Gå til innhold

Sniktitt: Risen 2: Dark Waters (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"PC-versjonen skal eksempelvis bruke konsollgrensesnittet, for PC-spillere bryr seg egentlig ikke om hvor store skrift og knapper i spillet er."

 

Ja, dette utsagnet kommer nok til å falle i god jord blant fansen. :)

 

Når det er sagt, så virker spillet lovende. Pirat-temaet funket bra i Gothic 2-utvidelsen (Night of the Raven), ser ingen grunn til at det ikke kan funke i Risen også.

Lenke til kommentar

Pirattemaet tror jeg vil fungere utmerket, men følgende sitat:

 

PC-versjonen skal eksempelvis bruke konsollgrensesnittet, for PC-spillere bryr seg egentlig ikke om hvor store skrift og knapper i spillet er.

 

... Er og blir det dummeste jeg har hørt/sett på trykk i spillsammenheng. Disse gutta går Bobby Kotick en høy gang. Har dere mulighet for å sende dem en oppfølgingsmail og spørre om de mente det alvorlig, eller om vi blir mesterfullt trollololet av tyskerne?

Lenke til kommentar

PC-versjonen skal eksempelvis bruke konsollgrensesnittet, for PC-spillere bryr seg egentlig ikke om hvor store skrift og knapper i spillet er.

 

Ehhh... Hvis denne mentaliteten styrer utviklingen, så blir ikke dette ett kjøp fra min side.

 

Er en grunn til at jeg spiller på høy oppløsning...

Lenke til kommentar

Det er jo godt PB vil prøve noe nytt med Risen 2, kan trenge litt fornying. Jeg synes koblingen mellom Risen 1 og 2 var svak, lapp på øyet på grunn av Oculus virker umiddelbar litt tynt, men kan hende det blir bedre i spillet. Jeg er spent på om pirat-temaet på bekostning av buer og magi blir suksess. Pirrer ikke å gå rundt med treige og bråkete 1skudds våpen. Nå blir heldigvis også sverd viktig våpen.

 

Den konsollkommetaren var utrolig teit, men de prøver vel å tilpasse seg et større marked som alle andre. Jeg håper også de klarer å lage såpass mange sideoppdrag at det er noe igjen siste halvdel av spillet også. Risen ble vel linjært etter andre kapittel. Men kommer til å følge med på dette fram mot lansering.

Lenke til kommentar

PC gamere er så jævla kravstore. Helt forferdelig å høre på sutringen over hver minste lille detalje. Nei, vær heller glad for at dere får noen som helst spill så mye som dere piratkopierer!

Når det er sagt er dette spillet noe jeg virkelig ser frem til. Jeg har siklet etter et spill med piratsetting siden kanselleringen av Armada of the Damned.

Lenke til kommentar
PC gamere er så jævla kravstore. Helt forferdelig å høre på sutringen over hver minste lille detalje. Nei, vær heller glad for at dere får noen som helst spill så mye som dere piratkopierer!

Kravstore er ordet. Hvorfor skulle PC-spill være optimalisert for PC-hardware bare fordi konsollspill er optimalisert for konsollhardware?

 

Ingenting er så naturlig som å måtte trykke tolv ganger for å bytte ut sverdet med en bue i et PC-spill, bare fordi konsoller har få knapper og utviklerne ikke gidder bruke en krone på eget GUI til PC-versjonen (Oblivion og Fallout er gode eksempler).

At skaperne av Risen tror PC-spillere har lyst til å bla igjennom hundre menyer med stor skrift fremfor et par, detaljerte og oversiktlige menyer er en skuffelse i mine øyne. Rollespill er kroneksempelet på spill hvor det er en stor styrke å kunne samle mye informasjon på en "side".

