiske eksilregjeringen...

 

Og veldig mye produksjon under Taiwanske firmanavn skjer i Shenzen, rett over grensa fra Hong Kong (også Kinesisk på papiret, men med "selvstyre"). Pokker og, jeg tror store deler av det indre Kina kan drive på som dem vil så lenge dem ikke hisser på seg sentralmakta for mye. Kina har alltid vært underlig slik...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...