 

Og når det gjelder piratkopiering så får du snakke for deg selv fremfor å trekke alle PC-spillere under en kam. Digital distribusjon har gjort PC-spill mye mer lønnsomme for utviklerne, og har gjort det mye lettere for folk å kjøpe spillene, en kombinasjon som gjør at inntektene fra PC spill er på god vei oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"PC-versjonen skal eksempelvis bruke konsollgrensesnittet, for PC-spillere bryr seg egentlig ikke om hvor store skrift og knapper i spillet er"....au da.

Er vel det dummeste jeg noensinne har lest.

Jeg for min del er veldig fornøyd med grensesnitt som lar meg endre størrelse, skrfttype etc..

Lenke til kommentar

Piranha Bytes er ikke kjent for godt stemmeskuespill, har sikkert noe med at de er tyskere som dubber absolutt alt de har på kino og DVD, så de vet rett å slett ikke hva det er :p

 

Bare de kjører updates på konsoll denne gangen også så er jeg fornøyd, at piranha har masse bugs i spilet på utgivelsesdatoen er like sikkert som at solen står opp i morgen...

 

Jeg forstår veldig godt at PC spillerne blir irritert for konsollifisering, men sånn som Risen var på konsoll så var det helt jævlig i forhold til PC...

Fra utviklers ståsted så selger de vel veldig mye mer spill hvis de gir ut på konsoll også.. :whistle:

Endret av L00nie
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro at de mener den kommentaren alvorlig. Da må de i så fall ha mistet en del hjerneceller for mye. Er det noe PC spillere hater så er det kronglete menyer og diger tekst ment for halvblinde spillere. Det er helt greit å ta med et alternativ for de som er synshemmet, men for resten av oss bør meneyene være så små som mulig.

Hvis vi ender opp med å gå gjennom 20 menyer for å finne noe så kan de bare glemme å selge flere spill på PC.

Det eneste som mangler er vel at alle hint i spillet er tatt fra konsoll også: "Press Start to go to menu". Grøss. Har spilt spill som har gjort dette før.

Krysser fingrene for at det bare er en misforståelse.

 

Dessuten er det utrolig mange som laster ned spill til konsoll så man kan heller si at både PC og konsollspillere er heldige for at noen lager spill. På samme måte kan man si at det er utrolig at noen skriver bøker lenger siden så mange laster dem ned eller låner av andre. PC spillere er ikke en egen art.

Dessuten hadde ikke Risen vært til med mindre Gothic spillene hadde så solgt så godt på PC som de gjorde.

Lenke til kommentar

Ikkje so veldig oppløftande det her eigentleg. Magi og bogar er mine foretrukne våpen i Piranha Bytes sine spel, so at desse er henhaldsvis tona ned og fjerna er dårleg nytt. Det som står om konsollgrensesnitt er komplett idiotisk (eg mistenker at dette må vere ein spøk). Det at dei ser ut til å ha større fokus på konsollversjonen er urovekkande.

 

For tida spelar eg Nehrim, noko som vil seie at eg har fått eit gjensyn med Oblivion sitt brukargrensesnitt. Dette er eit eksempel på kor gale det kan gå når ein ikkje lagar eit grensesnitt spesielt for PC. Sjølv Gothic 1 sitt relativt kronglete grensesnitt var mykje betre, når ein først lærte seg å bruke det.

 

Eg håpar dette blir bra, Piranha Bytes har trass alt ikkje levert nokon spel eg ikkje har likt enno. Det er bra at dei vil prøve seg på noko som er litt annleis, nyskaping var vel det einaste vesentlege eg følte mangla litt i Risen.

 

 

@sthusby

 

Det er ikkje so lurt å skjere alle over ein kam. Eg trur det er ein god del her som ikkje føler seg trufne av kommentaren din. Sjølv piratkopierar eg ikkje. Når det gjeld Piranha Bytes, er eg ein svært lojal tilhengar, som i tillegg til sjølv å ha kjøpt Gothic, Gothic 2, Gothic 2 Gold, Gothic 3, og Risen, òg har introdusert andre for spela deira, og anbefalt dei varmt på fleire forum. Eg tvilar på om Piranha Bytes har so mange som er veldig mykje betre kundar enn meg, i alle fall. Eg seier ikkje at dei skuldar meg noko, men eg tillet meg i alle fall å ha ei meining om kva dei gjer.

 

 

@McGroven

Helten vår er en særs nedbrutt mann, og for første gang i et Piranha Byte-spill husker han faktisk hva som har skjedd før spillet begynner.

Eg har lest denne påstanden ein annan stad òg, men stemmer dette verkeleg? Når hadde helten hukommelsestap tidlegare? I Gothic og Risen vart vel berre fortida hans aldri diskutert. I Gothic 3 trur eg han hugsa alt frå tidlegare spel. Det einaste spelet der han har hukommelsestap, er vel Gothic 2, og der var det valgfritt gjennom dialogane.

 

Kay

Lenke til kommentar
Gjest medlem-187564

"PC-versjonen skal eksempelvis bruke konsollgrensesnittet, for PC-spillere bryr seg egentlig ikke om hvor store skrift og knapper i spillet er."

 

Sånn det går når spillutviklere har for lite kontakt med omverdenen..

Lenke til kommentar

Det at dei ser ut til å ha større fokus på konsollversjonen er urovekkande.

Etter tragedien med Risen på konsoll har vel PB sett seg nødt til å ta grep og lage RIsen 2 primært for konsoll. Det har vært en trend i markedet det siden 2006 å tilpasse rpg for konsoll. Men det er ikke så farlig så lenge spillene er gode og underholdende.

Lenke til kommentar

Etter at eg spurte om dette på World of Risen-forumet, har vi fått ein uttalelse frå ein av utviklarane når det gjeld brukargrensesnittet:

 

Regarding the second thing: That thing about the buttons is pure nonsense. The console version of the interface uses the A/B/X/Y buttons. The PC version uses its own and is completely independent. The fonts are currently the same. But I (as pure PC gamer) do not think that they are too big for a PC.

 

Of course, we had to design a general layout that is well usable on both platforms. That means: On the PC it has to work with the mouse and at the console with the pad where you use Up/Down/Left/Right. But because the interface must also work with the console, we get to use keyboard control on the PC as well (where you also have Up/Down/Left/Right).

 

So we should be grateful to the console. ;)

 

Kay

Lenke til kommentar

Liker det jeg hører, men litt vanskelig å vite sikkert hva som menes med ulike ting.

F.eks at skytevåpen er langsomme. Vil det si at reload tar lang tid (som ville vært realistisk). Håper det ikke er autoreload, og at du ikke kan løpe rundt mens du gjør det.

 

 

Også:

– Piranha Bytes er kjent for sine mørke settinger og hvordan de lager ulike grupperinger i spillene sine. Nå ville vi prøve noe nytt og fortelle nye historier i et spill for et modent publikum, sier Daniel Oberlerchner, merkevaresjef på Risen 2: Dark Waters, til Gamer.no.

 

Her høres det ut som vi ikke vil se noe lignende grupperingene/guilds i de tidligere spillene. Men vi har fortsatt pirater og inquisition og antageligvis noe mer. Jeg håper det fotsatt vil være guilds og at de vil ha mer å si (konsekvenser og fordeler) enn i Risen.

Lenke til kommentar

PC gamere er så jævla kravstore. Helt forferdelig å høre på sutringen over hver minste lille detalje. Nei, vær heller glad for at dere får noen som helst spill så mye som dere piratkopierer!

 

 

Jeg fikk plutselig lyst til å dunke hodet ditt hardt i en vegg gjentatte ganger. Kanskje da vil du få litt mer forstand enn du har nå. Du trenger det.

 

Edit: For å gjøre posten min til noe mer enn simpel trolling, så får jeg skrive litt mer utdypende hva jeg mener:

 

Jeg synes ditt utsagn er forkastelig. Jeg kjenner et raseri koke opp inni meg. At du er så arrogant og stygg at du virkelig føyer over alle med én kam, sier at "så mye som DERE (PC-gamere) piratkopierer".... jeg er målløs. Jeg har per dags dato 128 spill i min Steam-liste. Jeg har vel omtrent dobbelt så mange spill i fysisk form i tillegg. Nå regner jeg selvsagt ikke med gamle PC/C64/Nintendo-spill fra 90-tallet osv.

Så, hvor mange PS3/Xbox-spill har du i samlingen din da?

 

Jeg tar utsagnet ditt SVÆRT personlig og støtende. Jeg selv, og alle mine spillkamerater, kjøper spillene våre.

Jeg kan ærlig innrømme at jeg ikke er noen engel - når jeg er fattig tar jeg til tider friheter jeg ikke har lov til; jeg laster ned et spill og prøver det. Liker jeg det ikke (f.eks. da jeg testet Dragon Age Origins), slår jeg det av og avinstallerer det etter under en times spilling. Liker jeg det, så kjøper jeg det. Dette gjør jeg av og til, men som oftest benytter jeg anmeldelser og videoer på nett, samt venners anbefalninger.

I tillegg betaler jeg for Spotify Premium og jeg har en DVD-samling på over 900 filmer nå (DVD-profiler lista mi i signaturen er forferdelig utdatert).

 

Jeg kan umiddelbart fiske opp en stor neve utdannede artikler om hvor misoppfattet hele pirat-temaet er, på strak arm. Profilerte personer som Minecraft's "Notch", Gabe Newell og en rekke andre har flere ganger gått ut mot de som KUN skylder på piratkopiering som årsak til dårlige salg.

Faktum er at PC er ikke mer utsatt for piratkopiering enn det konsoller er. Den er ikke mer rammet av det. Nintendo DS og Playstation Portable har faktisk langt større problemer enn hva PC har.

 

Et eksempel:

Bare fordi Fox News sier at Bulletstorm gjør folk til barnemishandlere, betyr det at du MÅ tro på det?

Du HAR faktisk mulighet til å gjøre litt research selv. Gjør opp din egen mening. Ikke bare svelg all dritten du ser på TV eller leser i VG eller hører fra kamerater, bare fordi fisken er godt og ikke krever rensking. Prøv det med piratkopiering. Søk litt rundt på nettet. Du vil bli overrasket over det du finner.

 

 

Dessuten, som flere har påpekt tidligere, du påstår at PC-gamere er "kravstore" fordi vi faktisk krever kvalitet ut av den halve tusenlappen vi legger ut for noen timers underholdning? Det der er rett og slett ignoranse. Jeg opplever dette som en veldig norsk greie. Man klager litt, så lar man det gå. "Jaja, er sånn det er. Ikke noe man kan gjøre med det".

 

Hvordan tror du egentlig spill blir bedre? Hvordan tror du utviklere gjør forbedringer i oppfølgere? Hvorfor tror du CoD: Black Ops fikk dedikerte servere på PC istedet for matchmaking slik MW2 hadde?

I 99% av tilfellene skjer dette fordi utvikleren hører på og jobber tett med community'et som følger med spillet, BETA-tester og gir bidrag på offisielle forum. Et ivrig community vil omtrent alltid gjøre et spill mye bedre.

Om du ikke har lyst til å gi favorittutvikleren din konstruktiv kritikk når de lager et spill som du VIRKELIG ser frem til, så skal du få lov til det.

 

...Men ikke gå i strupen på de som velger å gjøre det motsatte. I allefall ikke når du er så underutdannet i temaene og utsagnene du kaster ut rundt deg.

 

 

Vær litt mer varsom med hva du sier. Prøv å si din mening om ting du vet noe om, så slipper du å få sinte folk som meg på nakken.

 

 

PS: KayAU, det der var skikkelig flott å høre. Snodig at talsmannen kan ha tatt så feil. Eller kan det være et tilfelle av "lost in translation"? Uansett er jeg glad for at dette med knappene ikke var tilfelle. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...